Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Staat dat kaartje ergens online?
Afbeelding
Ja staat op de Facebook-pagina Den Treek/ Henshoten
En dit is de bron
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 20017&z=13
#OpaRijdtEenIZZO
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Marcobiker schreef: vr 11 december 2020, 23:03
havana schreef: vr 11 december 2020, 18:03Waarom niet? Is toch privéterrein dus de eigenaar bepaalt de regels.
Civielrechtelijk zijn er twee grondslagen voor een “boete”: onrechtmatige daad en wanprestatie. In deze casus zou er sprake zijn van een onrechtmatige daad. Maar... om een geldbedrag verschuldigd te zijn, oet er dan sprake zijn van aantoonbare en aan de overtreding gerelateerde schade. En die is er natuurlijk niet.
De belangrijkste civielrechtelijke grondslag voor een boete is de contractuele boete. "Als u op ons terrrein zonder helm fietst moet u € 100 betalen" is een rechtsgeldige boete. Dat niet dragen van die helm wordt daarmee dan overigens een wanprestatie, omdat je je niet aan de overeenkomst met de terreineigenaar houdt.

Onrechtmatige daad is juist geen grondslag voor een boete, maar voor een scala aan andere maatregelen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Nope. De contractuele boete heb ik juist buiten beschouwing gelaten omdat die niet van toepassing is. Uit het enkele gebruik van een (fiets)route kan geen wilsovereenstemming afgeleid worden.

Maar zelfs als dat wél het geval zou zijn, zou het nog steeds niet tot een boete kunnen leiden, om dezelfde reden als bij de onrechtmatige daad: er is geen aantoonbare, causaal verbonden schade.

De reden voor de landeigenaar om deze voorwaarde in zijn regels op te nemen, moet veel eerder gezocht worden in de hoek van de aansprakelijkheid: door deze eis te stellen en te communiceren, wordt het nog lastiger dan het al is om de landeigenaar aansprakelijk te stellen bij een eventueel ongeval.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Art 461 is gewoon strafrecht. Geldt juist op privéterrein en mag uit hoofde van dat artikel door een bevoegde handhaver beboet worden uit naam van de eigenaar. De handhaver is soms in dienst bij de eigenaar
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Mijn lessen recht op school zijn al ff geleden, maar; als je beboet kunt worden voor rijden zonder vignet kun je dat toch ook voor rijden zonder helm? Beide zijn voorwaarden die zijn opgesteld door de terreineigenasr/organisator/uitbater.

Edit: wat Bert zegt dus...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

vibemaker schreef: zo 13 december 2020, 10:19 Edit: wat Bert zegt dus...
Hou die vast!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bert l. schreef: zo 13 december 2020, 22:46
vibemaker schreef: zo 13 december 2020, 10:19 Edit: wat Bert zegt dus...
Hou die vast!
Ik weet niet zeker of ik jou wel vast wil houden :bier:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

vibemaker schreef: zo 13 december 2020, 22:48
bert l. schreef: zo 13 december 2020, 22:46

Hou die vast!
Ik weet niet zeker of ik jou wel vast wil houden :bier:
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

bert l. schreef: zo 13 december 2020, 10:03Art 461 is gewoon strafrecht. Geldt juist op privéterrein en mag uit hoofde van dat artikel door een bevoegde handhaver beboet worden uit naam van de eigenaar. De handhaver is soms in dienst bij de eigenaar
Uiteraard. Maar dan is er sprake van overtreding van een wettelijke bepaling - die gewoon beboet kan worden. Bij een "alleen fietsen met helm-regel" is dat niet het geval.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Afgelopen zondag voor het eerst de blauwe en rode route gereden! Gaaf! ! Een erg mooie technische route!
Ik woon niet echt om de hoek, maar tis zeker de moeite waard om een paar keer per jaar hier te gaan biken.

:-q
grapmg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 6 september 2016, 16:35

Marcobiker schreef: ma 14 december 2020, 12:27
bert l. schreef: zo 13 december 2020, 10:03Art 461 is gewoon strafrecht. Geldt juist op privéterrein en mag uit hoofde van dat artikel door een bevoegde handhaver beboet worden uit naam van de eigenaar. De handhaver is soms in dienst bij de eigenaar
Uiteraard. Maar dan is er sprake van overtreding van een wettelijke bepaling - die gewoon beboet kan worden. Bij een "alleen fietsen met helm-regel" is dat niet het geval.
Je kunt voorwaarden stellen aan de toegang. Niet houden aan de voorwaarden betekend overtreding van art 461 (verboden toegang)
Als je meer wilt weten staan hier een paar leuke voorbeelden.
https://securityenrecht.webs.com/Artike ... aarden.pdf

Overigens moet dit duidelijk worden aangegeven heb ik zelf ooit een "boete" gekregen voor buiten de paden MTBen maar succesvol bezwaar aangetekend omdat er geen borden stonden langs de route die ik ben gefietst allen bij de hoofdingang van het bos
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

grapmg schreef: do 17 december 2020, 18:17 Overigens moet dit duidelijk worden aangegeven heb ik zelf ooit een "boete" gekregen voor buiten de paden MTBen maar succesvol bezwaar aangetekend omdat er geen borden stonden langs de route die ik ben gefietst allen bij de hoofdingang van het bos
Stond er nergens langs die route zelf een bord?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
grapmg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 6 september 2016, 16:35

bouwpakket schreef: do 17 december 2020, 18:39
grapmg schreef: do 17 december 2020, 18:17 Overigens moet dit duidelijk worden aangegeven heb ik zelf ooit een "boete" gekregen voor buiten de paden MTBen maar succesvol bezwaar aangetekend omdat er geen borden stonden langs de route die ik ben gefietst allen bij de hoofdingang van het bos
Stond er nergens langs die route zelf een bord?
Geen borden langs de route die ik en mijn fietsmaatje hadden genomen om het bos in te fietsen. Was overigens in soest niet in de treek. Met foto's kunnen aantonen dat er geen borden stonden.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

grapmg schreef: do 17 december 2020, 19:58
bouwpakket schreef: do 17 december 2020, 18:39
Stond er nergens langs die route zelf een bord?
Geen borden langs de route die ik en mijn fietsmaatje hadden genomen om het bos in te fietsen. Was overigens in soest niet in de treek. Met foto's kunnen aantonen dat er geen borden stonden.
:-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Dus dan kunnen we massaal het kammetje gaan rijden als je tactisch je route kiest
Plaats reactie