Het toenemen van trail runners op de mtb route's

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Rutger S schreef: wo 20 maart 2019, 13:55 Probleem is iedereen heeft altijd gelijk, kijk maar op facebook... Jij mag dit en dat niet en ik heb overal recht op..en iedereen die harder fietst is een aso en iedereen die langzamer fiets een idioot,
Wandelaars mogen alles en fietsers mogen niks, want die schreeuwen en maken alles stuk. Daarom loop ik met mn kinderwagen en 3 loslopende honden ook altijd op de mtb route.

En ja zolang er geen PAD loopt met een officieel rond bord met VERPLICHT wandelpad, mogen wandelaars op elke route lopen. dus ja waarom zou je concessies doen toch?. Wandelaars hebben overigens nooit voorrang dus gewoon stoicijns doorblazen

ohja en voordat iemand weer beledigd is...iets met sacrasme enzo..
Toch zijn er op Bergschenhoek bordjes dat het verboden is voor wandelaars. Alleen niet overal volgens mij, maar bij de laatste heuvel wel.

Afbeelding

En op Schoorl zag ik ze laatst ook.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Dat mochten ze van mij overal wel doen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dan is het nog wel de vraag of hiermee de lading juridisch gedekt is.
Benieuwd wat er gebeurd als je op een route met zo'n bordje, als biker zo'n trailrunner de IC in rijdt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat is Risico-aanvaarding. De hardloper neemt een risico en kan weten dat er fietsers op een voor hen voorgeschreven fietsparcours rijden in de voor hen voorgeschreven rijrichting.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Los van het juridisch geneuzel (voetgangers mogen gewoon op een MTB route lopen). Het wordt steeds drukker in ons kleine landje en men moet gewoon rekening houden met elkaar. Als ik dat filmpje van MVMVML zo zie gebeurt dat totaal niet. En dan bedoel ik het 2e gedeelte, waarin je een groep trailrunners/hardlopers de route ziet kruisen, maar allemaal blik op oneindig, totaal in het eigen wereldje en maar doorgaan. Daar kan ik heel slecht tegen, is gewoon asociaal en heel gevaarlijk. Denk aan Bassie & Adriaan. Kijk links, kijk rechts en nog een keer....voor je oversteken moet.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor mijn gevoel ligt het risico duidelijk bij de trailrunners. Je weet immers dat je tegen de richting in op een mtb parcours loopt waar met hoge snelheden gereden wordt. Persoonlijk zou ik dat dus nooit doen. Niet zeuren dan als je overhoop gereden wordt.

Ik denk dat het probleem ook voortvloeit uit het feit dat de meeste mensen niet beseffen welk letsel ze riskeren als er een fietser met 25km/uur op ze knalt. Dat kan best ernstig zijn namelijk.

Van mij mogen ze hoor en ik ben de vriendelijkheid zelve. Ondanks dat ik Strava altijd aan heb. :lol:

Maar niet zeuren, vriendelijk blijven en zeker niet schelden. Want dan stap ik toch écht even af... 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: wo 20 maart 2019, 14:08
Joepie de schreef: wo 20 maart 2019, 13:26

Nou de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat... :oops:
Dat gaat toch niet eens joh, die zandhopen :lol:
(Kleibodem hier).
Ja, doei !
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Nederland.... :roll:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Amerika.... :roll:
Een doorbraak als deze zie je maar één keer in de 30 jaar

Op 20 maart onthullen we iets wat het fietsen voor altijd zal veranderen
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Snap 'm even niet, sorry :~
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:06 Nederland.... :roll:
:-{
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jan Willem schreef: wo 20 maart 2019, 14:30 Dan is het nog wel de vraag of hiermee de lading juridisch gedekt is.
Benieuwd wat er gebeurd als je op een route met zo'n bordje, als biker zo'n trailrunner de IC in rijdt.
Nou, dat lijkt me niets anders dan een ongeluk. Wat denk je dan? Dat je poging tot doodslag voor je kiezen krijgt of zo?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:16 Snap 'm even niet, sorry :~
Met die helm kunnen we vol trailrunners kopstoten en dan is er niets aan het hoofdje 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:16 Snap 'm even niet, sorry :~
Jij woont dan ook in Canada en niet in Amerika ;-)

JW doelde op de ronkende marketingpraat die vooraf ging aan de introductie van een nieuw type helm door Trek.
Al is dat tegenwoordig ook niet meer exclusief voorbehouden aan USA merken :-{

En trailrunners op mtb-routes, ik heb het al eerder gezegd: niet doen.
Belangrijke reden voor het aanleggen van specifieke mtb routes is het scheiden van soorten recreatie om ergernissen en mogelijk gevaarlijke situaties te voorkomen, dan moet je niet willen dat (bijvoorbeeld) trailrunners alsnog gebruik gaan maken van dezelfde paden.

Helaas is het hier wat drukker dan in Canada Niels, vrees dat we niet ontkomen aan wat meer regulering dan op jouw hometrails ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: do 21 maart 2019, 16:15
nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:16 Snap 'm even niet, sorry :~
Jij woont dan ook in Canada en niet in Amerika ;-)

JW doelde op de ronkende marketingpraat die vooraf ging aan de introductie van een nieuw type helm door Trek.
Al is dat tegenwoordig ook niet meer exclusief voorbehouden aan USA merken :-{
Tot zover snapte ik 'm ook, maar wat dat dan met trailrunners te maken heeft?
kermit schreef: do 21 maart 2019, 16:15 Helaas is het hier wat drukker dan in Canada Niels, vrees dat we niet ontkomen aan wat meer regulering dan op jouw hometrails ;-)
Er wonen 2.5 miljoen mensen in de Lower Mainland (Vancouver en buitensteden), een klein stukje land ingesloten door bergen, zee, en de Amerikaanse grens. Het is hier in het weekend net zo druk op de trails als in Nederland. Ook hier zijn hardlopers (en wandelaars, hondenuitlaters, etc.) en ook hier zijn wel eens conflicten hoor. Maar gedeeld gebruik gaat over het algemeen goed en hardlopers doen ook wel mee in het onderhoud.

Mijn :roll: was met name vanwege eindeloos geneuzel over regeltjes, wie heeft recht op wat, wiens schuld het al dan niet is, etc. waar wij Nederlanders heel goed in zijn. Wat hier beter lijkt te werken: ga gewoon met elkaar in gesprek en zoek een praktische oplossing. Je wil allemaal hetzelfde: een leuke route door het bos en geen conflicten. In het ene geval kun je een route misschien delen, betrek de hardlopers dan in het onderhoud enz. In een ander geval kun je misschien deels (op risicovolle plekken) of helemaal mtb'ers en hardlopers splitsen, in dat geval, help de hardlopers op weg met de opgedane know-how over vergunningprocedures, aanleg, onderhoud etc.

En verder gewoon een beetje opletten, rekening houden met anderen, en accepteren dat je niet alleen op de route bent. Kom je een heel eind!
Plaats reactie