Het toenemen van trail runners op de mtb route's

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

MTB-routes zijn bijna nergens exclusief MTB (maar ik kan er naast zitten)
Dat heb je goed hoor.
Alleen wil dit niet doordringen bij velen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: wo 12 december 2018, 12:48
MTB-routes zijn bijna nergens exclusief MTB (maar ik kan er naast zitten)
Dat heb je goed hoor.
Alleen wil dit niet doordringen bij velen.
I know, kon het alleen niet laten om het nog eens te roepen en zal vast niet de laatste keer zijn. :winkie:
Rutger S schreef: wo 12 december 2018, 12:27Ik ga fietsen..! Toedelo
Ik doe zo met je mee :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rutger S schreef: wo 12 december 2018, 12:27 Het is niet verboden of oneigenlijk gebruik als je op de route loopt. Voor paarden en gemotoriseerde voertuigen is daar wat in de wet opgenomen..

Je zal altijd op de (MTB) route mogen blijven lopen. Zo simpel is het. Verder gelden de gewone verkeers regels

Een route is ook geen pad. (Wandel of fiets of ruiter etc) slechts een markering.

Paden zijn voorzien van borden. Die verplichting dan wel niet verplichting aangeven. Zo is een verplicht fietspad voorzien van een rond bord met fietser.. die rechthoekige borden geven Niet verplichte fietspaden aan. Aan de ander kant worden fietsers overal geweerd met vage en tegenstrijdige borden. En wandelaars(hardlopers) mogen overal. (Mits er een verplicht wandelpad loopt. Maar dat is alleen langs drukke wegen ofzo).
Overigens kan je dezelfde discussie over ebikes gaan voeren als " de tracks gaan kapot" als argument aanvoert, want hoe die rijden weet je zeker dat ze kapot gaan Bij pijjnenburg staan overigens gewoon borden dat het verboden is voor fietsen met trapondersteuning en toch kom ik ze tegen op lv. Rara.

Als je echt wilt dat een mtb pad exclusief voor MTB era is, zal de wet moeten veranderen. Of trails voor trailrunners gaan aanleggen, die dan gaan klagen dat er steeds mtb-ers op hun trails fietsen

Ik ga fietsen..! Toedelo
`fietse` :-q verboden is ook niet echt het onderwerp. ..het gaat meer om, is het veilig genoeg (zelf denk ik van niet)... omdat na een gebeurtenis met deze nogal twee grote verschillen tussen de sporten....komt de aansprakelijkheid aanbod en is er bij één van de twee blijvend letsel...ik weet haast wel zeker dan het dan niet zo simpel is zoals hierboven staat beschreven.... :wink:
En als er dan toch gepleit moet worden....zou ik zeggen mee de richting mee...minder snelheids verschil en je kunt dan zo runner inschatten als bv een langzamere rijder... :-q
En tegen de richting in rennen en beide bv door schrikreactie daardoor de zelfde kant uitwijken :( is gedoemd tot een frontale aanrijding... :winkie:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Goed punt Fred! Btw de route bij Schouwen/Haamstede is op bepaalde tracks ook verboden voor wandelaars. Dit ivm gevaarsetting. Maar ik heb het idee dat Rutger S niet dit topic geheel vanaf het begin gelezen heeft .. :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ik lees wel vanaf het begin al mee. En ik moet zeggen ik heb er nu een aantal meegemaakt op Hooge Vuursche en 1x op Zeist.
Ik vind het niet handig van die lui. Ik ben ook van mening dat het onveilig kan zijn.
Plus vraag ik me ook af hoe fijn het voor de trails is...
Maar wat me hier wel opvalt is dat er toch nog een hoop mensen zijn die het allemaal wel best vinden.
Terwijl(ja 1000x) er toch altijd gepleit wordt om iedereen zoveel mogelijk te scheiden in het bos(dus wandelaars fietsers e.d.)
Lijkt mij toch ook niet meer als normaal dat wij gewoon lekker op de trails biken en mensen die willen hardlopen dat elders doen.

En nee ik heb er in die zin geen last van maar moet dat dan per se voordat we actie ondernemen of het erover hebben,,,

Of moet het indd eerst gruwelijk fout gaan voordat we besef hebben dat het niet handig is..
Wat rutger over de amerongs berg postte is ook onzin want daar gaan ze trailrunnen maar niet op de mtb trails maar gewoon op andere paden dus ook niet waar we het hier over hebben.

Maar goed ik lees verder weer mee leuk om iedereen zijn mening hierover te lezen
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Vandaag weer heel wat km-s heerlijk "getrailwandeld" op een vaste route. Groepje van vier fietsers tegen gekomen op een plek waar je gemakkelijk met nog meer dan vier naast elkaar kon rijden. Geen enkel probleem dus.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Ik kom op onze plaatselijke route ook regelmatig wandelaars tegen en af en toe een hardloper. Nou is dit ook niet altijd te vermijden aangezien de MTB route soms stukken samenvalt met wandelroutes.
Ook op de stukken waar de route apart loopt zie je ze. Maar ik heb hier weinig problemen mee. Als ze maar met de richting van de route meelopen, dan heb je het minste kans dat je verrast wordt. Verwensingen of iets dergelijks heb ik hier ook nog nooit mee gemaakt, beetje respect naar beide kanten doet wonderen.
Heb maar last van die gasten op crossmotoren. Rijden op de singletracks tegen de richting in, weigeren aan de kant te gaan en vernielen bochten en klimmetjes.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tsjibiti schreef: di 18 december 2018, 17:21 Vandaag weer heel wat km-s heerlijk "getrailwandeld" op een vaste route. Groepje van vier fietsers tegen gekomen op een plek waar je gemakkelijk met nog meer dan vier naast elkaar kon rijden. Geen enkel probleem dus.
Mocht je een uurtje met de begeleiders naar buiten? Wat fijn voor je! :-q

Nu weer snel naar binnen: koffie met een Maria biscuitje en de medebewoners vertellen over je avonturen!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@xerpat: Met je betoog eens. Maar met de richting mee? Elkaar aan zien komen lijkt me eerlijk gezegd veiliger. Veel wandelaars/hardlopers schrikken wellicht als ineens (onverwacht) iemand met MTB vlak achter ze zit. Zelfs als je belt zou dat soms een schrikreactie geven.
Wat is wijsheid: 1 richting of 2 richtingen?

@Har77: :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Fred (mtb-sport) schreef: vr 21 december 2018, 13:48 Wat is wijsheid: 1 richting of 2 richtingen?

Gewoon niet lopen op de trails Fred Scheelt ook deze discussie weer :-q :bier: :D
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Fred (mtb-sport) schreef: vr 21 december 2018, 13:48 @xerpat: Met je betoog eens. Maar met de richting mee? Elkaar aan zien komen lijkt me eerlijk gezegd veiliger. Veel wandelaars/hardlopers schrikken wellicht als ineens (onverwacht) iemand met MTB vlak achter ze zit. Zelfs als je belt zou dat soms een schrikreactie geven.
Wat is wijsheid: 1 richting of 2 richtingen?

@Har77: :-q
Tegen de richting in natuurlijk, want dan zie je elkaar (ipv jij alleen de wandelaar), en is de kans dat tenminste 1 van de 2 de ander snel genoeg ziet 2x zo groot.
Ik heb weinig moeite met trailrunners of incidentele(!!) wandelaars op de route, maar ben wel van mening dat zij daarmee een extra risico nemen en daarmee ook primair verantwoordelijk zijn om ongelukken te voorkomen (m.u.v. de stukken waarbij het pad gedeeld wordt, daar is de MTB'er primair verantwoordelijk). Tevens zou in beginsel de trailrunner of wandelaar plaats dienen te maken voor de MTB'er ipv andersom (op de gedeelde paden weer vice-versa)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Snap eigelijk niet waarom deze discussie er is .

Gaat gewoon om dat er respect voor elkaars sport/hobby is , en bij "kruizen van der paden" dit in goede orde wordt opgelost als je een trailrunner tegenkomt als MTB'er en viceversa ?.

Er kunnen nu wel regels komen maar wie gaat dat handhaven cq controleren ?

Natuurlijk zijn er altijd wel sporters die bij een "ontmoeting" vinden dat zij voorrang hebben , en niet willen uitwijken. Netzoals dat de regels omtrend het gebruik van de paden en gebieden niet worden gerespecteerd ....

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

RoySmit schreef: vr 21 december 2018, 13:57
Fred (mtb-sport) schreef: vr 21 december 2018, 13:48 Wat is wijsheid: 1 richting of 2 richtingen?
Gewoon niet lopen op de trails Fred Scheelt ook deze discussie weer :-q :bier: :D
Beetje kort door de bocht om te stellen om niet te lopen op trails. Trails zijn zoals ik al vaker heb aangegeven "niet MTB only" op een paar uitzonderingen na.
Voor veel wandelaars is het (soms) een verrassing als ze horen dat ze op een MTB route lopen, want wie kent nu het bloso teken?
Daarnaast is de kans enorm groot dat een wandelaar/hardloper vanaf een ander pad komt, dus niet eens dat bordje ziet.

Wat 38x10 ook aangeeft: "Tevens zou in beginsel de trailrunner of wandelaar plaats dienen te maken voor de MTB'er ipv andersom (op de gedeelde paden weer vice-versa)" is een prima uitgangspunt, maar

@Snelle Buffer: "respect voor elkaars sport/hobby is" 100% mee eens :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Fred (mtb-sport) schreef: vr 21 december 2018, 13:48 @xerpat: Met je betoog eens. Maar met de richting mee? Elkaar aan zien komen lijkt me eerlijk gezegd veiliger. Veel wandelaars/hardlopers schrikken wellicht als ineens (onverwacht) iemand met MTB vlak achter ze zit. Zelfs als je belt zou dat soms een schrikreactie geven.
Wat is wijsheid: 1 richting of 2 richtingen?

@Har77: :-q
Uiteraard moet dat tegen de richting in zijn ivm het elkaar eerder zien. Effe vlaag van verstandsverbijstering.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Fred (mtb-sport) schreef: vr 21 december 2018, 17:15
RoySmit schreef: vr 21 december 2018, 13:57 Gewoon niet lopen op de trails Fred Scheelt ook deze discussie weer :-q :bier: :D
Beetje kort door de bocht om te stellen om niet te lopen op trails. Trails zijn zoals ik al vaker heb aangegeven "niet MTB only" op een paar uitzonderingen na.
Voor veel wandelaars is het (soms) een verrassing als ze horen dat ze op een MTB route lopen, want wie kent nu het bloso teken?
Daarnaast is de kans enorm groot dat een wandelaar/hardloper vanaf een ander pad komt, dus niet eens dat bordje ziet.

Wat 38x10 ook aangeeft: "Tevens zou in beginsel de trailrunner of wandelaar plaats dienen te maken voor de MTB'er ipv andersom (op de gedeelde paden weer vice-versa)" is een prima uitgangspunt, maar

@Snelle Buffer: "respect voor elkaars sport/hobby is" 100% mee eens :-q
Weet ik ook allemaal wel Fred en je hebt ook gelijk....

Maar ik snap ook absoluut de mannen hier die het er niet mee eens zijn en bang zijn voor situaties die we niet willen.

En ik hou ervan om soms even advocaat van de duivel te spelen :bier:
Plaats reactie