MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
cookiemonster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 3 november 2020, 12:35

Ik denk dat het vignet inderdaad op minder protest stuit dan het vrij rijden. Het reduceren van het gebied van enkele honderden kilometers naar 25 leuke en 50 saaie kilometers, daar zit het voorname probleem.

Persoonlijk heb ik geen probleem met het vignet, als de opbrengsten gebruikt worden voor het onderhouden en verbeteren van de routes (in de ruime zin, ook ondersteuning van de vrijwilligers). Meer zelfs, persoonlijk zou ik blij zijn mocht het compromis zijn dat we een vignet nodig hebben voor het volledige gebied.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Crapton schreef: di 3 november 2020, 16:45 Omgevingsdienst is hier erg kort door de bocht en onderschat ook de aanzuigende werking.
Die aanzuigende werking is niet te bevatten. Even een half uurtje zitten hobbyen. Bron van de data is het leaderboard van strava. Segment is van een bestaande track, die nu onder 1 van de routes valt. Iedere pr staat weergegeven in de grafiek als 1 telling. Dit is dus niet de hoeveelheid mensen die fietsen, maar hoe vaak er een pr gereden wordt. Dit is even het enige wat er uit te halen is. De echte situatie is dus vele malen erger. Mensen rijden niet allemaal met strava en je rijd niet iedere keer een Pr. Ik durf te stellen dat dit nog maar 25% van de echte situatie laat zien. Dat vwb de drukte. Het vrije rijden en de druk/ belasting op de omgeving wordt weergegeven in de periode tot aan 2019.

Afbeelding

Nu is het zo dat november nog maar 1 weekend heeft gehad. Als je de trend voortzet over november, krijg je deze forecast:

Afbeelding
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Wow! Da's een knappe piek.
Hilhoven schreef: di 3 november 2020, 15:21 :D ik zet alvast een streepje op de lijst.

:-q

Technisch is een relatief begrip. De ene vind veel bochten technisch, de ander een drop en een enduro rijder vraagt zich af waar de fun blijft.

Mwah... doe ze allemaal maar.

De routes zijn zeker niet technisch in de vorm van "harry slinger" of " trauma trail" het is voornamelijk veel draaien en keren. Als je veel repeterend bochtenwerk technisch vind, dan zijn deze routes technisch.
Klinkt iig als best de moeite eens te gaan rijden volgende week. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

cookiemonster schreef: di 3 november 2020, 17:26
Persoonlijk heb ik geen probleem met het vignet, als de opbrengsten gebruikt worden voor het onderhouden en verbeteren van de routes (in de ruime zin, ook ondersteuning van de vrijwilligers). Meer zelfs, persoonlijk zou ik blij zijn mocht het compromis zijn dat we een vignet nodig hebben voor het volledige gebied.
Dit inderdaad.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Crapton schreef: di 3 november 2020, 16:45 Een goed argument is dat ook ivm de MTB routes gewone fietsers ook niet het bos meer in mogen. Ook rustig rijdende en minder technische MTB-ers (wat oudere personen) wordt gewoon cruisen op de paden afgenomen.
Dit is idd een zeer goed argument!!

Er wordt in NL teveel uitgegaan van dat mtb routes intensief horen te zijn met veel draaien en keren op bochtige smalle parcoursen . En ja, dat is ook leuk, maar in mijn optiek wordt er voorbijgegaan aan de natuurbeleving en het heerlijk toeren daarin. Dat laatste is ooit ook de reden geweest waarom ben ik gaan mountainbiken, zo'n 25 jaar geleden. Genieten van de diversiteit van de natuur en komen op plekken waar je (bijna) niemand tegen komt. Het avontuur!!

De routes zijn nu teveel eenheidsworst. Elke week deze inspannende routes rijden is voor mij (en, ik denk velen) op termijn niet leuk meer.
Bovendien wordt ik ook ouder met de nodige (knie)blessures. Even lekker op m'n gemak toeren over de vaste routes is er niet meer bij met continu 'hijgende' bikers in je nek. Ik wordt dan min of meer naar de weg gedwongen en van m'n geliefde sport afscheid te nemen....

Ik denk dat je daar ook het punt hebt waarom de Kragge gemeden wordt door veel bikers. Te intensief, bochten die niet lopen, geen natuurlijke trails etc. Of heb ik het mis?
Always ride with a smile!!!!!!
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Op De Kragge was het idee volgens mij ooit dat je een technischere keuze en conditionelere keuze (‘chicken run’) had. Wat ik al snel zag gebeuren is dat men zogenaamd de technische varianten op ging zoeken en er dan alsnog erlangs reed. (Waarvoor dus in feite al een alternatief bestond.) Op een enkele plek resulterend in 1 technischere route (rock garden) en 3 (!) chicken runs!
Tevens heb ik nog nooit iemand een tweede rondje zien rijden op De Kragge. Aan de technische moeilijkheidsgraad kan het niet liggen. Sommige rock gardens zijn zo vaak gereden dat ze overwoekerd beginnen te geraken. Het lijkt erop dat men het leuk vindt voor 1 rondje en vervolgens voor de variatie er een rondje zwart/De Heide aan vastplakt.

Ik denk dus niet zozeer dat men De Kragge te technisch vindt (daar maakt men toch geen gebruik van de technische opties), als wel conditioneel te zwaar.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik ben dan de uitzondering: heb de kragge wel 3x na een gereden, maar wel naast de rock gardens, dat is mijn ding niet.
En dit als kers op de taart, van een ruime rondrit in de omgeving.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Johnny D schreef: di 3 november 2020, 20:13
Crapton schreef: di 3 november 2020, 16:45 Een goed argument is dat ook ivm de MTB routes gewone fietsers ook niet het bos meer in mogen. Ook rustig rijdende en minder technische MTB-ers (wat oudere personen) wordt gewoon cruisen op de paden afgenomen.
Dit is idd een zeer goed argument!!
Volledig mee eens.
Niet iedereen vindt dit type routes leuk.

En dat is ook de reden dat veel mensen de kragge mijden of maar 1x doen. Als je iets mindere conditie hebt kan je je hier op 1 rondje kapot rijden terwijl als je de rustige vlakke paden opzoekt je best een toer van 30-40km kan maken.
Ieder zijn manier van rijden en zijn plezier.
Nu sluiten ze een hele groep uit.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Als vrijwilligers snappen we jullie onvrede, maar helaas kwamen we vandaag dit tegen op de routes:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals al eerder aangegeven zijn ook wij als vrijwilligers onaangenaam verrast door het afsluiten van de overige paden. Desondanks willen we ons toch inzetten om de blauwe route af te maken en dan de rest van minimaal onderhoud te blijven voorzien. Als we niks doen, staan we als bikers met lege handen, geen route en een bos waar we niet in mogen, en doen we dit wel, het risico op een boete. En ja, we hebben inmiddels al vernomen dat er al wordt gecontroleerd en verbaliseerd, al was dit op gebieden waar al langer niet gefietst mag worden...

Dit soort acties laat bij ons helemaal de moed in de schoenen zinken...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

petter schreef: di 3 november 2020, 21:36 Als vrijwilligers snappen we jullie onvrede, maar helaas kwamen we vandaag dit tegen op de routes:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals al eerder aangegeven zijn ook wij als vrijwilligers onaangenaam verrast door het afsluiten van de overige paden. Desondanks willen we ons toch inzetten om de blauwe route af te maken en dan de rest van minimaal onderhoud te blijven voorzien. Als we niks doen, staan we als bikers met lege handen, geen route en een bos waar we niet in mogen, en doen we dit wel, het risico op een boete. En ja, we hebben inmiddels al vernomen dat er al wordt gecontroleerd en verbaliseerd, al was dit op gebieden waar al langer niet gefietst mag worden...

Dit soort acties laat bij ons helemaal de moed in de schoenen zinken...
Dit is vernieling en daarvan moet aangifte gedaan worden. Ik neem het op in het sabotage dossier bij de NTFU.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Zou de NTFU ook een gesprekspartner kunnen zijn met de lokale overheid om het op nemen voor de belangen van zijn/haar leden?
Dit ivm het standpunt "toegankelijkheid groene ruimte"?
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

petter schreef: di 3 november 2020, 21:36 Als vrijwilligers snappen we jullie onvrede, maar helaas kwamen we vandaag dit tegen op de routes:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals al eerder aangegeven zijn ook wij als vrijwilligers onaangenaam verrast door het afsluiten van de overige paden. Desondanks willen we ons toch inzetten om de blauwe route af te maken en dan de rest van minimaal onderhoud te blijven voorzien. Als we niks doen, staan we als bikers met lege handen, geen route en een bos waar we niet in mogen, en doen we dit wel, het risico op een boete. En ja, we hebben inmiddels al vernomen dat er al wordt gecontroleerd en verbaliseerd, al was dit op gebieden waar al langer niet gefietst mag worden...

Dit soort acties laat bij ons helemaal de moed in de schoenen zinken...
Dit soort zaken wordt in de regel door ontevreden wandelaars gedaan. Ik verwacht niet dat dit door een mtber is aangebracht. Triest.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maaarek schreef: di 3 november 2020, 23:40Dit soort zaken wordt in de regel door ontevreden wandelaars gedaan. Ik verwacht niet dat dit door een mtber is aangebracht. Triest.
Ik zou m'n hand er niet voor in het vuur steken, zou wel eens pijnlijk kunnen zijn...

(meer dan eens meegemaakt dat 'mountainbikers' routes saboteerden)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

petter schreef: di 3 november 2020, 21:36 Als vrijwilligers snappen we jullie onvrede, maar helaas kwamen we vandaag dit tegen op de routes:
.....
Dit soort acties laat bij ons helemaal de moed in de schoenen zinken...
Dat laatste kan ik me voorstellen. Hoe oneens je het ook bent met deze nieuwe vaste routes, dit soort dingen doe je gewoon niet!
Maar dit kan natuurlijk ook zijn gedaan door niet-mountainbikende bosgebruikers zoals Maaarek al aangaf? Er zijn er maar genoeg voor wie elke uitbreiding van bordjes met mountainbike teken ook een doorn in het oog is.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

nog een artikel uit het lokale krantje:
https://www.internetbode.nl/regio/woens ... -zijn-open
Plaats reactie