MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Nog meer bezuinigen op defensie zodat ze al die (toch al ongebruikte) oefenterreinen moeten afstoten en de marechaussee geen mankracht meer heeft om zich met dit soort onzin bezig te houden :winkie:
Vind defensie sowieso nog hypocrieter dan NM of Staatsbosbeheer dat ze zich druk maken om een paar mountainbikers op "hun" terrein terwijl ze zelf schietoefeningen doen en met zwaar materieel over de heide crossen :roll:

Laatste keer kwam ik overigens alleen dit bordje tegen:

Afbeelding

Ze zullen nog heel wat extra bordjes moeten hangen om duidelijk te maken waar je niet mag fietsen.
Gert+
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 8 november 2020, 16:09

Zoals de afgelopen jaren, deze zondag weer in dit gebied gaan fietsen vanuit Brasschaat. En daarbij de volgende observaties:
  • Het is enorm druk op de gepijlde routes. Je kan dus niet lekker doorrijden. (Met te weinig snelheid door kuipbochten is echt heel saai). Nu hebben we nog veel vrije-rijders gezien. Maar als die ook allemaal op de routes terecht moeten, gaan die nog drukker worden. Er zijn teveel bikers voor zo'n beperkt aantal km aanbod.
  • Als je een keer kan doorrijden, zijn ze wel leuk en vignet waardig. Maar er was natuurlijk al 150km (rustig) mountainbike pad. Onderhoudsvrij.
  • De gele verbindingslussen zijn gevaarlijk. Wegens te smal voor verkeer van 2 richtingen. Daar gaan ongelukken gebeuren.
  • Als je niet direct in het gebied woont, en dus een aantal aanrij kilometers moet doen, zijn de verbindingslussen nogal lang. Niet iedereen kan direct zo'n afstand MTB'en, en er is geen kleinere lus die je kan rijden. En de afstand saai-geel staat niet in verhouding tot het aantal km's op de "echte" lussen. Kaartje van ProfessorKompressor lijkt me dus een goed idee.
We hebben de nieuwe routes nu een paar keer geprobeerd. Maar het is gewoon te druk, te weinig fun-km en te gevaarlijk.

Ik heb de petitie ondertekend.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Volledig mee eens. Doel van het hele project was overigens alle Belgische MTB-ers op die vaste routes te proppen (vignet opbrengsten naar de pot van het Grenspark), terwijl aan Belgische kant geen enkel circuit is gebouwd slechts een vrij saaie verbindingsroute tegen zeer minimale inspanning. Kent iemand de Oude Galgenstraat en de tankgracht? GAAAAAAAP SAAI en LELIJK.

Vanochtend poging tot rijden blauwe route gedaan. Toen ik rond 11:00 aankwam ging er net een complete kudde van 25 a 30 (!!!) Belgen weg. Op verbindingsroute Oude Meerbaan een tweetal flinke groepen MTB-ers (ik schat > 10 personen) ook dit Belgen. Dat kan je horen. Op rode route idem, maar iets kleinere groepen 5-8 man, soms ook 1-2 man.

De nieuwe blauwe route bestaat uit veel korte bochtjes en heen en weer wieberen in vrij lang stukken singletrack. De flow is er nog niet maar het is nog nieuw. Ik vind er teveel bochtjes in zitten, en te lange stukken singletrack. Flow rood en paars is beter.

Er is slecht tot niet in te halen. Zo reed ik me precies klem op die singletrack naast de Heiloop (dat beekje). Gast voor me had het niet in de gaten of wilde niet aan de kant, wel stoere kleren maar tempo nada. Nergens een plekje om even voorbij te steken door dat gewieber, lijkt Dorst wel. Waarrom moet dat toch? Dus moet je lang wachten. Nou zo vergaat me de lol wel snel. En dan ook straks verplicht 12 €/jaar aftikken :(( :cry: .

Dank u wielergemeente Woensdrecht voor het ongevraagd en ongewenst verkloten van de MTB situatie. Misschien maar eens een mail naar Kassa sturen over deze gang van zaken, dan kunnen jullie het nog eens uitleggen maar nu met wat kritische tegengeluiden die je in de pers niet hoort.

@onderhoudsploeg: zorg aub voor secties waar ingehaald kan worden op ALLE routes in de singletrack secties!! Anders is het niet te doen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ja inhalen is ook mijn grootste probleem, als je iets sneller als gemiddeld ben is er geen klote aan om de 100m sta je nagenoeg stil, dus dan eerst volgende van de route af. wil ook geen aso zijn om hem er langs te duwen.
denk ook met inhaal secties op zondag geen doen is , het is daarvoor veel te druk, snap wel dat de langzame niet bij elke mtb er aan de kant gaat want dan is er voor hun ook geen lol aan om de 2min komt er wel 1.

het probleem is er en gaat ook niet meer weg, vrij rijden zou wel wat meer fun en verlichting op de route's geven maar terug naar vroeger is niet meer,
ben wel benieuwd hoe dat van de zomer gaat, er was deze zomer al amper te fietsen op de verzande route's als er dan nog eens 100 beginners voor je zit dan kun je gaan lopen.
Knakworstkweker

ik ben na dit alles te lezen toch blij dat ik een van de eersten was die de nieuwe lussen gereden heeft.

zonder vignet en zonder drukte (maandagmiddag)

was wel in de zomer (31 augustus)

hier en daar wat zoekwerk met de route, maar allemaal in uitstekende staat gezien de leeftijd van de route.

ik heb oprecht te doen met iedereen.

anderzijds gaat de druk er misschien ook wel af bij een vignetplicht, maar dan blijft het alsnog belachelijk dat je vrijheid beperkt wordt tot de routes.

misschien is een combinatie van vrij rijden met vignet, een beperkt aantal vignetten en het vignetloos rijden van de vaste routes nog wel de beste optie
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

Ik ga hier niet alles herschrijven, wel zielig dat je local je ding niet meer kan doen, in de week geen volk te zien. Nog maar te zwijgen over de crossbrommer sporen alles kapot maken. als natuurliefhebbers valt mtb’en wel heus mee op de brede paden. Op de brede paden zie je de paardehoeven de grond kapot maken, zoals eerder hier geschreven betalen zij en de wandelaars ook nooit mee

hier de link naar een artikel in de GVA :

Mountainbikers voelen zich bedrogen in Grenspark: “Wie van het pad afwijkt, riskeert 95 euro boete” https://www.gva.be/cnt/dmf20201108_95060114

ik heb ook de petitie getekend!!

Spijtig dat mijn zoon er weeral de gevolgen moet van dragen!!

met blijvend respect voor de natuur🌲🌲

hoe kunnen we de petitie nog uitgebreider bekend maken?

hr
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

:-q Hier nog eens de link naar de petitie:

https://www.petities.com/geef_mountainb ... s=78998467
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik begreep van een insider wel dat er een motie in de gemeente is ingediend tegen het vignet
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Op een bordje van NM staat het vignet al expliciet genoemd zag ik vandaag. Helaas geen foto gemaakt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

hier de link naar een artikel in de GVA :

Mountainbikers voelen zich bedrogen in Grenspark: “Wie van het pad afwijkt, riskeert 95 euro boete” https://www.gva.be/cnt/dmf20201108_95060114

*********

En wat bv met een 1-malig bezoek van een vriend, direct een vignet voor een jaar betalen? Waar is de logica toch naartoe?

🌲🌲🌲🌲🌲

gr
[/quote]
Knakworstkweker

dan is iedereen die vriend die niet zo snel fietst als zijn vriend :winkie:
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op zo 8 november 2020, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Vandaag de blauwe route gereden (kwam eerst langs de rode, super druk). Via de Groote Meer naar de Volksabdij gereden. De parkeerplaats was aardig gevuld met auto’s met fietsendragers, we waren die grote groep van 30 net voor ;-)
Was even zoeken naar het begin van de route, vonden wel de gele bordjes van de verbindings route maar die stonden beide kanten op (wie verzint zoiets, 2 richtingsverkeer op een single track?!). Bleek dat de blauwe route die verbindingstrack precies daar kruist.
Ik vond blauw toch best leuk eigenlijk, van alle 4 de routes misschien wel de leukste. Wel veel draaien en keren maar ook best een goede flow. Qua drukte viel het eigenlijk ook nog best mee (of we hadden geluk ;-) )
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Ik heb zaterdag de gele verbindingsroute een keer helemaal gereden, met daarbij alle lussen een stuk of helemaal. Begonnen op de paarse route waar ik na 300 meter al een punaise uit mn band kon trekken!!!! Iemand gesproken die er nog meer had zien liggen en later thuis op fb ook nog bericht gezien.
Die gele verbinding is gewoon saai en echt ongelooflijk druk met wandelaars..
Verder is op blauw echt overal de snelheid eruit gehaald, kom je met 30 van het brede pad af, binnen 2 bochten heel de snelheid en flow weg.
Als ze dat vrij rijden echt gaan verbieden wil ik t van de zomer wel eens zien, dan is paars de enige die een beetje te doen is. Lekker met 200 man op een route van 9 km 😜
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Vandaag de paarse en groene lus ook gedaan. Ik moet toch zeggen dat ze toch het beste uit het gebied tussen Putte en Stabroek hebben gehaald. Heel fijn draaien, keren, klimmen en afdalen.

Maar daarna via de gele route terug is echt wel k*t. Wie heeft dat nu verzonnen om via lus om de autostrade heen te rijden, en dan lange saaie rechte stukken langs het antitankkanaal terug te fietsen naar Heide. We waren vertrokken voor een route van 50 km (na de rode lus via Groote meer terug richting putte gereden), maar zaten uiteindelijk door een misrekening met die gele lus aan 67 km. Komt wel hard aan dan. Ik denk dat we volgende keer gewoon terug via het Moretusbos naar Putte rijden.

Langs Belgische kant is er ooit nogal heel triomfantelijk gedaan om de MTB-route, maar als je ziet komt eigenlijk al de moeite vanuit Nederlandse hoek. Er is 0,0 moeite gestoken in de route door de Belgische gemeenten.

Qua drukte leek het inderdaad op een toertocht. Maar ik denk niet dat die zo zal blijven. Eenmaal corona achter de rug is, en er terug TT's mogen georganiseerd worden zullen de meeste clubs wel terug door het land beginnen te reizen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ProfessorKompressor schreef: zo 8 november 2020, 22:26 Eenmaal corona achter de rug is, en er terug TT's mogen georganiseerd worden zullen de meeste clubs wel terug door het land beginnen te reizen.
In deze regio kun je de toertochten voortaan wel vergeten denk ik zo maar (Putte, Woensdrecht, Ossendrecht, Hoogerheide, Huijbergen, Essen). Wie gaat er nou betalen om weer een keer grotendeels over de vaste routes te mogen file-rijden? De doodsteek voor de organisatoren van toertochten.
Plaats reactie