MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Min of meer zelfde verhaal met microscopisch extra beetje achtergrond van een andere Belgische krant:

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a52924dd/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag rondje blauw en rood gedaan. Vrijwel niemand op het parkoers, ook weinig wandelaars en paar ruitsters. Het is nu ondanks goed weer en vakantie totaal niet druk meer.

Ben benieuwd of er nog overlast incidenten zijn, wie heeft nog conflicten of wrijvingen meegemaakt in GP?

Ander punt: de bosbouw door Evides bij blauwe routes is zoals we gewend zijn behoorlijk grof. Er gaan grote machines door dat bos, en de paden worden aan gort gereden (foto's heb ik, ga anders zelf kijken). Ik blijf het vreemd vinden dat MTB-ers worden aangemerkt als schadelijk voor de natuur, beestjes, slangen, hagedis, vogels enz. En overlast voor andere bosgebruikers, die er dus amper zijn nu. Maar de ecologie, wandelaars en andere bosgebruikers hebben totaaaaaal geen last van grove bosbouw en kapwerk, zolang het maar door de "natuur-one-beheerders" wordt gedaan dan mag alles.

Bij route paars ben ik nog niet wezen kijken, iemand een idee?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Kwam er gisteren achter dat een gedeelte van de paarse route niet meer gereden kan/mag worden. Hierbij een stuk van de internet site.

In Grenspark Kalmthoutse Heide zijn beheerders steeds bezig om de natuur te behouden en waar mogelijk te verbeteren. In het najaar zullen zowel Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer beheerwerkzaamheden uitvoeren in de omgeving van Stoppelbergen/Wildernissen. Recreanten wordt aangeraden deze delen te vermijden. Voor de veiligheid zal de mountainbike route Wildernissen (paarse route) gedeeltelijk afgesloten worden van 18 augustus 2021 tot januari 2022. Er wordt een omleiding voorzien zodat je toch nog een kleine 4km lus hebt bij Wildernissen. In het terrein worden op verschillende plaatsen posters opgehangen met onderstaande kaart om bezoekers te informeren. Na afronding van de werkzaamheden, wordt samen met de betrokken mtb-vrijwilligers, de route weer in orde gemaakt. Kandidaat vrijwilligers mogen steeds contact opnemen met het Grenspark op info@grenspark.be.
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Ik heb ooit eens tegen zo’n natuur beheerder gezegd dat ze de boomstammen met een trekpaard uit de bossen moeten slepen, zoals onze grootouders deden.
Zijn antwoord: jammer dat is niet rendabel.
Gaat het over de natuur of over geld verdienen?
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

dubbel... :oops:
Laatst gewijzigd door VanBiLL.com op zo 22 augustus 2021, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

bruudt schreef: zo 22 augustus 2021, 16:25 Kwam er gisteren achter dat een gedeelte van de paarse route niet meer gereden kan/mag worden. Hierbij een stuk van de internet site.

In Grenspark Kalmthoutse Heide zijn beheerders steeds bezig om de natuur te behouden en waar mogelijk te verbeteren. In het najaar zullen zowel Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer beheerwerkzaamheden uitvoeren in de omgeving van Stoppelbergen/Wildernissen. Recreanten wordt aangeraden deze delen te vermijden. Voor de veiligheid zal de mountainbike route Wildernissen (paarse route) gedeeltelijk afgesloten worden van 18 augustus 2021 tot januari 2022. Er wordt een omleiding voorzien zodat je toch nog een kleine 4km lus hebt bij Wildernissen. In het terrein worden op verschillende plaatsen posters opgehangen met onderstaande kaart om bezoekers te informeren. Na afronding van de werkzaamheden, wordt samen met de betrokken mtb-vrijwilligers, de route weer in orde gemaakt. Kandidaat vrijwilligers mogen steeds contact opnemen met het Grenspark op info@grenspark.be.
Een aantal van de voorgaande berichten ging hier al over :wink:

Dat zeggende, Staatbosterreur kan onderhanden de naam beter veranderen in StaatsHeideterreur. Ze vinden die paarse heideplantjes waarschijnlijk mooi staan bij de paaltjes van de paarse route (of zou de paarse route bij voorbedachte rade al paars genoemd zijn??? :roll: )

Maar tsja, de biomassa centrales moeten blijven branden om de geen emissie uitstotende EV's van elektriciteit te voorzien. Het bos is een ordinair verdienmodel voor SBB, Natuurmankementen en al die andere wanpartijen.
galileo2 schreef: zo 22 augustus 2021, 18:05 Ik heb ooit eens tegen zo’n natuur beheerder gezegd dat ze de boomstammen met een trekpaard uit de bossen moeten slepen, zoals onze grootouders deden.
Zijn antwoord: jammer dat is niet rendabel.
Gaat het over de natuur of over geld verdienen?
Dus ja, er moet ordinair geld verdiend worden, waarom denk je dat ze naast overmatig kappen o.a. ook een vignet invoeren??? Voor het onderhoud welke door GRATIS vrijwilligers gedaan wordt te betalen?

Als je kijkt hoe het geknutsel in het bos (bosbouw is niet het goede woord, bos rape is beter) gedaan wordt heeft t totaal niets met natuur te maken...puur met euro's...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Er wordt beloofd dat het geld dat wij betalen voor het vignet besteedt wordt aan het onderhoud van de MTB routes.
Als het voor iets anders gebruikt is dat puur bedrog, en zijn het dieven.
Het geld moet niet gebruikt worden voor onderhoud van de wandelroutes of de paarden route.
Die moeten dat maar zelf betalen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Volgens GP zou: "Wij zullen een stichting oprichten met MTB vertegenwoordigers waar de middelen worden beheerd in samenspraak met terreineigenaars. "

Je zou het bijna denken, maar toch er staat niet uitdrukkelijk dat de middelen alleen aan onderhoud zullen worden besteed.

Voor mij blijft dit onduidelijk: vignet bestellen via GP website en dat geld gaat dan 1-op-1 in die stichting? Kosten voor uitgifte en handhaving? De opzet was extra inkomsten voor GP op kosten MTB-ers, dus we zullen zien.

Het is nog iets meer als een maand tot invoering en heel veel details zijn nog erg ondoorzichtig, zoals welke vorm heeft dat vignet. Er staat slechts minimale info op de GP website. Bovendien momenteel twee routes deels afgesloten wegens grootschalige bosbouwwerkzaamheden, met bijbehorende schade.

Ik heb het hier al 100 keer gezegd: die 4 routes op zich prima, maar niet met deze "afpers" condities: 12 Euro voor 26 km en verbod vrij rijden. Dit is politiek doorgestoken kaart met dank aan gemeente Woensdrecht, wethouder, raad en provincie. Onthoud dit bij volgende verkiezingen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Gisteren nog eens drie lussen gereden. Lekker rustig in het bos :-D , hopelijk is dit na de vakantie ook nog zo.
Groen lag er goed bij op sommige afwateringskuilen na. Paars ook groten deels gereden en hier liggen veel wortels bloot vind ik. Rood maar een stuk gedaan.
Als ik zo rond rij en kijk zie ik toch veel paden over gronden gaan waar ik voorheen ook fietste, alleen is er nu een MTB pad bijgelegd. Dus waar is deze hetze allemaal voor nodig geweest. Ik wil het vignet alleen kopen als ik het geld direct naar de vrijwilligers mag overmaken. Anders koop ik het niet en zal ik goed om me heen moeten blijven kijken als ik ga fietsen. Zag overigens dat er al diverse posters/kaarten van de omleiding losgetrokken zijn. Weer werk wat de vrijwilligers op moeten lossen en dus niet met de tracks bezig kunnen zijn. Misschien dat het GP dit soort taken is op zich moet nemen...
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

oleVelo schreef: di 31 augustus 2021, 10:35 Zag overigens dat er al diverse posters/kaarten van de omleiding losgetrokken zijn. Weer werk wat de vrijwilligers op moeten lossen en dus niet met de tracks bezig kunnen zijn.
Iemand die het snapt, tnx
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Waar kan ik het vignet kopen ? :-q
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

bongo schreef: di 31 augustus 2021, 15:55 Waar kan ik het vignet kopen ? :-q
Ik heb begrepen dat men hier volop mee bezig is en ze in de loop van de maand te koop zullen zijn via de site van het Grenspark.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Wat ontzettend fijn dat het "Je hoeft hier toch niet te fietsen-vignet" er dan eindelijk is voor de liefhebbers...
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

El-Fenomeno schreef: do 2 september 2021, 19:40 Wat ontzettend fijn dat het "Je hoeft hier toch niet te fietsen-vignet" er dan eindelijk is voor de liefhebbers...
Leuker kunnen we het niet maken, wel ... :cry: :x
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: do 2 september 2021, 20:28
El-Fenomeno schreef: do 2 september 2021, 19:40 Wat ontzettend fijn dat het "Je hoeft hier toch niet te fietsen-vignet" er dan eindelijk is voor de liefhebbers...
Leuker kunnen we het niet maken, wel ... :cry: :x
Waarom dan ook digitaal, weer meer sjit die ik op mijn telefoon moet zetten. Vignet, prima, maar dan netjes een sticker net als die van Staatsbosterreur en die van de UHR.

Het gaat zeer hoog tijd worden voor een landelijk vignet (OOK voor wandelaars en ruiters), die maken net zo goed gebruik van paden! Anders gewoon discriminatie en meer getreiter richting mtnbikers...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Plaats reactie