Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Wat ik mij eigenlijk nog afvraag, moet je dir soort dingen niet volgens de Europese wetgeving aanbesteden?
Dus bij meerdere partijen een offerte opvragen. Nu komt alles bij T&T terecht omdat ze de enige zijn in NL die dit doet.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn meerdere aanbieders in Nederland. NPVZ (Veluwezoom) heeft een andere bouwer en kraanmachinist. Aanbestedingsregels gelden niet voor particulieren. Alleen voor overheden. En er is voor alle werken een aanbestedingsdrempel. DTH is een bv. Die mogen doen wat ze willen.
Voor 'werken' moet je met je opdracht boven de 5,5mln uitkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

funride schreef: ma 16 december 2019, 20:39 Er is heel veel bijgekomen inderdaad, maar voornamelijk aan de andere kant van de randstad, daar gaat UHR niet veel rustiger door worden.

Misschien dat ze een keer nee moeten verkopen als bijvoorbeeld GNR straks bij ze aanklopt...
Er ligt nu een geweldig mooi netwerk met meer dan 100km aan trail op/aan de UHR, vraag is of nog eens 30 of 40 km in het zelfde gebied een verbetering is en nodig.
Ja de trend is momenteel flowtrail maar er zijn ook mensen die niet met de trend meegaan en lekker willen blijven trappen op old school recht toe recht aan paden. Die mogelijkheid moet ook blijven bestaan lijkt mij.
Ik denk dat het alleen maar drukker gaat worden. Mountainbiken is steeds populairder aan het worden, mede door de nieuwe routes. De UHR heeft dan ook nog eens de pech dat het het mooiste route netwerk van Nederland is, en tevens als snelste bereikbaar vanuit de Randstad. De Veluwe routes zijn ook mooi, en er komt ook nog behoorlijk wat bij, dus dat zal misschien wel enige spreiding geven. Maar denk toch de meeste mensen, op een enkele keer na, voor de leukste route het dichtst bij zullen kiezen. Voordeel van de Veluwe is wel dat de Old School trappers ook nog ruim aan hun trekken komen door de uitgestrektheid en de vele paden waar nog gewoon gefietst kan worden.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Al zullen bikers die vanuit het oosten naar de UHR gingen waarschijnlijk wat minder gaan door het ontstaan van nieuwe routes in hun eigen omgeving.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar een vermindering van de drukte op Amerongen ga je niet krijgen, hoeveel routes er ook bij komen. Dat is gewoon een unieke baan.
De drukte van Hoge/Lage Vuursche kan afnemen als er meer in de randstad komt, maar de vuursche is het gebied met de hoogste recreatiedruk van Nederland. Dat heeft een naam, dus zal ook druk blijven.
En dan hebben we nog Zeist, een andere top 5 drukte route. Ik twijfel of ook hier wel de drukte zo makkelijk af kan nemen. De Vuursche hebben er niet voor gezorgd. Of Den Treek het wel gaat doen, betwijfel ik. Den Treek zal vooral voor de bikers uit Amersfoort en Leusden zijn. Die zullen nu wel een rondje Zeist minder doen. Alleen denk ik dat er meer niet locals op de UHR trails rijden dan locals en ik denk dat een nieuwe route op de heuvelrug vooral de laatste groep doet spreiden. En voor de eerste groep zal een route dichtbij zeker effect hebben op hoe vaak ze naar de UHR gaan. Maar toch verwacht ik dat het effect minder zal zijn dan we denken. En dat heeft gewoon met de naam te maken die de UHR heeft opgebouwd. Men zal blijven komen, het nadeel van het succes hoewel in de zomer het hartstikke rustig is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Build it, and they will come".

Ik begin wel nieuwsgierig te worden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Nu ga ik vanuit Amsterdam bijna altijd richting de UHR, soms Schoorl maar dat vind ik een kort rondje en ben niet zo dol op rondjes meer dan 1x rijden.
Stel dat er ooit nog een uitbreiding komt ga ik daar zeker vaker heen.
Maar als er ooit nog eens een route (netwerk) mag komen in het PWN /AWD gebied denk ik dat er een stuk minder mensen vanuit het westen richting UHR komen.
Een route extra op UHR zal inderdaad de drukte op Amerongen niet heel veel verminderen, meeste moeten toch al +30 minuten in de auto zitten en dan maakt het niet meer zo veel uit of je nou naar Zeist of naar Amerongen rijd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Vrees alleen dat dan een mtbliefhebber uit Schoorl langs komt om zijn mening te geven over een route in AWD gebied
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik denk dat het sowieso lang gaat duren voordat het gros uberhaupt doorheeft dat je een apart vignet nodig hebt voor den treek. :lol:
Den treek heeft ook geen bOA`s dus afgezien van een zeldzame controle dag ism politie is er ook weinig toezicht op vignetloos rijden. Ik heb ze iig nooit gezien en de terreinopzichter groet altijd vriendelijk

Wat zijn eigenlijk de kosten voor aanleg ik schat zo n E2.5 per meter trail.
Ik schat in dat als ze 40 km route aanleggen ca 20-25 km trail is. Zit je al snel op 65.000 euro.
Kosten vignet 10 euro (minimaal) moeten ze >6500 vignetten verkopen (excl onderhoud), maar goed ze kunnen tot het einde der tijden vignetten blijven verkopen, maar ik denk niet dat ze de kosten in 5 jaar eruit hebben :) Het zou mij zeer verbazen als ze 1000 vignetten per jaar verkopen. Het is jammer dat ze zo weinig informatie geven.
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Rutger S schreef: di 17 december 2019, 11:05 Ik denk dat het sowieso lang gaat duren voordat het gros uberhaupt doorheeft dat je een apart vignet nodig hebt voor den treek. :lol:
Den treek heeft ook geen bOA`s dus afgezien van een zeldzame controle dag ism politie is er ook weinig toezicht op vignetloos rijden. Ik heb ze iig nooit gezien en de terreinopzichter groet altijd vriendelijk

Het kopen van een vinet ligt ook af van de MTBer zelf.
koop zelf al vanaf het begin voor UHR een vignet. echter nog nooit iemand gezien die hier op controleerd.
En rij hier zeker 2 tot 3 keer per maand.

Dus de treek wordt of een mooie route opzich of een mooie aanrij route van uit amersfoort. waar een extra vignet voor gekocht moet worden.

Ga ik op de postbank fietsen moet ook een vignet kopen. zie het probleem niet zo.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Rutger S schreef: di 17 december 2019, 11:05 Ik denk dat het sowieso lang gaat duren voordat het gros uberhaupt doorheeft dat je een apart vignet nodig hebt voor den treek. :lol:
Den treek heeft ook geen bOA`s dus afgezien van een zeldzame controle dag ism politie is er ook weinig toezicht op vignetloos rijden. Ik heb ze iig nooit gezien en de terreinopzichter groet altijd vriendelijk

Het kopen van een vinet ligt ook af van de MTBer zelf.
koop zelf al vanaf het begin voor UHR een vignet. echter nog nooit iemand gezien die hier op controleerd.
En rij hier zeker 2 tot 3 keer per maand.

Dus de treek wordt of een mooie route opzich of een mooie aanrij route van uit amersfoort. waar een extra vignet voor gekocht moet worden.

Ga ik op de postbank fietsen moet ook een vignet kopen. zie het probleem niet zo.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Den Treek zal voor mij meer een combinatie ronde worden.
Combineren met Amerongen Leersum etc en dan Zeist, Austerlitz en den Treek of een combinatie van deze.

Speciaal en alleen naar den Treek rijden voor een rondje gaat hem niet worden.

En wat funride zegt, routes erbij in de Randstad zou het beste zijn.
Ben nu in de wintermaanden weer erg vaak op Schoorl te vinden ipv op de UHR.
Wordt namelijk te vroeg donker om na de files terug te rijden en ik ben geen ochtend mens.
Vanaf Schoorl heb in geen files naar huis, vanaf het midden/oosten van het land wel.
rrrrrik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 december 2019, 18:16

uit de nieuwsbrief van het landgoed:

Update aanleg mountainbiketracé
Het voornemen dat het mountainbiketracé tegen het eind van het jaar klaar zou zijn, is helaas niet realistisch gebleken. De nieuwe mountainbikeroute wordt meter na meter met mankracht en machines aangelegd. Ook onze Treeker vrijwilligers werken hard mee. Langs de gehele route wordt het pad geprepareerd en worden stronken verwijderd. Ook het tak- en tophout uit het bos langs de route wordt verwijderd en de bomen worden opgesnoeid. Op sommige delen van de route wordt een 'resultaat' van 1,5 km per dag gerealiseerd, maar er zijn ook delen waar maar 0,5 km. per dag wordt gehaald. Dat is afhankelijk van de locatie op het landgoed en van wat men onderweg tegen komt.
Foto onder: Rob Gerritsen


Zoals het er nu naar uitziet, is het tracé in het voorjaar gereed om te worden geopend. Ondertussen aan alle mountainbikers het dringend verzoek om de route tussentijds nog niet te betreden. De route is nog niet klaar, de routemarkering ontbreekt nog en de kruispunten met ruiterpaden zijn nog niet aangegeven. Het is daarom niet veilig c.q. verantwoord om het tracé nu al te betreden. Hierop zal toezicht gehouden worden door het landgoed. We houden u over de voortgang op de hoogte via deze nieuwsbrief en de website van het landgoed.
Foto onder: Rob Gerritsen
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ze hadden het te druk met het halve bos weg te zagen denk ik.. man man man zijn weer een hoop open vlaktes bijgekomen, zal allemaal wel een reden hebben maar mooier wordt het er niet van. . Sowieso snap ik nooit waarom ze dit altijd doen in de natste periode bh jaar en dan hebben wij het over trailrespect en ondertussen walst een 10 tonner overal tussen door, maar goed
Ik snap inmmidels ook wel waar ze proberen 50 km te halen, maar van 100 bochtjes op 1 km wordt het ook niet echt spannender/leuker.
Zo te zien gaat er een splistings komen bij de afslag naar het henschotermeer en 1 terug Den treek in (over het leukste gedeelte, helaas ook over mn geliefde bultje/mini bike parkje waar je bijna niemand kwam, met wat leuke wortel dropjes etc ). Geen idee wat ze bij die oversteek van plan zijn maar die oversteek bij het Hens is daar wel behoorlijk gevaarlijk, . Volgens mij is het nu nog geen 8 km route tot nu toe, dus ik denk dat een ronde van 25-30 km max realistischer is.
chirurg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur cc

Inderdaad een flink stuk bos neergehaald, ik was bijna de oriëntatie kwijt.
Verder vind ik die nieuwe stukken best leuk maar dat is het meestal als het nieuw is.
Dat met die bochten op 1 km viel me ook op...alles beter dan rechtdoor maar dit was welk een beetje "gezocht"
Overigens vraag ik me af of e.e.a. ook in zomerperiode te rijden valt....veel zandgrond.
Wat betreft de km's moet ik het ook nog zien. Wellicht nog even afwachten of er nog wat bij komt aan de zijde van de piramide van Austerlitz.
Al met al: prima aanvulling op de huidige routes.
Plaats reactie