Route gradatie in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

+1


Met alle respect voor dit initiatief maar dit vind ik wel een echte "anno 2018" actie. Alles vastleggen in regeltjes, digitalisering van de maatschappij heet dat geloof ik. Daarnaast Nederland is flat.
Ik zou ook wel in Nederland van zwarte skipistes af willen gaan, maar dan moeten we eerst een paar bergen gaan bouwen....

In een land als Schotland kan ik me hier de toegevoegde waarde van voorstellen, maar in Nederland????
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het kwartje is nog niet gevallen geloof ik. Het gaat niet om regeltjes, maar om een etiketje op het potje zodat als je zin hebt in pindakaas met hele stukjes noot, en je staat in de supermarkt je niet eerst al die potje open hoeft te draaien, of de gok neemt en je toch smeerkaas blijkt te hebben.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

mmm, blijkbaar ervaar jij mtb routes in Nederland anders dan ik. Om in jouw belevingswereld te blijven, gaan we dus verschillende etiketten plakken op lichtbruine/donkerbruine/lichtbruin met kleine stukjes/donkerbruin met iets grotere stukjes...
Het blijft pindakaas waarvan de smaak 2% afwijkt tov een andere pot.
Niet echt de moeite waard om dat allemaal vast te gaan leggen omdat mijn inziens de verschillen te klein zijn.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:D hier en daar zit er wel een klein potje jam tussen.

Ik zal het even nader verklaren. Ik woon in de Wieringermeerpolder. Veel platter ga je het niet krijgen in ons land. Het locale lusje in het Dijkgatbos is een leuk rondje voor je bochtentechniek. Maar heel spannend is het niet. En als je hoogtemeters wil maken moet je je banden harder oppompen. :tong Dus voor iets dat meer op het echte werk gaat lijken moet ik mijn fietsje achter op mijn auto zetten en verderop in het land gaan kijken. Dan ben je hier in de buurt met Schoorl, Texel en Spaarnwoude ook wel weer uit geboerd. Dus je zal nog iets verder het land in moeten voor meer actie. Want elke dag die pindakaas op je broodje gaat ook vervelen. En dat zal je zelfs hebben als je in een deel van het land woont waar je struikelt over de trails.

Echter als je verder het land in moet voor een gave route wil je van te voren wel redelijk zeker weten dat het de moeite is. Want ik weet niet hoe jij dat ziet, maar ik ga niet twee uur in mijn auto zitten voor een rondje om de eendenvijver. Dan heb je dus informatie nodig om je keuze te bepalen. Dat kan de site van de route en/of route sites zijn. Maar op het moment blijft dat echter een beetje gokken of je het juiste potje pakt.

Vandaar dus dat het handig is als je op bepaalde zaken als hoe zwaar, technisch en andere ongein de route kan filteren. Omdat wij daar nu niet mee werken op onze routes kan dat dus niet. Ik weet ook wel dat wij in ons land geen trails hebben als Lairig Ghru, Mount keen, of Flat White, voor dat soort grappen zal je toch echt die plas water over moeten. Al die rondjes om eendenvijvers mogen mij ook gestolen worden die zijn standaard groen dus die hoeven er van mij niet eens op. Het gaat mij er om dat je uit de routes die wel interessant zijn een keuze kan maken welke voldoet doet aan je wensen. En ja dan kan dus het verschil zijn tussen met hele stukjes, of zonder.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://youtu.be/tQu91qpBirw

Ga een keer naar Beringen (Sittard aan de westkant de grens over steken). Dit wordt geclassificeerd als rood. Ik doe het er zeven kleuren in m'n broek. Jongeheer Van der Poel doet er oefenrondjes om te zien welke lijn sneller is om beneden te komen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Redelijk gelijk aan Spaarnwoude als ik het zo bekijk. Wel punten voor de fiets. Ik heb de zelfde. (zonder gele kabels gatver)
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb niet veel moeite meer met Spaarnwoude, maar dat rondje in Beringen ziet er toch echt wel een pak extremer uit.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

mtfuji schreef:mmm, blijkbaar ervaar jij mtb routes in Nederland anders dan ik. Om in jouw belevingswereld te blijven, gaan we dus verschillende etiketten plakken op lichtbruine/donkerbruine/lichtbruin met kleine stukjes/donkerbruin met iets grotere stukjes...
Het blijft pindakaas waarvan de smaak 2% afwijkt tov een andere pot.
Niet echt de moeite waard om dat allemaal vast te gaan leggen omdat mijn inziens de verschillen te klein zijn.
Ja nu (nog) wel, maar als je er een label aan hangt is er ook ruimte voor meer uitdaging op onze bosrondjes...... nu is zo'n beetje alles bedacht met het idee " een recreant met een huurfiets moet er ook kunnen rijden"
En als we straks in Nederland wat kunnen oefenen weet je in ieder geval dat je in schotland bij een drop beter je zadel omlaag kan doen ;)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bert l. schreef:https://youtu.be/tQu91qpBirw

Ga een keer naar Beringen (Sittard aan de westkant de grens over steken). Dit wordt geclassificeerd als rood. Ik doe het er zeven kleuren in m'n broek. Jongeheer Van der Poel doet er oefenrondjes om te zien welke lijn sneller is om beneden te komen.
Als Beringen rood is kan een route als kwintelooijen dit op en duur toch ook wel worden?
of moet alles op de UHR groen en blauw blijven omdat anders de CEO het in zijn broek doet :lol: :wink:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

in schotland bij een drop beter je zadel omlaag kan doen
Was toendertijd inderdaad een mooi leermoment voor mij! :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef:https://youtu.be/tQu91qpBirw

Ga een keer naar Beringen (Sittard aan de westkant de grens over steken).
Beringen ligt "bijna" (5~10min) aan de E313, paar kilometer voordat die de E314 kruist. Tenzij je uit Limburg moet komen lijkt het me makkelijker of bij Antwerpen de E313 te nemen of via Valkenswaar de Belgische N74 en dan afbuigen richting Leopoldsburg en dan Beringen.
bert l. schreef:Dit wordt geclassificeerd als rood. Ik doe het er zeven kleuren in m'n broek. Jongeheer Van der Poel doet er oefenrondjes om te zien welke lijn sneller is om beneden te komen.
Nu ken ik het 'formele' rondje niet, maar tenminste vorig jaar was het parcours van de Benelux cup anders. In het filmpje zie ik voornamelijk de fysieke lastige stukken terug maar niet zo zeer de technisch uitdagende passages.
De fiets waarmee je rijdt maakt ook nog wel wat uit: op een pure race XC hardtail zal het meer dan spannend zijn, terwijl het met een trailbike met dropper al een stuk minder is (vorig jaar waren de bij de Benelux cup ook verscheidene droppers, onder andere bij de favoriete bij de dames).

Zelf...
1) nooit echt op de bordjes gelet, anders dan voor de rijrichting...
2) pak ik doorgaans m'n MTHT mee en die heeft dropper.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met Kwint en Spaarnwoude heb ik geen moeite. Beringen was voor mij teveel van het goede.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb net de huurfiets ingeleverd waarmee ik een paar tochtjes in de Burt van Faro heb gemaakt. Als je de trails al kunt vinden is er echt helemaal niets van gradatie of ook maar een klein waarschuwinkje wanneer het technisch wordt. En een gemiddelde landweg hier – zonder overdrijven – is al technischer dan de meest tecbhine route in NL. En omdat het een vrij stevige enduro-bak (BH Lynx) was ben ik ook nog naar de plek geweest waar ze het Portugees kampioenschap DH hielden. Echt heel pittig, en wederom geen enkel bordje te vinden in het hele gebied. Een aantal secties waren zo stijl dat ik er niet af durfde te rijden maar lopen was ook geen optie. Je glijdt gewoon naar beneden.

Moraal van het verhaal: je komt er vanzelf achter wat je kan en wat (nog) niet. En een beetje verrasingselement maakt mtb-en leuk.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Oli4k schreef:Ik heb net de huurfiets ingeleverd waarmee ik een paar tochtjes in de Burt van Faro heb gemaakt. Als je de trails al kunt vinden is er echt helemaal niets van gradatie of ook maar een klein waarschuwinkje wanneer het technisch wordt. En een gemiddelde landweg hier – zonder overdrijven – is al technischer dan de meest tecbhine route in NL. En omdat het een vrij stevige enduro-bak (BH Lynx) was ben ik ook nog naar de plek geweest waar ze het Portugees kampioenschap DH hielden. Echt heel pittig, en wederom geen enkel bordje te vinden in het hele gebied. Een aantal secties waren zo stijl dat ik er niet af durfde te rijden maar lopen was ook geen optie. Je glijdt gewoon naar beneden.

Moraal van het verhaal: je komt er vanzelf achter wat je kan en wat (nog) niet. En een beetje verrasingselement maakt mtb-en leuk.

Verschil is dat dit waarschijnlijk geen uitgezette vaste route is waar ongeveer 500 man per dag komt... je geeft zelf al aan dat de trails moeilijk te vinden zijn.
Natural trails moet je inderdaad verre van weg blijven met bordjes/waarschuwingen etc.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een start gate en uit pallets/rotsblokken gemaakte drop-offs vind ik niet heel natuurlijk. Fonte Ferrea is wel een een van de plekken waar iedereen heengaat in de regio. Vaste routes zoals in Nederland kennen ze niet echt omdat je haast overal mag fietsen. Dat het niet te vinden is geldt natuurlijk vooral voor niet-locals zoals ik. En dat de routebeschrijving die ik van de verhuurder kreeg nogal vaag was. En dat is precies het verschil met Nederland, en iets wat mij aanspreekt: een gezonde dosis zelfredzaamheid is een vereiste om in Portugal een leuke fietstocht te maken. Je moet zelf beoordelen wat je kunt en wat niet.

Maar het is ook een kip-ei verhaal denk ik. Doordat men in Portugal veel meer gewend is zal het niveau technisch gezien ook hoger zijn, dus minder (lees: geen) bordjes nodig. En de meeste toeristen gaan toch met een gids op pad.
Plaats reactie