MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Dit is nu precies waar alle lokale rijders bang voor waren. Het was nooit erg druk in het bos, maar nu met de vaste routes komen er van heinde en verre mtb-ers. Het wordt te druk in het bos, dus mag er alleen nog maar op de routes gereden worden waar je dus op zondagochtend kunt gaan file rijden,

En, met alle respect naar de vrijwilligers die hun best hebben gedaan, lijkt het niet eens op een mtb parcours. Alleen maar kronkelen tussen de bomen door en een paar rechte paden. Dit is met de stadsfiets ook prima te rijden.

Wat een verarming van het MTB-en in de regio West Brabant. :((
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Door-de-weeks rijden... heerlijk :-q
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

petter schreef: wo 21 oktober 2020, 17:26 Het was niet in het Grenspark zelf, maar op de Rucphense heide. Notabene op een breed pad... Maar er is daar wel verteld dat men ook in het Grenspark gaat controleren :((
Gisterochtend wel 2 dames te paard vd marechaussee zien rijden alsmede een jeep terwijl ik over de Rucphense heide reed ( vaste route bij waterleidingstuk was afgesloten namelijk). Hebben mij niet aangesproken of bekeurd in ieder geval, maar zover ik weet mag je bijna overal nog vrij rijden in de Rucphense bossen toch?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

tja beetje naïef als je routes aanlegt en dan denkt nog buiten de routes te mogen fietsen, die krengen leggen ze aan om de mtb ers daar naar te verbannen, helaas dit gebied is dan ook verloren voor het vrije fietsen net als zovele andere.

ik ging zondag ook nog eens een stukje netjes over de route, en niks tegen de beginners maar als wat sneller te zijn als gemiddeld is het hoogst irritant dat je dus nergens in kan halen.
ik weet op zondag moet je er niet zijn om hard te gaan maarr met 10km/u over de route is ook niet alles, het duurt dan wel heel erg lang voordat de ergens de achtbaan afgaat om ergens in te halen, snap wel dat de minder snelle niet de bossen in duiken om iemand voorbij te laten , je kan gewoon niet inhalen en als er dan een paar honderd op de route aan het sightseeing bezig zijn is het lekker om buiten de route nog ergens te kunnen fietsen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

hwpaints schreef: wo 21 oktober 2020, 21:04 tja beetje naïef als je routes aanlegt en dan denkt nog buiten de routes te mogen fietsen, die krengen leggen ze aan om de mtb ers daar naar te verbannen, helaas dit gebied is dan ook verloren voor het vrije fietsen net als zovele andere.
Nee hoor, niks naiefs aan. Ligt er helemaal aan wat er op de toegangsborden van het betreffende gebied staat.

'Vrij wandelen op wegen en paden' betekent dat er alleen gewandeld mag worden (dus niet toegankelijk voor fietsers en ruiters).
'Vrije toegang op wegen en paden' betekent dat er in het hele gebied gewandeld, gefietst of paardgereden mag worden.
Als er in een gebied op een deel van de paden gefietst of paardgereden mag worden, staat er als hoofdregel 'Vrij wandelen op wegen en paden' met als toevoeging 'Geen toegang: - met fietsen en/of paarden buiten de daarvoor aangegeven route'

https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

is meer een reaktie op Petter, die is een beetje verbaasd als vrijwilliger van de routes dat je nu dus niet buiten de routes mag fietsen.
tja dan is er ook geen verschil in kinderen, en minder fitte mensen, op de route is op de route
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

dorretje schreef: wo 21 oktober 2020, 18:28 Dit is nu precies waar alle lokale rijders bang voor waren. Het was nooit erg druk in het bos, maar nu met de vaste routes komen er van heinde en verre mtb-ers. Het wordt te druk in het bos, dus mag er alleen nog maar op de routes gereden worden waar je dus op zondagochtend kunt gaan file rijden
Afgelopen zondagochtend in Huijbergen, ik heb het er nog nooit zo druk gezien :-{
Het zal er wellicht ook mee te maken hebben dat er geen regionale toertochten zijn, maar ik heb de vaste route gemeden als de pest. Maar ook daarbuiten merk je dan dat mensen vanuit de omgeving (veel Belgen ook) de paden richting de vaste routes nemen (denken ze nou echt dat iedereen enkel die gele bordjes van de verbindingsroute gaat volgen om bij de vaste route te komen :~ )
petter schreef: wo 21 oktober 2020, 17:26 Gedurende de eerste overleggen omtrent de routes is dit niet ter sprake geweest. Als vrijwilligers die betrokken zijn bij de aanleg zijn wij hier helemaal niet blij mee. Zeker de starre houding vanuit het Grenspark dat men zelfs geen uitzonderingen wil maken voor kinderen, minder validen en andere mensen die fysiek de “intensieve” stukken niet kunnen rijden vinden wij een hele vervelende ontwikkeling... Nog maar te zwijgen over het afsluiten van de bossen door SBB en NM.
Trek je conclusie als vrijwilliger, jullie worden m.i. gewoon gebruikt. Zij strijken de eer (en de centen) op met hun vaste routes en jullie mogen "namens de gebruikers" het onderhoud doen. En als extra "dank voor de moeite" mag je dan ook nog nergens anders meer fietsen. Ik durf te stellen: geen vrijwilligers = geen onderhoud = mislukking project (en daar zou ik helemaal niet rouwig om zijn :winkie:)
dorretje schreef: wo 21 oktober 2020, 18:28 En, met alle respect naar de vrijwilligers die hun best hebben gedaan, lijkt het niet eens op een mtb parcours. Alleen maar kronkelen tussen de bomen door en een paar rechte paden. Dit is met de stadsfiets ook prima te rijden.
Daar doe je de vrijwilligers toch wel iets te kort. Er zitten wel wat uitdagingen in, maar helaas te weinig variatie.
dorretje schreef: wo 21 oktober 2020, 18:28 Wat een verarming van het MTB-en in de regio West Brabant. :((
Daar ben ik het volledig mee eens! Als de toertochten in de regio dan straks ook nog enkel vergunning krijgen om over de vaste routes te mogen rijden (tegen betaling per deelnemer door de organiserende club, ja, die plannen zijn er ook bij Natuurmonumenten) dan is de verschraling helemaal compleet... :evil:
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Ik kan ook bevestigen dat ik het nog nooit zo druk heb geweten als afgelopen zondag. Zal er ook wel mee te maken hebben dat er nu geen tt zijn maar dat is zeker niet de enige reden.
Ik lees berichten dat het nu zelfs doordeweeks al veel drukker is qua mtb.
En zo creeren ze dus zelf een probleem dat er voordien niet was. Want die extra mtb’ers komen af op de nieuwe routes. Zie maar eens hoeveel auto’s met fietsenrekjes er plots overal staan langs de toegangsplaatsen.
Iedereen mag er komen fietsen natuurlijk maar als local zijn we serieus geschoren nu.
Verschrikkelijk is dit....voel me ondertussen als mtb’er ook echt gecriminaliseerd. Nergens ben je nog welkom precies en overal maar betalen.
Suggestie, laat ook de wandelaars mee betalen, want zij “genieten” nu toch ook van hun mtb vrije wandelpaden dankzij de komst van het routenetwerk. Laat ze dan maar mee betalen ook.
😤😤😤
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb wat comments op strava gezien, dat het vandaag (donderdag) ook aansluiten was in de file op de vaste routes. Nu moet ik wel zeggen dat we in een bijzondere situatie zitten momenteel. Afgelopen zaterdag ben ik het bos uitgevlucht. Ik heb het werkelijk nog nooit zo druk gezien, maar voornamelijk met wandelaars. Het leek wel een aflevering van the walking dead. Dus het lijkt of we niet alleen te maken hebben met corona bikers, maar met corona recreatie in het algemeen.

Waar ik me sinds gisteren groen aan erger, is het feit dat er nu via diverse media geschreven wordt dat er een mountainbike walhalla gecreëerd is met een mtb lus van 100km. Even de feiten op een rij:
- er is 27,2 km aan nieuwe routes gecreëerd (eigenlijk iets minder omdat sommige paden dubbel geteld worden).
- er is 44,4 km aan verbindingsroute uitgezet. Deze is saai, mist alle leuke paden in de omgeving en loopt in het noordelijke deel ook nog voornamelijk over asfalt. Dit heeft niets met mountainbiken te maken.
- als je die beloofde 100km wilt halen, zal je de lussen rond BoZ moeten toevoegen. Daarvoor moet je of over het asfalt, of je moet vrij door het bos rijden en dat is vanaf 2021illegaal. Dit zal een km of 10 zijn en daar zal je de weg voor moeten kennen.

Deze lus van 100km, in dit mountainbike "walhalla", zal dus voor zo'n 50% super saai zijn. Daar worden mensen nu lekker mee gemaakt in de media. Ongelofelijk slecht! Wat die mensen niet weten is dat er momenteel een wahalla ligt, waar je met gemak 150km kan rijden, over de mooiste paden. Met minimaal asfalt en in alle rust.... en dat wordt nu verpest.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Hilhoven schreef: do 22 oktober 2020, 15:26 Deze lus van 100km, in dit mountainbike "walhalla", zal dus voor zo'n 50% super saai zijn. Daar worden mensen nu lekker mee gemaakt in de media. Ongelofelijk slecht! Wat die mensen niet weten is dat er momenteel een wahalla ligt, waar je met gemak 150km kan rijden, over de mooiste paden. Met minimaal asfalt en in alle rust.... en dat wordt nu verpest.
Precies, dat MTB walhalla ligt er ook, maar je mag er geen gebruik van maken. Een 100km rit met minder dan 5% asfalt en 75% singletrack is makkelijk mogelijk, maar helaas. :-{
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

LEESVOER - helaas

Op deze locatie kan je de beleidsdocumenten van het Grenspark vinden: https://grensparkkalmthoutseheide.com/documenten/

Let op de zoneringen A, B en C op de kaartjes en de uitleg daarvan in par 3.2. In schuinschrift citaten uit deze documenten.

Letterlijk uit plan 2014-2029 (dus nog ruim geldig):
- Par 3.4: In de vrije toegangsgebieden zijn de paden voor meerdere gebruiksgroepen te gebruiken. Hier wordt gevraagd met elkaar rekening te houden.
- Par 3.4 ATB-mogelijkheden
Het Grenspark is erg in trek bij ATB-ers; het decor van bos en hei met de hoogteverschillen van de wal en de landduinen bieden daarvoor dan ook een uitstekende basis. Het Grenspark wil ook gehoor geven aan deze doelgroepen. In de poortgebieden Volksabdij en Ravenhof zullen gebiedsdelen voor vrij gebruik van de paden voor ATB-ers (uiteraard met uitzondering van de paden die specifiek als wandel- of ruiterrroute zijn aangegeven) nader worden aangegeven. De ATB-routes worden door een eenvoudige routeaanduiding gemerkt en gebruiken (zo veel mogelijk) bestaande onverharde paden.

Zoals al aangegeven onder 3.2 zullen realisering, gebruik en onderhoud op basis van nadere afspraken met specifieke gebruikersgroepen worden gemaakt. Zie hiervoor de Kaartbijlage (ATB-mogelijkheden).

Par 4.4.3 De vrije toegankelijkheid voor fietsers (ATB-ers) en ruiters wordt uitgewerkt binnen de C-zone in de zonering. Vanuit de manege is een kleine route door het bos te overwegen. Omdat de route dan tevens niet beschikbaar is voor andere vormen (ATB) kunnen conflicten worden voorkomen.


Me dunkt dat met de Grenspark organisatie samen met SBB en NM met de huidige restrictieve aanpak afdwaalt van hetgeen beleidsmatig is afgesproken. Zeker in zones C zou vrij rijden gewoon mogelijk moeten blijven. @Petter: wie en waarom is men hier zo star in, terwijl in het beleidsplan dit gewoon wordt aangegeven? Wat is er veranderd en waarom?

Afspraken met gebruikersgroepen? Zijn grotere groepen ATB gebruikers geraadpleegd? Nee dus.

Wat is het grotere kader hierachter? Onderstaande geeft mij het beeld dat de Vroente probeert de NL gebieden zoals Stoppelbergen te koppelen aan de Belgische zones met als doel: sturing van recreanten uit Vlaanderen en het toegankelijk maken van het Grenspark in Nederland.. De recreatievoorzieningen bevinden zich vooral in de periferie van het Grenspark Plus. Zo wordt optimaal recreatief gebruik gemaakt van de plusgebieden (vooral de mooie plekken, die zich grotendeels langs de randen en rondom de steunpunten bevinden). Ook worden zo de kwetsbare natuurwaarden zoveel mogelijk ontzien. [Ergo Stoppelbergen, Staartse Duinen enz zijn NIET de meest kwetsbare gebieden]. De exacte situering van picknickpoorten en entrees, en het tracé van interne routes, wordt in de scenario’s niet verder uitgewerkt. Dit kan gebeuren in het kader van een Beheer- en Inrichtingsplan voor de plusgebieden. Ook de exacte situering van voorzieningen voor bijvoorbeeld mountainbikes kan in dat kader verder worden uitgewerkt.

Doorgestoken kaart dus. De tot heden recreatieluwe gebieden in NL (bv Stoppelbergen) moeten de Vlaamse recreatiedrang opvangen. SBB en NM werken daar volledig en vrijwillig aan mee.

Waarom dan de MTB recreatievoorzieningen in de de zones C (Plus gebieden) nu ineens beperkt worden tot een paar vers aangelegde singletracks gaat tegen eerder en geldend beleidsplan in. Het is misschien wel mogelijk juridische stappen tegen Grenspark te ondernemen gezien de afwijking van de beleidskaders. Of eventueel via de politiek.

Waarom mag grootschalig kappen van bos WEL en vrij rijden naast de mini ATB routes niet? De natuur en milieuschade door die grote machines nog afgezien van de grootschalige vernietiging is veel groter dan 10000-en ATB-ers.

PS: Vroente beleidsmakers, BOA's, boswachters enz kunnen ook vrij op deze site kijken en lezen. Let op wat u schrijft! Al is de eerlijke burger nog zo snel de venijnige overheid achterhaalt hem wel!
Laatst gewijzigd door Crapton op do 22 oktober 2020, 18:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik droom nog wel eens van die tijd dat je, soms met je assen tot in de modder, bunny-hoppend over takken, vrijwel alleen door de bossen kon ploeteren met her en der een verdwaald pijltje om je de weg te wijzen (Nijmegen midden 90er jaren). :bier:

Nu is mountainbiken onderdeel van "beleid" geworden :-{
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Is er al een gpx van blauw?
#OpaRijdtEenIZZO
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

_Chris schreef: do 22 oktober 2020, 20:06 Is er al een gpx van blauw?
Als je nou één pagina terug gekeken had, dan had je kunnen zien dat die nog niet klaar is.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

melkman schreef: wo 21 oktober 2020, 19:28 Gisterochtend wel 2 dames te paard vd marechaussee zien rijden alsmede een jeep terwijl ik over de Rucphense heide reed ( vaste route bij waterleidingstuk was afgesloten namelijk). Hebben mij niet aangesproken of bekeurd in ieder geval, maar zover ik weet mag je bijna overal nog vrij rijden in de Rucphense bossen toch?
Officieel niet volgens mij, je had dus een bekeuring kunnen krijgen. Er zijn echter meerdere terreineigenaren (defensie, gemeente Rucphen, Natuurmonumenten, nog wat privé eigenaren) en er wordt maar incidenteel gecontroleerd, waarbij de focus meestal nog op loslopende honden ligt.
Plaats reactie