En belgenCrapton schreef: ↑vr 6 november 2020, 21:37 Mensen er wordt aan gewerkt, in contact met petitiestarters voor gecoordineerde aanpak. Nu toch weekend dus veel gaat er niet meteen gebeuren.
Voor de goede orde: petitie en aanpak wil niet zeggen dat het probleem meteen is opgelost. We hebben te maken met (semi) overheid.
MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Hoho, het zijn juist de Belgen (De Bospatsers) die deze petitie zijn gestart (dankzij onze Nederlandse regelneukerij ).
Maar we werken eensgezind samen om hieraan tegendruk te gaan geven
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33
Ik heb de petitie deze week ook ondertekend. Ik had ook geen idee dat de rest van het park verboden zal zijn voor fietsers, en heb 2 weken terug dus ongewild de regels al een keertje overtreden.
Ik vind het hele idee van afgebakende MTB-routes echt een top en wil de vrijwilligers hiervoor echt wel bedanken. Tot hiertoe enkel maar de rode route gereden, maar ik ken de andere gebieden wel goed genoeg om te kunnen inschatten, dat de lussen daar ook wel knap zullen zijn.
Helaas woon ik al wel een eindje van het park, heen en terug komt er toch al gauw 20 km boven op de gele lus. Die is dus voor mij gewoon te lang. Zeker als je al ziet hoe groot het aandeel van verharde wegen in de gele verbindingsroute is. Ik zou graag de optie hebben om maar een deel te kunnen doen, en dan halverwege kunnen terug keren. Het lijkt me te zot dat ik nog eerst even een stukje met de wagen zou moeten doen.
Net zoals velen hier, kon ik ook echt genieten van de natuurpracht die het grenspark te bieden heeft. Maar ik durf ook wel toe te geven dat al dat gecross niet op elke plek gewild is, zeker op de plek die ik rood omcirkeld heb, heb ik het laatste jaar toch heel wat evolutie gezien in erosie van de duintjes.
Ik begrijp wel dat de beheerders van het park dan willen ingrijpen. Maar er liggen zoveel padjes er rond die zo breed zijn, dat ik niet goed kan geloven dat als we ons daar aan houden, dit veel schade zou opleveren.
Voor mij hoop ik dat de iniatiefnemers van de petitie een constructief gesprek zouden kunnen aangaan met de beheerders en de gemeentebesturen. Om iets mogelijk te maken dat dit benadert.
Ik rij ook regelmatig de route in Vlissingen. Daar hebben ze speciaal voor MTB-routes een club opgericht. Met het geld van lidmaatschap aan de club worden de route's onderhouden. Als een vignet hetzelfde bereikt ben ik daar even goed bereid voor te betalen, maar misschien dat een aparte club die ook kan lobbyen ten voordele van de MTB'ers minder weerstand opwerkt dan dat vignet.
Ik vind het hele idee van afgebakende MTB-routes echt een top en wil de vrijwilligers hiervoor echt wel bedanken. Tot hiertoe enkel maar de rode route gereden, maar ik ken de andere gebieden wel goed genoeg om te kunnen inschatten, dat de lussen daar ook wel knap zullen zijn.
Helaas woon ik al wel een eindje van het park, heen en terug komt er toch al gauw 20 km boven op de gele lus. Die is dus voor mij gewoon te lang. Zeker als je al ziet hoe groot het aandeel van verharde wegen in de gele verbindingsroute is. Ik zou graag de optie hebben om maar een deel te kunnen doen, en dan halverwege kunnen terug keren. Het lijkt me te zot dat ik nog eerst even een stukje met de wagen zou moeten doen.
Net zoals velen hier, kon ik ook echt genieten van de natuurpracht die het grenspark te bieden heeft. Maar ik durf ook wel toe te geven dat al dat gecross niet op elke plek gewild is, zeker op de plek die ik rood omcirkeld heb, heb ik het laatste jaar toch heel wat evolutie gezien in erosie van de duintjes.
Ik begrijp wel dat de beheerders van het park dan willen ingrijpen. Maar er liggen zoveel padjes er rond die zo breed zijn, dat ik niet goed kan geloven dat als we ons daar aan houden, dit veel schade zou opleveren.
Voor mij hoop ik dat de iniatiefnemers van de petitie een constructief gesprek zouden kunnen aangaan met de beheerders en de gemeentebesturen. Om iets mogelijk te maken dat dit benadert.
Ik rij ook regelmatig de route in Vlissingen. Daar hebben ze speciaal voor MTB-routes een club opgericht. Met het geld van lidmaatschap aan de club worden de route's onderhouden. Als een vignet hetzelfde bereikt ben ik daar even goed bereid voor te betalen, maar misschien dat een aparte club die ook kan lobbyen ten voordele van de MTB'ers minder weerstand opwerkt dan dat vignet.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33
Dat is wat ik hoop dat minstens toch ooit mogelijk kan zijn. Dus mijn eigen idee.
Dat zijn niet lukraak wat lijntjes. Er liggen daar nu al brede paden. Overlapt vooral met stukken die vaak in de verschillende toertochten opgenomen worden.
Al kan ik me voorstellen dat dit toch ooit op tafel heeft gelegen en het niet gehaald heeft.
Dat zijn niet lukraak wat lijntjes. Er liggen daar nu al brede paden. Overlapt vooral met stukken die vaak in de verschillende toertochten opgenomen worden.
Al kan ik me voorstellen dat dit toch ooit op tafel heeft gelegen en het niet gehaald heeft.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Leuk idee, maar de kans is vrijwel nihil, zeker door het centrumgebied en bij de Vroente. Maakt u zich geen illusies. Dit is de (semi) overheid, die maken alles kapot wat u lief is en ook niet leuker of zo.ProfessorKompressor schreef: ↑za 7 november 2020, 16:10 Dat is wat ik hoop dat minstens toch ooit mogelijk kan zijn. Dus mijn eigen idee.
Dat zijn niet lukraak wat lijntjes. Er liggen daar nu al brede paden. Overlapt vooral met stukken die vaak in de verschillende toertochten opgenomen worden.
De oranje lijn noordelijk van Groote Meer oost-west is breed pad en is gewoon open. Groeve Boudewijn is van NM dus forget it maar.
Op het kaartje horend bij de omgevingsvergunning van die 4 MTB lusjes staan ook oranje lijnen voor openbare paden. Helaas vrijwel onleesbaar ivm lage resolutie dus die zal ik nog eens trachten op te vragen bij de Provincie en hier delen (of iemand moet die al hebben). Dus er zijn nog best veel stukken waar je WEL mag rijden. Ik bedoel in het bos, onverhard.
-------------------------------------------------
Verder was het vandaag fantastisch fietsen in uitstekende condities. Heerlijk, ondanks het gezeik nog prima genoten. Laat uw plezier niet vergallen en weet op wie u stemt bij volgende verkiezingen.
Wel was het buitengewoon druk. Echt ongelofelijk. Zo heb ik het nog nooit meegemaakt en ik fiets hier al 25 jaar. COVID-19 en dan ook allemaal op die 3 lusjes dat wringt.
Ik ben zelf een vlottere rijder en kreeg het toertocht gevoel, regelmatig moeten remmen en inhouden. Dat is natuurlijk geen drama, maar je kan op die singletrack secties van die routes niet inhalen. Sommige mensen gaan netjes aan de kant, anderen hebben het niet in de gaten of willen stoer doen (slagen daar niet in). Effect is dat ik niet lekker mijn eigen flow kan aanhouden.
Ik zag best wat kinderen zelfs hele kleintjes (tja moet dat nou daar) en ook viel me op dat met name onze Belgische buren oververtegenwoordigd waren en vaak in groepen van 4-8 man aan het rijden waren. Indien langzaam dan lastig in te halen, indien snel dan is zo'n peleton wat intimiderend voor langzameren.
---------------------------------------------------
O ja, ik zag op sommige stukken de erosie-duivel al weer toeslaan. Het is nu vochtig en ligt er goed bij maar hoe moet dat in een droge periode? Ik denk dat de trails snel worden overbelast. Er is simpelweg teveel volk wat nu allemaal op die paar lusjes moet rijden. Nn gaat t nog maar dat wordt een probleem...
PS. Een vignet van 10-12 €/jaar voor 4 kleine lusjes is NIET normaal. Het is in verhouding erg duur. Daarnaast wordt de zaak nu afgesloten en daarna word je door de overheid afgeperst anders boetes. Knevelarij heet dat bij mij. Het is openbaar terrein waar u veel belasting voor betaalt, en ook voor de aanleg is belastinggeld gebruikt. Wandelaars en ruiters betalen niets extra.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
3 opvallende dingen vandaag.....
1) ik vond het nog meevallen met fietsers, er waren echter een aantal blikken wandelaars opengetrokken. Ik heb me voorgenomen ze allemaal vriendelijk te groeten. Ik was schor aan het einde van mn rit. Ik vraag me af of die boa's vanaf januari nog wel tijd hebben om ons mtb-ers te beboete. Want het parkeer gedrag lijkt een groter probleem. Auto's staan echt overal waar ze maar passen.
2) bij de kruising blauw en geel, denk dat dat de schapendreef (calfven) is, was het 1 grote chaos, omdat werkelijk iedereen die via geel naar paars wilde, de weg kwijt was. De aanrij routes zijn ook raar. Eigenlijk is alleen rood logisch te bereiken vanuit het noorden/ noord-oosten. Rond de blauwe route, zijn de aanrij routes onlogisch. Een hoop mensen zijn de weg kwijt en gaan over toekomstig illegale paden rijden. Dat gaat voor leuke discussies zorgen in de toekomst. En vergt voor een duurzame oplossing nog echt wel wat aandacht.
3) en er was een vlaamse dame op een e-bike gestart op de gele route in kalmthout. Zij was dus ook de weg kwijt rond de splitsing blauw/ geel in calfven/ Hoogerheide. Ze had er dus al een aantal km opzitten. Niets bijzonders zou je zeggen...... nou eigenlijk wel. Ze reed op een stadsfiets!!! Tot zover einde van de discussie of geel wel mtb waardig is.
1) ik vond het nog meevallen met fietsers, er waren echter een aantal blikken wandelaars opengetrokken. Ik heb me voorgenomen ze allemaal vriendelijk te groeten. Ik was schor aan het einde van mn rit. Ik vraag me af of die boa's vanaf januari nog wel tijd hebben om ons mtb-ers te beboete. Want het parkeer gedrag lijkt een groter probleem. Auto's staan echt overal waar ze maar passen.
2) bij de kruising blauw en geel, denk dat dat de schapendreef (calfven) is, was het 1 grote chaos, omdat werkelijk iedereen die via geel naar paars wilde, de weg kwijt was. De aanrij routes zijn ook raar. Eigenlijk is alleen rood logisch te bereiken vanuit het noorden/ noord-oosten. Rond de blauwe route, zijn de aanrij routes onlogisch. Een hoop mensen zijn de weg kwijt en gaan over toekomstig illegale paden rijden. Dat gaat voor leuke discussies zorgen in de toekomst. En vergt voor een duurzame oplossing nog echt wel wat aandacht.
3) en er was een vlaamse dame op een e-bike gestart op de gele route in kalmthout. Zij was dus ook de weg kwijt rond de splitsing blauw/ geel in calfven/ Hoogerheide. Ze had er dus al een aantal km opzitten. Niets bijzonders zou je zeggen...... nou eigenlijk wel. Ze reed op een stadsfiets!!! Tot zover einde van de discussie of geel wel mtb waardig is.
Ik kreeg vandaag op mijn google-feed een artikel over de nieuwe routes aanbevolen.
Het helpt dus biet echt mee, want de pr-machine draait vol gas als ik het zo zie.
https://man-man.nl/onverharde-mountainb ... nd-belgie/
Het helpt dus biet echt mee, want de pr-machine draait vol gas als ik het zo zie.
https://man-man.nl/onverharde-mountainb ... nd-belgie/
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33
@Crapton, ik had van iemand vernomen, die een familielid had die verbonden was aan het park, dat er toch onderzoek gedaan wordt om van de Vroente een mtb-pad te leggen richting de paalberg. Dus mijn hoop was daar een beetje op gevestigd.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 493
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy
Lijkt me onwaarschijnlijk. Zowat het drukste gedeelte van de Kalmthoutse Heide.ProfessorKompressor schreef: ↑za 7 november 2020, 21:02 @Crapton, ik had van iemand vernomen, die een familielid had die verbonden was aan het park, dat er toch onderzoek gedaan wordt om van de Vroente een mtb-pad te leggen richting de paalberg. Dus mijn hoop was daar een beetje op gevestigd.
Always ride with a smile!!!!!!
Ondanks dat ik snap dat de locals niet blij zijn met verbieden van het vrij rijden en een verplicht vignet zijn de route's wel mooi geworden.
Vandaag ook even wezen kijken en alle 4 de routes gedaan. Ik las een paar pagina's terug wat reacties iets in de geest van dat het maar laf door het bos slingeren was, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Gewoon leuke routes die er prima bij liggen, hulde voor de bouwers. Vooral Paars en Groen bevielen mij goed.
Kwa drukte viel het mij wel mee, misschien was ik nog vroeg genoeg? Viel me inderdaad ook op dat de meeste bezoekers van het park wel Belgisch waren.
Ik denk dat het verplichte vignet volgend jaar wel gaat zorgen dat de drukte een stuk minder wordt, ook als het nieuwtje er van af is.
Vandaag ook even wezen kijken en alle 4 de routes gedaan. Ik las een paar pagina's terug wat reacties iets in de geest van dat het maar laf door het bos slingeren was, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Gewoon leuke routes die er prima bij liggen, hulde voor de bouwers. Vooral Paars en Groen bevielen mij goed.
Kwa drukte viel het mij wel mee, misschien was ik nog vroeg genoeg? Viel me inderdaad ook op dat de meeste bezoekers van het park wel Belgisch waren.
Ik denk dat het verplichte vignet volgend jaar wel gaat zorgen dat de drukte een stuk minder wordt, ook als het nieuwtje er van af is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Met wat ik er nu van weet helaas geen kans, of het hele Grenspark bestuur moet door de grond zakken (als dat eens kon he?). Aan de Belgische kant mag je al lang niet fietsen en het is filewandelen op drukke dagen.Johnny D schreef: ↑za 7 november 2020, 21:15Lijkt me onwaarschijnlijk. Zowat het drukste gedeelte van de Kalmthoutse Heide.ProfessorKompressor schreef: ↑za 7 november 2020, 21:02 @Crapton, ik had van iemand vernomen, die een familielid had die verbonden was aan het park, dat er toch onderzoek gedaan wordt om van de Vroente een mtb-pad te leggen richting de paalberg. Dus mijn hoop was daar een beetje op gevestigd.
Bij de Paalberg en omstreken (centrale deel aan NL zijde) is nu helemaal off-limits verklaard zone A in het belijdsplan (spelfout met opzet). Niet dat het daar erg druk is/was of er overlast is van MTB-ers, maar dat maakt geheel en al niet uit.
Ik las trouwens een paar posts terug dat je op het mil oefenterrein niet zou mogen fietsen, en dat al jaren niet. Nou dat was dan een heel goed bewaard geheim, nooit geweten. Ook in 25 jaar nooit een controlerende marechaussee gezien daar. En nu is het een probleem. Tja.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b