Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

bouwpakket schreef: wo 25 maart 2020, 09:07 Aan de andere kant is het eigenlijk al heel goed dat er zoveel gefietst wordt. Daardoor is de track op die plaatsen al een stuk harder en minder hobbelig
Mee eens zijn grote stukken al zekker goed te rijden

Men moet het heel even de tijd geven.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Primar schreef: wo 25 maart 2020, 09:03 Wel leuk om te lezen. Dat bijna iedereen er van uit gaat dat de route al goed te rijden is voordat ie officieel open is.
.
.
Geef de vrijwilligers van den treek ook de tijd om er wat moois van te maken.
Nog maar 6 dagen. Check https://www.dentreekhenschoten.nl/ :winkie:

Corona of niet, dit is gewoon een ruk planning.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Willem12 schreef: wo 25 maart 2020, 09:46 Corona of niet, dit is gewoon een ruk planning.
Waar staat dan dat de routes dan ook racebanen zijn?
https://www.dentreekhenschoten.nl schreef: Beide routes hebben volop uitdagingen.
Niks aan gelogen toch? :D
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Niks meer racebaan te maken. Het is een fietsroute, geen wandelroute.

Na de ervaring met alle 1.0 routes op de Heuvelrug en hoe die binnen weken volledig naar de kloten gingen, is het zonde als dat hier ook gaat gebeuren. Ik ben bezorgd dat door dit geklungel een potentieel mooie route als sneeuw voor onze ogen verdwijnt. Welk genie een route gaat aanleggen door de veengrond bij het Hazewater...daar schaatsten wij vroeger en wij hoefden dat niet speciaal onder water te zetten.

Als je een route niet afmaakt en onderhoudt dan moet je hem direct sluiten en niet iedereen blijven lokken met een commerciële deal van 25E. Maar goed Den Treek c.s. staat hier in A'foort niet echt bekend als zelflerende organisatie.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Willem12 schreef: wo 25 maart 2020, 09:46
Primar schreef: wo 25 maart 2020, 09:03 Wel leuk om te lezen. Dat bijna iedereen er van uit gaat dat de route al goed te rijden is voordat ie officieel open is.
.
.
Geef de vrijwilligers van den treek ook de tijd om er wat moois van te maken.
Nog maar 6 dagen. Check https://www.dentreekhenschoten.nl/ :winkie:

Corona of niet, dit is gewoon een ruk planning.
Alle andere tracks waren zekker van af dag een goed te rijden. Dat ook geen hobbel te veel in.

Een beetje afwisseling tussen de routes moet er ook wezen. Wat mij betreft hoeven niet alle tracks voor snelheid gebouwd worden. Op sommige routes lijkt het soms net asfalt waar je op fietst.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Primar schreef: wo 25 maart 2020, 10:03 Sommige routes lijkt het soms net asfalt waar je op fietst.
Dit gebeurt vanzelf als er veel gereden wordt. Mooiste voorbeeld daarvan was het handbuilt stuk op Hoge Vuursche. Dit was een smal hobbelig spoortje waar je goed moest sturen. Door intensief gebruik verdween dat karakter en werd de track breder, vlakker en makkelijker.

Dus als de ondergrond zich ervoor leent en er veel gefietst wordt, zal ook deze route dat asfalt gevoel gaan geven. Het eerste stuk vanaf het pannenkoekhuis is al aardig glad gereden
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

bouwpakket schreef: wo 25 maart 2020, 10:14
Primar schreef: wo 25 maart 2020, 10:03 Sommige routes lijkt het soms net asfalt waar je op fietst.
Dit gebeurt vanzelf als er veel gereden wordt. Mooiste voorbeeld daarvan was het handbuilt stuk op Hoge Vuursche. Dit was een smal hobbelig spoortje waar je goed moest sturen. Door intensief gebruik verdween dat karakter en werd de track breder, vlakker en makkelijker.

Dus als de ondergrond zich ervoor leent en er veel gefietst wordt, zal ook deze route dat asfalt gevoel gaan geven. Het eerste stuk vanaf het pannenkoekhuis is al aardig glad gereden
Dat is ook niet erg.

Maar dit bewijst dus dat men geduld moet hebben.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Horsthil schreef: ma 16 maart 2020, 22:13
Wil mijn warrige verhaal nog even afsluiten met dat ik wel teleurgesteld ben in de afdaling bij de pyramide. Had meer verwacht van de singletrack. Men heeft er te weinig tijd in kunnen steken. Juist het terrein waarmee Den Treek echt klanten kon trekken heeft de bouwer moeten afraffelen door de factor tijd. Jammer, maar helaas. Overigens voelt de afdaling over het brede pad verkeerd en bijna ongemakkelijk. Het is een druk pad met wandelaars, spelende kinderen en kinderwagens. Dan komen een paar lui op fietsen naar beneden gescheurd, die ook nog eens continue jumpjen op de kleine afstapjes in het pad. Voelt niet goed, hoop dat daar een singletack komt.
Volledig eens wat betreft de afdaling van de pyramide, die had echt veel meer potentie. De lange brede afdaling is nu onderin bij de bocht links al vrij tricky, benieuwd hoe dat er over tijdje bijligt. Bij singletrack-'afdaling' na de lange brede afdaling gaat te veel op en en neer, waardoor je voor je gevoel nauwelijks afdaalt. alleen het laatste stuk richting het pannenkoekenhuis voelt nog enigszins als een afdaling. Ik had stiekem gehoopt op meer snelle Amerongen-achtige afdalingen.

Verder ben ik erg te spreken over de gehele route, de zuidlus gaat er ook steeds sneller bijliggen. Noordlus wordt helaas al wel erg mul. Afgelopen weekend na lange tijd alleen maar in Den Treek te hebben gereden weer eens een rondje Lage Vuursche gedaan, moet wel zeggen dat op zich wel een verademing was: nauwelijks hobbels in vergelijking met Treek, het voelde bijna als asfalt :tong . Wat betreft de hobbels heeft Den Treek nog een lange weg te gaan, maar dat komt vast wel goed. Maar het heeft juist ook wel weer iets dat Den Treek (nog) niet zo'n racebaan is als de rest van de routes

Gisteren het nieuwe vignet keurig via de post ontvangen, met het vriendelijke verzoek deze OP je helm of fiets te plakken om de toezicht te vergemakkelijken . De Heuvelrugvignetten plak ik altijd aan de binnenkant helm, maar dit vignet is zo groot dat ik nog even goed moet overwegen wat ik ermee ga doen. :wink:
Laatst gewijzigd door hanz op wo 25 maart 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

https://www.dentreekhenschoten.nl/asset ... 2020-1.pdf

Iemand een idee wanneer ze de het noord-oostelijke deel boven de Waterlooweg gaan aanleggen? De vlaggetjes staan er wel, maar ze mogen toch niks meer doen nu tijdens het broedseizoen? Dat gaat voor 1 april niet meer lukken dus.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik vind die sticket ook te groot. Heb hem al even gezien. Past niet op mijn helm en ik ga hem ook zeker niet op mn fiets plakken.
Overigens wacht ik nog even met het vignet kopen. Geef ze op den Treek nog 1-2 maanden en dan ga ik er weer volop rijden. Dan kan de baan of helemaal top zijn, of helemaal mul.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als ik die kaart zo zie krijg ik wel zin om te gaan fietsen! Samen met Zeisterlitz heb je dan wel een mooie ronde volgens mij, en 25,- is relatief gezien best aan de prijs, maar ik geloof dat ik het er best voor over zou hebben als ik de recensies hier zo lees. (en stickers gaan tegenwoordig allemaal in het hoesje van mijn telefoon, ik heb teveel fietsen en helmen om ze op te plakken ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

suravida schreef: wo 25 maart 2020, 11:27 Als ik die kaart zo zie krijg ik wel zin om te gaan fietsen! Samen met Zeisterlitz heb je dan wel een mooie ronde volgens mij, en 25,- is relatief gezien best aan de prijs, maar ik geloof dat ik het er best voor over zou hebben als ik de recensies hier zo lees. (en stickers gaan tegenwoordig allemaal in het hoesje van mijn telefoon, ik heb teveel fietsen en helmen om ze op te plakken ;-) )
Het ziet er op de kaart heel gaaf uit, vooral met de kaart van Zeisterlitz erbij. Eentje om boven je bed te hangen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1 april formeel open, hoeveel publiek trekt dat aan? En dat nu Corona heerst?

Wil geen ‘party pooper’ zijn, maar toch.
Mountainbike Ontwikkeling Zuid Limburg nam verantwoordelijkheid middels dit bericht, nieuwsbrief:


“MOZL en het coronavirus
De impact van de kabinetsmaatregelen

Nu het kabinet op 23 maart aangescherpte maatregelen heeft bekendgemaakt om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, geven wij aan wat daarvan volgens ons de gevolgen zijn voor het mountainbiken in Zuid-Limburg.

De maatregelen
De kern van de aangescherpte maatregelen is: blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen.
Klik voor meer informatie over de aangescherpte maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen.

De maatregelen en het mountainbiken
Biken in groepen is tenminste tot 1 juni niet mogelijk, zeker niet op de routes onder beheer van MOZL. Wij roepen de mtb-clubs dringend op om alle gezamenlijke tochten en andere bijeenkomsten tot 1 juni af te gelasten of uit te stellen tot (ver) na die datum.
Biken kan nog slechts alleen. We merken op dat mountainbiken in je eentje normaliter wordt afgeraden vanwege de veiligheid. Neem jezelf dus extra in acht als je alleen op pad gaat en vermijd technisch moeilijke routes (en groepen mensen).

Wij roepen iedereen op om de vereiste sociale distantie (1,5 meter) in acht te nemen. Niemand zit te wachten op verdere aanscherping van de maatregelen, waardoor ons ook nog het genoegen van een "frisse neus" wordt ontnomen.

De maatregelen en de werkzaamheden
MOZL schort de werkzaamheden aan mountainbikeroutes op tot tenminste 1 juni. Die werkzaamheden worden doorgaans door vrijwilligers uitgevoerd. Aangezien het onmogelijk is de vereiste sociale distantie te garanderen, zien we deze opschorting als de meest verantwoorde interpretatie van de aangescherpte maatregelen.

Tenslotte
Spijtig dat het mountainbiken in Zuid-Limburg op deze manier (tijdelijk) tot stilstand komt, ook om andere mensen te ontzien. Op dit moment stijgt het belang van de gezondheid van ons allen hier echter ver bovenuit.

Blijf gezond!

Fietsers niet schadelijker dan wandelaars voor de flora en fauna
Recreatiedrukte

Mountainbikers in het bos, niet iedereen is er fan van. En dat leidt soms zelfs tot gevaarlijke protestacties. Zo moet Staatsbosbeheer begin dit jaar mountainbikers in de Schoorlse Duinen waarschuwen voor grote gaten die in het parcours gegraven zijn. En raakt in april vorig jaar een fietser in Drenthe ernstig gewond nadat er ijzerdraad op keelhoogte over de weg is gespannen. “Van de zotte”, noemt meervoudig Nederlands kampioen mountainbiken Patrick Jansen het. “Hoe ver wil je gaan om je zin door te drijven?”

Interview met Patrick Janssen voor De Monitor, waarin hij onder meer zegt: "Het is heel goed mogelijk om MTB-routes aan te leggen die voor zo min mogelijk overlast zorgen voor natuur en andere recreanten." Patrick heeft onder meer voor MOZL enkele mooie mountainbiketrails ontworpen.
Lees het hele interview.”

Iets wat geldt voor de hele UHR natuurlijk, niet alleen deze nieuwe route.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 25 maart 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

+1 voor boven staande. In mijn beperkte mtb kring worden de maatregelen toegepast.



Ik houd de UHR sticker als steun voor de stichting in lengte der jaren. :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

aurelius schreef: wo 25 maart 2020, 11:45 1 april formeel open, hoeveel publiek trekt dat aan? En dat nu Corona heerst?

Wil geen ‘party pooper’ zijn, maar toch.
Mountainbike Ontwikkeling Zuid Limburg nam verantwoordelijkheid middels dit bericht, nieuwsbrief:


“MOZL en het coronavirus
De impact van de kabinetsmaatregelen

Nu het kabinet op 23 maart aangescherpte maatregelen heeft bekendgemaakt om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, geven wij aan wat daarvan volgens ons de gevolgen zijn voor het mountainbiken in Zuid-Limburg.

De maatregelen
De kern van de aangescherpte maatregelen is: blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen.
Klik voor meer informatie over de aangescherpte maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen.

De maatregelen en het mountainbiken
Biken in groepen is tenminste tot 1 juni niet mogelijk, zeker niet op de routes onder beheer van MOZL. Wij roepen de mtb-clubs dringend op om alle gezamenlijke tochten en andere bijeenkomsten tot 1 juni af te gelasten of uit te stellen tot (ver) na die datum.
Biken kan nog slechts alleen. We merken op dat mountainbiken in je eentje normaliter wordt afgeraden vanwege de veiligheid. Neem jezelf dus extra in acht als je alleen op pad gaat en vermijd technisch moeilijke routes (en groepen mensen).

Wij roepen iedereen op om de vereiste sociale distantie (1,5 meter) in acht te nemen. Niemand zit te wachten op verdere aanscherping van de maatregelen, waardoor ons ook nog het genoegen van een "frisse neus" wordt ontnomen.

De maatregelen en de werkzaamheden
MOZL schort de werkzaamheden aan mountainbikeroutes op tot tenminste 1 juni. Die werkzaamheden worden doorgaans door vrijwilligers uitgevoerd. Aangezien het onmogelijk is de vereiste sociale distantie te garanderen, zien we deze opschorting als de meest verantwoorde interpretatie van de aangescherpte maatregelen.

Tenslotte
Spijtig dat het mountainbiken in Zuid-Limburg op deze manier (tijdelijk) tot stilstand komt, ook om andere mensen te ontzien. Op dit moment stijgt het belang van de gezondheid van ons allen hier echter ver bovenuit.

Dit geldt toch voor alle routes
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Plaats reactie