route Stadsbos 013

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Het lag er weer strak bij vanavond
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Even vraagje aan de gevorderden bikers hier.
Hoe zouden jullie de route 013 qua moeilijkheidsgraad betitelen. Ik ben nu een maandje hier aan t fietsen en ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik deze route moet duiden?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Heel erg makkelijk maar je leert er wel sturen :)

Er zit echt geen enkel moeilijk stukje of moeilijke feature in.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Desalniettemin wel een leuk rondje!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dat zeker!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DJMARCO schreef: ma 20 juli 2020, 17:49 Even vraagje aan de gevorderden bikers hier.
Hoe zouden jullie de route 013 qua moeilijkheidsgraad betitelen. Ik ben nu een maandje hier aan t fietsen en ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik deze route moet duiden?
Je zou eens kunnen afwisselen met de andere routes in de buurt, Dorst en de Loonse en Drunense duinen (als je dat nog niet gedaan hebt). Die zijn overigens ook niet moeilijk, maar dat geldt voor het overgrote deel van de NL routes. Het wordt vooral moeilijker als je harder gaat, op de/je grens rijden vraagt toch net wat meer. De moeilijkheid zit niet in het terrein zelf.

LDD is vooral landschappelijk erg mooi, ook iets meer hoogteverschil dan de Stadsbosroute (al blijven het heuveltjes, meer hebben we hier nu eenmaal niet). Dorst bestaat uit drie routes met allemaal hun eigen karakter, worden enorm goed onderhouden.

En als je een auto hebt komen er natuurlijk nog veel meer plekken binnen handbereik. Ik wissel graag af, dus naast de drie bovengenoemde routes rijd ik ook op de weg en stap af en toe in de auto om (met name) naar de Utrechtse Heuvelrug en Nijmegen te gaan. Die routes zijn echt een stapje vetter dan hier in de buurt, met dank aan het hoogteverschil dat wij hier helaas niet hebben...
Overigens ook technisch niet heel moeilijk (wel ietsje meer als hier), ook daar wordt het vooral lastiger als je harder gaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Allen bedankt voor de reacties👍🏻

Ik besef mij dat voor de gevorderde fietser er misschien minder uitdaging in zit dan voor een beginner op de 013 route. Nu Ik hem zo’n maandje te hebben gefietst ga ik (voor mij zelf) op een snel tempo er door heen en ik word bijna niet ingehaald door andere fietsers, sommige bochten vind ik dan toch nog wel een uitdaging om te nemen, of niet uit de kombocht te vliegen. Zo ook met sommige spring mogelijkheden met daarop volgend een bocht, ook daar al 2 keer te hard de bocht in gegaan wat maar net goed ging ....☺️. Het stukje omhoog en omlaag langs het viaduct op het gravel op het eind van de route is als je al goed kapot bent ( ik ben een oude man van 48 met een slechte conditie) ook nog wel een uitdaging, maar is ook gelukt zonder te vallen of af te hoeven stappen.

@kermit de route in dorst heb ik 10 jaar terug al eens gereden in mijn toen korte mountainbike carrière als ook Loonse en drunense duinen.

Ik ben van plan de carrière nu langer te laten duren en lekker met mijn vrouw en soms alleen te fietsen. Met de auto is op dit moment een uitdaging ivm met geen mogelijkheid tot trekhaak. Dus dat word of een Seasucker op t dak of een fietsendrager op de achterklep van onze Audi A1...

Dat is voor nu even een stap te ver, zowel financieel als in fiets uitdagingen. Voorlopig gaan we de komende weken ons nog maar eens uitleven op 013 in de wetenschap dat dit een niet echt uitdagend baantje is👍🏻

De overige opties houd ik zeker in gedachte voor als we iets meer ervaren zijn en mogelijkheden hebben tot fietsvervoer.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

De uitdaging kan er natuurlijk ook in zitten om steeds soepeler door de bochten te gaan. Steeds minder te hoeven remmen of gewoon betere lijnen rijden. Dat een route geen tot weinig echt technische elementen heeft betekent niet gelijk dat er geen uitdaging in zit.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Met wat hogere snelheid is t echt wel een uitdaging hoor. Maar op lagere snelheid is het voor iedereen te rijden.

Vandaag toch een paar keer mijn voorwiel bijna kwijt en bochten totaal anders moeten nemen omdat het toch wel mul aan het worden is.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

RuudRuud schreef: di 21 juli 2020, 18:55 Met wat hogere snelheid is t echt wel een uitdaging hoor. Maar op lagere snelheid is het voor iedereen te rijden.

Vandaag toch een paar keer mijn voorwiel bijna kwijt en bochten totaal anders moeten nemen omdat het toch wel mul aan het worden is.
Is de ondergrond vergelijkbaar met Cadettenkamp qua hardheid? Misschien dat ik van het weekend eens hier ga kijken als het niet te mul is, Dorst vind ik bijvoorbeeld nu te mul, CK gaat nog wel.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Rollingforever schreef: do 23 juli 2020, 18:37 Is de ondergrond vergelijkbaar met Cadettenkamp qua hardheid? Misschien dat ik van het weekend eens hier ga kijken als het niet te mul is, Dorst vind ik bijvoorbeeld nu te mul, CK gaat nog wel.
Dinsdagavond was het nog goed te doen hoewel er wel een paar stukken iets wat mul zand hadden.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Thanks, dan ga ik van het weekend eens kijken voor de afwisseling.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DJMARCO schreef: di 21 juli 2020, 17:55 ...Voorlopig gaan we de komende weken ons nog maar eens uitleven op 013 in de wetenschap dat dit een niet echt uitdagend baantje is👍🏻 ...
Niet uitdagend (beter gezegd technisch moeilijk) wil niet zeggen dat het niet leuk kan zijn hè ;-)
En uiteindelijk rijden we toch om een beetje plezier te hebben dus zolang je met een smile terug bij de auto of thuis komt is het goed lijkt me. Dan is het van secundair belang of je rit op een eenvoudige route of op een worldcup downhillparcours was. Ik vind deze route best leuk om af en toe eens te doen, zoals gezegd afwisselend met wat ander fietswerk. Elke dag biefstuk gaat uiteindelijk ook vervelen :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Als je vanaf de Gilzerbaan bij de Pompstationweg de route rechtsaf in springt is dat best uitdagend. ;)

Er zitten een paar korte en langere stukken in waar de flow gewoon echt lekker is, veel snelheid meenemen door de bochten en ik vermaak me er uitstekend met mijn trail-fiets. Komt voor mij nog bij dat het uit en thuis inclusief rondje 1u20 min fietsen is dus prima ritje :)

Paar leuke stukken voor mij:
Stukje tussen Oude Rielsebaan en het Eekhoornpad. Net na het survival-gedoe aan de rechterkant ga je linksaf het grind/zandpad in en dan meteen linksaf tussen de bomen door parallel aan het zandpad. Dat wordt echt wel een uitdaging met een snelheid boven de 25km/u. Kort stukje (~40 seconden) maar altijd leuk om je hartslag de hoogte in te jagen.

Het stuk langs de snelweg. Het eerste stuk van dat rondje bij de golfbaan loopt ook lekker maar een paar bochten kloppen daar net niet helemaal. Die halen de flow eruit. Dat stuk langs de snelweg klopt helemaal. Daar kun je ook lekker de bochten aan elkaar rijgen.

Zoals gezegd, het kleine segmentje vanaf de Gilzerbaan bij de Pompstationweg. Hard rechtsaf om veel kracht in je fiets te krijgen zodat je er lekker in kunt springen. En dan een paar bochten perfect aan elkaar rijgen tot aan het klimmetje. Als dat lukt met hoge snelheid is dat echt gaaf.

En dan nog het stuk in de Reeshof richting Bredaseweg. Daar zitten ook een paar stukken in waar de bochten ook echt goed op elkaar aansluiten. Als het iets minder mul is kun je daar ook goed de oplopende zijkant opzoeken voor net dat beetje extra 'grip'. Nu kan dat natuurlijk ook maar dan gaat je voorwiel wel eens onverwachte dingen doen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Oh plezier heb ik zeker, samen met de vrouw gaan we langzaam, maar gewoon fijn om haar het mountainbiken te leren en samen te sporten in de natuur. Soms rijd ik even een stukje snel voor haar uit en wacht ik op de overgangstijden. Kan ik daar mooi even op adem komen en een slokje doen ☺️

En soms rijd ik alleen en probeer ik zo hard mogelijk te rijden. Best gek dat de techniek van 10 jaar terug mountainbiken en 35 jaar terug wedstrijd Mbx-en zo snel weer boven komt drijven en ik als “beginner” al weer zo snel vertrouwd ben op de track en mijn fiets???
Plaats reactie