MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb het zelf niet meegemaakt maar het werd overtuigend verteld, vond het ook een raar bedrag,
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik zou ook verwachten dat er meerdere mensen zich zouden melden met een bekeuring . Hij zal dan toch niet de enige zijn die zonder vignet rond rijd. En dan samen met het rare bedrag, geef ik het grenspark nog even het voordeel van de twijfel
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

hwpaints schreef: zo 3 oktober 2021, 22:45 yup vignet , heb het niet uit eerste hand maar wel van een local die vertelde dat een maat bekeurd was
Dit zou wel heel bijzonder zijn, zo snel al. BOA's worden volgens GP Groffen door terreinbeheerders ingezet, of mogelijk de boswachters zelf. Dus waren de omstandigheden precies, of is dit broodje aap verhaal?

Van de site van den Treek (die overigens qua vignet nog veel duurder is dan GP):
"Zie artikel 461 van het Wetboek Strafrecht. Indien u niet in het bezit bent van een geldig Treeker MTB Vignet of indien u zich op de fiets buiten de routes en fietspaden bevindt, riskeert u een boete van € 104,00." Lijkt me zelfde wetsartikel in het GP.

Volgens de Boetebase van het OM is het 100€ + 9€ admin in 2021:
Openbare orde
Op terrein van een ander zich niet houden aan de toegangsvoorwaarden
Het boetebedrag wordt: €100

Niet tonen identificatiebewijs is overigens dezelfde boete.
---------------------------------------------------------------------------
Artikel 461Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Den treek is een privé landgoed waar 3x zoveel kilometers aan hoge kwaliteit singletracks ligt. Dit maakt de route per strekkende km een stuk goedkoper dan het grenspark. Ook de dagpas is 5 euro, wat de dagpas van den treek een koopje maakt tov die van het grenspark.
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Deze ochtend (rond 8uur) weer eens de groene en deels afgesloten paarse route gereden, blijven toch wel leuke routes hoor.
Bij de parkeerplaats (camping) was een meeting gaande, ik denk ongeveer 15 BOA's met quad en 4x4 voertuigen.
Ben ze later in het bos tegengekomen in de auto en op de quad, ik ben niet gecontroleerd.

Maar waarom zoveel toezicht en handhaving GP? (stop je geld in nuttigere zaken;)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Flierefluiter schreef: zo 10 oktober 2021, 10:51 Maar waarom zoveel toezicht en handhaving GP? (stop je geld in nuttigere zaken;)
Anders levert dat vignet niks op hè :wink:
Ik kan geen andere reden bedenken.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Flierefluiter schreef: zo 10 oktober 2021, 10:51 Deze ochtend (rond 8uur) weer eens de groene en deels afgesloten paarse route gereden, blijven toch wel leuke routes hoor.
Bij de parkeerplaats (camping) was een meeting gaande, ik denk ongeveer 15 BOA's met quad en 4x4 voertuigen.
Ben ze later in het bos tegengekomen in de auto en op de quad, ik ben niet gecontroleerd.

Maar waarom zoveel toezicht en handhaving GP? (stop je geld in nuttigere zaken;)
Volgens mij zijn 4x4's en quads niet het aangewezen middel om MTB-ers aan te houden. Lijkt me behoorlijk gevaarlijk. Zelfs GP/SBB/NM zullen niet met quads op de singletracks gaan raggen. Dan leveren de vrijwilligers meteen hun schepjes en harkjes in, tenminste dat zou ik doen.

Dus ze waren er waarschijnlijk voor een andere reden, crossers, ruiters, training?

Ik heb gehoord dat ze met e-bikes zouden controleren, maar die kunnen niet harder dan 25 km/u dus dat lijkt me best eens interessant. Op het defensieterrein zijn het amazone's op knollen. Zal niet meevallen die los te rijden, als je dat wil proberen dan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Crapton schreef: ma 11 oktober 2021, 13:56Ik heb gehoord dat ze met e-bikes zouden controleren, maar die kunnen niet harder dan 25 km/u dus dat lijkt me best eens interessant. Op het defensieterrein zijn het amazone's op knollen. Zal niet meevallen die los te rijden, als je dat wil proberen dan.
Op de UHR vind je BOA's op elektrische motorfietsen - die houden jou wel bij :-D
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Vluchten bij een controle, niks geks aan, deed ik ook altijd. (Toen ik 14 was)

Wees een volwassen vent en neem je verantwoordelijkheid, of je het nu ergens mee eens bent of niet.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Crapton schreef: ma 11 oktober 2021, 13:56 Ik heb gehoord dat ze met e-bikes zouden controleren, maar die kunnen niet harder dan 25 km/u
Die gaan makkelijk harder als 25 km/u hoor, ze zijn voor de brave burger alleen begrenst.
Begreep dat de politie (op straat?) zelfs aan de speed pedelec gaat.
Geen idee hoe dat voor boa's geregeld is, maar die zullen op dat gebied vast ook wel privileges hebben.

Verwacht ook niet dat ze je echt gaan volgen over de technische gedeelte (tenzij ze er zin in hebben) zullen prima weten waar je straks uit kom.

Maar begrijp ook niet waarom je voor 12 euro per jaar moeilijk ga doen.
Snap dat het een principe kwestie kan zijn, maar vrijheden van vroeger verdwijnen eenmaal na mate het drukker wordt.
(Dat is niet alleen met mountainbiken zo.)
Kun je er wel druk om maken maar heb je alleen je zelf maar mee, wordt er toch wel door gedrukt, dat is de afgelopen 1,5 jaar toch wel extra duidelijk geworden.
En heb het idee dat het grootste deel van de mensen het zo ook wel prima vind.
Zou het zelf ook liever allebei (vrij rijden en 2.0) zien, maar als ik moest kiezen tussen de twee dan toch liever hoe het nu is.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ik denk dat er meer bereidheid tot de aanschaf van een vignet zou zijn als knollenrijders en voetgangers evenredig zouden bijdragen aan de handhaving, en het beheer en onderhoud van de paden. Voorheen waren de paden toegankelijk voor zowel voetgangers als fietsers. Voor één categorie zijn nu nieuwe paden aangelegd en die categorie moet nu opeens gaan betalen, terwijl de andere categorieën er net zoveel baat bij hebben. Welke vrijwilligers onderhouden de voetgangerspaden en welke financiële bijdrage leveren zij aan de controles van de handhavende partijen? Precies, niets. Dat wordt allemaal door ons fietsers bekostigd. Dat is natuurlijk helemaal buiten proporties en ik begrijp prima dat we daartegen ageren. Ik zou zelfs zeggen: niemand een vignet!

Naast dat niemand een vignet zou kunnen aanschaffen, kunnen we ook denken aan een actie dat we bij de ingangen voetgangers gaan vragen om vrijwillig het vignet te kopen om zo voor een jaar lang bij te dragen aan de controles.
We zouden ook uit protest met een grote groep fietsers over brede voetgangerspaden kunnen fietsen. En dan bedoel ik niet met 10 man, maar zeker 50 en het liefst meer mensen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik ben zo’n principe rakker die moeilijk doet over 12 euro en wel om de volgende redenen:

- vignet is nooit een issue geweest, totdat het grenspark ronduit asociaal met de mtb groep is omgegaan.
- mogelijkheid tot organiseren toertochten zo sterk is ingeperkt, dat ze in praktijk niet meer gereden kunnen worden.
- mtb wordt in de officiële stukken van het GP omschreven als “verdienmodel”. Ik wens geen cashcow te zijn voor de financiering van €285k die aan “management” van het grenspark betaald wordt.
- In ons huishouden hebben we dit jaar al 90 euro aan vignetten uitgegeven. Stel je voor dat iedere gemeente of organisatie een vignet gaat invoeren.
- er is als local nog maar de mogelijkheid om legaal over 15km singletrack te rijden. Ondanks dat er gegoocheld wordt met cijfers in de marketing van het GP, hebben we het over 15km aangelegd pad. De rest is asfalt of zandpad. Daar zijn we mee afgescheept, in een gebied waar bv ruim 120km wandelroute ligt.

Daarnaast vind ik dat wandelaars en ruiters gewoon gratis moeten kunnen recreëren. Ik wens de andere groepen recreanten niet de negativiteit toe die wij nu ervaren.

Als ik aangehouden wordt door een boa, dan wens ik deze man/ vrouw alle goeds toe. Hij/ zij staat immers te werken in het weekend en daarmee worden we beide negatief geraakt door het beleid van het GP. Wees dus lief voor de Boa.

Ik snap dat voor de mensen die onbekend zijn in het gebied de 2.0 route een toegevoegde waarde is. Dat is het voor de locals ook. Echter het beleid rondom de routes zorgt voor een buitenproportionele inperking. Waar we een jaar geleden nog uren alleen konden dwalen in het bos, rijden we nu rondjes van 6km stuk. Alsof we hamsters zijn.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Hilhoven schreef: di 12 oktober 2021, 08:56 Ik ben zo’n principe rakker die moeilijk doet over 12 euro en wel om de volgende redenen:

- vignet is nooit een issue geweest, totdat het grenspark ronduit asociaal met de mtb groep is omgegaan.
- mogelijkheid tot organiseren toertochten zo sterk is ingeperkt, dat ze in praktijk niet meer gereden kunnen worden.
- mtb wordt in de officiële stukken van het GP omschreven als “verdienmodel”. Ik wens geen cashcow te zijn voor de financiering van €285k die aan “management” van het grenspark betaald wordt.
- In ons huishouden hebben we dit jaar al 90 euro aan vignetten uitgegeven. Stel je voor dat iedere gemeente of organisatie een vignet gaat invoeren.
- er is als local nog maar de mogelijkheid om legaal over 15km singletrack te rijden. Ondanks dat er gegoocheld wordt met cijfers in de marketing van het GP, hebben we het over 15km aangelegd pad. De rest is asfalt of zandpad. Daar zijn we mee afgescheept, in een gebied waar bv ruim 120km wandelroute ligt.

Daarnaast vind ik dat wandelaars en ruiters gewoon gratis moeten kunnen recreëren. Ik wens de andere groepen recreanten niet de negativiteit toe die wij nu ervaren.

Als ik aangehouden wordt door een boa, dan wens ik deze man/ vrouw alle goeds toe. Hij/ zij staat immers te werken in het weekend en daarmee worden we beide negatief geraakt door het beleid van het GP. Wees dus lief voor de Boa.

Ik snap dat voor de mensen die onbekend zijn in het gebied de 2.0 route een toegevoegde waarde is. Dat is het voor de locals ook. Echter het beleid rondom de routes zorgt voor een buitenproportionele inperking. Waar we een jaar geleden nog uren alleen konden dwalen in het bos, rijden we nu rondjes van 6km stuk. Alsof we hamsters zijn.
Wat mij betreft is dit zo'n briljante samenvatting dat ik de moderator vriendelijk wil verzoeken hiermee het topic te sluiten :D Beter gaat t niet worden.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Helaas zal dit niet het laatste woord zijn over het gedoe op de Kalmthoutse heide... :-{
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

ijskonijn schreef: wo 13 oktober 2021, 10:13 Helaas zal dit niet het laatste woord zijn over het gedoe op de Kalmthoutse heide... :-{
Dat weet ik, maar wat bereik je ermee?
Het heeft allemaal geen zin. Denk nog eens aan de online raadsvergadering, de burger / belastingbetaler wordt gewoon uitgelachen door de overheid / Groffen. Dat is de realiteit.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Plaats reactie