MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Flierefluiter schreef: di 6 oktober 2020, 18:41
Ben zelf nog niet zo bekend buiten de routes, maar ben zeker van plan verder te kijken dan de route bordjes😎
Iemand tips?
Hierbij het bewijs dat aanleg van routes een omgekeerd effect heeft. Of kan hebben...
Je lokt meer volk naar je bos en dat gaat zich dan vervolgens niet aan de regels houden.
Niets persoonlijk, want ik begrijp je volledig. Tips ga je van mij echter niet krijgen😉
Ben wel eens benieuwd naar de boa’s. Ik ga me zeker een vignet aanschaffen, heb ik geen probleem mee, maar ik ga wel gewoon mijn eigen routes door het bos blijven rijden zoals ik al bijna 15jaar doe. En ik ben niet de enige local die zo denkt...
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Ik denk dat vaste routes alleen de druk op de natuur verlagen op plekken waar het sowieso al druk was voor de aanbouw van routes.

Als je vaste openbare routes gaat maken op plekken waar voorheen voornamelijk locals reden en die als dusdanig gaat promoten, verhoog je de druk op die natuur alleen maar. Dat is wel te merken aan de omgeving van de nieuwe routes. Voorheen zag je er vaak niemand fietsen doordeweeks. En als je een wandelaar tegen kwam ff afremmen, groeten en verder. Nu heb ik het idee dat het er steeds drukker word. Met vrij fietsen werd de druk wat meer verspreid.

Ik zelf vind het enorm jammer en veel fun/beleving zou verloren gaan. Zeker gezien het de achtertuin is (Hoogerheide/BoZ) Je kan buiten de routes om 10tallen kilometers fietsen zonder iemand maar tegen komen. Maar helaas is het de realiteit vrees ik. Bij Staartse Heide waren al nieuwe borden geplaatst waarop stond dat je alleen nog maar mag fietsen op de daarvoor bestemde paden.

Gelukkig heeft Staatsbosbeheer/Grenspark niet alle leuke stukken om te fietsen in bezit.

Vignet geen probleem als het voor het onderhoud van de routes is. Als vrijwilliger van de “nieuwe” zwarte route weet ik hoeveel tijd, moeite en geld in een nieuwe route kan zitten. Ik vind de routes toffe aanvullingen met speelse elementen. Chapeau voor de crew!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Knakworstkweker schreef: di 6 oktober 2020, 20:13 zorgen dat je hard genoeg kan fietsen om de boswachter af te schudden :lol:
Volgens mij krijgen zij een E-mtb :winkie: Zijn best rap die dingen :lol:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Bovenstaand even grapje om de discussie te onderbreken. Niet dat ik regie wil hebben of eigen mening wil opdringen. Ik heb begrip voor verschillende visie's. Ik heb in het verleden vrij gereden in de gehele omgeving (weliswaar met GPX file op mijn Garmin), dus ik snap de ultieme beleving van alle mooie paden die er al lagen.
Maar anderzijds ben ik blij dat er ook technisch uitdagende route's zijn gekomen. En die wil ik ook graag rijden. Begrijp ik goed dat gele lus als verbindings-route gezien moet worden en dat je dan 4 route's tegenkomt? Zijn die al klaar? Staan alle bordjes er al?
Knakworstkweker

ijskonijn schreef: wo 7 oktober 2020, 23:29 Bovenstaand even grapje om de discussie te onderbreken. Niet dat ik regie wil hebben of eigen mening wil opdringen. Ik heb begrip voor verschillende visie's. Ik heb in het verleden vrij gereden in de gehele omgeving (weliswaar met GPX file op mijn Garmin), dus ik snap de ultieme beleving van alle mooie paden die er al lagen.
Maar anderzijds ben ik blij dat er ook technisch uitdagende route's zijn gekomen. En die wil ik ook graag rijden. Begrijp ik goed dat gele lus als verbindings-route gezien moet worden en dat je dan 4 route's tegenkomt? Zijn die al klaar? Staan alle bordjes er al?

- Ja
- Uiteindelijk wel
- Nee, de blauwe nog niet, de rest wel
- Ja, deels
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

ijskonijn schreef: wo 7 oktober 2020, 23:29 Maar anderzijds ben ik blij dat er ook technisch uitdagende route's zijn gekomen.
Ik weet niet waar jij die gevonden hebt op de nieuwe grensparkroutes, maar dat is precies mijn bezwaar.
Laten we een paar crossbaantjes aanleggen waar iedere zondagochtend fietser met zijn pas aangeschafte Corona-MTB veilig overheen kan en dan ook nog het idee heeft dat hij kan fietsen. Nee daar gaat het mtb-en leuker van worden.

Als er dan een vignet komt dan vind ik dat er ook wel een echte mtb route aangelegd mag worden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Knakworstkweker

dorretje schreef: do 8 oktober 2020, 08:43
ijskonijn schreef: wo 7 oktober 2020, 23:29 Maar anderzijds ben ik blij dat er ook technisch uitdagende route's zijn gekomen.
Ik weet niet waar jij die gevonden hebt op de nieuwe grensparkroutes, maar dat is precies mijn bezwaar.
Laten we een paar crossbaantjes aanleggen waar iedere zondagochtend fietser met zijn pas aangeschafte Corona-MTB veilig overheen kan en dan ook nog het idee heeft dat hij kan fietsen. Nee daar gaat het mtb-en leuker van worden.

Als er dan een vignet komt dan vind ik dat er ook wel een echte mtb route aangelegd mag worden.
De paarse lus.

Tegenover de rest van de omgeving is dat technisch en uitdagend
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:22 Ik begrijp na het lezen van de site, dat het een ander vignett is dan die van natuurmonumenten? Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.
Dus je ziet liever de aangelegde routes alleen voor locals? Dat vind ik een beetje egoïstisch. Als iedereen zo zou denken heb je straks ook een drempel om naar de Veluwe, Limburg, Ardennen etc. te gaan. Dan blijven we allemaal op ons 'eigen' rondje. Leuk voor de afwisseling :~ .

Wij zijn in Ede erg blij met onze nieuwe routes, en niet alleen wij. Het is in het weekend mega-druk en niet alleen locals. Gelukkig was de insteek van de gemeente Ede bij het toestemming geven van de aanleg: de routes moeten vergunningvrij blijven en waar vrij rijden voor die tijd toegestaan was, moet dat blijven.

Toen het in de zomer zo mul was heb ik bewust de vaste routes gemeden om ze te sparen (weet hoeveel werk herstellen is), en de 'oude' paadjes weer eens opgezocht. Die waren al voor een deel helemaal dichtgegroeid en overwoekerd. Dus het aanleggen van aantrekkelijke routes heeft wel degelijk een effect op minder belasting van de rest van het bos (hier in Ede in ieder geval).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Vrij recentelijk heb ik deze routes gereden, en moet zeggen dat ik toch wel positief ben!

De rode route heeft leuke stukken, echter zit er ook wel een lang saai stuk boswielrennen in. Omdat de lus niet zo lang is, doet dit wel wat af aan de fun-factor.

De groene route is beter, wel komt deze langs een stuk waar veel wandelaars het bos in gaan. Let daar dus wel even op. Veel singletrack, maar niet echt moeilijk.

De paarse is vooralsnog de tofste. Bijna alleen maar singletrack, veel korte klimmetjes en langzaam draaien en keren. Best wel technisch, en je kunt je er behoorlijk stuk op rijden afhankelijk van je tempo.

Ben erg benieuwd naar de laatste, ken het gebied en moeten zeggen dat dat wel potentie heeft. Ik ben zelf niet in het bezig van een GPS (moet ik eens aan gaan schaffen), dus voor mij persoonlijk zijn deze uitgezette routes wel prima. Ik snap dat dit minder fijn is als je liever zelf de paden ontdekt, maar het gebied is zo groot dat daar ook nog genoeg mogelijkheden voor zijn. Als het gros van de fietsers de uitgestippelde paden opzoekt, wordt het voor jullie alleen maar rustiger denk ik :-D
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Knakworstkweker schreef: do 8 oktober 2020, 09:43
De paarse lus.

Tegenover de rest van de omgeving is dat technisch en uitdagend
Dan verschillen wij van mening over de definitie van technische en uitdagende mtb route.

Als er dan mtb routes moeten komen, maak er dan ook echt wat van. Tis nu alleen maar draaien en keren totdat je het hartstikke zat raakt.

Ik vind dat ze het op de zwarte route van BoZ beter begrepen hebben. De wijzigingen daar zijn echt een verbetering.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Hoewel ik zelf meer van enduro-achtige dingen ben kan ik van de nieuwe routes ook wel genieten. Het is wel weer iets compleet anders dan wat er al ligt in de omgeving imo. Wat heuveltjes van paars opkomen door te pompen en zo weinig mogelijk te trappen brengt wel altijd een lach op mijn gezicht samen met de kleine jumps en die wat hogere springbult/smalle tafel (weet niet of dat zo bedoeld was, maar leent zich er wel voor). Op rood heb je ook zo’n kleine springbult.

Het verdwijnen van het vrij rijden zou ik wel heel jammer vinden voor verschillende vibes en beleving.
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Hoe ligt het daar nu na al die regen op die routes? Meestal kom ik daar in we winter een paar keren langs, omdat ik in de Vlaamse Ardennen geen zin heb in modderritten. Dan wijk ik graag eens uit naar ginder of naar de duinen aan zee, en voor de rest op de cyclo in de winter. Is al geleden van december ondertussen in die streek, is ook 100 km van mijn deur. Ben wel eens benieuwd naar die routes.
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Gisteren beetje de paden langs de nieuwe blaUwe route gereden. Hij is nog niet af, maar heel lang zal t niet meer duren?
De route ziet er zo wel leuk uit, maar wel veel draaien en keren net als de andere routes.
Paars begint hier en daar al wat nat te worden. Die zal van de winter toch wat minder goed te doen zijn.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

dorretje schreef: do 8 oktober 2020, 08:43
ijskonijn schreef: wo 7 oktober 2020, 23:29 Maar anderzijds ben ik blij dat er ook technisch uitdagende route's zijn gekomen.
Ik weet niet waar jij die gevonden hebt op de nieuwe grensparkroutes, maar dat is precies mijn bezwaar.
Laten we een paar crossbaantjes aanleggen waar iedere zondagochtend fietser met zijn pas aangeschafte Corona-MTB veilig overheen kan en dan ook nog het idee heeft dat hij kan fietsen. Nee daar gaat het mtb-en leuker van worden.

Als er dan een vignet komt dan vind ik dat er ook wel een echte mtb route aangelegd mag worden.
Er liggen veel paden in het gebied die fijn zijn om te rijden. Deze zijn voornamelijk zodanig dat je fluitend om je heen kan kijken naar de natuur zonder gelijk op een boom of iets dergelijks te geraken. Verende voorvork heb je op deze paden ook niet echt nodig, versnellingen evenzo. Bospaden genoemd. Daar kun je met allerlei fietsen overheen rijden (wat ik veelvuldig zie) zonder in problemen te geraken.

Op de momenteel veel besproken ,,nieuwe'' route's, kun je gebruik maken van de techniek die een mountainbike heeft, zoals vering en versnellingen. Bovendien vraagt het van een berijder enige mountainbike vaardigheden. Ik noem deze route's technischer als voornoemde bos- en heidepaden.

En ik val persoonlijk niet in de categorie Corona-startende-mountainbiker, maar ik ga ze zeker welkom heten, want we hebben een leuke, groeiende hobby (sport) en dat gun ik anderen eveneens!
Daar wil ik best wel wat voor betalen, want mijn fietsen, onderhoud, kleding enzovoort kosten ook genoeg, dus die paar euro voor een vignet...
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Dan ken je het gebied compleet niet goed zo te lezen. De wal heeft juist net een mooi en groot scala aan singletracks, kleine klimmetjes en afdalinkjes. Voor ieder wat wils. Waarbij toch duidelijk wel meer van de fiets en rijder gevraagd kan worden dan de huidige routes nieuwe stijl. En dat is net het punt voor velen uit de buurt denk ik. Je kan nu rijden wat je leuk vindt. Straks wordt de keuze beperkt.

Ik vind de routes persoonlijk een toffe aanvulling met leuke elementen op hetgeen wat er ligt. Ander karakter dan de routes in BoZ en de bestaande singletracks. Alleen jammer dat het pallet straks wel heel beperkt wordt als het meeste echt op slot gaat.
Plaats reactie