route Stadsbos 013

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Stad Parijs is ook een goede optie, prima eten en drinken.

Vandaag voor het eerst de hele definitieve route gefietst, is toch wel heerlijk rondje. De nieuwste stukken ten zuiden van de Gilzerbaan rijden nog niet helemaal "soepel", maar op de wat oudere gedeelten is de ondergrond goed hard en kun je lekker doortrappen. Stukje langs het spoor is opletten, smal en bochtig en een paar keer steil in een bocht omhoog tussen de bomen, hier wordt de vaart er goed uitgehaald. Bomen staan heel dicht langs het pad, zag al een einddopje van een stuur liggen.

Totale ronde is volgens mijn Strava-meting 17.79 km. Complimenten voor de routebouwers, volgens mij maximaal gebruik gemaakt van het landschap.

@One Only:
https://onzetaal.nl/taaladvies/engelse- ... vervoeging

Het is dus: hij/zij hockeyt.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

JoopO schreef: za 2 maart 2019, 21:35 @One Only:
https://onzetaal.nl/taaladvies/engelse- ... vervoeging

Het is dus: hij/zij hockeyt.
Klinkt hetzelfde :winkie:
nagyru80
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 10:40

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik heb zojuist voor het eerst deze route (grotendeels) verkend :)
Grotendeels, omdat ik een stukje overgeslagen heb om om tijd voor de regen weer thuis te zijn. Die regen heb ik wel gehad, maar nu is het alweer droog...

De eerste indruk is goed, het is een typische "2.0" mtb-route met veel singletrack en draai- en keerwerk. Ik hou daar wel van, het is een stuk leuker dan 25 jaar geleden toen er amper routes waren en je vaak vooral aangewezen was op het op snelheid afraffelen van het ene rechte brede bospad na het andere of het op de vierkante meter spelen op een toevallig aanwezig heuveltje. Doe me dan maar de moderne variant! :-q

Hier en daar was het wat modderig na de regen van vannacht, maar niet overdreven. Ook kwam ik nog wat stukken tegen die wat meer ingereden moeten worden, zijn nu nog erg hobbelig (of ik ben verwend met m'n fully, ik was nu op de hardtail...)

Wat mij betreft een welkome aanvulling van de fietsmogelijkheden hier, geeft me weer een keuze erbij in het rijtje LDD, Dorst, een end in de auto stappen voor bv de UHR, Nijmegen, Limburg of een asfaltritje op de wegfiets. Naar deze route kan ik prima op de fiets, zal een km of zes, zeven van mijn huis zijn :)

Oja, die protesten begrijp ik niet zo goed, het leek me niet alsof je door de voortuin van die mensen rijdt.
Of ik moet juist het stuk niet gereden hebben waar de drukte om is, maar nu heb ik niks gezien wat mij de moeite van het protesteren waard zou zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: za 9 maart 2019, 15:42 Oja, die protesten begrijp ik niet zo goed, het leek me niet alsof je door de voortuin van die mensen rijdt.
Of ik moet juist het stuk niet gereden hebben waar de drukte om is, maar nu heb ik niks gezien wat mij de moeite van het protesteren waard zou zijn...
Welk stuk heb je gemist?

Bij het stukje waar je langs het spoor door de scheidingswand fietst heb ik eea aan sabotage gezien. Het artikel gaat volgens mij over het stuk waar je tegenover Brabant Water rechtsaf het bos induikt vanaf de Gilzerbaan. Daarvoor heb je aan de rechterkant een soort vakantiehuisjes in het bos.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben vanuit De Blaak het "Bels Lijntje" fietspad overgestoken en na een kort stukje bospad parallel aan de snelweg rechts het bos ingedraaid. Daar zag ik wel wat huisnummers aan hekjes hangen, en op een gegeven moment zag ik een routeaanduiding waarmee ik rechtsaf een singletrack op draaide.
Daarna dus de route gevolgd tot ik kort na Brabant Water op de Gilzerbaan uitkwam, daar linksaf het fietspad op gegaan en met een noodgang (wind in de rug :-q ) naar huis gevlamd.

Dus dan heb ik inderdaad het bewuste stukje gemist denk ik?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

Op de website van de Stichting MTBStadsbos013, die de route gaat onderhouden (www.mtbstadsbos013.nl), kun je een GPX-bestand van de route downloaden. Donaties voor het onderhoud zijn overigens ook welkom. Aangezien we niet met vignetten werken, zijn we aangewezen op bijdragen van donateurs en sponsors.
Op zaterdag 30 maart 2019 wordt de route feestelijk geopend. Die dag zijn er ook een aantal (korte) clinics georganiseerd, met name voor beginners. We hebben een aantal leenfietsen klaar staan voor de mensen die zelf geen MTB hebben. Meer info over het programma & de locatie vind je op de genoemde website.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Oja, die protesten begrijp ik niet zo goed, het leek me niet alsof je door de voortuin van die mensen rijdt.
Of ik moet juist het stuk niet gereden hebben waar de drukte om is, maar nu heb ik niks gezien wat mij de moeite van het protesteren waard zou zijn...
Het is ook drukte om niks, je kunt inderdaad amper iets zien van de huisjes in het bos. Sowieso omdat je al je aandacht nodig hebt voor de route.....

De grote baas van de vereniging van eigenaren "verwacht dat grondeigenaars nu de nodige hekwerken en schuttingen gaan plaatsen om het zicht op de route weg te nemen". Tsja.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hopelijk zal na een tijdje blijken dat het allemaal een storm in een glas water is, zoals zo vaak. Moet toch lukken om daar een rondje te fietsen zonder dat je last van elkaar hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

tony weggemans schreef: wo 20 februari 2019, 22:29 30 maart is de officiële opening van de route. Vanaf dat moment zal er ook een GPX beschikbaar zijn. Tot die tijd zijn we nog druk bezig met snoeien, harken en routepalen plaatsen. Meer nieuws volgt t.z.t.
Willen jullie ons ook op de hoogte houden. Zodat we de route na de officiële opening op onze site kunnen plaatsen. We zijnbezig met een volledige update van onze site. Release waarschijnlijk deze week :-) Mooi als deze route ook opgenomen kan worden. Tot wie kunnen we ons wenden voor alle route info en een gpx track bestand?
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: za 9 maart 2019, 15:42 ... Naar deze route kan ik prima op de fiets, zal een km of zes, zeven van mijn huis zijn :) ...
Verhuisplannen zijn nu weer ingetrokken? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

Er staat een voorlopige GPS-track op www.mtbstadsbos013.nl. Daar vind je ook de contactgegevens om t.z.t. de definitieve track te krijgen.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

We hebben hem gevonden!! 👍👍👍
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, gisteren nog eens geweest, dit keer op de fully. Ik heb me weer prima vermaakt, maar als je niet van bochtige singletracks houdt is dit niet je route. Volgens mij is de bochtendichtheid per afgelegde km (nog) groter dan op Dorst :D

Maar ik hou daar wel van, als ik rechtdoor wil rijden pak ik wel een wegfiets. Er is natuurlijk amper hoogteverschil maar ondanks die beperking is er wat leuks van gemaakt. Er zitten echt wel een paar gave stukken in de route, en ik ben blij met de extra keuzemogelijkheid in de buurt :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik was gisteren verrast door de wijziging bij de rugby club. Het stuk waar je rechtsaf vanaf de Bredase weg het bos induikt was ineens zo goed als vlak :( De greppel is flink gevuld met zand.

Ik hoop dat ze dat niet gaan doen bij het stuk rechtsaf het bos in bij de Gilzerbaan/Pompstationweg. Dat is nu het enige overgebleven uitdagende stukje voor een fully :P

Verder is het flink sturen en hardtail heaven inderdaad. Mijn trail-fully doet eigenlijk niet onder voor de XC-snelle-rakkers op de bochtige stukken. Alleen op snelheid komen is iets minder maar in bochten neem ik juist meer snelheid mee. (In mijn handen, met mijn gestel)
Plaats reactie