MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Is er hier zonder GPS route ook goed "vrij" te rijden en waar dan het beste te starten? Liefst een beetje de technische stukken. Bedankt.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik denk als je de weg niet een beetje weet beter via gps kan rijden, of maak in ieder geval een waypoint op Google Maps van je vertrekpunt :tong
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Wat mij betreft gewoon mtb routepaaltjes met de overbekende bordjes. Hoef je niet steeds naar beneden te kijken op een of ander beeldscherm, maar gewoon vooruit! En ja ik heb helemaal niets op mijn stuur zitten behalve remmen en schakelspul! :winkie:
Maar even serieus: ik zal heel blij zijn als route's er liggen. Schitterend gebied! :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

petter schreef: ma 19 november 2018, 22:02 Er word inderdaad druk gewerkt door een aantal vrijwilligers aan een MTB lus in de vorm van een 8. Uiteindelijk komen er 2 lussen van circa 8 tot 10km.

De terreineigenaren hebben de afgelopen jaren vastgesteld dat er nieuwe paden en routes in de bossen werden gemaakt, zonder dat zij hier weet van hadden.
Hierdoor is er al door de diverse terreineigenaren geopperd om de bossen af te sluiten voor bepaalde groepen, waaronder ook MTBers...

In samenwerking met het Grenspark, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten is er een landelijke parcoursbouwer ingeschakeld om te kijken of er een mooi en uitdagend parcours gemaakt kan worden. Het eerste resultaat is deze lus, later zullen er nog lussen volgen in de bossen bij Ossendrecht en Huijbergen, en die worden uiteindelijk aan elkaar gekoppeld zodat er een MTB netwerk van circa 70km ontstaat.
Ook aan de mogelijkheid om dit netwerk te koppelen met het bestaande netwerk in Bergen op Zoom wordt gedacht. Want ook daar denkt men aan uitbreiding van de bestaande lussen.

Het mooie van deze bossen is dat we momenteel nog mogen gaan en fietsen waar we willen, zolang we op de paden blijven. De insteek, zeker vanuit de vrijwilligers, is om dit zo te houden, ondanks de lussen. Maar daar zijn we, als MTBers, ook zelf deels verantwoordelijk voor om dit zo te houden...

Een paar weken geleden nog een gesprek gehad met de boswachter in de bossen rondom Bergen op Zoom, buiten de route... Niks gehoord dat ik buiten de route reed, gewoon een praatje, in eerste instantie uit interesse naar mijn dikke banden fiets. Hierna weer lekker mijn weg kunnen vervolgen ;-)
Thanks voor de toelichting, enigzins gerust gesteld. We wachten af :D
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

floris500 schreef: ma 26 november 2018, 11:31 Thanks voor de toelichting, enigzins gerust gesteld. We wachten af :D
Heb je ook onderstaande reactie gelezen? Als er idd een vignet gaat komen, dan ben ik bang dat het hierdoor hetzelfde er aan toe zal gaan als op UHR en LDD: je mag alleen op de MTB-route fietsen. Alle andere paden worden verboden gebied...
petter schreef: di 20 november 2018, 21:33 Er zal inderdaad gewerkt worden met een vignet, deze inkomsten zullen gebruikt worden om de lussen te onderhouden en in de toekomst aan te kunnen passen of uit te breiden.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Boekenkist schreef: ma 26 november 2018, 11:40

Heb je ook onderstaande reactie gelezen? Als er idd een vignet gaat komen, dan ben ik bang dat het hierdoor hetzelfde er aan toe zal gaan als op UHR en LDD: je mag alleen op de MTB-route fietsen. Alle andere paden worden verboden gebied...
Wees eerlijk, als de overheid zich met aanleg gaat bemoeien heeft dat een reden, en meestal is die reden dat "overlast" beperkt of voorkomen moet worden, niet dat jij nog meer lol in je sport gaat beleven, dat kan een uitgangspunt zijn maar meestal niet het hoofddoel.

Wat overigens niet wil zeggen dat het persé minder leuk wordt om te rijden, maar voor de locals wordt het vaak meer een beperking dan een uitbreiding.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Boekenkist schreef: ma 26 november 2018, 11:40
floris500 schreef: ma 26 november 2018, 11:31 Thanks voor de toelichting, enigzins gerust gesteld. We wachten af :D
Heb je ook onderstaande reactie gelezen? Als er idd een vignet gaat komen, dan ben ik bang dat het hierdoor hetzelfde er aan toe zal gaan als op UHR en LDD: je mag alleen op de MTB-route fietsen. Alle andere paden worden verboden gebied...
petter schreef: di 20 november 2018, 21:33 Er zal inderdaad gewerkt worden met een vignet, deze inkomsten zullen gebruikt worden om de lussen te onderhouden en in de toekomst aan te kunnen passen of uit te breiden.
Nee daar had ik zo even niet op gelet. Binnenkort maar weer eens die kant op om nog even te genieten 8)
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Om even op de discussie vignet in te haken: Elk nadeel heeft een voordeel of Elk voordeel heeft een nadeel :winkie:

Ik begrijp lokale rijders die heel veel plezier hebben van de mooie omgeving en de vele mogelijkheden.
Maar mtbérs van buitenaf ontkom je niet aan. Dus mooie route's maken hen blij!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Hierbij wat meer informatie over de MTB-routes alhier.

http://www.grenspark.be/news/aanleg-van ... -grenspark

We zijn met een kleine ploeg vrijwilligers druk bezig met het afwerken en het plaatsen van de routepalen op de route bij de Stoppelberg en Wildernissen. De stukken die klaar zijn zullen vrijgegeven worden zodat deze gebruikt kunnen worden. We vragen jullie vriendelijk om de stukken die nog afgezet zijn en niet zijn vrijgegeven niet te gebruiken, we doen ons best om de route zo snel mogelijk af te werken zodat ook die stukken gebruikt kunnen worden.

Daarna gaan we beginnen met de route op de Staartse Duinen, hiervoor kunnen we altijd extra handjes gebruiken.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Kijk, dat is veelbelovend. Ik had al warme band met onze Zuiderburen, maar op deze manier wordt die wel heel goed :-q
Misschien is het mogelijk als het allemaal klaar is om een zaterdag te organiseren om alles gezamenlijk te verkennen. Een soort georganiseerde toertocht over de nieuwe route's?! :winkie:
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Meestal wordt ik hier niet gelukkig van. De meeste nederlandse mtb routes zijn niet meer dan een veredeld veldrijpacours. Als er flink wat tijd in gestoken wordt, met ttf’s, kan het interessant zijn, maar voor de lokale fietser die alle leuke stukjes aan elkaar kan rijden zal het er zeker niet op vooruit gaan.
Als ik naar de zwarte en groene route in boz kijk dan kun je dat toch echt geen mrb route noemen.
De sport wordt steeds uitdagender en de fietsen kunnen ook steeds meer aan, maar de meeste parcoursbouwers zijn echt in de jaren 90 blijven hangen. Hopelijk wordt het een beetje uitdagend, want er is genoeg mogelijk in die omgeving.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

dorretje schreef: za 15 december 2018, 12:24 Meestal wordt ik hier niet gelukkig van. De meeste nederlandse mtb routes zijn niet meer dan een veredeld veldrijpacours. Als er flink wat tijd in gestoken wordt, met ttf’s, kan het interessant zijn, maar voor de lokale fietser die alle leuke stukjes aan elkaar kan rijden zal het er zeker niet op vooruit gaan.
Als ik naar de zwarte en groene route in boz kijk dan kun je dat toch echt geen mrb route noemen.
De sport wordt steeds uitdagender en de fietsen kunnen ook steeds meer aan, maar de meeste parcoursbouwers zijn echt in de jaren 90 blijven hangen. Hopelijk wordt het een beetje uitdagend, want er is genoeg mogelijk in die omgeving.
Blijf niet langs de zijlijn staan: meld je aan als vrijwilliger, wellicht kun je invloed uitoefenen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

dubbelop schreef: za 15 december 2018, 14:53 Blijf niet langs de zijlijn staan: meld je aan als vrijwilliger, wellicht kun je invloed uitoefenen.
Als Mellow Bikers doen we dit ook in BoZ. Dit is waar wij als vereniging actief zijn en daar zijn we in gesprek met gemeente en parcoursbouwer. We kunnen niet heel west-brabant voor onze rekening nemen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En hoe zien die verbindingsroutes eruit?
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

dorretje schreef: za 15 december 2018, 15:00
dubbelop schreef: za 15 december 2018, 14:53 Blijf niet langs de zijlijn staan: meld je aan als vrijwilliger, wellicht kun je invloed uitoefenen.
Als Mellow Bikers doen we dit ook in BoZ. Dit is waar wij als vereniging actief zijn en daar zijn we in gesprek met gemeente en parcoursbouwer. We kunnen niet heel west-brabant voor onze rekening nemen.
Kan ik me iets bij voorstellen :-q
Plaats reactie