MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

StephanH schreef: za 1 augustus 2020, 12:38 Heeft iemand toevallig een goede startlocatie als uitvalsbasis voor 1 of meerdere van de aangelegde routes? (een beetje graven in dit onderwerp heeft me nog niet heel veel concreets opgeleverd)

Ik ben een aantal weken geleden per toeval op de rode route uitgekomen, erg leuke route en dito omgeving. Ben benieuwd naar de rest.
Aan de Zandvlietseweg (98GP+45 Ossendrecht, 51.3752793, 4.3354258) te Ossendrecht, net voorbij Althena vindt je net voor de grenspaal (nummer 263) aan de linkerzijde een parkeerplaats. Als je vanaf deze parkeerplaats langs het huisje (werkschuur SBB), wat aan de linkerzijde van het pad staat, het bos inrijd vind je na een kleine 100/150 meter aan je rechterzijde de groene route (Stoppelbergen).
Zou je op de kruising iets voor de route het bospad naar links in gaan, kom je na 400/500 meter bij de splitsing van de groene route (Stoppelberg) en de paarse route (Wildernissen).
De groene route komt halverwege samen met de paarse route, de ene loopt rechtsom, de andere linksom.

Informatie is inderdaad nog wat karig, dit heeft vooral te maken dat de routes officieel nog niet open zijn, maar ze kunnen en worden al wel gereden. Hopelijk is dit afdoende om de startlocatie te vinden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
StephanH
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 18:38
Mijn mountainbike: Canyon Stoic
Contacteer:

petter schreef: za 1 augustus 2020, 15:17
StephanH schreef: za 1 augustus 2020, 12:38 Heeft iemand toevallig een goede startlocatie als uitvalsbasis voor 1 of meerdere van de aangelegde routes? (een beetje graven in dit onderwerp heeft me nog niet heel veel concreets opgeleverd)

Ik ben een aantal weken geleden per toeval op de rode route uitgekomen, erg leuke route en dito omgeving. Ben benieuwd naar de rest.
Aan de Zandvlietseweg (98GP+45 Ossendrecht, 51.3752793, 4.3354258) te Ossendrecht, net voorbij Althena vindt je net voor de grenspaal (nummer 263) aan de linkerzijde een parkeerplaats. Als je vanaf deze parkeerplaats langs het huisje (werkschuur SBB), wat aan de linkerzijde van het pad staat, het bos inrijd vind je na een kleine 100/150 meter aan je rechterzijde de groene route (Stoppelbergen).
Zou je op de kruising iets voor de route het bospad naar links in gaan, kom je na 400/500 meter bij de splitsing van de groene route (Stoppelberg) en de paarse route (Wildernissen).
De groene route komt halverwege samen met de paarse route, de ene loopt rechtsom, de andere linksom.

Informatie is inderdaad nog wat karig, dit heeft vooral te maken dat de routes officieel nog niet open zijn, maar ze kunnen en worden al wel gereden. Hopelijk is dit afdoende om de startlocatie te vinden.
Bedankt voor je uitleg! Ik ga morgenochtend eens een kijkje nemen.
StephanH
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 596
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 18:38
Mijn mountainbike: Canyon Stoic
Contacteer:

Nogmaals bedankt voor de uitleg, ik parkeerde m'n auto nog net niet op de groene route :winkie: Net terug van een aantal rondjes groen en paars, alles is goed te rijden! Paars is na een eerste rit wel licht favoriet, leuk dat er wat technische(re) passages zijn (gecreëerd)

Zoals ik al eerder gelezen heb in dit topic wel een redelijk aantal mensen tegen gekomen die tegen de richting in reden, vooral aan de paarse kant, dit zal wellicht te maken hebben met de nieuwigheid en het feit dat de zondagochtend een populair fietsmoment is.

Mijn complimenten voor de routes! Vind het een mooie omgeving om door te fietsen en de uitgepijlde routes maken het voor iemand die zonder GPS rijdt een stuk makkelijker :)
Laatst gewijzigd door StephanH op zo 2 augustus 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

nou ik was ook verbaasd dat er nu overal paarse bordjes staan op plekken waar wij normaal fietsen , wij reden dus ook overal tegen de richting in en dat zal gedeeltelijk ook wel zo blijven om in Belgie te komen, ik verwacht dat heel veel vaste rijders [geen route rijders] vele paden zullen blijven gebruiken.
zeer jammer dat er nu echt overal routes worden gecreëerd, vrij rijden word bijna onmogelijk
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

De paarse route gaat hier en daar over reeds lang bestaande paden die door de mtb'ers altijd al in 2 richtingen gereden worden. Misschien is het handig om op die stukken onder de paarse pijl zo een symbool te hangen met 2 pijltjes om aan te duiden dat je tegenliggers kan verwachten.
Mijn initiele frustraties omtrent de groene route zijn toch wat verdwenen. Vrijwilligers hebben veel en goed werk gedaan om alles goed berijdbaar te maken. Bedankt voor jullie inzet! :-q
De ondergrond heeft zich op veel plaatsen ondertussen ook wat "gezet" waardoor het beter lukt om de snelheid erin te houden en alsnog een zekere flow te vinden.
March
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 augustus 2016, 12:46

Het zijn toptracks! Hulde aan de vrijwilligers!

Een gps-track of kaartmateriaal met de rijrichtingen op zou inderdaad wel handig zijn om routes te plannen en iedereen in dezelfde richting te laten rijden, maar dat komt in de toekomst vermoedelijk nog wel. En voor de free-riders is er nog bos genoeg.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

March schreef: vr 7 augustus 2020, 10:56
En voor de free-riders is er nog bos genoeg.
Dus de locals moeten zich maar aanpassen zodat de "bezoekers" zich niet ergeren omdat er eens tegen de richting in wordt gereden. :~
Besef goed dat op deze stukken ook heel veel gewandeld word en dat de lokale wandelaars dit ook gaan blijven doen staat vast. Dus die mogen vanaf nu dat stuk pad ook niet meer gebruiken dan? Want het is alleen voor de mtb'ers, juist?
Lijkt me toch beter om aan de mtb'er duidelijk te maken dat sommige stukken gemengd gebruik is en dat ze tegenliggers of wandelaars kunnen verwachten.
March
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 augustus 2016, 12:46

De stukken van de paarse en groene route waarop ik vorige week heb gereden zijn toch niet echt geschikt om te kruisen. En dat daar veel wandelaars komen lijkt me ook niet. Ik heb het dan echt over de single tracks, niet over de bredere paden.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

En als je eens een tegenligger tegenkomt is dat dan een big deal? Zeker op die oude maar nu nieuw gebruikte paarse route technische singletracks is de snelheid laag en kan je makkelijk even wachten. Ik reed dit stuk niet erg vaak maar inderdaad wel tegen de nieuwe richting in. Even wennen misschien.

Wat betreft wandelaars: gelukkig is Stoppelbergen niet erg bekend. Ik kwam er tenminste weinig wandelaars tegen. Ook bij MTB-ers niet echt, alleen de locals. Maar met die nieuwe routes heb je wel een aanzuigende werking, ik zag dat vorig weekend al wel.

Vandaar dat ik zeer grote vraagtekens heb bij het beleid van het Grenspark. Dat heb ik hier al diverse keren verwoord en ik heb er ook over gemaild met deze beleidsmakers. Maar de "natuurbeheerders" zijn zoals altijd overtuigd van hun eigen gelijk, wat je ook zegt. Veel bomen kappen in et Grenspark daar zijn ze in elk geval goed in, zie de Verbindingsweg. :((

Overigens wordt het met dit weer weer ontzettend mul, zeker groen en ook rood zijn binnenkort niet meer te doen...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

bertp schreef: vr 7 augustus 2020, 10:49 De paarse route gaat hier en daar over reeds lang bestaande paden die door de mtb'ers altijd al in 2 richtingen gereden worden. Misschien is het handig om op die stukken onder de paarse pijl zo een symbool te hangen met 2 pijltjes om aan te duiden dat je tegenliggers kan verwachten.
Goed idee rondom de pijltjes, ik ga dit opnemen met het Grenspark. Bedankt voor deze opmerking.

March schreef: vr 7 augustus 2020, 10:56 Het zijn toptracks! Hulde aan de vrijwilligers!

Een gps-track of kaartmateriaal met de rijrichtingen op zou inderdaad wel handig zijn om routes te plannen en iedereen in dezelfde richting te laten rijden, maar dat komt in de toekomst vermoedelijk nog wel. En voor de free-riders is er nog bos genoeg.
GPS-materiaal en kaarten met rijrichting staan op de planning. Dit is momenteel in ontwikkeling en zodra de tracks officieel worden geopend zullen deze vrijgegeven worden en ook zullen de borden worden geplaatst met de nodige route-informatie.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb ze vanochtend nog gereden , netjes met de richting mee ,maar memorial track [stukje paars bij putte] daar toch zeker 4 a 5 man tegen, tja iedereen die daar voor de routes er waren reed de pad altijd zo en nu staat er een route tegen de richting, de memorial track is natuurlijk nog 3x zo lang en het eerste stukje was altijd al 2 richtingen op
het is misschien ff wennen
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de rode en de blauwe route? Zijn deze de moeite waard om mee te pakken?
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ja zijn allemaal de moeite waard
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Blauw? BIj Halsteren, of is er nog een blauwe route?

Er is bv een groene route BoZ en een groene route Stoppelbergen. Misschien was het beter geweest voor Stoppelbergen bv oranje te nemen. Maar verder geen drama ik weet waar ze liggen.

Vandaag en gisteren groen, paars en rood gedaan. Gisteren was het nog wat slipperig verraderlijk hier en daar na de regen. Ik zie hier en daar helaas wel wat lijkt op matige fietstechniek met flinke remsporen en groeven. Jongens (en meisjes) dat is niet nodig, als je goed stuurt en remt ziet niemand dat je er langs bent gekomen! De zaak kapot slippen is niet heel stoer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Wildfire schreef: vr 14 augustus 2020, 21:56 Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de rode en de blauwe route? Zijn deze de moeite waard om mee te pakken?
Blauwe route zul je in het Grenspark (nog) niet vinden... We zullen medio september starten met het aanleggen van deze lus in de bossen van de Volksabdij in Ossendrecht.
Crapton schreef: za 15 augustus 2020, 18:28 Vandaag en gisteren groen, paars en rood gedaan. Gisteren was het nog wat slipperig verraderlijk hier en daar na de regen. Ik zie hier en daar helaas wel wat lijkt op matige fietstechniek met flinke remsporen en groeven. Jongens (en meisjes) dat is niet nodig, als je goed stuurt en remt ziet niemand dat je er langs bent gekomen! De zaak kapot slippen is niet heel stoer.
Het was gisteren inderdaad hier en daar verradelijk en er lagen op diverse plekken geulen door de vele regen die op korte momenten valt. Een aantal zijn er al weer dicht gemaakt of bijgewerkt, maar inderdaad onnodig slippen zorgt zeker voor extra werk voor de vrijwilligers.
Druk op het stuur houden, op tijd, voor de bocht, met beide remmen tegelijk remmen met nadruk op de voorrem en vooral kijken waar je heen wilt😉
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie