NL trails op Trailforks zetten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De laatste dagen hebben wij het in diverse draadjes gehad over teleurstelling, meer uitdaging, route gradatie, enz. In één van die draadjes kwam de suggestie om Trailforks te gebruiken voor het maken van je keuze waar je volgende ritje te gaan rijden. Je kan daar immers filteren op gradatie, type fiets, type trail, TTF, voor de hele familie, of het in de regen ook nog een beetje lachen is. En je kan uit de diverse trails je eigen route samen stellen. Zodat het voor jou interessant is.

Echter één probleempje, nog lang niet alle Nederlandse trails staan er (op de juiste manier) op. Maar dat kunnen wij met zijn allen natuurlijk snel op lossen door onze eigen locale trails er op de juiste manier op te zetten en/of bij te werken. Hoe zet je het er op de juiste manier op? Zie uitleg van nielsvk uit één van de draadjes.
nielsvk schreef: Trevor van Trailforks heeft mij wel eens verteld dat hij gek wordt van Europeanen die complete routes als trail invoeren...

De hele site is gebaseerd op het al eerder genoemde concept van trailnetwerken, routes zijn combinaties van trails. Het werkt het beste als je op zichzelf staande segmenten als trail invoert, bijvoorbeeld de (officiele) route van Noordwijk bestaat uit twee trails. Zo kun je ook per trail/segment de moeilijkheidsgraad bepalen, de status rapporteren, etc.

Ideaal is als de organisatie die een trailnetwerk beheert ook de corresponderende regio in Trailforks beheert.

Het probleem is dat de beoogde routes elkaar vaak overlappen, en dat werkt niet lekker met ratings, status reports, routes samenstellen, etc.

Om een voorbeeld dicht bij huis te pakken. Hoge Ginkel is in principe een alternatief verbingsstuk tussen Leersum en Amerongen. Op de https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/mtb-r" onclick="window.open(this.href);return false; ... n-leersum/ is deze als route/lus gepresenteerd, maar een groot deel daarvan overlapt dus met Leersum en Amerongen. Op Trailforks is alleen de verbinding (het niet-overlappende deel) ingevoerd: https://www.trailforks.com/trails/hoge-ginkel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om het helemaal goed bruikbaar te maken moeten eigenlijk het deel van Leersum en het deel van Amerongen die overlappen met Hoge Ginkel ook als aparte trailsegmenten worden ingevoerd. Op die manier kun je met de route tool alle mogelijke routecombinaties maken.

Stel nu dat Hoge Ginkel technisch moeilijker zou zijn dan Leersum en Amerongen, dan kun je dat op deze manier ook goed aangeven. Op de hele (overlappende) route is dat niet goed mogelijk omdat je dan de overlappende delen dubbel hebt met twee verschillende ratings.

Het klinkt allemaal wat bewerkelijk maar eenmaal goed ingevoerd werkt het echt als een dolle. Ik gebruik het tegenwoordig op al mijn trips.
Het is dus even werk om alles er op te zetten, maar eenmaal klaar heeft het voordelen. Je kan dus heel makkelijk je eigen route samenstellen/selecteren, je hebt voor binnen en buitenland nog maar één app nodig, als er trail wijzigt hoef je alleen dat stuk weg te gooien en de nieuwe er op te zetten, je kan er foto's en filmpjes plaatsen zodat andere een indruk krijgen hoe de trail er uit ziet. enz. Naast de trails van MTB routes kan je ook aanrij, en verbindingsstukken er op zetten, of mooie paadjes die niet bij een MTB route horen maar wel leuk zijn om te rijden. (wees er wel 100% zeker van dat hier gereden mag worden) Verder kan je POI's toevoegen zoals parkeerplaats, wc, water, route paaltjes (handig in geval van nood) enz.

Let bij het plaatsen/bijwerken wel even op dat "Difficulty" op het "UK (Forestry Commission) systeem staat. Dit wordt gebruikt in Europa, het IMBA systeem is voor Amerika. (wij hebben al aangevraagd dat dit standaard hier op staat voor Nederland) Welke gradatie je dan moet gebruiken voor de trail kan je lezen op deze pagina: https://scotland.forestry.gov.uk/activi ... ail-grades" onclick="window.open(this.href);return false; Een trail die dus voornamelijk bestaat uit singeltrack, en kleine obstakels als wortels/stenen is dan een blauwe trail. Bestaat de trail uit een moeilijke klim/afdaling, drops, of grote keien dan is het een rode trail bijvoorbeeld. De meeste trails in Nederland zullen dus groen of blauw zijn.

*man wat een tekst, hou nog even vol* :bier:

Na het plaatsen van je trails moet dit goed gekeurd worden door een moderator dit kan wel even duren, maar Trailvorks is voor en door mountainbikers dus wij kunnen elkaar helpen. Als een trail 5 positieve beoordelingen heeft wordt deze geplaatst. Hier kan je nieuwe trails goedkuren https://www.trailforks.com/region/netherlands/confirm/" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe je mee om de Nederlandse trails op Trailforks te krijgen? Plaats hier dan een berichtje waar je mee bezig bent, dat voorkomt dat mensen aan het zelfde zitten te werken. Geef ook weer even een brul in dit topic als je klaar bent, dan kunnen wij het met zijn allen goedkeuren. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb ooit het een en ander rond Noordwijk/Noordwijkerhout ingevoerd. Heb nu nog wat fietspadverbindingen erbij gezet. Als ik tijd heb wil ik wel proberen om het nog wat te finetunen en een paar verschillende routes er op te zetten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wictor is een groot voorstander van Trailforks. Die wil vast helpen. (Wij van WC Eend zijn er niet tegen, maar vanwege het tijdsbeslag doen we niet mee).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vannacht een e-mail gekregen dat de regio edit is goed gekeurd. Of wel Nederland staat nu standaard op het "UK (Forestry Commission)" systeem. Scheelt weer een paar klikjes bij het aanmaken.

Zelf een trail op Trailforks zetten? Ga naar https://www.trailforks.com/region/netherlands/" onclick="window.open(this.href);return false; en klik op "Add/Edit" en kies "add trail"
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben even bezig met Texel.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Texel is vannacht gepubliceerd. (het interessantste deel wat ik er op gezet heb) Het was inderdaad een hoop werk als je het doet zoals nielsvk het uitlegde. (meer info kan er zeker bij, leef je uit) Maar zo kan je inderdaad wel je eigen variaties maken.

https://www.trailforks.com/region/texel-23439/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu ook Schoorl op de juiste wijze op Trailforks. (paar dagen zoet geweest :o ) De oude rot die al de nodige calorieën op Schoorl verbrand heeft zal het opvallen dat sommige stukken trail veel langer zijn dan wat er in werkelijkheid bedoeld wordt. De Zwarte blink is bijvoorbeeld alleen de klim,top, en afdaling. Toch hebben wij er voor gekozen om het hele stuk Zwarte blik te noemen. Anders krijg je allemaal korte rotstukjes trail, en hele stuken hebben niet eens een naam, of zijn bekend onder meerdere namen. Beetje creatief met artistieke vrijheid mee omgesprongen dus. Het ging er om dat wij er een sticker met een rating op konden plakken. :D Nadeeltje, foto's en filmpjes staan nu niet meer goed. (oude trail wat de hele route was hernoemd en gewijzigd) Dus had je foto's of filmpjes gepost op Pinkbike/Trailforks even bewerken en de juiste trail er weer aan hangen en alles staat weer o z'n plekje. :-D

https://www.trailforks.com/region/schoorl/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie