MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

hwpaints schreef: za 23 januari 2021, 17:52 zag vandaag dat er veel bordjes missen op blauw en omgeving , veel zoekende mtb ers,

denk dat de wandelaars een nieuwe methodiek aan het proberen zijn .ook overal weer takkenleggers, pff om de 100m moest ik wel even ruimen, normaal knal ik er overheen maar was in een goede bui.

beste is alle pijlen te verwijderen maar daar zal niet iedereen mee eens zijn.
Kwajongens he?

Als de vaste route niet staat aangegeven mag je dus overal fietsen lijkt me.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Scorpio1
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 januari 2021, 06:37

TER INFO:

De Take Away aan de Leeuw Van Vlaanderen (Zandvliet) is vanaf heden gesloten.
Dus geen snacks of dranken meer te krijgen aan het kraampje.

Wat ook belangrijk is parkeren aan de Leeuw Van Vlaanderen is niet meer mogelijk vanaf heden.
De parking is afgesloten na een advies van hogerhand.
En dit om het samenscholingsverbod te respecteren.
lbj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 11:43

Scorpio1 schreef: zo 24 januari 2021, 06:49 TER INFO:

De Take Away aan de Leeuw Van Vlaanderen (Zandvliet) is vanaf heden gesloten.
Dus geen snacks of dranken meer te krijgen aan het kraampje.

Wat ook belangrijk is parkeren aan de Leeuw Van Vlaanderen is niet meer mogelijk vanaf heden.
De parking is afgesloten na een advies van hogerhand.
Dat heeft nog best lang geduurd....
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

https://www.mountainbike.be/nieuws/deta ... 0.facebook

Even een quote uit bovenstaand artikel:
Maar wat als je bijvoorbeeld toch even weg wil van de modderpaden in je eigen regio, en naar de Noorderkempen rijdt voor een fietstocht op de regenbestendige zandpaden van de Kalmthoutse Heide?
Is de autheur van dit nieuwsartikel recentelijk op de genoemde zogenaamde regenbestendige routes geweest??? Op sommige stukken lijkt het of je beter af bent met een snorkel te rijden. Paars is erg naar de klote gereden, zeker de delen op de bestaande paden.
hwpaints schreef: za 23 januari 2021, 17:52 zag vandaag dat er veel bordjes missen op blauw en omgeving , veel zoekende mtb ers,

denk dat de wandelaars een nieuwe methodiek aan het proberen zijn .ook overal weer takkenleggers, pff om de 100m moest ik wel even ruimen, normaal knal ik er overheen maar was in een goede bui.

beste is alle pijlen te verwijderen maar daar zal niet iedereen mee eens zijn.
Daarnaast gezien de eerder gemelde problemen met bordjes slopen en takken over te routes leggen moet toch langzamerhand een BEHOORLIJK signaal aan de terroristen van Brabantslandschap zijn dat het vooral gekoesterde wandelaars zijn die de problemen en conflicten veroorzaken in het bos? Dit wordt zo eenzijdig en eenkennig aangepakt...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Vandaag eens een stukje gewandeld in de omgeving van de blauwe route en wat mij opviel was dat er behoorlijk wat MTB route bordjes van de gele verbindingslus weg zijn. Geen idee hoe dit komt, maar lijkt mij niet door het weer of kabouters gedaan :((
De blauwe route aan de zijde van het zuidwesthoek college is overigens nagenoeg niet te doen, grote modderpoelen zijn daar dichtgevroren en diepe moddergleuven zijn nu keihard. Lijkt mij erg gevaarlijk, maar dat is persoonlijk.

Gaat een flinke klus worden na de vorstperiode om de slechte stukken weer goed berijdbaar te maken, ik hoop dat de trailbouwers dit voor elkaar krijgen. En denk dat we als gebruikers waar mogelijk ons steentje bij moeten dragen........
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ik denk dat er wel aan "water managment" gedaan mag worden zoals je ook bijvoorbeeld bij de routes aan de Veluwe ziet. Dat zal een fikse klus zijn en niet gemakkelijk maar ik ben bang wel noodzakelijk. Dit geldt niet alleen voor de blauwe route maar eigenlijk alle routes, met name blauw en paars.

Met betrekking tot verdwijnen route bordjes. De natuurwanbeheerders mogen zich eens achter hun oren gaan krabben hoe sociaal en keurig "hun" edele wandelaars zich gedragen naar andere recreatieve groepen. Ik heb in het verre verleden geholpen met het uitpijlen van de TT Ossendrecht en toen konden we op zondagochtend vroeg ook altijd het eea repareren ivm tolerantie van wandelaars..

Oud probleem welke door covid onder een vergrootglas is komen te liggen (en gevoelsmatig in het eenzijdige voordeel van wandelaars die eigenlijk juist voornamelijk shit veroorzaken).

Terugkomende op de routes, hopelijk kan het eea duurzamer/robuuster gemaakt worden. Hoe dat moet weet ik ook even niet, goede drainage zou imho wel helpen.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Er zijn inderdaad in de omgeving van het Zuidwesthoek College veel bordjes van de blauwe route en gele verbindingslus verdwenen, soms met palen en al. Ook worden bordjes zwart geverfd...
Een aantal plaatjes en palen hebben we teruggevonden en opnieuw geplaatst of schoongemaakt. Een paar dagen later is het (helaas) weer van hetzelfde...

Geen idee wie of wat er achter zit, het kost ons als vrijwilligers tijd om alles terug te plaatsen/schoon te maken en dan kunnen we niet aan de route bezig zijn met verbeteren.
Daarnaast zorgt het dat fietsers de weg kwijt zijn en dus op paden rijden waar men dit niet wil, en dan tot ergernis kan leiden bij andere bosgebruikers.

Mocht je iemand dus zien morrelen aan de bordjes/routepalen, spreek degene hier op aan en vertel netjes dat dit soort acties juist averechts werken en hierdoor juist fietsers buiten de route belanden.

We waren op alle routes al begonnen met een stukje watermanagement, helaas was/is het niet bij te houden met de overvloedige regen van de afgelopen weken. Zeker op de gekende natte stukken is het erg nat en modderig, op sommige stukken kun je beter een kano meebrengen...
We zullen hier met de tijd, samen met de terreineigenaren, goed naar moeten kijken hoe dit opgelost kan worden.

Nu met de vorst en de sneeuw ligt alles even stil, maar het zal zeker een uitdaging worden om alles weer rijdbaar te krijgen. Mocht je willen helpen, meld je dan als vrijwilliger aan via de site het Grenspark.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag prachtige rit gemaakt o.a. op stukken van paars, rood en blauw. Supermooi en bijna niemand in het bos.

Ik wil hierbij waarschuwen voor de gladheid! . Ja duh hehe duh zal je denken.

Maar er is overal gereden, en in de middag dooit het op sommige plaatsen, vriest 's nachts weer op. De meeste stukken gaat wel maar soms is het verraderlijk glad, zeker bij sommige "technical trail features" dus steile stukjes enz.

Daarnaast zijn diverse modderstukken aangevroren en krijg je diepe keiharde sporen waar je niet uit kan sturen. Bv bij de perdjes bij Huijbergen naast het prikkeldraad, of op paars op ca. 1/3e zit een modderstuk is nu opgevroren en tamelijk lastig begaanbaar. Het laatste bochtige stukje paars is hier en daar ook aardig glad. Technisch stukje singletrack paars in het midden richting Putte heb ik niet gedaan wegens bovenstaande reden.

Rood ligt er nog het beste bij, maar ik heb Groenendries (die brede modderbaan aan de zuidkant) overgeslogen.

Als je nu valt dan is de grond lekker hard, beetje wel zoals asfalt of een boom. Niet fijn dus opletten en rustig rijden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op vr 12 februari 2021, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Crapton schreef: vr 12 februari 2021, 19:56 Vandaag prachtige rit gemaakt o.a. op stukken van paars, rood en blauw. Supermooi en bijna niemand in het bos.

Ik wil hierbij waarschuwen voor de gladheid! . Ja duh hehe duh zal je denken.

Maar er is overal gereden, en in de middag dooit het op sommige plaatsen, vriest 's nachts weer op. De meeste stukken gaat wel maar soms is het verraderlijk glad, zeker bij sommige "technical trail features" dus steile stukjes enz.

Daarnaast zijn diverse modderstukken aangevroren en krijg je diepe keiharde sporen waar je niet uit kan sturen. Bv bij de perdjes bij Huijbergen naast het prikkeldraad, of op paars op ca. 1/3e zit een modderstuk is nu opgevroren en tamelijk lastig begaanbaar. Het laatste bochtige stukje paars is hier en daar ook aardig glad. Technisch stukje singletrack paars in het midden richting Putte heb ik niet gedaan wegens bovenstaande reden.

Rood ligt er nog het beste bij, maar ik heb Groenendries (die brede modderbaan aan de zuidkant) overgeslogen.

Als je nu valt dan is de grond lekker hard, beetje wel zoals asfalt of een boom. Niet fijn dus opletten en rustig rijden.
Haha, overgeslogen, zeetie :-q
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

petter schreef: wo 10 februari 2021, 20:33

Mocht je iemand dus zien morrelen aan de bordjes/routepalen, spreek degene hier op aan en vertel netjes dat dit soort acties juist averechts werken en hierdoor juist fietsers buiten de route belanden.

Ik ben zelf in het verleden ook betrokken geweest bij bouw/onderhoud lokale route's. Daar waren ook personen actief met allerlei vervelende fratsen. We hebben toen wildcamera's opgehangen. Eerst zonder dat iemand t wist, later toen we wat personen op het oog hadden, hebben we dat ,,per ongeluk"' uit ons mond laten vallen, toen we bewuste wandelaars e.d. tegenkwamen. Het hielp. Zeker toen we over delen van beelden gingen praten :winkie: . Probleem was nadien verholpen... Niks geen probleem met privacy wet op die manier ook :tong
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Reed gister, sinds lange tijd, ook weer eens op een route (rood) en daar zijn inderdaad verraderlijke stukken. Zeker de 'modderstukken' waar Crapton het over heeft met diepe sporen maar ook de trails zijn redelijk glad. Oppassen dus!

Ik vrees ook dat je na de dooi en de daarmee gepaard gaande (voorspelde) regen, voorlopig wel een streep door die routes kunt zetten.

Afbeelding
Always ride with a smile!!!!!!
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Johnny D schreef: vr 12 februari 2021, 20:57 Reed gister, sinds lange tijd, ook weer eens op een route (rood) en daar zijn inderdaad verraderlijke stukken. Zeker de 'modderstukken' waar Crapton het over heeft met diepe sporen maar ook de trails zijn redelijk glad. Oppassen dus!

Ik vrees ook dat je na de dooi en de daarmee gepaard gaande (voorspelde) regen, voorlopig wel een streep door die routes kunt zetten.
Dat wordt dan wel lastig nu we verplicht worden op de vaste routes te rijden, is dit dan de manier om de MTB uit het bos te krijgen?
Afbeelding
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Man wat wordt ik droevig van dit verbodsbord. Waar staat deze precies?
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Maaarek schreef: di 16 februari 2021, 20:50 Man wat wordt ik droevig van dit verbodsbord. Waar staat deze precies?
Anders ik wel :( Mijn mtb plezier in het Grenspark en Brabantse Wal is weg. Denk dak ga emigreren.....
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ben ook wel benieuwd waar die staat, misschien ook maar eens bordjes verduisteren
Plaats reactie