MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

https://grensparkkalmthoutseheide.com/nl/paardrijden/
Volgens mij staat hier alles al.

Oftewel:
* Als mountainbiker moet ik zelf betalen voor het gebruik;
* Ruiters krijgen alles gratis;
* Wandelaars kunnen profiteren van mijn belastingcenten.

Ik ben toch benieuwd hoe het Grenspark deze ontstane situatie recht wil lullen…
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb me inderdaad vergist vwb de ruiterroutes. Die ruiterpas is alleen op natuurmonumenten routes van toepassing. Het zelfde idee als het nm mtb vignet. Ik dacht eigenlijk dat die pas voor alle ruiterroutes in Nederland nodig was.

https://www.natuurmonumenten.nl/paard ... terpas
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er zijn pogingen geweest tot dialoog met GP, tevens gem Woensdrecht en media benaderd.

Nu blijkt totaal zinloos. Er wordt niet geluisterd, burgers en gebruikers worden NIET serieus genomen. Petitie van 4000 MTB-ers wordt niet naar gekeken of serieus genomen. Men horkt gewoon door met het plan, ik zie alleen pure machtsgedreven onwil tot serieuze dialoog. Geld gaat naar de GP grote kliko, zoals ook onze NL Rijksoverheid werkt met autobelastingen en brandstof accijzen.

12 €/pp/jaar voor onderhoud van deze korte lusjes, waarvan een groot deel bestaande paden? Waaraan moet dat geld worden stukgeslagen? Stel 1000 vignetten per jaar --> 12.000 € voor onderhoud van een paar zandpaadjes door vrijwilligers? He???

Als men het heeft over kosten bomenschouw en snoeiwerk hoe zit het met de ruiterroutes dan?

Gaat net als met plaatsing windmolens en zonneparken, en andere overheids activiteiten. Inspraak voor de schijn, soort schaamlapje om af te vinken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

1000 vignetten?

Over het gemeenschappelijke zandpad tussen groen en paars is sinds afgelopen jaar door 8514 individuele Strava fietsers gereden. Dat zullen dus in totaal ruim 15000 fietsers zijn als je de gebruikers van een andere (of geen) apps meerekenend
Laat de helft daarvan een vignet kopen, dan heb je een opbrengst van €90.000 per jaar.

Dat is een budget van €3600 per strekkende km!!!

Dan is er budget genoeg om de vrijwilligers een salaris te betalen, maar ik ben bang dat dit geld niet volledig gebruikt gaat worden voor onderhoud van de route. Ik zou wel eens als een vlieg aan de muur willen zitten bij de financiële controler van het GP.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Ik rij erg graag op deze routes, vanuit Zeeland is het (wmb) de mooiste combinatie van tracks op redelijke rij-afstand. €12 per jaar vind ik ook helemaal niet zo gek, mits - en daar zit hem wel de crux denk ik - die dan ook besteed worden aan de tracks zelf.
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

Wat spijtig is: wat met vrienden die eens een paar uur meerijden? Een dagpas is daarvoor een oplossing maar nog niet van toepassing volgens de website.

Dan kunnen ze u vanaf oktober ook niks maken als je maar 1 keer komt rijden.

Is wel een ziek systeem voor mtb’ers. Want zijn de vignetten overal geldig of enkel die paar single tracks in de kalmthheide? Ligt meer aan de maatschappij die het allemaal nog meer versnipperd en de oneerlijkheid meer en meer in de hand werkt!

Wat positief is dat jongeren tot 18 jaar gratis
kunnen blijven meerijden. 8)
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Goed dat je er wat positiefs in ziet. Ik zie er helemaal niks positiefs in.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

CC-Rider schreef: wo 30 juni 2021, 22:30 Goed dat je er wat positiefs in ziet. Ik zie er helemaal niks positiefs in.
+1
De charme is er helemaal vanaf hier in de regio. Weg west brabantse identiteit, met grote dank aan het zieke bestuur/beleid en éénieder die er zijn of haar medewerking aan heeft verleend.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

ik vraag me af welke boetes men hier kan krijgen dan?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

El-Fenomeno schreef: do 1 juli 2021, 23:51
CC-Rider schreef: wo 30 juni 2021, 22:30 Goed dat je er wat positiefs in ziet. Ik zie er helemaal niks positiefs in.
+1
De charme is er helemaal vanaf hier in de regio. Weg west brabantse identiteit, met grote dank aan het zieke bestuur/beleid en éénieder die er zijn of haar medewerking aan heeft verleend.
+1 ik probeer er maar niet te veel aan te denken want dan word ik er erg droevig van.
Ik heb van ellende zelfs een paar hardloopschoenen gekocht.
En het allerergste is dat ik ze vaker gebruik dan mijn MTB :-{
Laatst gewijzigd door dorretje op vr 2 juli 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

dorretje schreef: vr 2 juli 2021, 17:35 +1 ik probeer er maar niet te veel aan te denken want dan wordt ik er erg droevig van.
Ik heb van ellende zelfs een paar hardloopschoenen gekocht.
En het allerergste is dat ik ze vaker gebruik dan mijn MTB :-{
Haha, herkenbaar :D
Die staan bij mij echter al weer een tijdje te versloffen. Ik heb de kans op een boete ingecalculeerd en rijd gewoon weer mijn rondjes zoals vroeger.
Zit er zelfs aan te denken om dat vignet te boycotten. Niet dat ik per se tegen een vignet ben, maar wel de manier waarop dit hele traject is gelopen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

nielsvo schreef: vr 2 juli 2021, 18:23
dorretje schreef: vr 2 juli 2021, 17:35 +1 ik probeer er maar niet te veel aan te denken want dan wordt ik er erg droevig van.
Ik heb van ellende zelfs een paar hardloopschoenen gekocht.
En het allerergste is dat ik ze vaker gebruik dan mijn MTB :-{
Haha, herkenbaar :D
Die staan bij mij echter al weer een tijdje te versloffen. Ik heb de kans op een boete ingecalculeerd en rijd gewoon weer mijn rondjes zoals vroeger.
Zit er zelfs aan te denken om dat vignet te boycotten. Niet dat ik per se tegen een vignet ben, maar wel de manier waarop dit hele traject is gelopen.
+1

Niet bij de pakken neerzitten! De wereld is niet vergaan en je kan nog steeds genieten van de natuur in het hele gebied. Er zijn zat mooie niet vaste-route paden die openbaar zijn, zie de vergunning. GP en grondbeheerders kunnen moeilijk 24/7 bewaking instellen het is 6000 ha groot. We zullen we zien hoe ze het gaan doen, handhaving kost veel geld dat eigenlijk naar onderhoud zou gaan volgens Groffen.

Jaarverslagen GP staan op de GP website, kosten en baten vignet zullen neem ik aan op te vragen zijn.

Men vergeet dat vele MTB-ers ook stemmers zijn, dus bij volgende verkiezingen is van de gang van zaken misschien een punt te maken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

nielsvo schreef: vr 2 juli 2021, 18:23 Zit er zelfs aan te denken om dat vignet te boycotten. Niet dat ik per se tegen een vignet ben, maar wel de manier waarop dit hele traject is gelopen.
Hier nog 1.

Ik heb besloten om het vignet niet te kopen. Ik betaal liever een boete dan aan dit systeem mee te werken. De opbrengsten van boetes gaan naar het rijk en niet naar het grenspark. Ik kan gelukkig met gemak een boete wegmoffelen in het huishoudbudget en ik gun het GP mijn 12 euro niet.

Als iedereen het vignet boycot, dan heeft het grenspark overigens geen budget voor controle door boa’s. Dan kan Martin Groffen zelf met een stopbord achter een boom gaan staan op zondag ochtend.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Hilhoven schreef: vr 2 juli 2021, 21:30 Als iedereen het vignet boycot, dan heeft het grenspark overigens geen budget voor controle door boa’s. Dan kan Martin Groffen zelf met een stopbord achter een boom gaan staan op zondag ochtend.
Bedoel je dat het geld van het vignet niet naar de routes gaat, maar na handhaving?
BOA's zijn toch niet in dienst van het Grenspark?

Overigens, ligt er een plan om de lengte van de singletracks te verdriedubbelen?
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Geld zal best naar onderhoud gaan, maar de handhaving wordt daar ook van betaald.

De boa’s kunnen worden ingehuurd (soms zelfs zzp-ers) en dat moet betaald worden. Ik weet niet of de medewerkers van het grenspark bevoegd zijn. Dus je stelling dat het grenspark geen boa’s in dienst heef, daar durf ik niets over te zeggen. Maar hoe dan ook, handhaving kost geld. En bij de vergunningsaanvraag was het eerste bulletpoint dat onder het kopje “wat gaan we met de opbrengsten van vignet doen” : Handhaving via Boa’s

Dat plan voor het verdrievoudigen van het aantal single tracks ken ik niet. Het zou heel mooi zijn en de kosten van het vignet enigszins rechtvaardigen. Want de rekensom die ik eerder maakte, klopt niet geheel. Van de 27km route is er maar een km of 15 singletrack. Dat houd in dat er zelfs een budget is van €6000 per strekkende km singletrack, in het geval de helft van de huidige gebruikers overgaan tot aanschaf vignet. Het is moeilijk te geloven dat dit allemaal naar onderhoud gaat. Het gevoel “ cashcow” te zijn bekruipt me wel.
Plaats reactie