Mtb route Nunspeet

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tsjibiti schreef: ma 17 december 2018, 17:36Daar zijn sinds 3 jaar helaas ook vaste routes gekomen en dat heeft merkbare gevolgen voor de inkomsten voor die clubs in de regio.
Laat dat nou precies het al-ler-laatste zijn waar ik 's nachts van wakker lig :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wielrennerclubs. Niet druk om maken inderdaad.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Haha idd dat is nu juist het kulargument waar ik niet wakker van zou liggen. Omdat jarenlang wielrenclubs (die niet eens geld/ruimte willen vrijmaken voor een mtb afdeling jaja voorbeelden zat ..) de kas spekten door in winter een paar tochten uit te zetten voor met name boswielrenners zouden we nu niet moeten beginnen aan vaste routes. Nota bene met toestemming winst maken voor een paar tochtjes. Die weer of geen weer na die tochten een toch wel duidelijke afdruk achterlaten in de bossen.

Zet daar tegenover goed onderhouden routes die netjes blijven en worden bijgewerkt. Tja dan geef ik toch liever wat extra geld uit aan een evt extra vignet met daarbij horende geldstroom naar onderhoud en vrijwilligers. :P
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

hanjovdberg schreef: di 18 december 2018, 01:17 Haha idd dat is nu juist het kulargument waar ik niet wakker van zou liggen. Omdat jarenlang wielrenclubs (die niet eens geld/ruimte willen vrijmaken voor een mtb afdeling jaja voorbeelden zat ..) de kas spekten door in winter een paar tochten uit te zetten voor met name boswielrenners zouden we nu niet moeten beginnen aan vaste routes. Nota bene met toestemming winst maken voor een paar tochtjes. Die weer of geen weer na die tochten een toch wel duidelijke afdruk achterlaten in de bossen.

Zet daar tegenover goed onderhouden routes die netjes blijven en worden bijgewerkt. Tja dan geef ik toch liever wat extra geld uit aan een evt extra vignet met daarbij horende geldstroom naar onderhoud en vrijwilligers. :P
Wat de een een kulargument noemt is voor een ander wel een argument wat belangrijk gevonden kan worden. Ieder zijn mening.
Zo lig ik er niet wakker van als routes zogezegd kapot worden gereden. (Sterker nog, hoe meer des te beter in mijn benadering.)
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Als het clubs om de centen te doen is vragen ze zomers maar wat meer voor hun wegtochten. Tijden veranderen Tsjibiti of je nou wil of niet, er komen steeds meer routes bij, steeds meer mensen gaan mountainbiken. Het is niet te stoppen.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Biker67 schreef: di 18 december 2018, 13:23 Als het clubs om de centen te doen is vragen ze zomers maar wat meer voor hun wegtochten. Tijden veranderen Tsjibiti of je nou wil of niet, er komen steeds meer routes bij, steeds meer mensen gaan mountainbiken. Het is niet te stoppen.
wel even de juiste (minachtende) terminologie gebruiken: steeds meer mensen gaan bosfietsen....
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Daar is niks minachtends aan, het is maar net hoe je het noemen wilt.
Gebruikersavatar
Emtheebeer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 13:12
Mijn mountainbike: Beast of the east

Bron: https://www.rtvnunspeet.nl/nieuws/lokaa ... PNFCkoeD1M

Gemeentebelang stelt vragen over ATB-routes

Gemeentebelang heeft enkele schriftelijke vragen gesteld aan het college over de ontwikkeling van ATB-routes.

In veel Veluwse gemeenten zijn de plannen om te komen tot een officiële mountainbikeroute in een vergevorderd stadium. Ook in Nunspeet staat een ATB-knooppuntenroute op de agenda voor uitvoering. Gemeentebelang is blij met de ontwikkeling van ATB-routes, maar vraagt ook aandacht voor vrije toegang.

Participatie

Gemeentebelang stelt onder andere de vraag of de randvoorwaarden en belangen van direct betrokkenen, zoals Tourclub De Volharding en Staatsbosbeheer, in voldoende mate zijn meegenomen bij de ontwikkeling en realisatie. In vergelijkbare trajecten in andere gemeenten zijn routes aangelegd waar het karakter van bospaden met smalle paden en ongelijke bodem volledig is verdwenen. Hetgeen de kwaliteit van de natuur aantast en ook niet de behoefte van de ATB-ers vervult, omdat zij juist gebruik willen maken van de oorspronkelijke kenmerken van het bos.

Het bos is open voor iedereen

Daarnaast wil Gemeentebelang het bos open en toegankelijk houden voor iedereen. Volgens Marc Konings van Gemeentebelang is het belangrijk de bestaande fietsknooppunten en de wandelpaden zoveel mogelijk gescheiden te houden. Iedereen moet op zijn of haar eigen wijze en in veiligheid kunnen genieten van de bossen. Daarnaast wordt aangegeven dat men ervan uitgaat dat het realiseren van een officiële ATB-route niet gaat leiden tot het afsluiten van de rest van de bospaden. In veel andere gemeenten is dit wel het geval maar dat zou volgens Gemeentebelang een onwenselijke ontwikkeling zijn omdat dit juist de toegankelijkheid voor onze inwoners beperkt.

Samenwerking

Tenslotte vraagt Gemeentebelang of de samenwerking met andere gemeentes gezocht is om aansluiting te krijgen bij het knooppunten netwerk wat al voor een deel gerealiseerd is bij de buurgemeenten. Dit verhoogt de toegevoegde waarde van de ATB-route in Nunspeet en is dus goed voor de uitstraling van Nunspeet als toeristische trekpleister.
Het college zal binnenkort reageren op deze vragen en zal de onderwerpen meenemen in de overleggen over de ATB-route.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Allemaal terechte vragen die hopelijk snel en positief beantwoord woorden, zowel voor routegebruikers als andere belanghebbenden en lokale clubs.
Stamppot with weaksauce!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Vooral voor Nunspeet geldt ook zeker dat de MTB afdeling van de fietsclub een behoorlijk grote groep is en de meeste vrijwilligers ook MTB'ers zijn.

Ik ben er inderdaad bang voor dat de vaste routes ten koste gaan van de clubkas en als er al een toertocht mag komen naast de vaste routes, dit nog een hele kluif gaat worden met rijrichting, toestemming en dergelijke... :cry:
Just do Ti, or did i die?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Emtheebeer schreef: do 20 december 2018, 17:29 Ook in Nunspeet staat een ATB-knooppuntenroute op de agenda voor uitvoering. Gemeentebelang is blij met de ontwikkeling van ATB-routes, maar vraagt ook aandacht voor vrije toegang.
Dat zou een betere ontwikkeling zijn en veel goedkoper. Knooppuntenroutes zoals we die heel lang kennen van de fietsknooppuntenroutes en wandelknooppunten. Je stippelt een route uit die je via de genummerde knoopppunten rijdt. Kan je de lengte van een rit varieren en er is veel meer routevariatie mogelijk.
Ik zal die partij Gemeentebelangen eens voorstellen alleen dat te steunen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dat zijn fietspaden, Tjibiti.... asfalt voor gezinnen en bejaarden. Totaal iets anders dan een mtb route.
Gebruikersavatar
Emtheebeer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 13:12
Mijn mountainbike: Beast of the east

Gaint- E en Tjibiti,

In beide van jullie reacties kan ik mij wel vinden.
Daarom probeer ik ook de voor en nadelen hiervan te vinden.

Meerdere routes aan elkaar lussen heeft wel wat voordelen:
- Er kunnen grotere afstanden worden afgelegd.
- Je hoeft niet telkens het "zelfde" lusje te fietsen.
- Je zorgt ervoor dat de mtb'ers meer worden verdeeld in het bos.
- Het zal meer mensen trekken, dus meer omzet horeca....
- Stukje USP voor de Veluwe van uit de provincie zodat de toeristen worden gelokt

De nadelen vanuit mijn oogpunt:
- Zorg wel dat ze uitdagend zijn zodat niet elke idioot er gaat fietsen of mensen met een normale fiets.
- Meer mensen in het bos omdat er grote afstanden gefietst kunnen worden, dit is misschien ook wel een trend.
- Meer mensen betekend meer onderhoud, dus meer actie vanuit vrijwilligers.
- Door het aan elkaar lussen creeer je als het ware 1 grote lus. Dit houd in dat je "niet" meer makkelijk vrij kunt fietsen en dat er veel bestaande paden zullen worden dicht gegooid en zo word je weer beperkt.

Ik denk dat er nog wel een aantal voor en nadelen zijn die ik niet benoemd heb.
Wij kunnen er in iedergeval niet heel veel aandoen aan het geen wat "ze" willen.
Het is afwachten nog steeds, als ik de plannen zo een beetje volg en beluister zal er nog veel worden geinvesteerd op de veluwe aan mtb-routes vanuit verschillende gemeentes die hier graag aan mee willen doen. Daarbij ook de routes aan elkaar willen lussen aangezien dit best wel een reeel concept is.

Cheers
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

@Emtheebeer.
Met de voordelen die je noemt volledig eens.
Je eerste nadeel : "- Zorg wel dat ze uitdagend zijn zodat niet elke idioot er gaat fietsen of mensen met een normale fiets." ben ik niet met je eens. Zo'n knooppuntennetwerk zou juist, ook vanuit het oogpunt van bevorderen van het toerisme , zodanig moeten zijn dat iedereen er kan fietsen. Dus geen uitdagingen en alleen bestaande paden gebruiken zodat het leuk is voor iedereen met wat voor een fiets dan ook. Is veel goedkoper want er hoeven alleen maar route(nummer) paaltjes te worden geplaatst. Het onderhoud kan zich dan beperken tot controle van die bewegwijzering.
Wie MTB-uitdagingen wil kan zich uitleven op die zogenaamde bike-parken. De MTB-routes zoals er die nu in NL al veel te veel zijn beperken een ze in ieder "gemakkelijk" houden en voor de echte MTB fanaten meer van die dingen die ze onlangs in Zaltbommel hebben aangelegd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Moet jij niet gewoon op een racefietsforum gaan zitten? :roll:
Wat moet ik als cross country rijder nou in een bikepark?
Het plezier ligt er voor veel cross country rijders juist in dat je lekker genietend door het bos kan rijden en je niet laat tegenhouden door natuurlijke hindernissen en deze gewoon met je fiets kunt berijden.
Dus het liefst lekker vrij rijden met hindernissen.
Mensen die in hun broek poepen van een dropje van 10cm gaan maar gewoon op een racefiets zitten.
Kunnen ze op de openbare weg iedereen tegen zich in het harnas jagen...
Plaats reactie