MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Tot 2019 organiseerden wij met onze Belgische club een toertocht. Daarbij werd ook de Staartse Heide in het parcours opgenomen.
Heeft iemand een idee wat de voorwaarden zijn dit jaar?
- Moet verplicht de rode lus gevolgd worden, of mogen wij ons oude parcours gewoon blijven gebruiken?
- Moeten alle deelnemers een "vignet" kopen, of worden deelnemers van een georganiseerde tocht vrijgesteld?
- Zijn er Nederlandse clubs (bv Hoogerheide) al bezig met organiseren?
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

dat word gewoon route rijden en dus vignet kopen
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

galileo2 schreef: vr 13 augustus 2021, 20:34 Tot 2019 organiseerden wij met onze Belgische club een toertocht. Daarbij werd ook de Staartse Heide in het parcours opgenomen.
Heeft iemand een idee wat de voorwaarden zijn dit jaar?
- Moet verplicht de rode lus gevolgd worden, of mogen wij ons oude parcours gewoon blijven gebruiken?
- Moeten alle deelnemers een "vignet" kopen, of worden deelnemers van een georganiseerde tocht vrijgesteld?
- Zijn er Nederlandse clubs (bv Hoogerheide) al bezig met organiseren?
Ik denk dat je dit het beste kan navragen bij het Grenspark Kalmthoutse Heide of een van de andere grondeigenaren? Ben heel benieuwd wat het standpunt is en of daar al een antwoord op is geformuleerd.
Ook zonder vaste routes heb je formeel nog wel altijd toestemming nodig van de grondeigenaar om een toertocht te organiseren, dus hoe deden jullie dit voorheen?
Ik vermoed dat een groot deel van de toertocht organisatoren hier geen rekening mee hield en er gewoon vanuit ging dat dit geen enkel probleem was. Controle was er ook zelden tot nooit. Zo zijn wij zelf ook een keer nat gegaan omdat we het die keer wel formeel wilden regelen en Defensie na jarenlange toertochten over de Rucphense heide opeens zijn poot dwars zette en geen toestemming wilde verlenen.
En zo kan ik me de Trans-Brabantse Wal toertocht (op gps) ook nog wel herinneren die opeens halverwege de toertocht een stuk eruit moesten halen omdat dit over privé terrein/beschermd natuurgebied ging en waar de grondeigenaar op de dag zelf tegen optrad.

Ik krijg overigens nu al medelijden met de vrijwilligers die de vaste routes moeten gaan onderhouden als alle toertochten in de regio Huijbergen/Ossendrecht/Putte/Hoogerheide/Woensdrecht enkel nog maar over de vaste routes mogen gaan, die worden dan helemaal aan gort gereden.

Een vignet lijkt me niet logisch voor een 1 daagse toertocht, maar het zou me niks verbazen als de volgende stap is dat de organisatoren van toertochten een deel van de opbrengst moeten gaan afstaan aan het Grenspark.
Natuurmonumenten is met een dergelijk initiatief enkele jaren geleden al gestart, maar volgens mij kregen ze tot nu toe het model niet rond (vraagstukken zoals hoeveel € per deelnemer voor gebruik van hoeveel kilometer route over het grondgebied bijvoorbeeld en hoe ga je aantonen hoeveel deelnemers er waren?)
Laatst gewijzigd door nielsvo op vr 13 augustus 2021, 22:22, 6 keer totaal gewijzigd.
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Serieus?

Iemand die uit bv . Gent of bv Rotterdam komt om éénmalig een toertocht te rijden, kan je toch niet verplichten om een jaarvignet te kopen.
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Serieus?

Iemand die uit bv . Gent of bv Rotterdam komt om éénmalig een toertocht te rijden, kan je toch niet verplichten om een jaarvignet te kopen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

als ik een rondje in Drunen wil gaan rijden moet ik ook een vignet kopen ook al is het voor 1x, er zal ook wel een dagvignet komen vermoed ik maar die zijn vaak zo duur dat je beter een jaarvignet kan kopen.
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

@ Niels
-wij hebben altijd de nodige vergunningen aangevraagd, maar blijkbaar zijn er veel meer eigenaren
- er was enkele jaren geleden een discussie. Er werd voorgesteld om 1€ per deelnemer te betalen. Wij hadden toen ongeveer 1200 deelnemers. 1200 € is toch een flink bedrag.
- blijft een moeilijke. Iemand die op die zondag vrij fietst moet een vignet hebben. Iemand die deelneemt aan een toertocht niet. Dat is vragen om problemen.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Voor zover ik het begrepen had, wilden ze in de toekomst de toertochten nog wel door kunnen laten gaan.

Hoe of wat en of het komende periode is toegestaan durf ik niet te zeggen. Beste het Grenspark en/of Gemeente Woensdrecht mailen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

James McDurt schreef: za 14 augustus 2021, 21:06 Voor zover ik het begrepen had, wilden ze in de toekomst de toertochten nog wel door kunnen laten gaan.

Hoe of wat en of het komende periode is toegestaan durf ik niet te zeggen. Beste het Grenspark en/of Gemeente Woensdrecht mailen.
Gemeente Woensdrecht is formeel geen partij, want zij zijn geen grondeigenaar van de bosgebieden.
Grenspark ook niet eigenlijk maar zij pretenderen namens de grondeigenaren te spreken. Dit probleem van de toertochten is vanaf het begin al aangekaart bij de aankondigingen van de plannen van de vaste routes en blijkbaar nog steeds een open punt…
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Yup. Mijn antwoord was ook niet geduid op beheer, maar op informatie verschaffing. Beide partijen zullen hopelijk onderhand weten hoe de vork in de steel zit. Maar who knows?

Denk zelf niet dat ze te zitten wachten op toertochten met honderden deelnemers in deze tijd?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Uit overleg van 1 maart 2021 met GP (notulen van GP):

4. Toertochten
Regelmatig kwam er de vraag hoe het nu verder gaat met de toertochten voor de 8-tal clubs rond het Grenspark.
Deze toertochten kunnen ook belangrijk zijn in het reguleren van drukte op de lussen.
Projectleider GP benadrukt dat toertochten zeker nog gefaciliteerd worden, maar dat met de nieuwe vergunning
in principe enkel de MTB-routes en openbare wegen gebruikt mogen worden. Doch zal er nog bekeken worden
of er al dan niet meer mogelijkheden gecreëerd kunnen worden. Aanvragen kunnen gebeuren via het Grenspark.


Dus heel simpel: mail of bel het GP met concrete verzoeken.

Ik vraag me af waarom ik nog een toertocht zou gaan rijden als dit slechts over de vaste routes mag gaan. Daar kom ik al wekelijks dus dit heeft geen enkele toegevoegde waarde en dan nog eens 5 € of zo moeten betalen voor wat plat water en peperkoek? Ik merk dat er weinig animo is voor protest zeker aan NL kant, dus dan vindt iedereen het wel goed en gaat het gewoon zo. Mijn tijd zal het wel duren.

Dan heb ik al dat vermaledijde vignet moeten kopen voor afzettersprijs 12 € voor die paar kutstukjes singletrack (het gros is trouwens bestaand en/of openbaar pad!). Als vaker geschreven hier het is GP (en ook NM die gelukkig maar weinig grond hebben daar) voornamelijk te doen om het "verdienmodel". De hele opzet is al meer dan 10 jaar geleden uitgedacht om het GP zelf financierend te maken, gefaciliteerd door gemeente Woensdrecht, wethouders en de gemeenteraad. Het is een doortrapt politiek plannetje, waarvan ik harde bewijzen heb zwart op wit. Zo zijn onze openbare bestuurders in NL en BE. Groffen in BN-deStem: "je hoeft hier niet te rijden", de arrogantie van de macht ten top "we kunnen het niet iedereen naar de zin maken".
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Blijkbaar heeft de secretaris van onze club vorige week een uitgebreide mail gehad met alle regels.
We zijn een 10 jaar geleden verhuisd met onze organisatie omdat toen in de Rucphen heide verplicht werd om de vaste route te volgen.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

,,leuker kunnen we het niet maken... wel lastiger!" :~
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

En hierbij nog wat meer leuk nieuws van ons geliefde Grenspark en onze fijne natuurbeheerders van SBB en NM:

https://m.gva.be/cnt/dmf20210816_94707187

Afbeelding

Dan moet je zeker 12 euro betalen voor een langdurig half afgesloten paarse route. De blauwe route wordt momenteel wegens bosbouw door Evides ook verbouwd. Ik ga er maar even van uit dat vignet 1 jaar geldig is van moment van aankoop. Vignet schijnt digitaal te zijn dus op de mobiele telefoon. Hoe dat moet als je geen "smartphone" hebt wordt niet aangegeven. Opbrengsten gaan naar zeggen integraal naar onderhoud, maar op een andere plaats op de GP website staat heel wat anders.

"Leuker kunnen we het niet maken, wel vervelender". En volgens Groffen van GP "hoef je hier ook niet te fietsen" als het je niet zint.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Wat een gastheer en ambassadeur van de regio, "Je hoeft hier toch niet te fietsen" Bahbah, wat een arrogantie.

Het zegt alles over hoe men denkt en lak heeft aan de eigen inwoners.
Het is een hele zieke bedoening als je er over na gaat denken. Er klopt gewoon helemaal niks van als je de feiten op een rij zet en ziet hoe dit allemaal gegaan is.

Je er druk om.maken heeft geen zin, alles is allang bepaald.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Plaats reactie