MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb ook geen vignet om alle eerder genoemde redenen. Dus ik kom er ook niet meer.
Verder ben ik van mening dat alle vrijwilligers dit hele gebeuren in stand houden. Als alle vrijwilligers stoppen met het onderhouden van de route kunnen ze lekker zelf gaan fietsen en mag het grenspark het geld van de vignetverkoop aanwenden aan de regionale middenstand om de routes te onderhouden.
Nu liggen er een paar half onderhouden knikkerbanen waar je €12,- voor mag aftikken en niemand behalve het grenspark heeft er wat aan. Zorg dan op zijn minst dat er net als in BoZ of Drunen een aantal horeca gelegenheden aan de route liggen..
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

dorretje schreef: vr 31 december 2021, 02:56 Ik heb ook geen vignet om alle eerder genoemde redenen. Dus ik kom er ook niet meer.
Verder ben ik van mening dat alle vrijwilligers dit hele gebeuren in stand houden. Als alle vrijwilligers stoppen met het onderhouden van de route kunnen ze lekker zelf gaan fietsen en mag het grenspark het geld van de vignetverkoop aanwenden aan de regionale middenstand om de routes te onderhouden.
Nu liggen er een paar half onderhouden knikkerbanen waar je €12,- voor mag aftikken en niemand behalve het grenspark heeft er wat aan. Zorg dan op zijn minst dat er net als in BoZ of Drunen een aantal horeca gelegenheden aan de route liggen..
Ik geef je grotendeels gelijk! :-q

Maar aan de blauwe route > de Blauwe Pauw en aan de groene (gele) route De leeuw van Vlaanderen en dan aan de gele route (bij Kalmthout) Restaurant de Heihoeve en dan zijn er nog wel een paar :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

VanBiLL.com schreef: vr 31 december 2021, 12:58
Maar aan de blauwe route > de Blauwe Pauw en aan de groene (gele) route De leeuw van Vlaanderen en dan aan de gele route (bij Kalmthout) Restaurant de Heihoeve en dan zijn er nog wel een paar :wink:
Allereerst is geel geen route, wat het grenspark ook beweerd. Voor de vignetplicht heb ik de rode, groene en paarse route meerde keren gereden, maar nergens een uitbater gezien. Wellicht in de buurt van de route, maar als je de middenstand wil ondersteunen dan zorg je voor meerdere start/eindpunten die beginnen bij een horeca gelegenheid of Lbs. Ik vind Drunen hier een goed voorbeeld van, maar ook BoZ bijv.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vanochtend blauw en rood gedaan. Wat een pokkebende mudfest op diverse plekken op de brede paden, dus met name waar de route bestaande brede paden volgt. Daar ga ik dus niet volle sjas met mijn dure spullen doorheen raggen, vignet is al extreem duur maar setje aandrijflijn voortijdig vervangen kost nog veel meer.

De singletracks gaan iha wel, de meeste nieuwere stukken worden juist beter als het nat is. Als het zomers droog is dan is het net andersom en rij je diverse plekken singletrack helemaal naar de kloten want duinzand.

Amper fietsers tegengekomen, midden op de dag. Wel verrekte veel wandelaars, ook mensen die op de singletrack gaan wandelen (2x). Ik zag ze gelukkig op tijd en kon bellen maar 90% paden voor wandelaars en 10% paden voor MTB en dan toch op de MTB trails gaan wandelen. Zouden ze het nou echt niet doorhebben?

Paarse route Wildernissen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 3 januari 2022, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: za 1 januari 2022, 18:25...toch op de MTB trails gaan wandelen. Zouden ze het nou echt niet doorhebben?
Echt niet interesseren zou ik er van willen maken. :roll: :-{

En dan wel vrolijk gaan mekkeren bij Erik de Jonge dat die asociale mountainbikers langs hun heen sjeezen... :-{
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Crapton schreef: za 1 januari 2022, 18:25 Ik zag ze gelukkig op tijd en kon bellen maar 90% paden voor wandelaars en 10% paden voor MTB en dan toch op de MTB trails gaan wandelen. Zouden ze het nou echt niet doorhebben?
Tijdje geleden tijdens onderhoud wandelaars aangesproken dat ze op een singletrack aan het wandelen waren. Kreeg als antwoord dat ze het wisten, maar deze paden lagen er in ieder geval droger bij dan de wandelpaden😂
En ze liepen tegen de rijrichting in zodat ze de fietsers aan zagen komen, en dan netjes in de kant konden gaan staan.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

VanBiLL.com schreef: wo 29 december 2021, 12:53 Ik vind het vrij bizar; 48.000 euro opgehaald aan dat treiter Ausweis. Heb afgelopen maandag nog een ronde gedaan, als dat onderhoud is, m'n hoela! :-{ Zoals eerder gezegd, de singletracks gaat nog wel, maar de brede paden > op sommige plekken totaan mijn assen in de shit. Dan de vernielingen die bij de Wildernissen (paarse route) gedaan zijn en dan hier en daar wat nieuwe bypasses die gemaakt zijn??? Hebben we nu nog niet geleerd om flow in de paden aan te brengen.

Niet dat me die 12 euro wat scheelt, maar ik vind het bizar dat 48k opgehaald wordt en er vervolgens geen (fatsoenlijk) onderhoud gedaan wordt. Mij part worden de stukken die normaal (zeker in de winter) water gevoelig zijn gewoon verlegd of anders fatsoenlijke drainage aanleggen. Mountainbiken is geen moddersport, da's cyclocross ;-)

Op deze manier voelt het aan als diefstal > ik betaal voor goed onderhouden routes en krijg (letterlijk) shit...Ben benieuwd of Groffen vrolijk wordt bij de garage als hij daar betaalt heeft voor onderhoud aan zijn auto om er vervolgens achter te komen dat er geen onderhoud gedaan is...tssss :-{ Maar de grote meute sjokt maar als schapen door en zit over een paar maanden weer op hun reetfiets... :~
Wat een zever zeg. Lekker gemakkelijk om vanachter je scherrmpje de 5 vrijwilligers te kakken te zetten. We hebben hier precies een kenner in bouwen en onderhouden van mtb-trails... Het zijn 4/5 rasechte bikers die de parcours onderhouden. Als alle klagers hier op t forum eens een uurtje komen meescheppen op de trails die jullie allen rijden, dan zijn er bijna geen modderproblemen meer. Maar nee hoor. Anderen zullen het wel doen voor u.

Uit jouw onbehouwen respectloze reactie haal ik dat je geen F*ck verstand hebt van wat er allemaal bij komt kijken en ben jij een van die rijders die het maar normaal vindt om zelf nooit een schup vast te nemen maar wel verwacht dat alles piekfijn in orde is. Wij werken met de vrijwilligers ons uit de naad om een deftig parcours te maken en te onderhouden maar met 8 armen kan je geen wonderen doen he. Dus misschien is het tijd om te stoppen met dat eeuwig zagen en klagen en zagen en klagen en en angstvallig vast te klampen aan zaken uit het verleden... en gewoon eens mee aan de slag gaan.

Maar geen zorgen want ik vermoed dat jij, jij persoonlijk toch wel niet zot bent , om nog maar te gaan helpen om de trails die jij precies frequent gebruikt, ahja dat zullen anderen wel doen.
Dus om te zorgen dat jij niet meer door bepaalde modderstukken rijd, ga ik en anderen in onze vrije tijd, gratis, bypassen aanleggen als vrijwilliger. Alvast mijn excuses dat deze nog niet naar de zin zijn van zijne koninklijke hoogheid meneer de klager. Ik zal morgen extra mijn best doen om meer flow aan te brengen en minder shittrails te bouwen. Ohja, dit is ook sarcasme.

Toch wel raar, als je de trails zo shit vindt ... dan toch nog komen biken... vreemd.
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Metabaron schreef: zo 2 januari 2022, 23:31 Wat een zever zeg. Lekker gemakkelijk om vanachter je scherrmpje de 5 vrijwilligers te kakken te zetten. We hebben hier precies een kenner in bouwen en onderhouden van mtb-trails... Het zijn 4/5 rasechte bikers die de parcours onderhouden. Als alle klagers hier op t forum eens een uurtje komen meescheppen op de trails die jullie allen rijden, dan zijn er bijna geen modderproblemen meer. Maar nee hoor. Anderen zullen het wel doen voor u.

Uit jouw onbehouwen respectloze reactie haal ik dat je geen F*ck verstand hebt van wat er allemaal bij komt kijken en ben jij een van die rijders die het maar normaal vindt om zelf nooit een schup vast te nemen maar wel verwacht dat alles piekfijn in orde is. Wij werken met de vrijwilligers ons uit de naad om een deftig parcours te maken en te onderhouden maar met 8 armen kan je geen wonderen doen he. Dus misschien is het tijd om te stoppen met dat eeuwig zagen en klagen en zagen en klagen en en angstvallig vast te klampen aan zaken uit het verleden... en gewoon eens mee aan de slag gaan.

Maar geen zorgen want ik vermoed dat jij, jij persoonlijk toch wel niet zot bent , om nog maar te gaan helpen om de trails die jij precies frequent gebruikt, ahja dat zullen anderen wel doen.
Dus om te zorgen dat jij niet meer door bepaalde modderstukken rijd, ga ik en anderen in onze vrije tijd, gratis, bypassen aanleggen als vrijwilliger. Alvast mijn excuses dat deze nog niet naar de zin zijn van zijne koninklijke hoogheid meneer de klager. Ik zal morgen extra mijn best doen om meer flow aan te brengen en minder shittrails te bouwen. Ohja, dit is ook sarcasme.

Toch wel raar, als je de trails zo shit vindt ... dan toch nog komen biken... vreemd.
Nou nou nou. Net als GP Groffen zegt dat wij daar niet hoeven te MTB-en ("dan toch nog komen biken") geldt dat ook voor de vrijwilligers. Je hoeft niet in je vrije tijd daar te gaan scheppen aan die trails he. Ik heb er mixed feelings over, zie post van Dorretje hiervoor.

Er is een vignet a 12 € afgeperst door GP (samen met NM, "wieler" gemeente Woensdrecht (waar Groffen eerst wethouder was) en Provincie NB) voor "onderhoud". In verhouding tot andere trails/vignetten is dit zeer duur, 12 € voor schamele 26 km waarvan slechts 13 km singletrack de rest over bestaande paden en dat zijn dus ook de mudfest stukken.

Lees mijn (onze) bezwaren maar eens terug, we hebben voorgesteld vrijwillig vignet a la Nijmegen, of meer in verhouding tot de andere vignetten. Dan wil ik best eens komen helpen. Maar volledig tegen GP Groffen dovemansoren, er is geen dialoog slechts dooddoener "we kunnen het niet iedereen naar de zin maken". Dus dan moet het GP maar zorgen dat de zaak in orde komt, zeker nu ze met volle trots roepen 4000 vignetten te hebben verkocht in 3 mnd 2021 samen 48000 €. Dat zijn heel flinke bedragen voor normaal trailonderhoud (zie ook opmerking onder over terreinwagens op de paden).

Wat zien de vrijwilligers daar van, en hoe wordt dat geld besteed? Is er eigenlijk wel een plan? Wie zit er in het GP comitee namens de MTB-ers?

En in de zomer krijg je weer ander gezeik omdat het duinzand zo los wordt dat alles naar de kloten wordt gereden. Dat komt omdat 1)iedereen over diezelfde trails moet (ja moet ivm vergunning en boetes) en 2)aanzuigende werking van die trails want half Vlaanderen komt hier nu ook rijden (vroegah alleen de locals waaronder ik, dus veel minder).

Ondertussen is rode route Groenendries op foto onder, net voor de afslag naar links daar ook 1 grote modderpoel. Vroeger kon ik die slechte stukken vermijden en was er spreiding en minder trailbelasting, nu moet iedereen die hier fietst er verplicht overheen. Op bepaalde stukken maken de terreinwagens van beheerders en/of bosbouwers heel veel schade (zie onder), die plassen komen niet eens door MTB-ers he!! Dus sowieso belachelijk om daar vignet geld aan uit te geven waar terreinwagens de zaak meteen weer naar de kloten helpen.

Bagger ook op blauw en paars (deels door MTB, deels wandelaars, deels terreinvoertuigen), groen is iets beter.

Als ik dit vergelijk met andere routes met vignetplicht (LDD) of zonder (bv Roosendaal of BoZ) dan ligt het er in het GP hier en daar slecht bij nu.

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Ik heb een vignet van 12€, en die prijs vind ik redelijk. Wat heb je nog voor 12€.
Ik rijd voornamelijk de rode route en die vind ik prachtig, behalve die paar stukken brede weg die kapot gereden zijn (door tractoren).
Ik begrijp ook dat het als vrijwilliger niet leuk is om onze negatieve commentaar te moeten lezen.
Maar ik ben zeker dat niemand van de bikers boos is op jullie. In tegendeel, alle respect omdat jullie je vrije tijd daarin willen steken.
Ik kan er niet tegen dat die 48000€ niet gebruikt wordt waarvoor we betaald hebben.
Dat stuk op de groene Dries (bovenstaande foto) moet aangepakt worden met groot materiaal (kraan). Dat is echt niet de taak van de vrijwilligers.
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Crapton, je schrijft alsof je alles weet maar helaas ... dus bij deze een ter info voor iedereen:
  • de paarse route is nog steeds gesloten omdat Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten er grootschalige boswerken uitvoeren. Zie de borden die overal ophangen. de foto die je post is van op een afgesloten deel. Jammer dat je dit niet vermeld, als iemand die zich op dit forum voordoet als "de kritische" en alsof je de representaviteit bent van alle bikers, breng je precies niet zo kritisch op vlak van een volledige context. Bij deze: ik nodig je uit om eens een keer mee te komen helpen, zodat je eens echt reacties ziet van andere bikers en wandelaars.
  • De foto die je post is een openbare straat van de gemeente Woensdrecht, zoals jij kritisch kan zijn, post na post, neem gerust contact op met de gemeente Woensdrecht. Vanuit de vrijwilligers EN Grenspark wordt dit frequent gedaan. Als je "kritisch" wenst te zijn, prima, maar doe het ook goed en benoem de dingen correct.
  • Je schrijft dat vrijwilligers niet hoeven niet te scheppen, volgens mij besef je niet eens waar het echt om draait. In België wordt er zelden tot nooit onderhoud gedaan, alle officiële tracks zijn schrijnend kapot gereden, overal worden er illegaal parcours bijgebouwd met nadien de gekende heksenjacht om alles te sluiten... Nu is er een parcours vlak bij bij huis, officieel. Dat is in deze tijden goud waard en draag ik met plezier mijn steentje bij om een mooi parcours te realiseren omdat ik er zelf veel op rijd. GP of Groffen hebben daar voor mij niets mee te maken, ik doe dit omdat ik respect heb voor de trails die ik zelf gebruik.
  • Op dit forum wuif je graag en vaak met grote vragen over de vrijwilligers en een comité..... waar heb je het toch over? Ik kan je alvast mededelen dat al je info die je "her en der via goede bron krijgt" gewoon onjuist is. Je wilt duidelijk niet betrokken zijn, maar hier op dit forum doe je alsof je zeer betrokken bent.
  • Dan praat je over vroeger, toen alles rozegeur en maneschijn was, toen je overal kon en mocht rijden. Ook dat klopt gewoon niet, vroeger mocht dat ook niet op die plaatsen, maar het werd "gedoogd". Helaas door verstrenging van Europese regels rond natuurbescherming voor Natura2000 gebieden is die gedoogtijd voorbij op veel plaatsen, niet enkel hier. In België werden er het laatste jaar al tig tracks gesloten omwille van diezelfde veranderingen in beleid. Besef je dit of denk je dat Groffen daar ook overal betrokken is? Geen zorgen, je hoeft me niet te antwoorden op deze vraag, ik ken het antwoord zelf.
  • Als vrijwilliger zijn we perfect op de hoogte van de plannen en we hebben een goede samenwerking met het Grenspark, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten en worden we betrokken. Met je posts probeer je hier op dit forum precies te doen alsof jij de uitverkorene vertegenwoordiger van bikers bent en stel je vragen over lopende zaken waar je niet betrokken bij wilt worden. Je ligt er precies extreem hard van wakker. Ik heb het gevoel dat jij je persoonlijk heel gekwetst vindt en voelt door alles wat er ooit gebeurd is.
  • Bij regenweer: blijf liever van alle trails af, je maakt ze stuk. Alle parcours passen deze maatregel toe of eerder beter elk parcours lijdt extreem wanneer er bij natte periodes er toch perse over gefietst moet worden. Verschillende parcours passen deze maatregel toe, hebben onderhoudeperiodes, periodes met gesloten delen. We gaan de budgetten dus zeker goed kunnen gebruiken om de mudfest te fiksen. Merendeel van parcours in Belgie en Nederland liggen er nu nat en modderachtig bij. Meer nog, eigenlijk valt het bij ons goed mee, idd met uitzondering van die lange dreven waar we helaas over moet omdat er geen toestemming van eigenaren is, maar de singletracks, ... ga eens rijden in Meerdaalwoud, in BOZ, Dorst, Tilburg, URH, Herentals, Beringen, Genk, Overijse, Leuven .... overal is het nat en modder... omdat het winter is. Het valt echt mee op onze trails als je dit echt vergelijkt met andere trails.
  • Als je het belachelijk vindt om te betalen voor openbare wegen in een vigent, stop dan misschien ook met belastingen, verkeersbelasting, ziekenzorg, te betalen he, dat is dezelfde redenering.
  • Het zijn rasechte bikers die het onderhoud doen en trailbuilders met tiental jaren ervaring, en ja er bestaan ook bikers die niet perse in een club rijden hoor. Samen met de betrokken instanties zullen we het budget zeker goed inzetten. Goed van je dat je aangeeft dat jij het superbelachelijk vindt om geld te steken in de grote dreven.
  • De enkele grote dreven die erin zitten, we rijden daar omdat de naburige eigenaars geen toestemming gaven voor een apart parcours. Misschien kan jij deze eigenaren wel ineens van gedachte doen veranderen. Dan is ineens jouw probleem opgelost.
  • Je schrijft dat half Vlaanderen op de trails rijd. Waar baseer jij je eigenlijk op als je dergelijke dingen schrijft? Vanuit een "ik denk dat en daarom is dat de waarheid..."? Of heb je dit onderzocht? Ik ben veel aanwezig op de trails: rijden en schuppen, rijden en schuppen, rijden en schuppen. Neen hoor, half Vlaanderen rijd hier niet meer. Dat was enkel na de opening in combinatie met de eerste lockdown. Misschien binnenkort terug meer want op het kanaal van MTB Challenge staan de 4 trails in top tien van te rijden trails in Nederland. Straf he.
  • Ohja, over je terminologie, volgens een woordenboek betekent het volgende 'afpersen': onder dreiging van geweld iemand geld afnemen. Ik geloof niet dat er iemand 4000 mensen is gaan afpersen hoor. Maar no worries, jij mag zeker je mening hebben en dit geloven.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen persoonlijke vete met u, ik vind het gewoon echt lachwekkend hoe je hier op dit forum constant ligt te blazen en zagen over dingen van vroeger en dat je doet alsof je vanalles weet, dat je doet alsof de vrijwilligers geen goede samenwerking hebben met Grenspark, maar .... je schrijft hier zoveel onjuistheden. Je wilt precies ook niet aannemen dat er mensen zijn, die gewoonweg jouw mening niet delen.

Ik hoop voor jou dat je dat alles toch ooit eens zal kunnen loslaten, anders vrees ik dat je verder zal verzuren. Ik hoop dat je ooit terug kan genieten van hetgeen waar je van houdt, biken in de natuur op diverse parcours op onze planeet. Als ik mag aannemen dat je graag met een MTB rijdt tenminste want ik las dat jer ergens voorstelt om een deel van het parcours door klinkers of asfalt te laten vervangen.... zie je, flauw he, zo dingen schrijven zonder context. :-q
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Allen, even een ter info over de paarse route

De paarse route is officieel nog steeds afgesloten, de grote boswerken door Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn gedaan. Met vier vrijwilligers doen we ons best zodat de route zo snel mogelijk terug open kan, we hebben nog enkele grote modderklussen. Niet perse van de boswerken hoor, gewoon omdat niet alle oude trails een goede afwatering hadden. Dit pakken we nu aan.

Op groen zijn er ook 2 grote modderplekken (eenjte net voor paars en eentje halverwege) probeer niet te ver af te wijken van de route aub. Daardoor breidt de modder verder uit en wordt het moeilijker dit te herstellen. We pakken deze 2 punten binnenkort aan.

Wil je eens een keertje komen helpen, een uurtje mee schuppen of blaadjes keren zodat dit niet in modder verandert.
Geef gerust een seintje.

met vriendelijke groeten
Trailcrew
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Metabaron schreef: ma 3 januari 2022, 21:57
Bedankt voor deze info, kan dat enorm waarderen :-q
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

Véél dank voor bovenstaande informatie Metabaron, én dank voor jullie inzet op de trails!! :bier:
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Metabaron schreef: ma 3 januari 2022, 21:57 Crapton, je schrijft alsof je alles weet maar helaas ... dus bij deze een ter info voor iedereen:

...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen persoonlijke vete met u, ik vind het gewoon echt lachwekkend hoe je hier op dit forum constant ligt te blazen en zagen over dingen van vroeger en dat je doet alsof je vanalles weet, dat je doet alsof de vrijwilligers geen goede samenwerking hebben met Grenspark, maar .... je schrijft hier zoveel onjuistheden. Je wilt precies ook niet aannemen dat er mensen zijn, die gewoonweg jouw mening niet delen.

Ik hoop voor jou dat je dat alles toch ooit eens zal kunnen loslaten, anders vrees ik dat je verder zal verzuren. Ik hoop dat je ooit terug kan genieten van hetgeen waar je van houdt, biken in de natuur op diverse parcours op onze planeet. Als ik mag aannemen dat je graag met een MTB rijdt tenminste want ik las dat jer ergens voorstelt om een deel van het parcours door klinkers of asfalt te laten vervangen.... zie je, flauw he, zo dingen schrijven zonder context. :-q
Je gebruikt een hoop woorden (dus ik ook), maar ik merk dat je juist zelf niet weet waar de klepel hangt. Of je doet dit met opzet om zand in de ogen te strooien, want de beste verdediging is de aanval.

----------------------------------------------------
Inhoudelijk:

1. Vorig jaar is een petitie gehouden tegen de plannen, ca. 4000 respondenten waarvan ca 70% Vlaams. Logisch ook daar wonen meer mensen dicht aan het parkoers. Als ik er fiets en rijders groet of hoor praten zijn dat heel vaak Vlamingen.

2. Vorig jaar maart videoconf gehad met GP Groffen en zijn projectleider, daarna nog eens via PvdA Woensdrecht, wandelaars en ruiters, daarbij ook GP Groffen en projectleider. Bezwaren besproken met/als vertegenwoordiging van MTB-ers uit de regio (ook Vlamingen), mede namens de petionisten. Er zijn notulen van, en petitie is ook bewijs van. Ik spreek nu voor mezelf, maar er zijn meer mensen die er net zo over denken als ik (lees maar terug). Bovendien roept GP Groffen van alles maar komt dit niet na (BN de Stem 11-10/20) en VRT.be 11/920:

De oud-politicus uit Putte wil graag 'polderen' om eruit te komen, dus heeft hij MTB vertegenwoordiger uitgenodigd voor een gesprek. ,lk wil samen kijken naar aanpassingen om de beste variant te realiseren. Er zijn nu wellicht paden afgevallen waar mogelijk toch gereden kan worden. lk kan niet toezeggen dat we alles terug vrijgeven, maar ik streef wel naar een breed gedragen oplossing.

Open voor dialoog
De beheerders van Grenspark Kalmthoutse Heide blijven niet doof voor het signaal van de mountainbikers. "Onze routes zijn tot stand
gekomen in overleg met mountainbikers (beperkt). We luisteren dan ook graag naar wat er beter kan. We zullen de bestaande mountainbikepaden beter signaliseren en bekend maken. We gaan dat ook doen met de nabijgelegen routes op openbare wegen door de bossen die minder bekend zijn", besluit Weverbergh in "Start Je Dag".


Er is op nul en generlei wijze ingegaan op bezwaren, er zijn geen aanpassingen. Niets. Dus noem mij maar zuur.

3. Ik heb alle documenten, correspondentie, kaarten, onderzoeken mbt vergunningverlening. Ik heb ook alle geschiedenis van dit "project" in GP en beheerders en lees het forum maar eens terug dan begrijp je zelf misschien de achtergronden. Zelfs met Patrick Jansen en NTFU contact gehad. Blijkbaar ken je die zelf niet, dan piepte je wel anders.

4. De foto bij Wildernissen is gewoon een OPENBAAR pad waar je kan komen via openbare paden. Wil ik wel uittekenen op de kaart voor je. Daar is niets afgesloten. Groenendries idem. Die boswerkzaamheden zijn al lang klaar.

5. Ik noem het wel afpersen. Als je de geschiedenis kent dan is de hele opzet een "verdienmodel" voor het GP, gedreven door provincie met subsidie, NM en GP. Staat zwart op wit, sla de GP jaarverslagen maar na. Er is met omgevingsdienst een opzetje gemaakt zodat vrij rijden wordt verboden, onder het mom dat MTB-ers schade aan natuur zouden aanbrengen. Geen studie van dit laatste. Aan de foto's kan je zien dat "natuurbeheer" en terreinvoertuigen veel grotere schade aanrichten. Er wordt vrijelijk gekapt en geplagd dat het een lieve lust is, vele hectaren bomen zijn al gerooid. Binnenkort wordt op de Ossendrechtse Duintjes weer gedund, en dat gaat met grote zware machines.

6. Vroeger werden zelfs regelmatig toertochten door het gebied gehouden (TT's nu gewoon verboden, ondanks toezeggingen), dus praat me niet van "verboden" en "gedogen". Militairen oefenden daar vele jaren met terreinwagens en nu zijn een paar MTB-ers in het gebied een probleem? Het was nooit een probleem tot GP en NM zich ermee gingen bemoeien en het "verdienmodel" moest worden uitgerold. In de Natura2000 wetgeving staat NIETS over verbod op MTB, slechts dat er een beheersplan moet komen. In Natura2000 gebieden is "bestaand extensief gebruik" (= MTB) normaliter toegelaten, nieuwe routes aanleggen is iets totaal anders. Dus maakt GP een beheersplan + nieuwe routes en verbiedt met een smoes het vrij MTB rijden en toevallig kan je dan ook het vignet afdwingen. Vinget prijs hoogste van NL afgezien den Treek. De smoes is "MTB overlast" en "natuurverstoring" waarvan geen studie of bewijs (bv incidentenlijst). Loslopende honden en grote aantallen wandelaars in het gebied zijn veel verstorender voor de dieren. Ik hoop dat je dat toch zelf ook inziet.

Lees ook dit eens mbt minimale verstoring door MTB-ers uit ecologische studie broedvogels.

7. Er is duidelijk afgesproken (notulen, artikelen in de pers) dat bij besteding van de fondsen MTB vertegenwoordigers zouden zijn. Uit artikel BN de Stem juli 2021 (dus 5 mnd geleden):
Groffen baalt van de misverstanden. Hij wil juist samen met de mountainbikers optrekken. En dat gaat op korte termijn ook gebeuren, zegt hij. „Er is een stichting in oprichting met daarin vrijwilligers die gaan over onderhoud en tegelijkertijd een klankbordgroep zijn voor wat er wel en niet goed gaat op en rondom de routes. Die vrijwilligers moeten ook verzekerd zijn. Ook dat wordt geregeld vanuit die stichting. En
ook dat kost geld." Er blijven nog genoeg paden over waar je zonder vignet mag rijden.


Ook hier niets. Noem mij maar zuur. Vandaar mijn vraag waar je zorgvuldig GEEN antwoord op geeft, als goed geinformeerde vrijwilliger.

8. Ik heb al meermaals aangegeven dat de singletracks het probleem niet zijn. Het zijn de bestaande paden (deels openbaar) die het probleem zijn. Ik kan er niets aan doen dat die routes zo zijn gelegd, helaas had ik (de meesten hier) GEEN inspraak over de plannen anders hadden we dat kunnen verkennen en aangeven.

9. Je noemt allerlei routes waar het ook zo modderig zou zijn. Zal best wel, en in de winter is het soms een bende. Maar concreet en in de buurt BoZ en Roosendaal zijn nu goed te rijden, en zonder vignet. Op alle duur vignet betaalde routes in het GP is het een bende.

10. Als we met het vignet nou ook op de andere NM routes mochten rijden dan zou je me hierover niet meer horen. Maar nee, alles moet apart, voor GP begrijpelijk want verdienmodel (gaat zeker en vast niet allemaal naar onderhoud). Straks wil elke kleine schijtroute een apart vignet. 1 vignet voor NL is prima, geen moeite mee. Maar niet dat ik straks 4-5 vignetten moet kopen zelfs voor routes waar ik dan eens 1x per jaar rijd.

Ik heb ook geen persoonlijke vete met jou of onderhoudsteam. Maar wees wel eerlijk en vertel het complete verhaal. En dat doe je niet. GP houdt gewoon vast aan het plan van 2014, gemeente Woensdrecht doet alsof ze van niets weten en de MTB-er is de lul.

Ik wil jou en de andere vrijwilligers best eens uitleggen hoe het zit onderbouwd met de met harde feiten, of vraag het Eppo.
Laatst gewijzigd door Crapton op di 4 januari 2022, 11:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

Nogmaals Metabaron, dank voor jouw uitgebreide reactie en je info. Ik neem binnenkort eens contact met je op om mezelf ook als vrijwilliger aan te melden en te zien hoe ik jullie kan bijstaan. Zo ga ik proberen een positieve draai aan dit draadje te geven, je woorden worden gehoord! :-q
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Plaats reactie