Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Er staat toch : Stel dat...?

Niet : Kom maar op met alle beren op de weg?
#OpaRijdtEenIZZO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Op basis van gebruik? Daar begint de ellende al. Een route in Groningen met een laag gebruik maar heel veel onderhoud (ivm de ondergrond) krijgt dan bijna niets toebedeelt (in ieder geval veel te weinig) dan een route op de centrale zanderige Veluwe (minder onderhoudsgevoelig) waar veel mensen op afkomen, lees veel gebruik.
We hebben met een select MTB gezelschap (uit alle delen van het land) dit al een paar keer besproken maar het is uiterst complex om een verdeelsleutel te vinden. Neemt niet weg dat je op een gegeven moment ergens moet beginnen.

Binnen de NTFU zijn we wel bezig met de eerste stappen om het voor de MTB'ers eenvoudiger te krijgen. Daar gaan nog heel veel gesprekken aan vooraf met alle TBO's. Maar zoals ik al zei, je moet ergens beginnen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Goed om te horen. Er is een wil dus zal er vast een weggetje te vinden zijn. (Daar zijn wij als mtb’ers erg goed in :winkie: )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Dan zou je dus de onderhoudsgevoeligheid ook in kaart kunnen brengen. Die gradatie kun je vervolgens meenemen in de formule samen met de bezoekersaantallen en bijvoorbeeld aantal kilometers. Moet er nog meer in?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Skidata poortjes neerzetten en zelfde manier van verdelen gebruiken als de Tirol Snowcard. Problem solved. Verder moeten lokale kaarten blijven en voor de liefhebbers nationale kaarten. Veel te leren in de alpen, zie het alleen maar eens toe te passen in NL
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

Is er al eens een goed onderzoek gedaan naar de vraag van een nationaal vignet? Hoeveel procent van de gebruikers heeft hier behoefte aan? Hoeveel hebben ze er voor over?
Hoe groot is het probleem dat we willen oplossen? Hoeveel verschillende routes / vignetten zou 80% van de MTB'ers nu nodig hebben? Als dat er 2 of 3 zijn, dan lijkt me een landelijk vignet niet nodig, als de cijfers anders zijn dan wel. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten iig. Maar goed eerst gedegen onderzoek naar gebruik, dan pas discussie over wel of niet invoeren en dan de vraag hoe volgens mij.

Buiten de onderzoeksvraag over gebruik, zou ik er ook nog wel één willen over het waarom. Route groepering als de UHR snap ik, maar ik zie nut en noodzaak nog niet zo in van één vignet waarme ik in zuid Limburg, noord Holland en Groningen kan fietsen. Ik zie wat meer heil in clusters dan landelijk.

Uiteindelijk blijf je toch altijd afhankelijk van hoe bereidwillig een terrein eigenaar is om in een constructie mee te gaan volgens mij
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

kuijtje.nl schreef: do 5 maart 2020, 20:21 Op basis van gebruik? Daar begint de ellende al. Een route in Groningen met een laag gebruik maar heel veel onderhoud (ivm de ondergrond) krijgt dan bijna niets toebedeelt

Beetje vreemd om het gebruik af te serveren als ellende. De gebruiker betaald uiteindelijk wel het vignet
En dan nog de vraag; Wat krijgt de Groningse Kleiroute nu van de Nationale MTB-vignet? :~

Heeft de NTFU wel eens onderzoek gedaan naar de behoefte van mtbérs zelf? Of krijgen die het als laatste te horen?
#OpaRijdtEenIZZO
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Interessante discussies maar zoals Bert al aangeeft sinds de bezuinigingen van Bleker zit er in de provinciale bijdrage (SNL) alleen een voorziening die gericht is op wandelen en minderen maten het gewone fietsen. Terreineigenaren hebben terreinen en willen deze mits het past binnen natuurdoelen/zoneringen ed. meedenken om die terreinen ander gebruik dan bovengenoemde te faciliteren. Daarbij is sowieso de voorwaarden dat er 0 euro en formeel 0 uren beschikbaar zijn vanuit de terreinbeheerder.
Om de 2 meest voorkomende varianten te benoemen zal de aanleg en het onderhoud van ruiter(men) en mtb routes helemaal extern gefinancierd moeten worden. Als je die lijn doortrekt heb je het dus ook betaling van uren voor boomveiligheid controles, calamiteiten zowel afgebroken/omgevallen bomen met sneeuw/storm en dus ook overleg uren van medewerkers.
Bij veel (oudere) routes die vaak ook niet heel erg lang zijn gaat het nog zo dat het onderhoud door de vrijwilligers incl. het financieren van het gereedschap, materiaal ed. vanuit verenigingen en/of donaties komt en de terreinbeheerder geen kosten in rekening brengt voor het eerder genoemde werk/uren. Bij de nieuwere routes/grotere netwerken zit deze doorrekening er wel in zoals op de Utrechtse Heuvelrug en nu ook gaande in Nijmegen e.o. Het is dus een heel verschil tussen werkwijze 1 en 2 wat voor financiën er komen kijken. Daarbij dus ook de nut en noodzaak of het bijeen te krijgen is door vrijwillige bedragen of dat een vignet noodzakelijk is om de route incl. alle bijzaken in stand/overeind te kunnen houden. Mountainbikers en ruiters zijn dus geen melkkoe maar doordat er geen andere (overheid) financiering voor is en de onderhoudsvraag voor deze route heel anders ligt krijg je dit verschil dus t.o.v. wandelroutes.

Verder zie ik vaker discussies voorbij komen over een landelijk vignet ik weet dat er jaren serieus gesproken is over een ruiterpas door terreineigenaren en de KNHS. Wat ook al voorbij gekomen is dat komt niet van de grond vanwege het feit dat je Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, 12 landschappen, 355 gemeenten, (grotere) landgoed eigenaren en vele tienduizenden zo niet honderdduizenden mensen die zelf een stukje bos/natuur in eigendom hebben in Nederland. Dit overleg is dus ook gestrand op het onmogelijk vinden van een verdeelsleutel. Dit is dus voor mountainbiken niet anders.
Verder hanteert regio Twente wel vanuit een organisatie een verdeelsleutel voor MTB routes op basis van kilometers en bedrag X voor een breed pad en bedrag Y voor een singeltrack per jaar. Daarom zal zolang deze financiering zo werkt in die regio er ook zeker geen vignet komen.

Verder zijn de gesprekken in afrondende fase tussen de NTFU en Staatsbosbeheer over het standaardiseren van overeenkomst voor MTB routes. Dus de inhoud van de juridische kaders op Texel zullen hetzelfde worden als in Zuid-Limburg. Om een voorbeeldje te noemen bouwwerken of de juridische benaming te gebruiken ''opstallen'' in een route zijn (straks) niet (meer) toegestaan.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

RalfHorst schreef: vr 6 maart 2020, 09:11 Verder zijn de gesprekken in afrondende fase tussen de NTFU en Staatsbosbeheer over het standaardiseren van overeenkomst voor MTB routes. Dus de inhoud van de juridische kaders op Texel zullen hetzelfde worden als in Zuid-Limburg. Om een voorbeeldje te noemen bouwwerken of de juridische benaming te gebruiken ''opstallen'' in een route zijn (straks) niet (meer) toegestaan.
Hetgeen je schrijft is helemaal waar alleen het laatste stuk gaat het net mis. NTFU biedt nu al een modelcontract aan. SBB is afgehaakt maar maakt weer toe naderende beweging omdat zij niet alles kunnen verzekeren zoals de NTFU dat wel kan. We zitten daarin zeker nog niet in afrondende fase. En de opstallen/objecten/TTF's zijn wel degelijk opgenomen in het modelcontract van de NTFU. En die blijven erin, ook als SBB aanhaakt, dat was (voordat SBB afhaakte) ook al het geval.
Laatst gewijzigd door kuijtje.nl op vr 6 maart 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

_Chris schreef: vr 6 maart 2020, 07:39 Heeft de NTFU wel eens onderzoek gedaan naar de behoefte van mtbérs zelf? Of krijgen die het als laatste te horen?
Als je als lid van de NTFU via vereniging/stichting bij een van de 25 regio of MTB overleggen komt dan weet je dat daar dit soort discussies daar worden gehouden. En via nieuwsbrieven en de socials proberen we zoveel mogelijk fietsers op de hoogte te houden.
Maar er gaat voorlopig niets gebeuren aan de losse vignetten. Een nationaal vignet (mocht die er ooit komen) gaat nog wel ff duren. Voorlopig doen we het met 10 a 12 (ik heb het exacte aantal even niet paraat) losse vignetten/kaarten/passen (verplicht of vrijwillig) :D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Eigenlijk is het gewoon de discussie wegenbelasting vs rekeningrijden. Nu doen we nog aan rekeningrijden. Je betaalt waar je rijd (met het geluk dat vaker rijden niet zwaarder belast wordt :winkie: ).

Voor de auto ben ik voor rekeningrijden (want ik rij relatief weinig). Voor de mtb voor een soort wegenbelasting tarief. Maar ik ben niet de hele doelgroep mtb’ers dus tot die tijd wachten we maar af.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

kuijtje.nl schreef: vr 6 maart 2020, 10:34
RalfHorst schreef: vr 6 maart 2020, 09:11 Verder zijn de gesprekken in afrondende fase tussen de NTFU en Staatsbosbeheer over het standaardiseren van overeenkomst voor MTB routes. Dus de inhoud van de juridische kaders op Texel zullen hetzelfde worden als in Zuid-Limburg. Om een voorbeeldje te noemen bouwwerken of de juridische benaming te gebruiken ''opstallen'' in een route zijn (straks) niet (meer) toegestaan.
Hetgeen je schrijft is helemaal waar alleen het laatste stuk gaat het net mis. NTFU biedt nu al een modelcontract aan. SBB is afgehaakt maar maakt weer toe naderende beweging omdat zij niet alles kunnen verzekeren zoals de NTFU dat wel kan. We zitten daarin zeker nog niet in afrondende fase. En de opstallen/objecten/TTF's zijn wel degelijk opgenomen in het modelcontract van de NTFU. En die blijven erin, ook als SBB aanhaakt, dat was (voordat SBB afhaakte) ook al het geval.
Misschien ter aanvulling het gaat om de landelijke overeenkomst vanuit Staatsbosbeheer die voor alle Staatsbosbeheer terreinen gaat gelden. Dus niet de landelijke NTFU overeenkomst die gebruikt kan worden voor alle routes/andere eigenaren.
In de overeenkomst voor Staatsbosbeheer terreinen staat zeker wel het opstallen artikel in.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

kuijtje.nl schreef: vr 6 maart 2020, 10:50
_Chris schreef: vr 6 maart 2020, 07:39 Heeft de NTFU wel eens onderzoek gedaan naar de behoefte van mtbérs zelf? Of krijgen die het als laatste te horen?
Als je als lid van de NTFU via vereniging/stichting bij een van de 25 regio of MTB overleggen komt dan weet je dat daar dit soort discussies daar worden gehouden. En via nieuwsbrieven en de socials proberen we zoveel mogelijk fietsers op de hoogte te houden.
Maar er gaat voorlopig niets gebeuren aan de losse vignetten. Een nationaal vignet (mocht die er ooit komen) gaat nog wel ff duren. Voorlopig doen we het met 10 a 12 (ik heb het exacte aantal even niet paraat) losse vignetten/kaarten/passen (verplicht of vrijwillig) :D
Wanneer organiseer je je eerste MTB sector-overleg? Je vertelt hier wel heel erg veel dat ik eigenlijk best wel via dat kanaal gehoord zou willen hebben. Als ik naar het regio-overleg van deze regio ga (dat van E.T.) dan zit ik daar als enige vertegenwoordiger van een MTB Trailgroep stichting samen met de vertegenwoordigers van Race Toerfietsverenigingen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ODT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 3 november 2010, 19:48

5,- voor een dagkaart
25, - voor een jaarabbo

https://www.dentreekhenschoten.nl/
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Praktisch als je wil plakken i.p.v meenemen in je bagage.

Plak de sticker niet, maar bevestig de sticker met transparant tape.

Kun je de sticker nog hergebruiken, ergens anders op bevestigen als je helm stuk is, fiets verkocht etc....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie