route Stadsbos 013

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Net de hele ronde gedaan, overal goed te doen. Alleen op de "Waterboy" een stukje met modder. Heerlijk gefietst.

edit:
Had bijna een aanvaring met een buizerd. Zag ergens 20 meter verderop wat bewegen, toen ik de bocht omkwam zat er een buizerd met één vleugel over de route over een prooi heen. Moest hard remmen om er niet overheen te rijden. De buizerd keek vanaf 1 meter recht in mijn ogen en vloog vlak langs me weer op. Was echt schrikken. Maar goed, beter dan een buizerd in je nek, heb ik ook al eens meegemaakt.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Zondag zal het slechte weer de route wel flink geraakt hebben, want het was vandaag een flinke bende. Ik zag wel ergens dat er al bomen opgeruimd werden, maar er stonden flink wat plassen en modder.
Mickey81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 december 2020, 16:42

Pffff het was hard werken vanmorgen. Vooral het stuk vanaf de zwartvenseweg tot aan witbrant (inclusief het stuk langs het spoor) vond ik echt te modderig. Was natuurlijk wel te verwachten na alle regen van de afgelopen dagen.....
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mickey81 schreef: di 29 december 2020, 16:46 Pffff het was hard werken vanmorgen. Vooral het stuk vanaf de zwartvenseweg tot aan witbrant (inclusief het stuk langs het spoor) vond ik echt te modderig. Was natuurlijk wel te verwachten na alle regen van de afgelopen dagen.....
Waarom ga je dan toch de route nog verder kapot rijden?
Mickey81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 december 2020, 16:42

Omdat het modderige stuk mijn laatste stuk was. Was het mijn eerste stuk, was ik zeker naar huis gegaan. En daar waar ik kon, heb ik er zeker omheen gereden. Dus ik denk niet dat ik de route ‘kapot’ heb gereden.

Dank voor je positieve comment :-q
RuudRuud schreef: di 29 december 2020, 16:47 [quote=Mickey81 post_id=2560671 time=<a href="tel:1609253175">1609253175</a> user_id=51062]
Pffff het was hard werken vanmorgen. Vooral het stuk vanaf de zwartvenseweg tot aan witbrant (inclusief het stuk langs het spoor) vond ik echt te modderig. Was natuurlijk wel te verwachten na alle regen van de afgelopen dagen.....
Waarom ga je dan toch de route nog verder kapot rijden?
[/quote]
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Voor diegene die geen Facebook hebben.
Ik zag zojuist een post met 2 verzoeken mbt de 013 route...

1: de route word sinds Corona door veel meer mensen bereden dan voorheen. Het verzoek aan ( beginnende) rijders om de route niet op te gaan als het flink heeft geregend, hierdoor word de route kapot gereden en hebben de vrijwilligers meer onderhoud.

2: omdat meer onderhoud nu vereist is vraagt men om meer vrijwilligers om de route te onderhouden. Aanmelden kan via de Facebookpagina.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Lag er gisteren goed bij, zo rond 15.30 uur wat stukken van de route gedaan. Uiteraard wel veel volk onderweg, papa's en mama's met kind vooral, en veel beginnende fietsers. Maar ook hier inmiddels blijkbaar doorgedrongen hoe makkelijk het is snellere fietsers even door te laten.
Zelfde ervaring als in de Drunense duinen gisteren.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

DJMARCO schreef: vr 1 januari 2021, 20:01 Voor diegene die geen Facebook hebben.
Ik zag zojuist een post met 2 verzoeken mbt de 013 route...

1: de route word sinds Corona door veel meer mensen bereden dan voorheen. Het verzoek aan ( beginnende) rijders om de route niet op te gaan als het flink heeft geregend, hierdoor word de route kapot gereden en hebben de vrijwilligers meer onderhoud.

2: omdat meer onderhoud nu vereist is vraagt men om meer vrijwilligers om de route te onderhouden. Aanmelden kan via de Facebookpagina.
Was denk ik naar aanleiding van de aantallen fietsers die week. Vorige week woensdag, na een regenachtige dinsdag, en met regenbuien op de dag zelf, tientallen rijders gezien op de route. En dat alleen al in de tijd dat ik er wandelde. Er lagen heel veel plassen, hele route bovenlaag nat en veel modder. Iedereen zijn meug natuurlijk....

Ben bang dat dergelijke boodschappen veel mensen niet bereiken.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

JoopO schreef: ma 4 januari 2021, 16:51 Was denk ik naar aanleiding van de aantallen fietsers die week. Vorige week woensdag, na een regenachtige dinsdag, en met regenbuien op de dag zelf, tientallen rijders gezien op de route. En dat alleen al in de tijd dat ik er wandelde. Er lagen heel veel plassen, hele route bovenlaag nat en veel modder. Iedereen zijn meug natuurlijk....

Ben bang dat dergelijke boodschappen veel mensen niet bereiken.


Navraag leert dat het onderhoud voornamelijk word gedaan op een doordeweekse dag door een of meerdere vrijwilligers. Met een fulltime baan is er dus geen mogelijkheid voor mij. Wel begrijpelijk dat ze zo min mogelijk onderhoud plegen in de drukke weekeinden...

En begrijpelijk dat mensen als t even droog is toch gaan proberen even een rondje te doen nu er niet heel veel anders overblijft na t vele binnen zitten.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mickey81 schreef: wo 30 december 2020, 09:01 Omdat het modderige stuk mijn laatste stuk was. Was het mijn eerste stuk, was ik zeker naar huis gegaan. En daar waar ik kon, heb ik er zeker omheen gereden. Dus ik denk niet dat ik de route ‘kapot’ heb gereden.
Als je de route wil ontzien moet je (tenzij je thuis blijft of het fietspad pakt, wat het beste is) overigens dwars door de modder gaan als dit op de route ligt. Juist het maken van tal van nieuwe sporen om de modder heen, is niet goed voor de route.

Of zoals Truman zei
if you can't take the heat, get out of the kitchen.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Willem Altes schreef: ma 4 januari 2021, 22:01
Mickey81 schreef: wo 30 december 2020, 09:01 Omdat het modderige stuk mijn laatste stuk was. Was het mijn eerste stuk, was ik zeker naar huis gegaan. En daar waar ik kon, heb ik er zeker omheen gereden. Dus ik denk niet dat ik de route ‘kapot’ heb gereden.
Als je de route wil ontzien moet je (tenzij je thuis blijft of het fietspad pakt, wat het beste is) overigens dwars door de modder gaan als dit op de route ligt. Juist het maken van tal van nieuwe sporen om de modder heen, is niet goed voor de route.

Of zoals Truman zei
if you can't take the heat, get out of the kitchen.
Het stuk langs het spoor is inderdaad het slechtste deel van het Stadsbos. Daar kun je niet zoveel kapot rijden, is daar veel te smal voor. Tussen de bomen en langs een hek, daar valt geen nieuw spoor te maken.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Vandaag lekker lunchrondje gereden. Soms wel handig dat thuiswerken :tong

Was lekker rustig totdat.... Ik bij de golfbaan een grote groep tegen kwam. Verbazingwekkend was ik er snel voorbij. Steeds riep degene waar ik voorbij mocht tegen degene voor hem dat ie links moest houden. Goed geregeld dus, paar minuten later kon ik weer vrij rijden. "Onderweg" wat gekletst met die jongens en bleek de jeugdopleiding van Willem II te zijn. Die handen eens zin in wat anders. Ze hadden het gezellig maar om in deze tijd met een groep van 39!!!!!! :x man te fietsen in een lang lint....... tja. En dan op een enkeling na zonder helm :~

Ach jah, in ieder geval mijn lunchtijd goed besteed :lol: Lag er heerlijk bij overigens.
MTBRanger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 9 oktober 2020, 13:43
Mijn mountainbike: Lapierre Edge 5.9 (2020)

One Only schreef: di 5 januari 2021, 16:52 Vandaag lekker lunchrondje gereden. Soms wel handig dat thuiswerken :tong

Was lekker rustig totdat.... Ik bij de golfbaan een grote groep tegen kwam. Verbazingwekkend was ik er snel voorbij. Steeds riep degene waar ik voorbij mocht tegen degene voor hem dat ie links moest houden. Goed geregeld dus, paar minuten later kon ik weer vrij rijden. "Onderweg" wat gekletst met die jongens en bleek de jeugdopleiding van Willem II te zijn. Die handen eens zin in wat anders. Ze hadden het gezellig maar om in deze tijd met een groep van 39!!!!!! :x man te fietsen in een lang lint....... tja. En dan op een enkeling na zonder helm :~

Ach jah, in ieder geval mijn lunchtijd goed besteed :lol: Lag er heerlijk bij overigens.
En dan vindt men het vreemd dat die lockdown weer verlengd wordt... Ik kan daar zo van balen! Wij gaan nu steevast met z'n 2en of ik ga alleen, terwijl ik ook het liefst met ons groepje van 5 wil. Ik woon aan de aanrijroute en zie hier zo vaak groepen van een man of 4/6 langskomen in het weekend, dat is niet normaal. Maar goed, ik heb het geluk, net als jij, dat ik in de pauze ook eens een rondje kan doen! En nu ligt de route er weer erg goed bij!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

One Only schreef: di 5 januari 2021, 16:52 Vandaag lekker lunchrondje gereden. Soms wel handig dat thuiswerken :tong

Was lekker rustig totdat.... Ik bij de golfbaan een grote groep tegen kwam. Verbazingwekkend was ik er snel voorbij. Steeds riep degene waar ik voorbij mocht tegen degene voor hem dat ie links moest houden. Goed geregeld dus, paar minuten later kon ik weer vrij rijden. "Onderweg" wat gekletst met die jongens en bleek de jeugdopleiding van Willem II te zijn. Die handen eens zin in wat anders. Ze hadden het gezellig maar om in deze tijd met een groep van 39!!!!!! :x man te fietsen in een lang lint....... tja. En dan op een enkeling na zonder helm :~

Ach jah, in ieder geval mijn lunchtijd goed besteed :lol: Lag er heerlijk bij overigens.
Even de Google Alerts testen...

Hey bestuur van Willem II, lezen jullie dit eens. Niet echt gedrag wat je van een verantwoordelijke club in het betaald voetbal zou mogen verwachten. Er gaan 2 dingen fout, met 39 man in een lint op een druk bezochte route fietsen. Niet alleen in deze tijd is dat een probleem, dat is altijd een probleem op een single track. En in beide gevallen niet toegestaan door de beheerders van Stadsbos013.

En het tweede issue, grotendeels zonder helm!

Beide punten zijn koren op de molen voor tegenstanders van MTB-routes in het algemeen en Stadsbos013 in het bijzonder.

Dus Willem II, denk in het vervolg iets langer na en kom tot dezelfde conclusie :)
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Vanmiddag heb ik rondje gedaan met de verwachting dat de route redelijk droog zou zijn, maar dat viel wat tegen. :(

Het was over het algemeen niet modderig maar er liggen wel veel plassen.
Alleen het stukje langs de snelweg is droog en lekker te rijden.

Verder was het hek bij Amarant aan de Oude Rielsebaan dicht, dat is een beetje vreemd.
Plaats reactie