Precies, ik leef met jullie mee
En de frustratie fiets ik er wel uit hoor, maar helaas vandaag regenachtig weer, dus ff wachten op het zonnetje.
Dan weer wat trailtjes proberen die ik op de kaart heb gevonden.
MTB CARD Zuid-Limburg
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Zie je wel dat jij ook een kaartje nodig hebt om er te kunnen fietsenThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 13 december 2018, 16:23 Precies, ik leef met jullie mee
En de frustratie fiets ik er wel uit hoor, maar helaas vandaag regenachtig weer, dus ff wachten op het zonnetje.
Dan weer wat trailtjes proberen die ik op de kaart heb gevonden.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kijk, die info is er dus wel, had ik even niet gezien. Al met al een prima model lijkt mij: vrijwillige bijdrage, redelijk duidelijk waar geld aan wordt gespendeerd, en een overzicht van concrete projecten.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 13 december 2018, 14:18 Ondertussen wel de jaarrekening van MOZL op hun site gelezen. Prima, zo tonen ze aan waar het geld blijft.
Dit is een beetje de crux van het verhaal denk ik. Jouw visie van vrijheid-blijheid werkt misschien prima in een dunner bevolkt gebied met meer natuur (zoals jouw woonomgeving?), maar het model schaalt niet goed naar drukkere gebieden/landen. Tel daarbij op een volksaard die neigt naar regelgeving, maar ik vermoed dat jij mede daarom ook ergens anders naar toe bent gegaan (ik kan me er enigszins in verplaatsen...)ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 13 december 2018, 14:18Maar ik begrijp dat je toch iets moet doen als je met "19 miljoen" inwoners door het "park" wilt fietsen. En wilt blijven fietsen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Bij deze het linkje naar de website van MOZL, Stichting MTB Ontwikkeling Zuid-Limburg, die alles initieert en coördineert, zeer informatief (info over de MTB Card Zuid Limburg, maar ook over alle projecten waaraan gewerkt wordt, de deelnemende clubs, overheden en natuurorganisaties, jaarrekening, bedenk het maar):
https://mozl.nl/
https://mozl.nl/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ik ben niet geëmigreerd , Je verhaal ook gaat ook voor mij op en ben het , uitgezonderd op punt 4 , helemaal met je betoog eens.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 12 december 2018, 16:22 Er is een trend gezet, fietsen in het bos mag blijkbaar geld kosten.
Nu heb ik daar sinds m'n verhuizing naar Spanje weinig tot niets meer mee te maken, maar ik heb er wel een mening over.
Mijn argumenten zijn deels persoonlijk, maar ook in het algemeen zie ik er geen heil in.
1 - MTB-routes. Ik fietste al door bos en duin lang voordat er ook maar 1 vaste route was in NL (en B, D, A, I, F en CH).
Ik heb het nooit als een gemis ervaren, en ook toen de routes er wel waren deed ik altijd m'n best om m'n eigen weg te gaan.
Dus heel het begrip mtb-route is aan mij niet besteedt.
2 - Onderhoud. Ik reed dus al door het bos voordat er mtb-routes waren, dus ook lang voordat er onderhoud werd gepleegd aan de aangelegde/toegewezen routes. Ik heb nooit de behoefte gehad om over een aangeharkt pad te rijden.
3 - Openbare toegang. Veel bossen zijn openbaar toegankelijk. Er worden kilometers asfalt aangelegd en onderhouden, zodat opa en oma met de e-bike door het bos kunnen zoeven.Zonder vignet, zonder lidmaatschap enz. Waarom de neuk moeten mtb'ers wel betalen voor een zandpad?
4 - Wildgroei, graaicultuur en clubkas spekken. Zoals ik al zei, er is een trend gezet en het hek is van de dam.
Het hebben en onderhouden van een route is een manier geworden om geld te innen, zodat de clubkas kan worden gespekt, of zodat er af en toe iets gezelligs kan worden gedaan met leden of vrijwilligers. Heel gezellig, maar niet van mijn centen.
5 -Vrijwilligers. Die zijn precies wat het woord zegt, vrijwillig. Ik heb er niet om gevraagd (zie punt 1 en 2), ik wil er dus ook niet voor betalen.
Als ze iets aan een route willen doen, moeten ze dat vooral doen omdat ze er lol in hebben. Als ze geld willen verdienen, dan gaan ze voor een baas werken, worden ZZP'er of richten een eigen bedrijf op, maar verplicht mij niet om voor hen te betalen.
6- Versnippering. Iedere organisatie, club of gemeente zal straks met een sticker of vignet komen.
Voordat je op zondagochtend legaal het bos in kan, moet je eerst op zoek naar een loket waar je een vignet voor dat stuk bos moet kopen.
Onhandig en duur. Voor je er erg in hebt kost het meer dan de wegenbelasting voor je auto.
Iedereen die nu roept dat het niets uit maakt en een hobby/sport gerust iets mag kosten, wil ik over een paar jaar nog wel eens spreken. Als hun fiets, helm of portemonnee/wallet vol zit met vignetten, en als ze hun eerste proces verbaal hebben gehad omdat ze net dat ene stickertje misten.
De clubkassen van de toerclubs hebben eerder nadeel van die wildgroei aan vaste routes. De clubkassen hebben vooral baat van de toertochten en daar nemen de deelnemersaantallen helaas af doordat potentiële deelnemers vaker er voor kiezen om een vaste route te rijden i.p.v. een tocht.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Tja de echte mtb’er kiest idd liever voor een mooie route dan dat hij over lange rechte saaie modderpaden wordt gestuurd. En dat dan zelfs voor een paar euro
Overigens zijn er best een heel aantal mooie toertochten hoor. Daar hoor jij mij niet over. Maar als we nu gewoon met elkaar afspreken dat we een bedrag van €50 reserveren voor 1 vignet/toertocht deelname (4x) ben ik best bereid dit af te dragen op jaarbasis. Maar het moet wel ergens stoppen!
Overigens zijn er best een heel aantal mooie toertochten hoor. Daar hoor jij mij niet over. Maar als we nu gewoon met elkaar afspreken dat we een bedrag van €50 reserveren voor 1 vignet/toertocht deelname (4x) ben ik best bereid dit af te dragen op jaarbasis. Maar het moet wel ergens stoppen!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er zijn mooie toertochten en er zijn mooie vaste routes.
Maar niet allemaal zijn ze even mooi.
Ik zie nu een situatie ontstaan waarbij je:
A) moet betalen om te mogen rijden.
B) alles moet slikken wat je voor de wielen geworpen krijgt.
C) strafbaar bent wanneer je dat niet doet.
De vrijheid om op je fiets je eigen ding te doen gaat verloren, terwijl voor mij die vrijheid toch een wezenlijk onderdeel is van het mtb'en.
Ik bedoel clubs en organen die zich opwerpen om, tegen betaling, een stuk onderhoud te doen.
Het innen van de leges en het opstrijken vd subsidies gaat uiteraard moeiteloos.
Het daadwerkelijk plegen van onderhoud komt op het 2e plan.
Voor echte vrijwilligers niets dan hulde, hoewel hun werk misschien/waarschijnlijk niet noodzakelijk is voor mijn fietsplezier.
Ik ben bang voor aasgieren.
Maar niet allemaal zijn ze even mooi.
Ik zie nu een situatie ontstaan waarbij je:
A) moet betalen om te mogen rijden.
B) alles moet slikken wat je voor de wielen geworpen krijgt.
C) strafbaar bent wanneer je dat niet doet.
De vrijheid om op je fiets je eigen ding te doen gaat verloren, terwijl voor mij die vrijheid toch een wezenlijk onderdeel is van het mtb'en.
Ik bedoel niet de clubs die ons een geslaagde toertocht voorschotelen, of die een route in tiptop conditie houden (al is dat voor mij persoonlijk dus geen must).Tsjibiti schreef: ↑vr 14 december 2018, 18:32Ik ben niet geëmigreerd , Je verhaal ook gaat ook voor mij op en ben het , uitgezonderd op punt 4 , helemaal met je betoog eens.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 12 december 2018, 16:22 Er is een trend gezet, fietsen in het bos mag blijkbaar geld kosten.
Nu heb ik daar sinds m'n verhuizing naar Spanje weinig tot niets meer mee te maken, maar ik heb er wel een mening over.
Mijn argumenten zijn deels persoonlijk, maar ook in het algemeen zie ik er geen heil in.
...
4 - Wildgroei, graaicultuur en clubkas spekken. Zoals ik al zei, er is een trend gezet en het hek is van de dam.
Het hebben en onderhouden van een route is een manier geworden om geld te innen, zodat de clubkas kan worden gespekt, of zodat er af en toe iets gezelligs kan worden gedaan met leden of vrijwilligers. Heel gezellig, maar niet van mijn centen.
...
De clubkassen van de toerclubs hebben eerder nadeel van die wildgroei aan vaste routes. De clubkassen hebben vooral baat van de toertochten en daar nemen de deelnemersaantallen helaas af doordat potentiële deelnemers vaker er voor kiezen om een vaste route te rijden i.p.v. een tocht.
Ik bedoel clubs en organen die zich opwerpen om, tegen betaling, een stuk onderhoud te doen.
Het innen van de leges en het opstrijken vd subsidies gaat uiteraard moeiteloos.
Het daadwerkelijk plegen van onderhoud komt op het 2e plan.
Voor echte vrijwilligers niets dan hulde, hoewel hun werk misschien/waarschijnlijk niet noodzakelijk is voor mijn fietsplezier.
Ik ben bang voor aasgieren.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Misschien is het verstandig/gewenst/noodzakelijk ook dit topic erbij te betrekken:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=140240
Want het alternatief voor vaste routes wordt door z'n eigen succes onderuit gehaald.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=140240
Want het alternatief voor vaste routes wordt door z'n eigen succes onderuit gehaald.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dus eigenlijk wil je dat jij en je vrienden overal vrij mogen fietsen, maar anderen niet?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 15 december 2018, 23:32 Misschien is het verstandig/gewenst/noodzakelijk ook dit topic erbij te betrekken:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=140240
Want het alternatief voor vaste routes wordt door z'n eigen succes onderuit gehaald.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Daar komt het op neernielsvk schreef: ↑zo 16 december 2018, 20:58Dus eigenlijk wil je dat jij en je vrienden overal vrij mogen fietsen, maar anderen niet?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 15 december 2018, 23:32 Misschien is het verstandig/gewenst/noodzakelijk ook dit topic erbij te betrekken:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=140240
Want het alternatief voor vaste routes wordt door z'n eigen succes onderuit gehaald.
Want vroeger was alles beter en mooier en waren we de enige bikers (of iets in gelijke strekking)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Dat klinkt wel heel erg.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 15 december 2018, 23:06 ...
B) alles moet slikken wat je voor de wielen geworpen krijgt.
...
We hebben het wel over Nederland. Misschien dat je hier af en toe iets kunt ontdekken dat een gave uitdaging vormt. Maar de meeste van dat soort plekken zijn al jaren niet meer rijdbaar omdat ze volledig kapot gereden zijn. En niet in de vorm van een 'uitdaging', maar gewoon kapot, niet meer te doen, geen uitdaging, geen niets.
Als je dat vergelijkt wat er nu op de diverse routes aan elkaar geknoopt wordt! En bedenk eens die bossen in Drente. Saaie, brede paden, zeker als je niet echt bekend bent in de omgeving. En nu vind je op diverse plekken gewoon routes die het fietsen op een mountainbike in dat gebied gewoon leuk maken!
Ergens zien de meeste mensen vooral beperkingen, maar niet de mogelijkheden en kansen... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Haha, nee, da's niet wat ik bedoel.nielsvk schreef: ↑zo 16 december 2018, 20:58Dus eigenlijk wil je dat jij en je vrienden overal vrij mogen fietsen, maar anderen niet?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 15 december 2018, 23:32 Misschien is het verstandig/gewenst/noodzakelijk ook dit topic erbij te betrekken:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=140240
Want het alternatief voor vaste routes wordt door z'n eigen succes onderuit gehaald.
Ik wil aangeven dat het alternatief vd vaste route ook problemen kent.
Misschien moeten er meer mensen gaan voetballen?
Jullie hebben me overtuigd, het is onvermijdelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vermoedelijk is dit iets waar iedereen hier achter staat. Ik zie echter geen samenzwering om ons vrij rijden af te pakken - eerder een enorme drang van bestuurders om van alles te zoneren en in hokjes te proppen zodat ze niet meer conflicten tussen gebruikers aan moeten horen. De oplossing om toegang tot de betreffende landgoeden te behouden - of zelfs terug te krijgen - is dan een vaste route. Het alternatief is er helemaal uitgebonjourd worden, en omdat we als bikers nog steeds aan het kortste eind trekken hebben we vervolgens geen poot om op te staan. We fietsen immers bij gratie van de openstelling van privéterrein.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 15 december 2018, 23:06 De vrijheid om op je fiets je eigen ding te doen gaat verloren, terwijl voor mij die vrijheid toch een wezenlijk onderdeel is van het mtb'en.
Als ik naar m'n eigen omgeving kijk weet ik dat het vraagstuk hier ook speelt. We hebben nauwelijks vaste route, veel vrij rijden, maar op de mooiste plekken ook conflict. Al die uitgestapte automobilisten die vinden dat ze alleenrecht hebben op het bos en zo. Ik zou het érg jammer vinden als de gemeente de hele bende op slot gooit, maar als ze dat doen dan heb ik liever dat er een betere vaste route voor in de plaats komt dan dat ik helemaal niks kan.
Nu ik ook over eigen omgeving begin: De clubs hier organiseren 3-4 tochten per winter. Het gevolg is telkens singletracks en technische passages die helemaal aan gort gereden zijn, omdat 50% van de deelnemers helemaal niet op modder (of technische passages) zit te wachten. Prima, maar de clubs doen vervolgens niks aan herstel. Leuk dat je met publieke middelen (= opengesteld terrein) je clubkas spekt maar de rest van gebruikers zit met de lasten. 'k Snap de economische redenering achter het (op advies van Tsjibiti ) routes tegenwerken wel maar 't is ook extra krom gegeven het huidig parasitair gedrag.
Stamppot with weaksauce!