MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag getracht groen, paars en rood te rijden. Singletrack groen en singletrack rood waren grotendeels goed te doen. Blauw niet geweest.

Begin stuk singletrack paars ging nog wel, maar daarna werd het slecht. Ik kwam met wat omrijden bij het technisch stukje en heb de route daar afgebroken.

Stukje geel gereden vanaf Verbindingsweg naar rood, ook daar een grote modderbende.

Het wordt hier en daar erg slecht en ik adviseer iedereen momenteel NIET te gaan rijden op de routes. Sommige stukken zijn slecht en worden nog slechter. Benieuwd hoe dat weer te herstellen is. Deze routes kunnen de gebruiksintensiteit niet aan, en zeker niet bij slechter weer.

De "oude" bestaande vlakke paden zijn er (vreemd genoeg) het slechtst aan toe, een groot mudfest en iedereen zoekt er zijn weg doorheen wat zelfs daar schade geeft. In alle jaren dat ik hier MTB (meer dan 20 jaar) heb ik het nog niet zo achteruit zien gaan.

Het was in het verleden (voor die vaste routes, voor Corona) veel minder druk en er was spreiding. Die snode plannetjes van Grenspark om alle MTB-ers in de wijde omtrek op die schamele 27 km routes te persen gaan volgens mij niet lukken. De verbindingsroute telt m.i. niet, grote delen hiervan zijn heftig saai en lelijk (zeker stuk anti-tankgracht + endless boring Oude Galgenstraat).

Vrij rijden is een noodzaak om de vaste routes te ontlasten. Ik ga zeker geen vignet kopen van 12 € voor routes die er zo bijliggen. Dan riskeer ik wel een boete.
Laatst gewijzigd door Crapton op vr 15 januari 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Afgelopen woensdag zijn we met 3 vrijwilligers :-{ bezig geweest om een aantal plaatsen op de paarse route aan te pakken. We zijn op de hoogte van de erbarmelijke staat van een groot deel van de paarse route.
Bij het aanleggen hebben we al aangegeven dat bepaalde plaatsen niet geschikt waren voor het (intensieve) gebruik omdat die er in de winter altijd slecht(er) bij liggen. Deze plekken omzeilen was lastig vanwege o.a. privegronden.

Aan de andere kant is het niet zo gek. Het lijkt wel of de meeste fietsers op zondagochtend door vrouwlief worden vrijgelaten voor 2 uurtjes fietsplezier.
Dan moet en zal er gefietst worden, ongeacht het weer, de staat van het route of vragen van vrijwilligers om de routes te ontzien en ze de kans te geven om te drogen.
Maar voor sommige lijkt wel te gelden dat als je fiets en jijzelf niet van top tot teen onder de modder zit, je niet hebt gefietst...

Het is qua onderhoud momenteel dweilen met de kraan open, te veel te herstellen met te weinig, actieve vrijwilligers...
We proberen de ergste zaken op de singletracks te herstellen, zodat het enigzins rijdbaar blijft, maar kunnen niet overal tegelijk zijn.
Gelukkig ligt er maar 27km route...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Voor mij is vandaag het bewijs geleverd dat dit allemaal echt niet gaat werken in onze regio. Met alle goede bedoelingen van de vrijwilligers, ik heb het bos incl. de vaste routes er de afgelopen jaren nog nooit zo slecht bij zien liggen. De aankomende dagen zal er weer een aanslag zijn op onze geliefde bossen. Het resultaat van het wanbeleid. Doel bereikt terreinbeheerders? Dan de verbodsborden in het bos, weg gevoel van vrijheid. De vrijheid die toch al enigzins beperkt is. Een wandelaar die vanmorgen een tak naar me gooit omdat ik op een pad fiets waar nu plotseling niet gefietst mag worden? Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. De beeldvorming in de kranten zal ongetwijfeld ook bijdragen aan deze spontane agressie. De loslopende honden die deze morgen blaffend achter me aan kwamen, dat is allemaal maar normaal. Brabantse FietsWalhalla anno 2021 :~ . En dat vignet is al helemaal een lachertje. Hopelijk zitten alle coronafietsers straks weer op t terras en wordt het weer normaal in het woud. En onder normaal versta ik dus de vriendelijke mensen die al jaren gebruikmaken van de prachtige bossen en respect hebben voor ieder zijn eigen manier van genieten, te voet, te paard of te fiets. Nomaals dank voor een ieder die hier zijn of haar steentje aan heeft bijgedragen. Echt een stukje vakwerk dit :-q
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Vanmiddag ook het grenspark kwartet gereden, schrok ook vd staat op sommige delen paars. Rood en groen waren nog het best, blauw wel wat plassen maar nog goed te doen. Was ook iemand onderhoud aan het doen op rood zag ik :-q . Was wel zeer rustig, misschien 10 man tegengekomen. Als het morgen ook nog gaat sneeuwen, kun je paars beter overslaan dit weekend :-{
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Stuur de corona wandelaars dan ook naar de terrassen toe aub. Ik kom mensen tegen op plekken waar ik in jaren geen mens heb gezien en auto's staan werkelijk door het hele bos heen.
En die honden zijn inderdaad om gek van te worden. Vandaag weer een agressieve die zijn baasje letterlijk door het bos sleurde. Ben blij dat ze wel standvastig was in het vasthouden van de riem, anders had ik WEER een tetanus prik kunnen halen.

Maar dat mag je niet zeggen, anders kom je in de discussie "maar wat hij doet is nog veul erger"
bartike
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 3 februari 2011, 20:25
Mijn mountainbike: on-one Lurcher & Inbred

deze middag rondje rood en even schoelieberg op en neer gedaan en wat aan het vliegveld enzo.
stukje rode route langs de paardjes heb ik nog nooit zo weten liggen in de 7 jaar dat ik daar rij. gele route verbinding van de verbindingsweg naar huijbergen nog nooit zo geweten. lijkt wel dat de fietsen het water uit de grond omhoog duwen :-(
de tracks van rood, waren wel prima te rijden, maar ik verschoot er van hoe hard de klimmetjes veranderen op nog geen week tijd. kwa inslijting en wortels die tevoorschijn komen.

ik denk dat je achterover zou vallen als je het aantal fietsers zou kennen die er enkel en alleen al op zaterdag en zondag over rijden.

op de schoelieberg ook nog wat dwars gelegde bomen aan de kant gelegd. waren opzettelijk zo geplaatst in klimmetjes. zie ik het nut ook weer niet van in :-(
Knakworstkweker

Ik ben 31 augustus vorig jaar geweest en toen lagen de routes er nog maar net.

Her en der op de bospaden tussendoor wat moddersporen, maar niks schrikbarends.

Ik hoop oprecht dat er een oplossing komt voor dit gebied want ik krijg de tranen in de ogen als ik dit lees.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Net een rondje zwart en Kragge gedaan.

Het was lekker rustig in het bos en had me voorbereid op het ergste, maar de sfeer was bijzonder goed. Vriendelijke wandelaars, auto's die voorrang geven. Alleen een trailrunner op de zwarte route die een gvd in mijn oor moest schreeuwen, maar dat haalt de sfeer niet neer.

Krijg het idee dat de vaste bos gebruikers (dus ook de wandelaars) helemaal niet op deze fittie zitten te wachten.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Met paar bikers vanaf BoZ ook paar route's meegenomen. Rood, deze is redelijk oke momenteel. Blauw daarentegen niet. Ongelooflijk veel gehobbel, plassen, bagger en absoluut aantal stukken waar nooit behoorlijke flow in gaat komen. Jammer maar alle goede inspanningen ten spijt, dat gaat m niet worden daar. :o . Maar dat is meer onderstrepen wat al vaker genoemd is hier. De natte sneeuw zal rest van t bos en route's ook geen goed gaan doen ben ik bang. Wel mooi plaatje.
Wat honden op en rond de route's betreft, het helpt om de baasjes niet te laten schrikken. De hond neemt reactie van de baas over. Beetje rustig benaderen en vriendelijk zijn is toch wel lonend :-q .
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

petter schreef: vr 15 januari 2021, 18:01 Afgelopen woensdag zijn we met 3 vrijwilligers :-{ bezig geweest om een aantal plaatsen op de paarse route aan te pakken. We zijn op de hoogte van de erbarmelijke staat van een groot deel van de paarse route.
Bij het aanleggen hebben we al aangegeven dat bepaalde plaatsen niet geschikt waren voor het (intensieve) gebruik omdat die er in de winter altijd slecht(er) bij liggen. Deze plekken omzeilen was lastig vanwege o.a. privegronden.

Aan de andere kant is het niet zo gek. Het lijkt wel of de meeste fietsers op zondagochtend door vrouwlief worden vrijgelaten voor 2 uurtjes fietsplezier.
Dan moet en zal er gefietst worden, ongeacht het weer, de staat van het route of vragen van vrijwilligers om de routes te ontzien en ze de kans te geven om te drogen.
Maar voor sommige lijkt wel te gelden dat als je fiets en jijzelf niet van top tot teen onder de modder zit, je niet hebt gefietst...

Het is qua onderhoud momenteel dweilen met de kraan open, te veel te herstellen met te weinig, actieve vrijwilligers...
We proberen de ergste zaken op de singletracks te herstellen, zodat het enigzins rijdbaar blijft, maar kunnen niet overal tegelijk zijn.
Gelukkig ligt er maar 27km route...
Respect voor jullie inspanningen. Zeker met dit weer en drukte vechten tegen de bierkaai.

Het plan deugt gewoon niet. Er is door Grenspark en gem Woensdrecht geen rekening gehouden met de grote recreatiedruk door met name de Vlamingen. Er wonen net over de grens heel veel actieve fietsliefhebbers nu ook MTB-ers (zie petitie ca. 75-80% ondertekend door Vlamingen).

Het probleem is die komen allemaal op diezelfde 27 km rijden, veroorzaakt doordat aan Vlaamse kant nauwelijks MTB routes liggen. Er zijn ook geen TT's momenteel, nergens.

Twee korte termijn opties:
1. Vrij rijden weer toelaten in GP zodat er spreiding van de recreatie druk is.
2. Snel meer goede, uitdagende en lange MTB lussen maken aan de Vlaamse kant. Waarom alleen aan NL kant die routes terwijl het merendeel dat daar rijdt Vlaams is?

Daarnaast die anti-MTB hetze moet gestopt of gedempt. De media-kranten (o.a. BN-de Stem) zitten de zaak permanent op te fokken want click-bait. Boswachters moeten de zg wandelaars klachten eens degelijk bijhouden en niet zo allergisch op (mogelijke) incidenten reageren. Kloppen die klachten eigenlijk wel - tot heden heb ik weinig echte incidenten gezien. Wat is er werkelijk gebeurd? En waarom dan meteen hele gebieden afsluiten voor MTB-ers? Wel kan de MTB community zorgen absoluut niet in grote groepen te fietsen en niet naar elkaar te schreeuwen.

In Oosterhout is een fietser door een wandelaar in elkaar geslagen, volgens mij is nog geen enkele wandelaar door een MTB-er in elkaar geslagen. Nog niet gehad over die vele loslopende honden in natuurgebied.

Ik heb zelf zelden tot nooit last gehad met wandelaars, zelfs niet met honden. Wel eens met ruiters, en de meeste last met andere MTB-ers waarbij slechts een enkeling echt lomp is.

Het was gepland (maar komt er niet van) gesprekken met GP/natuurbeheerders/boswachters. Ik zou ook best eens willen praten met @ErikdeJong van Brabants Landschap. Dit is m.i. noodzakelijk om stappen te maken, anders blijft de hetze doorgaan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

In de winter te nat, in de zomer te mul. Kun je straks ook een halfjaarsvignet kopen? :winkie:
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Nou toch fijn he, een keer een genuanceerd artikel. :)

Afgelopen zaterdagochtend met een vriend naar Bergen op zoom gefietst vanuit Roosendaal. Ik heb er een sport van gemaakt iedereen onderweg te begroeten, ook een soort van experiment van wat je terugkrijgt.

Wandelaars waren in hun sas vandaag en kreeg een vrolijke begroeting terug. Op 1 iemand na, oudere man met zijn hond die los liep, die gaf ons geen blik waardig.

Zwarte route lag er perfect bij. Als je vanaf de zwarte route de snelweg oversteekt kon je onderaan het viaduct rechts en meteen weer links een singletrack in. Die is nu afgesloten. Er staat dat het nu een ruiterroute is geworden, nooit eerder gezien.

Groene route fietsen we altijd tot aan de Kloof en pakken dan wat alternatieve paden richting Zurenhoek. Via daar naar Huijbergen op de Nootjes en Tiestenduin en weer terug naar huis om een mooie 50km af te ronden. Onderweg op de net genoemde alternatieve paden gelukkig geen restricties of verbodsbordjes gezien.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Maaarek schreef: di 19 januari 2021, 09:07 Als je vanaf de zwarte route de snelweg oversteekt kon je onderaan het viaduct rechts en meteen weer links een singletrack in. Die is nu afgesloten. Er staat dat het nu een ruiterroute is geworden, nooit eerder gezien.
Dat was altijd al zo. Alleen bijna nooit knollen op dat stukje, tenminste ik heb ze in al die jaren niet gezien.

Waarom dit nu allemaal zo'n probleem wordt gemaakt? Omdat het kan. En lees verder...

----------------------------------

En daar zijn we weeeheer https://www.bndestem.nl/breda/mannetjes ... ~a39d241c/, van een zure oude BN-de Stem columnist met het IQ van een loslopende hond. Ik word dit soort hetze gezeik echt spuugzat. "Paadjes die voor gewone verstandige mensen zijn bedoeld" is me dat een partij arrogant zeg? Bos afsluiten voor wandelaars met honden en het probleem is klaar, opgelost.

Over de treintjes schreeuwende Vlaamse MTB-ers heeft hij wel een punt, laten ze dat lekker in België doen bijvoorbeeld in het Mastenbos, Groot Schijtveld en Klein Schijtveld, of omgeving Essen-Horendol. Ze verkloten het echt mega voor mij, door dit soort zure reacties die ook bij de boswachters aanlanden.

Als we nou massaal lid worden van Brabants Landschap en Natuurmankementen kunnen we als lid het beleid trachten te beïnvloeden. Klinkt een stuk beter naar de boswachter toe: "beste man ik ben donateur en zo'n behandeling heb ik niet verdiend".
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

zag vandaag dat er veel bordjes missen op blauw en omgeving , veel zoekende mtb ers,

denk dat de wandelaars een nieuwe methodiek aan het proberen zijn .ook overal weer takkenleggers, pff om de 100m moest ik wel even ruimen, normaal knal ik er overheen maar was in een goede bui.

beste is alle pijlen te verwijderen maar daar zal niet iedereen mee eens zijn.
Plaats reactie