MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

James McDurt schreef: di 3 november 2020, 09:29 Denk je niet dat je net het tegenovergestelde effect krijgt als je het op super grote outlets als MTB-praat gaat delen? Imo een onverstandig plan. Als in geen slapende honden wakker maken. Het wordt al steeds drukker, en je kan er donder op zeggen dat er dan nog meer mensen deze kant opkomen dan ze al doen. Straks rijmt het effect van zo’n petitie net met een van het Grenspark’s speerpunten. En dat willen we net voorkomen. Gezien ik van de getallen ben heb ik de laatste tijd wat cijfers bijgehouden.

Op bestaande “oude” segmenten die in de Staartse Duinen route zitten is het gemiddeld 3 keer zo druk in het weekend dan voorheen. Ter vergelijking, op dezelfde dag was een ander lokaal “oud” segment, welke niet in de route zit” 30x!! minder druk. (Singletrack over het duinkammetje). 30 keer, dat vind ik nogal wat. Dit zijn dan alleen nog de openbaar geregistreerde strava-gebruikers.

Ik zelf zou de petitie daarom lekker lokaal houden in omgeving Zuidwest Hoek en expliciet vragen om deze niet te delen op MTB- praat of op andere grote social media outlets. Tenzij je zit te wachten op een bereik van 4000% en een staving van de aanname van Grenspark dat het te druk wordt met MTB-ers in het “normale” bos als gevolg.

Ik denk eveneens dat je hetzelfde ongewenste effect krijgt als er heel wat mensen de petitie hebben ondertekend met als standplaats bv Delft of Zoetermeer ipv Hoogerheide, Woensdrecht, Huijbergen, Putte, Wouw, BoZ etc. Ze zitten dus net niet te wachten op meer mensen van buitenaf op de vrije paden.
James, daar heb je wel een punt. Dan volg ik om lokaal te beginnen. Mocht het nodig zijn kan er op een later moment nog opgeschaald worden.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Ja weet je, ik denk dat je dan meer effectiviteit bereikt en toont dat je een beetje op dezelfde lijn zit als de oorspronkelijke gedachte achter de mtb-routes. Volgens mij is er eveneens niet nagedacht over het neven-effect van openbare mtb routes op plekken waar voorheen geen routes waren. Het heeft een onwijs zuigende werking op mtb-ers van “verder”. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Hoogerheide en onlangs verhuisd naar BoZ. Je ziet het ook echt steeds drukker worden met auto’s met fietsenrekken. De weinige parkings in Huijbergen staan nu al vaak vol.

Covid-19 maakt het sowieso al drukker met mensen in het bos (ongeacht het soort recreatie). En het lijkt ook steeds drukker te worden met mtb-ers. Ik zelf zit in de onderhoudsgroep van BoZ en wij merken het ook. Zowel op zicht als qua meetbare getallen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor wat het waard is:

In de regio Ede hebben we sinds kort (nu een jaartje of 1,5) 2 nieuwe MTB routes en twee welke bijna klaar zijn.

Bij de start van het initiatief was het een eis van de gemeente dat de gebieden welke toen vrij toegankelijk waren, dit ook zouden blijven én dat er geen vergunning nodig zou zijn.

Doel was om gebruikers van het bos beter van elkaar te scheiden. Dit is, zoals ik het ervaar, erg goed gelukt. Door de Covid situatie is het wel enorm druk geworden, ook met veel bikers van buiten de regio (en iedereen is welkom :wink: ). Tijdens de grote droogte deze zomer hebben we delen af moeten sluiten. Toen ik weer wat oude paadjes van 'vroeger' ging rijden bleek dat er best veel paadjes bijna niet meer te berijden waren, compleet overwoekerd en dichtgegroeid.

Dus de nieuwe routes hebben wel degelijk effect op minder druk op de gebieden daar omheen. Dat zou een argument voor jullie situatie kunnen zijn om vrij rijden buiten de paden weer toe te laten.

Succes met de actie!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
cookiemonster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 3 november 2020, 12:35

Na enkele maanden meelezen in dit topic toch maar een account aangemaakt :-). Zelf woon ik aan de Belgische kant en rij ik al ongeveer 15 jaar in "onze bossen" en zou het doodjammer vinden mocht dat plots niet meer mogelijk zijn. In mijn ervaringen heb ik nog nooit onrust met wandelaars meegemaakt, rustig vertragen, vriendelijke goededag en eventueel even wachten met voorbij te steken als het te smal is doen wonderen.

Toen ik vorige week rondreed merkte ik dat het rond de routes reeds belachelijk druk was, en hoorde ook commentaren van andere rijders dat het te druk was op de routes zelf. Verschillenden verwezen naar het krantenartikel als oorzaak, het aanzuigeffect is er dus weldegelijk.

Ik zag ook dat jullie Belgische vrienden een artikel over de routes geplaatst hebben. De reacties zijn gelijkaardig als hier: blije "buitenstaanders" en trieste locals (https://www.facebook.com/Mountainbike.b ... 0521029096).

Ik krijg ook uit naar een petitie waar ik aan kan bijdragen, zal ze uiteraard ook delen met alle kennissen in het fietsmilieu. Als er niemand anders contacten heeft wil ik ook via-via contact op proberen nemen met MvdP, in die hoop dat we ook steun uit die hoek kunnen krijgen. Er wonen in Kalmthout overigens nog enkele andere professionele veldrijders.

Neem zeker ook de opmerkingen van Jan the Man mee in de oproep naar het lokale bestuur, ik vermoed dat we alvast het argument willen counteren dat de routes en het verbod noodzakelijk is om de recreatievormen te scheiden. Hoe beter we aantonen dat deze naast elkaar kunnen bestaan, hoe meer kans we wellicht maken.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Dat er veel protest is, is wel heel duidelijk. Zie deze foto die ik heb aangekregen.
Mooi initiatief!
Afbeelding
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Routes te technisch...... Ah, ik zie toch een reden om er eens te gaan rijden. :-q
Hoewel, de schrijver noemt ook 'onze toertochten' dus mogelijk is 't al snel te technisch.. :~
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

James McDurt schreef: di 3 november 2020, 10:07 Ja weet je, ik denk dat je dan meer effectiviteit bereikt en toont dat je een beetje op dezelfde lijn zit als de oorspronkelijke gedachte achter de mtb-routes. Volgens mij is er eveneens niet nagedacht over het neven-effect van openbare mtb routes op plekken waar voorheen geen routes waren. Het heeft een onwijs zuigende werking op mtb-ers van “verder”. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Hoogerheide en onlangs verhuisd naar BoZ. Je ziet het ook echt steeds drukker worden met auto’s met fietsenrekken. De weinige parkings in Huijbergen staan nu al vaak vol.

Covid-19 maakt het sowieso al drukker met mensen in het bos (ongeacht het soort recreatie). En het lijkt ook steeds drukker te worden met mtb-ers. Ik zelf zit in de onderhoudsgroep van BoZ en wij merken het ook. Zowel op zicht als qua meetbare getallen.
Ik kijk de laatste weken met een schuin oog naar soortgelijke data en kom tot eenzelfde conclusie. Ik heb alleen de data niet opgeslagen omdat ik niet het idee had dat het er iets toe deed. Ik begrijp dat julie dat als onderhoudsgroep wel doen. Als je comfortabel bent met het delen van deze data, dan kan ik wel proberen om hier wat statistische onderbouwing onder te leggen. En te kijken of we met harde data kunnen bewijzen wat het beleid aangericht heeft en nog belangrijker, dat het afsluiten van vrij rijden in de c-zones totaal in het niet valt bij het gebruik van de vaste routes, mbt drukte. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de effecten zijn van de berichtgeving in de media, waardoor mijn verwachting is dat ieder argument mbt natuurbescherming tov vrij rijden, verworpen kan worden.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Aan de data van BoZ heb je in deze kwestie in principe helaas niks omdat we geen 0 meting hebben pre-covid of pre “nieuwe route” en omdat BoZ geen onderdeel van het Grenspark is.

Van Staartse Duinen heb ik zelf ook wat random moment opnamen. Geen doorlopende data helaas. Wat je zou kunnen doen is per dag na etenstijd kijken hoeveel berijders de route heeft ( of een segment er van) en kijken hoeveel berijders andere populaire stukken die niet in de route zijn opgenomen hebben in dezelfde omgeving. Dan kun je een eventueel zuigende werking constateren en aanduiden hoeveel het nu drukker wordt op de nieuwe routes ten op zichte van vroeger pre-routes.

Idealiter zou je ook nog aan data willen komen pre 2018, maar volgens mij gaat dat niet op Strava.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

James McDurt schreef: di 3 november 2020, 14:18 Aan de data van BoZ heb je in deze kwestie in principe helaas niks omdat we geen 0 meting hebben pre-covid of pre “nieuwe route” en omdat BoZ geen onderdeel van het Grenspark is.

Van Staartse Duinen heb ik zelf ook wat random moment opnamen. Geen doorlopende data helaas. Wat je zou kunnen doen is per dag na etenstijd kijken hoeveel berijders de route heeft ( of een segment er van) en kijken hoeveel berijders andere populaire stukken die niet in de route zijn opgenomen hebben in dezelfde omgeving. Dan kun je een eventueel zuigende werking constateren en aanduiden hoeveel het nu drukker wordt op de nieuwe routes ten op zichte van vroeger pre-routes.

Idealiter zou je ook nog aan data willen komen pre 2018, maar volgens mij gaat dat niet op Strava.
Je hebt helemaal gelijk mbt de 0-meting. Ik denk dat handmatig turven de enige mogelijkheid is om aan deze data te komen. Op basis van het totaal overzicht, turven in welke maand en jaar die specifieke pogingen zijn gereden. Maar dat is wel een monniken werk. Strava zal deze data makkelijk toegankelijk hebben, maar dat gaan we nooit voor elkaar krijgen.

Ik heb tot nu inderdaad naar dezelfde soort segmenten zitten kijken als jij nu beschrijft, in combinatie met andere populaire routes zoals Nijmegen. Maar dat was meer om mijn persoonlijke gevoel, met data te onderbouwen
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Zou me ook zeker niet blindstaren op Strava, denk dat het overgrote deel dat niet gebruikt.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

KTManiac schreef: di 3 november 2020, 14:47 Zou me ook zeker niet blindstaren op Strava, denk dat het overgrote deel dat niet gebruikt.
Dat klopt. Ik verwacht alleen dat het percentage strava gebruikers tov van het totale aantal fietsers wel gelijk blijft. Op die manier kan je wel twee momenten met elkaar vergelijken, maar er geen absolute waarden aanhangen.
Het enige dat roet in het eten kan gooien is een verschuiving in strava gebruik binnen de groep, door een verandering, zoals bijvoorbeeld toename van corona bikers.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

:-q Exact wat ik ook dacht.
Maar, zijn de routes idd van een technisch leuk nivo?
In dat geval ga ik volgende week 's een dagje (door de week) die kant op, kun je er alvast 1 niet-Strava rijder bij tellen. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

:D ik zet alvast een streepje op de lijst.

Technisch is een relatief begrip. De ene vind veel bochten technisch, de ander een drop en een enduro rijder vraagt zich af waar de fun blijft.

De routes zijn zeker niet technisch in de vorm van "harry slinger" of " trauma trail" het is voornamelijk veel draaien en keren. Als je veel repeterend bochtenwerk technisch vind, dan zijn deze routes technisch.

Om even een idee te geven, als er 300 strava gebruikers over zwart/rood/paars rijden, dan rijden er 100 stravisten over de Kragge. 2/3 van de fietsers slaat de Kragge over. Ik weet niet exact waarom, maar ik kan me voorstellen dat deze als te intensief ervaren wordt. Als ik het niet verkeerd heb, staat De Kragge ingedeeld als gemiddeld niveau. Er zijn 1000 meningen over, maar ik vind het gezellig door het bos slingeren. En als referentie: Harry slinger vind ik moeilijk.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Blij te zien dat er veel reacties komen nu, hoewel de reden daarvoor tamelijk ködt is. Die tekst onderaan dat bordje vat het mooi samen, misschien gebruiken voor brief.

Twee hoofdzaken:
1. Vrij rijden: de tracks liggen er en de vergunning ligt er. Let op dit is Natura2000 gebied --> nieuwe trails = einde vrij rijden. Is dit aanvechtbaar???? Omgevingsdienst is hier erg kort door de bocht en onderschat ook de aanzuigende werking, maar ik heb niet het volledig dossier. Tbv managing expectations: dit is erg lastig ongedaan te maken, of die trails moeten weer dicht (gaat niet gebeuren denk ik).

Een goed argument is dat ook ivm de MTB routes gewone fietsers ook niet het bos meer in mogen. Ook rustig rijdende en minder technische MTB-ers (wat oudere personen) wordt gewoon cruisen op de paden afgenomen.

2. Vignet = veel moeten betalen om op een paar korte lusjes te mogen rijden die zijn aangelegd met belastinggeld. Hier zie ik wel mogelijkheden want dit is niet vergunning gebonden en meer politiek/beleid.


Concept brief tbv div gemeenteraadsleden stuur ik zsm naar kleine groep mensen die mij een PB hebben gestuurd tbv beoordeling. Doel is overleg, is hier nog iets te redden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Er is maar 1 ding echt belangrijk lijkt mij => het vrij rijden.
Als dat terug mag denk ik dat er weinig mensen een bezwaar hebben om een vignet van +-12euro te kopen op jaarbasis.
En indien je geen vignet wil kopen blijf je gewoon van de routes en kan je ergens anders rijden, simpel.
Plaats reactie