MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De crux voor GP is dat die BOA's ook voor andere handhaving worden ingezet, maar worden betaald door MTB-ers. Dat is de bonus voor GP.

Overigens dateert het plan al van ik meen 2014 en bovenstaande is in de stukken terug te vinden. Dus ruim voor Corona, dat heeft er dus niets mee te maken.

Gang van zaken is dus niet volledig aan hr. Groffen toe te schrijven hoewel hij destijds wethouder in Woensdrecht was. Hij voert nu het vastgestelde plan uit. Interessant is dat de hele GP stuurgroep overheids kliek inclusief Vlaamse en NL gemeentes van de plannen wisten, en dat zelfs door provincie NB subsidie is gegeven (2011!) voor het ontwikkelen van verdienmodellen door het GP.

Het is afgesproken werk, al jaren geleden. Vandaar dat het zinloos is bij de bestuurders aan te kloppen, zij zijn namelijk medeplichtig incl. gemeenteraad. Vrijwillig vignet suggestie aan GP wordt niet eens op gereageerd, logisch want geen geld voor GP.

Kwestie zou meer media aandacht moeten krijgen. Dan draaien ze allemaal zo bij die bestuurders. Want dit hele plan is voor mij knevelarij: routes op kosten belastingbetaler Woensdrecht, verbieden vrij rijden met hulp Provincie NB (die minder subsidie wil geven) en vervolgens zeer duur verplicht vignet voor "onderhoud".

Wie heeft er connecties bij de media? Leuk verhaal dit toch?


Voor wie een inkijkje wil in hoe GP werkt en wie er achter zitten kijk eens hier: https://grensparkkalmthoutseheide.com/nl/jaarverslagen/.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

je kan eens bij het programma de opstandeling proberen
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo een vignet is privaatrechtelijk. De grondeigenaren stellen het kunnen tonen van het vignet als voorwaarde voor toegang (met fiets) tot een bepaald deel van hun eigen terrein.

Ook als je elders een kaartje voor toegang koopt kan dat.

Dit kan natuurlijk niet voor openbare wegen; dus voor de verbindingsroute heb je geen kaartje (vignet) nodig.

Gemeenteraad gaat overigens wel over het uit de openbaarheid halen van een weg, maar als een pad niet openbaar is, dan niet.

De gemeente gaat bij niet openbare wegen dus alleen over waar ze zelf eigenaar van de grond is. De grondeigenaren beslissen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Willem Altes schreef: za 3 juli 2021, 21:12 Zo een vignet is privaatrechtelijk. De grondeigenaren stellen het kunnen tonen van het vignet als voorwaarde voor toegang (met fiets) tot een bepaald deel van hun eigen terrein.

Ook als je elders een kaartje voor toegang koopt kan dat.

Dit kan natuurlijk niet voor openbare wegen; dus voor de verbindingsroute heb je geen kaartje (vignet) nodig.

Gemeenteraad gaat overigens wel over het uit de openbaarheid halen van een weg, maar als een pad niet openbaar is, dan niet.

De gemeente gaat bij niet openbare wegen dus alleen over waar ze zelf eigenaar van de grond is. De grondeigenaren beslissen.

Klopt uiteraard!

Maar voor grondeigenaren zijn BOA's en misschien stukje inkomsten ook bonus. Ik denk dat NM sterk voorstander is van dat vignet, ook al hebben ze bijna geen grond waar die routes lopen (Wildernissen). Hoe SBB hier precies in staat weet ik niet, op andere plaatsen doen ze niet aan tolheffing. Daarnaast heb je Evides en de Volksabdij en zijn er nog meer prive grondeigenaren.

Deel van de routes loopt over openbaar pad trouwens, zoals bv Noorddreef en Groenendries.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Naar mijn mening gaat een groot deel van de opbrengst van dit vignet idd naar de BOA's die het vignet moeten handhaven. De huidige drukte in corona tijd is een lekkere extra reden om het in te voeren, het publiek vind nu niks gek. De rust komt wel terug na komende winter als de eerste mtb's weer op marktplaats verschijnen. Maar dan is het kwaad al geschiedt.
Ik vind het ronduit belachelijk dat we niet gewoon een landelijk vignet hebben. Er zit al een mooie sticker van Natuurmonumenten op mijn frame. Veel groter gebied met diverse voorzieningen. En vele routes. Kosten zijn ongeveer hetzelfde voor al die weelde.
Met een beetje pech binnenkort ook nog een apart vignet voor BoZ. We betalen toch gewoon belasting in Nederland voor dit soort voorzieningen? En we hebben ook al btw betaald voor onze mtb en bijbehorende uitrusting.
Hoe zit het eigenlijk met met het Belgische deel van de routes?
Best wel slim om een digitaal vignet in te voeren, dan zijn de opbrengsten nog hoger, want geen extra kosten voor stickers en zo.
Als keurig burger zal ik wel weer zo'n vignet aanschaffen. Je wil wel een beetje ontspannen rondfietsen en niet voordurend klaar staan voor een demarrage als je een BOA denkt te spotten. Verder balen dat al die andere fantastische paden tot verboden gebied zijn verklaard. Of bestaat er een kaart waarop te vinden is wat nog wel mag?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

PimXC schreef: zo 4 juli 2021, 12:39 Of bestaat er een kaart waarop te vinden is wat nog wel mag?
Er is natuurlijk een wegenlegger waar alle openbaar toegankelijke wegen in het buitengebied staan. In 2016 werd aangekondigd dat de uit 2000 daterende analoge kaart zou worden aangepast door de gemeente Woensdrecht. In 2016 zijn daadwerkelijke de bebouwde kommen opnieuw gedefinieerd en schijnt een voornemen tot onttrekking van een aantal zandpaden ter inzage te hebben gelegen (volgens mensen op een paardrijforum https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... &t=1882231 ; het is verstandiger samen met hun op te trekken dan het slachtoffer te worden van verdeel- en heersstrategieen; als ruiters en bikers hetzelfde willen, sta je een stuk sterker). Ik heb hier echter geen gemeenteraadsbesluit van gevonden (en de gemeenteraad moet een dergelijk besluit nemen ook als de eigenaar particulier is). De wegenlegger staat nog steeds in het nieuwe collegeprogramma.

Wat wel online beschikbaar is, is een overzicht van alle wegen (inclusief onverharde wegen) in beheer bij gemeente, provincie en rijksoverheid (hier mis je de particuliere openbare wegen die er ook in dit gebied zijn). Dit is het Nationaal wegenbestand (wegvakken) (Ook wel NWB) en is te zien op de PDOK-viewer (https://www.pdok.nl/viewer/). (NWB aanvinken). Let wel, je mag niet op elke openbare weg (een autosnelweg is ook een openbare weg) fietsen, maar het moet met gewone verkeersborden worden aangegeven.

Wat op een wegenlegger niet staan, zijn de niet openbaar toegankelijke wegen waar de eigenaar je toestaat om te fietsen. Alleen hiervoor zou het vignet moeten zijn (tolheffing op openbare wegen kan niet zomaar).
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Jammer dat op die wegenlegger de onverharde paden niet staan zoals in Open Street Maps.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag wat rondjes over de legale lussen gereden. Ik was voornemens wat meer kilometers te maken, maar buien en gigantische plassen op verbindingsstukken hebben mij anders doen besluiten. Onderweg kwam ik nog een prachtige marter tegen.
Later een gesprekje met paar boswachters gehad. Zeer vriendelijke en belangstellende mensen. Ze vertelden mij inderdaad dat er wat stof opgewaaid was, maar dat er toch echt geld naar onderhoud gaat. Ze willen een beetje in navolging als Drunense Duinen hier en daar wat aan de ondergrond doen en dat moet aangevoerd worden. En overige werkzaamheden, dat kost gewoon geld.
Ik ben geen discussie gestart over het hoe en waarom, dat laat ik aan anderen over. :winkie:
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Het lijkt me ook geen probleem om te betalen voor onderhoud. Maar wel als het zo krom is als het maar zijn kan. De wandelpaden en de ruiterpaden moeten toch ook onderhouden worden? Daar wordt echter nada, noppes aan geld afgetroggeld.
Ik vraag me ook af waar dat geld dan naartoe gaat. Anderen hebben de rekensommen al gemaakt. Wel erg veel centjes voor een paar broodjes kroket en een paar spades voor de vrijwilligers…

Bijdragen aan onderhoud: geen probleem. Onvrijwillig geld afgetroggeld worden: zoek dan maar iemand anders!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ijskonijn schreef: ma 5 juli 2021, 18:27 Onderweg kwam ik nog een prachtige marter tegen.
Toch niet op de routes zelf zeker? :o Anders moet straks alles weer afgesloten worden... :winkie:

Gisteren stukje rood en blauw helemaal gereden, ik vind de laatste zelf eigenlijk de leukste track met de beste flow en zonder al teveel lange verbindingspaden. Het was er niet erg druk en de route lag er goed bij, complimenten aan de vrijwilligers :-q
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Lekker bezig, Niels :-q
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Gisteren het leuke achtje op de grens gereden. Begonnen bij groen. Daar troffen we twee boswachters die aan het oefenen waren op elektrische bigbike's. Beide nogal onwennig. De route lag er op de singletracks top bij, na de vele regen. De bospaden waren best modderig. Nog even bij Ravenhof geweest. En daar de grote fiets verbod borden zien staan, als je vanuit België de grens over gaat. Duidelijk, we hebben ons er maar aan gehouden.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a67cc2ff/

Jaja en wij zijn Gekke Gerritje zeker. Het staat zwart op wit, ik heb op zijn minst 4 stukken waarin het letterlijk staat. Vignet = verdienmodel GP.

Toelichting vergunningsaanvraag:
Na aanleg: Organisatie en handhaving
Het project voor de mountainbikeroutes stopt niet bij de aanleg. Het sluitstuk van dit project is het
opzetten van een performant systeem voor vignettering, handhaving en onderhoud.
Dit systeem zal naar het voorbeeld van onder andere de Utrechtse Heuvelrug worden opgebouwd.
Het houdt in dat:
1. Mountainbikers een vignet moeten aankopen om de routes te gebruiken
2. Andere (wandel)routes niet meer toegankelijk zijn voor MTB
3. Er door BOA’s specifiek toezicht gehouden zal worden op de naleving van deze regels
4. Budget vanuit de vignettering wordt gebruikt voor onderhoud van de routes en handhaving
door BOA’s.


GP Jaarverslag 2020:
Grenspark verdienmodellen
Het Grenspark is actief op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking om alternatieve
financieringsstromen op te zetten (project 8.2). Dit is hard nodig in tijden waarin de
subsidies voor natuurbeheer flink onder druk zijn komen te staan.

In het voorjaar van 2019 heeft het Grenspark in afstemming met de provincie Noord-
Brabant het Actieplan Verdienmodellen 2019 opgesteld. Sindsdien zijn de werkzaamheden
in het kader van het project verdienmodellen gekoppeld aan een van de nieuwe thema’s.

Deze zijn: wandelkaarten, gastheren, MTB-routes en sponsoring.
Het project verdienmodellen met subsidie van de Provincie Noord-Brabant is in 2020
afgerond.




Ik verzoek een ieder die hiertegen wil protesteren zich op vreedzame wijze te uiten richting GP en Gemeente Woensdrecht, specifiek de Raad.

PS. Gebied Ravenhof staat gewoon als openbare paden in de vergunningverlening kaart. Allemaal.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
PimXC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 11:45
Mijn mountainbike: Merida Big Nine NX

Tja, lees maar wat ik op 4 juli. Schreef.
Als Zeeuw ben ik natuurlijk maar een enthousiast bezoeker en geen insider.
Vrijdag op de route nog een Belgische mtb'er gesproken die vond dat wij Nerderlanders veel te laks waren als het om onze rechten gaat...
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Ik blijf me verbazen over het wanbeleid van het grenspark, gemeente en overige instanties. Er wordt totaal niet gekeken naar hoe de MTB’er het bos gebruikt of wil gebruiken. Ook vraag ik me af welke grondeigenaar het meeste last heeft. Ik weet dat Evides jaren geleden al heeft aangegeven dat er een hek komt rondom hun percelen maar dat was vanwege motorcrossers.
Dit blijft dan ook een strijd die niemand gaat winnen. De vernielingen zullen blijven en erger worden vrees ik. Ze kunnen meer controleren maar dit kunnen BOA’s niet voorkomen. Ook de vrijwilligers zullen tot in het einde der tijden hetzelfde werk blijven moeten doen. Takken en andere rommel opruimen van de route, bordjes terugzetten en opnieuw bochten maken want ik mis er al veel op diverse routes omdat men gewoon rechtdoor rijd. En vanwege alle ellende en gezeur mogen wij straks het bos helemaal niet meer in.
Het vignet zal ik ook niet aanschaffen, al is het alleen maar omdat ik “staatskassen” spekken al genoeg doe.
Volgens Martin Groffen zijn er nog genoeg paden waar men wel mag rijden zonder vignet maar deze staan niet of zeer slecht aangegeven, hier zullen ze ook nog bordjes voor moeten maken denk ik. Belgen komen er ook goed vanaf die worden gesponsord als het vignet ingevoerd word;

https://atv.be/nieuws/voorlopig-nog-nie ... ark-119829


Voorlopig rijd ik meestal grote delen van de groene en paarse route maar ook vooral de oude (illegale) routes op tijden dat het rustig is en de gemiddelde BOA of KMAR aan het eten is of voor de TV zit. Dit hoop ik nog ff vol te houden.
Plaats reactie