MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Afbeelding

Hehe... Ik wist dat ik m ergens had. Blauw op Calfven is er idd nog niet. Geel is de verbindingsroute met hier en daar ook wel amusante stukjes. Maar vaak wel gedeeld met wandelaars en andere weggebruikers.

Meest leuke lus is paars op dit moment, met name door het recent toegevoegde vroeger illegale stukje met de richtingenstrijd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dan wachten we nog even netjes af op blauw. Rood wel al geschikt om te rijden?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Wildfire schreef: zo 16 augustus 2020, 23:09 Dan wachten we nog even netjes af op blauw. Rood wel al geschikt om te rijden?
De rode route is geschikt om te rijden, echter door het droge weer wat mul en wat “ruwer” als groen en paars.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Overal even zoeken naar een startpunt maar verder ligt het er erg mooi en leuk bij!

Credits voor de makers en in afwachting van de blauwe route!
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

petter schreef: ma 17 augustus 2020, 22:01
Wildfire schreef: zo 16 augustus 2020, 23:09 Dan wachten we nog even netjes af op blauw. Rood wel al geschikt om te rijden?
De rode route is geschikt om te rijden, echter door het droge weer wat mul en wat “ruwer” als groen en paars.
ondertussen ook de rode route gereden met de eerdere tip van Petter:

Verbinding tussen groen en rood is nog niet uitgezet. De kortste verbinding is achterlangs de Politieacademie richting de Putseweg en dan net voorbij het Grote meer rechts het brede pad op (Oude Meerbaan) en op de t-splitsing naar links richting camping De Staartse Duinen.

Wat ook leuk is aan de routes is dat de gele verbindingslussen mooi beginnen aan te sluiten. Een mooie samenwerking met België / Nederland. De gele verbindingslussen zijn mtb bordjes van vlaanderen(BE). Terwijl de rode/paars/groene routes de nederlandse mtb bordjes zijn. Via de staartse duinen kon je zelfs richting Kalmthout. Wij zijn begonnen aan de groene, dan rode en terug via verbindingslus via ossendrecht/ calven/ leeuw v vlaanderen. Slecht 1 vriendelijke mtb’er tegengekomen op 34km en enkele wandelaars op de gemengde stukken, dus zo een druk fiets/wandelverkeer was er niet. Op het eerste deel van de rode route wel weer wilde crossmoto bandensporen. Nogmaals topwerk aan de organisatie. gr
Knakworstkweker

Hallo,

Ik wil hier maandag gaan fietsen, als beginpunt wil ik starten bij Kalmthout De Vroente (ben in Kalmthout aan het werk maandag, vandaar).

Loopt de 'gele' lus linksom (rood eerst) of rechtsom (groen/ paars) eerst?

Is er ook iemand die gpx heeft die ik kan gebruiken waar alle routes inzitten?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zover ik weet kan je de gele verbindingslus beide richtingen op rijden.

Ik heb gisteren de nieuwe paaltjes gezien op Calfven (bij Ossendrecht - Hoogerheide) en die staan 2 kanten op bepijld. Voor de herkenning het zijn Belgisch formaat MTB bordjes uiteraard geel. De andere routes zijn in NL formaat bordjes.

GPX gele route vraag ik mij af of die er al is. De rode, groene en paarse route zijn behoorlijk duidelijk daar kan je niet snel verdwalen als je kijkt naar sporen en bordjes.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

een onofficiële gpx is ook prima, dan heb ik nog iets, maar anders proberen we zonder.

een belgisch routebordje zegt me niets verder of hoe dit eruit ziet.

zoiets?

https://imgshare.io/image/screenshot-20 ... 523.NI7smu
Knakworstkweker

Vandaag hier gereden.

Gele lus?

Welke gele lus?

Precies!, die is er niet en dat helpt niet.
of ja een stukje bij groen en paars, maar die vertrouwde ik niet dus maar op gps gereden.

Vanuit Kalmthout gestart, op gegeven moment ergens de heide op gereden via de gps en die stuurde me door een stuk waar je niet mocht fietsen (stiekem toch gedaan). Aan het eind kwam ik ergens voor een heuvel bij de landduin (zo heet het op de kaart in strava).

Vanaf daar het grenspad gereden tot je op de rode lus uitkomt.

Rode lus, niet heel bijzonder, wel aardig en ligt er uitstekend bij.
Zonde dat de 'flow' er door te kort draaiwerk wat uitgaat.
Verder prima, leuk voor erbij.

Vanaf daar op de gps richting Ossendrecht gereden, stukje via een .gpx die ik van mtbroutedatabase.be had gehaald, maar die week ENORM af.
3 keer een stukje opnieuw gereden omdat de afslag 200 meter verder lag dan de gps aangaf. (dit ligt niet aan mijn wahoo, mensen die ik tegenkwam reden dezelfde .gpx op een garmin met hetzelfd probleem)

Toen ik bij Joodse begraafplaats was ben ik omgedraaid richting Ossendrecht op het adres wat iemand hier gepost had.
Het was even zoeken naar grenspaal 263, want begrijpend lezen.....

Vanaf daar de groene lus gereden, toen deze overging in paars, de paarse lus gereden (bordje gemist t.h.v. duimdreef / zichtdreef, best lang moeten zoeken, bleek dat het bordje gewoon op de heuvel stond....).

Waar de lus weer combineert met paars/ groen, de groene lus afgemaakt.

Zoals ik al zei was het vertrouwen in de bordjes een beetje weg dus vanaf de groene lus de route terug naar Kalmthout op de gps (en veel over de weg) gereden.

Paarse lus is de absolute winnaar van vandaag en staat ook meteen in mijn top 5!

Wel gelachen om de bordjes 'easy en hard' bij een afdaling, zo 'hard' was de 'hard' niet, haha.

Groene lus is een beetje naar de getver gereden, wel jammer want hij begon leuk, maar paars is leuker!

1. paars
2. groen
3. rood

Leuk om een keer gedaan te hebben, maar ik ga er niet speciaal voor terug.

Statistieken:

72,8km
261hm
21,7km/u gem.
3:21:15 gereden
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Mooi navigatie avontuur zo te lezen. :D

Ik wil dit complete netwerk ook nog wel een keer gaan fietsen, maar ik wacht lekker af totdat het allemaal klaar is.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Vandaag paars en het grootste deel van groen gereden om vervolgens de gele route eens te rijden. Het Belgische deel stond in elk geval van af de groene route tot aan de rode route in beide richtingen volledig uitgepijld. Blauw is er nog steeds niet en niet gecontroleerd of geel al tussen Huybergen <> Ossendrecht uitgepijlt staat. Ik dacht ook begrepen te hebben dat op de Tiestenberg ten noorden van Huybergen ook nog een lus kwam? Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachtigen?

Mijn rit (wel hier en daar niet de gele route gevolgd, met name om het Stappersven, en een stukje bij de bosingang van de Kamthoutseheide, vanwege tijdgebrek). Het gaat dus even om het zuid-oostenlijke deel in België van mijn rit. Dat is de gele route en die staat volledig uitgepijlt!
https://www.strava.com/activities/4025231627
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Knakworstkweker

toch vreemd dat ik die gele bordjes pas bij de groene lus tegenkwam

ik zou, mocht ik ooit weer eens in de buurt zijn, de paarse route nog wel eens pakken, maar ik ga er niet specifiek voor terug.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

VanBiLL.com schreef: ma 7 september 2020, 18:45 Vandaag paars en het grootste deel van groen gereden om vervolgens de gele route eens te rijden. Het Belgische deel stond in elk geval van af de groene route tot aan de rode route in beide richtingen volledig uitgepijld. Blauw is er nog steeds niet en niet gecontroleerd of geel al tussen Huybergen <> Ossendrecht uitgepijlt staat. Ik dacht ook begrepen te hebben dat op de Tiestenberg ten noorden van Huybergen ook nog een lus kwam? Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachtigen?

Mijn rit (wel hier en daar niet de gele route gevolgd, met name om het Stappersven, en een stukje bij de bosingang van de Kamthoutseheide, vanwege tijdgebrek). Het gaat dus even om het zuid-oostenlijke deel in België van mijn rit. Dat is de gele route en die staat volledig uitgepijlt!
https://www.strava.com/activities/4025231627
Met de blauwe lus in Ossendrecht wordt deze week een begin gemaakt. Er komt, voor zover ik weet, geen lus rond de Tiestenberg. De gele route wordt uitgepijld door Sport Vlaanderen, degene die dit doet is hier 1 dag in de week mee bezig.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

petter schreef: ma 7 september 2020, 20:54 Met de blauwe lus in Ossendrecht wordt deze week een begin gemaakt. Er komt, voor zover ik weet, geen lus rond de Tiestenberg. De gele route wordt uitgepijld door Sport Vlaanderen, degene die dit doet is hier 1 dag in de week mee bezig.
Sinds vorig jaar lijkt er ook een soort van ruwbouw trail building te zien op de Tiestenberg dus ik dacht dat daar mogelijk ook een route gebouwd zou worden (welke dan mooi aan de groene route van BoZ gekoppeld kan worden en dan zou er helemaal een mooi mtnbike netwerk zijn...mogelijk dat iemand op eigen initiatief daar bezig is of 'n andere organisatie.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
squalleke123
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 september 2020, 17:04

Vandaag de paarse route opgepikt, maar onderweg onze GPS verloren. Het betreft een Garmin (blauw-zwart kleurenschema). Als iemand die tegenkomt, stuur gerust een DM'etje.

Dergelijk euvel kon de pret gelukkig niet te veel bederven. Mooie route uitgetekend, jongens.
Plaats reactie