route Stadsbos 013

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

De leden van t'Geregt hebben samen zo'n 130 recreatiewoningen in het gebied las ik ergens. Daar hebben ze tot nu toe volkomen "ongestoord" gebruik van kunnen maken. Nu maken ze zich druk om de veiligheid van wandelaars/fietsers/ruiters, aantasting van de natuurwaarden van het gebied en hun privacy.

De veiligheid lijkt me niet de verantwoordelijkheid van de vereniging. Aantasting van de natuurwaarden? Das natuurlijk wel heel krom. 130 woningen met wegen en oprijlanen, daar valt een smalle ATB-route helemaal bij in het niet. Woningen waar ze over het algemeen met de auto naar toe zullen gaan.... En veel natuurwaarde heeft het gebied sowieso niet.

Privacy? Ja, das natuurlijk jammer, maar het is openbaar gebied en de woningen zijn over het algemeen vanaf de route niet eens te zien.

De vereniging probeert wanhopig hun status vast te houden, snap het wel, maar er zijn ook andere belangen. Doorpakken dus!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

En als we daarmee vandalisme in de hand werken? (advocaat van de duivel) Wat is het doorpakken dan waard?

Advocaat van de duivel van de advocaat van de duivel: als ze de rechtsgang verliezen doordat alle stappen juist genomen zijn dan zal die verbitterdheid niet verdwijnen door de uitspraak van de rechter.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Het "slijt" allemaal wel op den duur. De bewoners gaan amper iets merken van de route. Mooi dat een gebied dat amper toegankelijk was, nu gebruikt kan worden door alle Tilburgers.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

RuudRuud schreef: wo 20 februari 2019, 09:23 https://www.bd.nl/tilburg-e-o/atb-route ... ~ae61253c/
TILBURG - ,,Het is een verdrietige dag”, zegt Florian von Behr. Tot zijn ontsteltenis hoorde de voorzitter van de vereniging van bosbeheerders ‘t Geregt dinsdagmiddag dat de gemeente Tilburg de aanleg van de mountainbikeroute door Stadsbos 013 heeft hervat.
Niet slim van de gemeente. Er is al flink wat weerstand tegen de route (ik haal geregeld grote takken van de route die daar moedwillig gedumpt zijn) en dan gaan ze tegenstanders nog meer tegen zich in het harnas jagen.

Trouwens ook weer een crossmotor op het stuk bij de golfbaan.
Takken op de route zijn tot daar aan toe (wel ongewenst en irritant) maar laatst heeft men kraaienpoten neergelegd :evil: ... :-{ Verzin je toch niet!? Kwam laatst op het stuk bij de HC Tilburg een aantal scooters tegen die "lekker" aan het crossen waren.

Er gebeurt een hoop zullen we maar zeggen!
nagyru80
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 10:40

Vandaag weer eens gereden. Deze stukken zijn er nu bij of veranderd:

1. Vanaf de Gilzerbaan, ongeveer tegenover de pompstationweg kun je rechts het bos in. Dit wordt het stuk richting de blaak. Het eerste stuk is ver klaar en verderop is het stuk richting Bels lijntje grotendeels uitgefreesd
2. Aansluitend bos achter Amarant, komend vanaf Bels lijntje: hier is het laatste stuk klaar dat aansluit op de Bredaseweg, richting HC Tilburg
3. Onderdoorgang Baron V-t-V weg: helemaal gewijzigd, ligt nu dichter bij het spoor en is veel technischer geworden

Veel stukken moeten nog wel wat gladder worden (mijn mening). Alleen het oudste stuk bij de Gilzerbaan is lekker volle bak knallen. Voor de rest vind ik het nog veelal een stuiterbak. Maar al met al ben ik wel blij met een parcours dat ongeveer vijfhonderd meter van mijn huis licht. Complimenten aan de werkgroep! :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

500 meter van je huis is lang niet gek :-q Houd ons op de hoogte! Ik woon in Breda dus ik wil er ook wel eens een kijkje nemen...
Misschien wel eens een hele route met de fiets uitstippelen....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Erik-Ja
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 februari 2019, 11:42

nagyru80 schreef: wo 20 februari 2019, 16:40 Vandaag weer eens gereden. Deze stukken zijn er nu bij of veranderd:

1. Vanaf de Gilzerbaan, ongeveer tegenover de pompstationweg kun je rechts het bos in. Dit wordt het stuk richting de blaak. Het eerste stuk is ver klaar en verderop is het stuk richting Bels lijntje grotendeels uitgefreesd
2. Aansluitend bos achter Amarant, komend vanaf Bels lijntje: hier is het laatste stuk klaar dat aansluit op de Bredaseweg, richting HC Tilburg
3. Onderdoorgang Baron V-t-V weg: helemaal gewijzigd, ligt nu dichter bij het spoor en is veel technischer geworden

Veel stukken moeten nog wel wat gladder worden (mijn mening). Alleen het oudste stuk bij de Gilzerbaan is lekker volle bak knallen. Voor de rest vind ik het nog veelal een stuiterbak. Maar al met al ben ik wel blij met een parcours dat ongeveer vijfhonderd meter van mijn huis licht. Complimenten aan de werkgroep! :-q
Bedankt! Ik ga dit weekend weer eens kijken of ik het stuk richting de Blaak hiermee kan vinden.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ingang van het stuk richting De Blaak is precies in het verlengde van de kinderkopjesweg (pompstationweg). Zo ongeveer tegenover het laatste huis van Brabantwater.
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

30 maart is de officiële opening van de route. Vanaf dat moment zal er ook een GPX beschikbaar zijn. Tot die tijd zijn we nog druk bezig met snoeien, harken en routepalen plaatsen. Meer nieuws volgt t.z.t.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

tony weggemans schreef: wo 20 februari 2019, 22:29 30 maart is de officiële opening van de route. Vanaf dat moment zal er ook een GPX beschikbaar zijn. Tot die tijd zijn we nog druk bezig met snoeien, harken en routepalen plaatsen. Meer nieuws volgt t.z.t.
Ah kijk, bedankt voor al het werk! Wordt zeer gewaardeerd :-D sommige van jullie onderweg al kunnen bedanken. :-q
Toch maar een vraag aan de kenner nu het kan; hoorde laatst dat er op het stuk langs het spoor naast de nieuwe track (erg leuk trouwens) nog wat northshores en jumps gaan komen. Klopt dit :winkie:
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

Nee, helaas. Dat klopt niet. Omdat het een algemeen toegankelijke route is, hebben we er voor gekozen om geen technische trail features te bouwen: te gevaarlijk en te onderhoudsgevoelig.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

tony weggemans schreef: do 21 februari 2019, 20:21 Nee, helaas. Dat klopt niet. Omdat het een algemeen toegankelijke route is, hebben we er voor gekozen om geen technische trail features te bouwen: te gevaarlijk en te onderhoudsgevoelig.
Begrijpelijk, maar doet niets af aan de toffe route die jullie aangelegd hebben :-q En dan zien we het bruggetje gewoon als northshore :winkie:
Totoro18
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 februari 2019, 19:34

One Only schreef: wo 20 februari 2019, 13:40
RuudRuud schreef: wo 20 februari 2019, 09:23 https://www.bd.nl/tilburg-e-o/atb-route ... ~ae61253c/



Niet slim van de gemeente. Er is al flink wat weerstand tegen de route (ik haal geregeld grote takken van de route die daar moedwillig gedumpt zijn) en dan gaan ze tegenstanders nog meer tegen zich in het harnas jagen.

Trouwens ook weer een crossmotor op het stuk bij de golfbaan.
Takken op de route zijn tot daar aan toe (wel ongewenst en irritant) maar laatst heeft men kraaienpoten neergelegd :evil: ... :-{ Verzin je toch niet!? Kwam laatst op het stuk bij de HC Tilburg een aantal scooters tegen die "lekker" aan het crossen waren.

Er gebeurt een hoop zullen we maar zeggen!
Vandaag twee keer twee motorcrossers tegen gekomen op de hoogte van de golfbaan. Ze reden in tegengestelde richting. In dat gedeelte ook duidelijk een aantal remsporen van die crossers in het pad terug te zien. Ze waren nog wel ‘zo netjes’ om vaart te minderen toen ik langs kwam of van de route af te gaan.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Kwam ze daar ook tegen. Idd tegen de richting in. Hoorde ze al wel maar stonden toch plotseling voor m’n neus. Was net voor het oversteekje naar het snelweg stuk. In die “kuil”. Toen ik er wat van zei reden ze inderdaad de route af echt dwars door de begroeiing :evil: . Zag onderweg al meerdere sporen. Sommige dwars over de route.

Anyway, weer lekker gereden (na gister het drieluik Dorst, wat hebben we toch mazzel hier) en de laatste nieuwe stukken meegepikt. Volgens mij ligt alles er nu. Stuk langs het spoor is erg vermakelijk. Denk dat er daar sommige linksaf het talut afrollen zo de sloot in :winkie:

Weet iemand of er bij de opening nog iets georganiseerd wordt?
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

Volgens de huidige plannen wordt de route op zaterdag 30 maart geopend. 's Ochtends gaan we dan een aantal clinics regelen voor beginners en gevorderden. Van 14 - 16 uur de openingsplechtigheid en daarna weer opnieuw één of meer clinics. Locatie: De Zeven Geitjes, Reeshofdijk 18, Tilburg. Meer nieuws volgt. De activiteiten worden georganiseerd door de gemeente Tilburg in samenwerking met de Stichting MTBStadsbos013, die het dagelijks onderhoud van de route gaat verzorgen. Deze stichting bestaat uit enthousiaste mountainbikers die als vrijwilliger hun steentje aan de route bijdragen. Over enkele weken komt er ook een meldpunt (via onze website) waar meldingen over de route gedaan kunnen worden. Ga daar dus vooral mee door, want wij zien niet alles.
Plaats reactie