MTB route Ysselsteyn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Aangezien er nog geen onderwerp was over de vaste MTB route in het leukste dorp van Limburg heb ik hem maar even geopend.
De route staat lokaal ook bekend als het Piëlruundje en is in totaal 38km lang en voert door de diverse natuurgebieden rondom het dorp. Ook worden er diverse markante plekken aangedaan zoals het Duits Militair Kerkhof waar 32.000 gesneuvelde soldaten uit de 2de wereldoorlog liggen. Daarnaast kom je langs het voormalig vliegveld De Peel, kazematten van de Peelraamstelling en Raceway Venray.
Het Piëlruundje is middels verbindingsroutes gekoppeld aan de routes van Venray, Horst, Deurne en Gemert-bakel.
De route kent niet veel hoogtemeters, maar dat is in de omgeving ook nauwelijks te realiseren. Vlakbij de Raceway zit een kleine klim en er wordt goed gebruik gemaakt van de stuwwallen langs het kanaal om toch wat hoogtemeters te creëren.
Wat betreft de ondergrond loopt dit nogal uiteen. Dit gaat van mulle zandgrond naar harde bospaden en drassige peelgrond. Zeker in de natte periodes van het jaar is het soms hard werken.
Ook de aard van de route verschilt regelmatig. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande brede bospaden, slootkanten, boerenpaden, af en toe stukje asfalt, maar ook regelmatig stukken single track. Dit laatste is de afgelopen week weer uitgebreid met enkele honderden meters extra.
Meer info is te vinden op hun facebookpagina: https://www.facebook.com/MTBroutePielrundje/
Uiteraard rij ik de route regelmatig, aangezien ik er woon. Verwacht geen spektakel zoals de vlakbij gelegen route van Horst (De Schaak). Toch kun je je hier prima vermaken, zeker als je combineert met de diverse andere routes. Wat mij betreft zit het leukste stuk na het passeren van de Raceway. Vanaf hier zitten de meeste stukken singletrack en het stuk over de stuwwal bij het kanaal waar best een lekkere flow in zit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi, dan is alles nu op elkaar aangesloten, het ontbrekende puzzlestuk. Loopt ‘ie helemaal tot het Meerdal door?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

xerpat schreef:Aangezien er nog geen onderwerp was over de vaste MTB route in het leukste dorp van Limburg heb ik hem maar even geopend.
Meer info is te vinden op hun facebookpagina: https://www.facebook.com/MTBroutePielrundje/
Alles in dit dorp dient of naar Peter Winnen of naar Mike Teunissen te worden venoemd. :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

aurelius schreef:Mooi, dan is alles nu op elkaar aangesloten, het ontbrekende puzzlestuk. Loopt ‘ie helemaal tot het Meerdal door?
Na een km of 5 na het officiële begin van de route kom je bij de verbinding naar De Schaak. Dit is ter hoogte van de Paardekopweg.

Tsjibiti schreef:Alles in dit dorp dient of naar Peter Winnen of naar Mike Teunissen te worden venoemd. :-q
We hebben de Peter Winnen Classic al. Daarnaast komt er normaal gesproken vanaf dit jaar in de winterperiode een MTB toertocht bij. Ik weet wel naar wie de vernoemd mag gaan worden.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

We hebben de Peter Winnen Classic al. Daarnaast komt er normaal gesproken vanaf dit jaar in de winterperiode een MTB toertocht bij. Ik weet wel naar wie de vernoemd mag gaan worden.

Vindt de ATB tocht tijdens de PWC ook nog plaats?
Of bedoel je dat die juist verhuist naar de winterperiode?
We hebben nog een beetje vergeten goeie fietser in Ysselsteyn....................
Peter Stiphout. Wereld kampioen BMX Cruiser.

Maar al met al ik vind 't Pielrundje een leuk rondje.
Mooie aanvulling voor de regio.
Daarbij mag ook nog wel vernoemd worden dat de route weer meer meters nieuwe singeltracks heeft.
FocusBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:52

Ik heb deze ronde al best vaak gereden. Hij is niet technisch, er zitten soms wat verbindingstukken in, maar toch rijd ik deze route erg graag! ook leuk om weer eens een keer redelijk grote ronde te maken zonder al dat gedraai op een postzegel. Zaterdag ga ik weer een ronde maken.
goed werk dat ze in ysselsteyn de route weer wat aangepakt hebben laatst!
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

reaction 67 schreef: Vindt de ATB tocht tijdens de PWC ook nog plaats?
Of bedoel je dat die juist verhuist naar de winterperiode?
Pedro,

Deze zullen niet meer gelijktijdig plaatsvinden. De ATB gaat dus naar de winterperiode.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

aurelius schreef:Mooi, dan is alles nu op elkaar aangesloten, het ontbrekende puzzlestuk. Loopt ‘ie helemaal tot het Meerdal door?
De gemarkeerde verbindingsroute tussen de twee routes is +- 7km waarvan 6km asfalt en 1km zandweg. Met heen en terug dus 14km die niet bepaald MTB interessant zijn.
Je kan ook zelf via het Meerdal en de Middenpeelweg rijden dan zit je op +- 6km.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Aha... dat (Meerdal en Middenpeelweg) deed ik al, misschien dus maar blijven doen? Eens uitproberen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

RalfHorst schreef: De gemarkeerde verbindingsroute tussen de twee routes is +- 7km waarvan 6km asfalt en 1km zandweg. Met heen en terug dus 14km die niet bepaald MTB interessant zijn.
Je kan ook zelf via het Meerdal en de Middenpeelweg rijden dan zit je op +- 6km.
Bij het Meerdal kun je inderdaad een stuk door het bos, maar daarna is de enige optie om effe over het asfalt te gaan.
Wel jammer, maar het tussenliggende gedeelte leent zich niet voor wat anders. Ik zie ze in ieder geval niet.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

xerpat schreef:
reaction 67 schreef: Vindt de ATB tocht tijdens de PWC ook nog plaats?
Of bedoel je dat die juist verhuist naar de winterperiode?
Pedro,

Deze zullen niet meer gelijktijdig plaatsvinden. De ATB gaat dus naar de winterperiode.
Bedankt. Wellicht dan ook en grotere opkomst.
En nou zit ik steeds te denken, wie is xerpat. :winkie:
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

reaction 67 schreef: En nou zit ik steeds te denken, wie is xerpat. :winkie:
Je oude achterbuurman uit Ysselsteyn, Patrick M.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

xerpat schreef:
reaction 67 schreef: En nou zit ik steeds te denken, wie is xerpat. :winkie:
Je oude achterbuurman uit Ysselsteyn, Patrick M.
:winkie: :-q :-q
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Vandaag weer eens 't Pielrundje gedaan, rustig aan beginnen na rugklachten en daarboven op de griep nog eens.
Al met al, al en kleine 4 maanden niet meer serieus gefietst.
Was lekker, mooie singeltracks bij gemaakt in de vliegveldbossen.
Alleen is het zo jammer dat de off-road motoren de route ook gebruiken.
Daar mag de gemeente wel eens iets aan doen.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

reaction 67 schreef:Vandaag weer eens 't Pielrundje gedaan, rustig aan beginnen na rugklachten en daarboven op de griep nog eens.
Al met al, al en kleine 4 maanden niet meer serieus gefietst.
Was lekker, mooie singeltracks bij gemaakt in de vliegveldbossen.
Alleen is het zo jammer dat de off-road motoren de route ook gebruiken.
Daar mag de gemeente wel eens iets aan doen.
Goed om te horen dat er nog wat gedaan word aan de route. Ik heb hem vorig jaar een keer gefietst, vanaf die tijd eigenlijk altijd de route van Horst gepakt omdat ik deze wat saai vond. Binnenkort maar weer eens proberen :D
Plaats reactie