Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rutger S schreef: do 17 januari 2019, 12:29 Uit de reactie die ik terug kreeg van het landgoed, blijkt dat het allemaal nog in een heel prille fase verkeerd. volgens mij gaat dit nog wel ff duren, en ben benieuwd of ze dit uberhaupt vd grond krijgen.
Ha, goed dat je hebt nagevraagd. Ik denk niet dat het iemand verrast. Nog doorgevraagd over gedogen...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Kapitein Iglo schreef: do 17 januari 2019, 17:08
Rutger S schreef: do 17 januari 2019, 12:29 Uit de reactie die ik terug kreeg van het landgoed, blijkt dat het allemaal nog in een heel prille fase verkeerd. volgens mij gaat dit nog wel ff duren, en ben benieuwd of ze dit uberhaupt vd grond krijgen.
Ha, goed dat je hebt nagevraagd. Ik denk niet dat het iemand verrast. Nog doorgevraagd over gedogen...?
Nee niet doorgevraagd, maar het is publiek geheim dat er niet tegen opgetreden wordt. max 25 km is overigens reeel denk ik. Ik heb laatst vanaf de dodeweg naar de pyramide van austerlizt en terug over zoveel mogelijk bestaande trails gereden zonder een pad 2x te doen en zat op ruim 20 km. er zitten heel veel ruiterpaden daar, die wil je ook niet continue kruisen.. dus waar die 80 km vandaan komt is een raadsel. De toertocht "kozakkerput tocht" zit op max 45 km door het landgoed, maar dan heb je wel wat meer oversteken erin en zit er nog een stuk in bij laan 1914 en de golfbaan

maar goed als ze slim zijn sluiten ze zich gewoon aan bij de UHR en leggen ze een rondje aan vanaf leusden zuid naar austerlitz en dan nog een verbinding vanaf de pyramide met de UHR austerliz. Zoals ik al zei iedereen rijdt die route toch al. :) Als je een eigen vignet gaan invoeren gaat het iig niet werken.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Zojuist een berichtje hierover op fb:
Mountainbiketracé op het landgoed in ontwikkeling

Momenteel wordt gewerkt aan een klein netwerk aan mountainbikeroutes op het landgoed. Dit netwerk zal aansluiten op de andere MTB-routes op de Heuvelrug. Hiermee ontstaat een aan een geknoopt tracé van 180 kilometer. Tot de aanleg van een klein netwerk op het landgoed is besloten om de natuur en het wild op het landgoed meer rust te bieden. Maar bovenal komt een gescheiden mountainbiketracé de veiligheid van de verschillende groepen bezoekers ten goede. De laatste jaren ontstaan er steeds vaker conflicten tussen mountainbikers, wandelaars en ruiters.
Het landgoed heeft een deskundige in de hand genomen die advies geeft over de aan te leggen parkoersen. Naar verwachting zal in het najaar van 2019 gestart worden met de aanleg van het nieuwe tracé. Over de aanschaf van een vignet en over de kosten daarvan bestaat nog geen duidelijkheid.
bron

Klinkt als een vaste route en het einde van vrij rijden.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ben vooral ook benieuwd of dit dan ook het einde van de kozakkenputtocht betekent. Niet dat ik hem nog rijdt...

De treek heeft leuke hoogte meters, ben benieuwd of ze die ook gaan gebruiken. Misschien wel een soort Amerongen dichter bij huis. Ben ook benieuwd hoe ze aansluiting op de heuvelrug gaan realiseren. En tot slot hoe ze dat dan willen doen met eigen vignet of sluiten ze aan bij mtb heuvelrug. Hoe gaan ze onderhouden.

Zo veel vragen, maar aan het bericht te zien zijn ze daar zelf ook nog niet over uit. Jammer van het vrije rijden, maar als er een hele gave route voor terug komt, zal je mij niet horen klagen.
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

StephanR schreef: ma 14 oktober 2019, 10:17 Zojuist een berichtje hierover op fb:
...
Dit netwerk zal aansluiten op de andere MTB-routes op de Heuvelrug. Hiermee ontstaat een aan een geknoopt tracé van 180 kilometer. Tot de aanleg van een klein netwerk op het landgoed .....
Naar verwachting zal in het najaar van 2019 gestart worden met de aanleg van het nieuwe tracé. Over de aanschaf van een vignet en over de kosten daarvan bestaat nog geen duidelijkheid.
Klinkt als een vaste route en het einde van vrij rijden.
Redelijk vermoeiend bericht. Je legt een klein netwerk aan, oftewel Afoort & Leusden <> Pyramide en claimt dan meteen 180km die helemaal niet van jou zijn en waar je niet aan mee wilt werken want je laat discussie over vignet open. Vervolgens weet je niet wanneer je gaat beginnen terwijl het al najaar 2019 is......zijn de vergunningen wel allemaal binnen ?

Wat een amateuristische bende en dan nog het lef hebben om een tekst te schrijven waar de glorie van MTB Heuvelrug op je afstraalt... :evil: :evil:
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Relax, ze bedoelen het goed :bier:

Het komt inderdaad wat vreemd over. Maar het is hún landgoed, ze mogen er mee doen wat ze willen. Als ze wildrijden tegen willen gaan, moeten ze er echt wat moois van maken. Vignetkosten en onderhoud spelen ook sterk mee, maar MTB Utrechtse Heuvelrug heeft er zoals het er nu naar uitziet geen rol in.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 14 oktober 2019, 10:50 Ze bedoelen het goed
Maar het is hún landgoed, ze mogen er mee doen wat ze willen.
Ik betwijfel ten zeerste of ze goed bedoelen. Ze hadden al drie/vier jaar geleden aan kunnen haken bij MTB Heuvelrug. Maar niks van dat alles. Wij zijn apart, wij zijn speciaal, wij willen eigen pad met eigen regeling. Ik vrees voor het ergste.
Laatst gewijzigd door Willem12 op di 15 oktober 2019, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Den Treek gaat aanleg en onderhoud volledig zelf verzorgen. Inderdaad volledig zonder MTB Utrechtse Heuvelrug Zal ook geen onderdeel uitmaken van "ons" netwerk. Ik begrijp dat er een eigen vignet komt. Geen idee wat de kosten zullen zijn.
Verwacht echter niet dat die in lijn zullen liggen met onze € 7,50 voor 120km+ trails. Deze maand wordt gestart met graven.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Willem12 schreef: ma 14 oktober 2019, 11:01
Kapitein Iglo schreef: ma 14 oktober 2019, 10:50 Ze bedoelen het goed
Maar het is hún landgoed, ze mogen er mee doen wat ze willen.
Ik betwijfel ten zeerste of ze goed bedoelen. Ze hadden al drie/vier jaar geleden aan kunnen haken bij MTB Heuvelrug. Maar niks van dat alles. Wij zijn apart, wij zijn speciaal, wij willen eigen pad met eigen regeling. Ik vrees voor het ergste.

Een echte vent plaatst het Landgoed privé in Box 3 van zijn vermogen en tikt belasting af. Fam. Beaufort trekt dat niet en heeft Landgoed in diverse Stichtingen en N.V.'s weggewerkt die aanspraak maken op subsidie van de overheid. Wij, de overheid, de burgers, stellen als voorwaarde voor subsidie dat het gebied opengesteld moet worden. Nu zijn die wetten die dit regelen al wat ouder en gaan uit van wandelaars, (schelpen) fietspaden en paarden routes. Er is dus geen wettelijke verplichting voor aanleg MTB, maar we blijven welkom :) en Den Treek moet voor alles netjes vergunningen aanvragen.

Niet teveel naar Amerikaanse T.V. kijken, ons recht werkt echt heel anders. Kijk liever Schotse T.V. voor de "right of way" of Zweedse TV voor het "allemansrecht".

P.s. Ik laat me graag corrigeren voor de precieze juridische context van overheids subsidie en toegangsrecht.
Ik heb helemaal geen behoefte je te corrigeren ;) . Ik ken die voorgeschiedenis, ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe dit gaat uitpakken. De insteek zal anders zijn, ze zullen het best doen met een winstoogmerk. Tijd zal het leren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Willem12 schreef: ma 14 oktober 2019, 11:01
Kapitein Iglo schreef: ma 14 oktober 2019, 10:50 Ze bedoelen het goed
Maar het is hún landgoed, ze mogen er mee doen wat ze willen.
Ik betwijfel ten zeerste of ze goed bedoelen. Ze hadden al drie/vier jaar geleden aan kunnen haken bij MTB Heuvelrug. Maar niks van dat alles. Wij zijn apart, wij zijn speciaal, wij willen eigen pad met eigen regeling. Ik vrees voor het ergste.

Een echte vent plaatst het Landgoed privé in Box 3 van zijn vermogen en tikt belasting af. Fam. Beaufort trekt dat niet en heeft Landgoed in diverse Stichtingen en N.V.'s weggewerkt die aanspraak maken op subsidie van de overheid. Wij, de overheid, de burgers, stellen als voorwaarde voor subsidie dat het gebied opengesteld moet worden. Nu zijn die wetten die dit regelen al wat ouder en gaan uit van wandelaars, (schelpen) fietspaden en paarden routes. Er is dus geen wettelijke verplichting voor aanleg MTB, maar we blijven welkom :) en Den Treek moet voor alles netjes vergunningen aanvragen.

Niet teveel naar Amerikaanse T.V. kijken, ons recht werkt echt heel anders. Kijk liever Schotse T.V. voor de "right of way" of Zweedse TV voor het "allemansrecht".

P.s. Ik laat me graag corrigeren voor de precieze juridische context van overheids subsidie en toegangsrecht.
Correctie doorgevoerd :winkie:
Er is nagenoeg geen enkel landgoed dat niet opengesteld is (of valt onder een stichting/natuurbeschermingsorganisatie), simpelweg omdat je dan voor de belasting fors aangeslagen wordt. Dit resulteert in afstoot en vergaande productiedoelstellingen van bossen (kostendekkende kaalkap ed). Daarom is de regeling bedacht om deze natuur te behouden en open te stellen voor het publiek, in ruil voor een lagere belastingdruk. Je betaalt effectief geen OZB, dus geen belasting over dit vermogen. De regeling is echt niet heel gek, wij als publiek krijgen er een hoop voor terug en de natuur wordt effectief tot in de eeuwigheid behouden (je mag namelijk aftikken als je deze status wilt verwijderen namelijk :bier: ). Subsidies hebben hier niet veel mee van doen. Hoogstens dat je alleen in aanmerking komt voor, mits opengesteld.

Wat mij betreft stelt een "echte vent" zijn landgoed open voor het publiek, daar hebben wij als samenleving namelijk veel meer aan! Dan dat iemand domweg een paar % belasting betaalt wat in de algemene middelen verdwijnt en hij de enige is die hier lusten van heeft.

Schotse en Zweedse regelgeving staat héél erg ver van de Nederlandse realiteit af. (Amerikaans trouwens ook). Daarmee vergelijken levert dan ook niets op. In het dichtbevolkte Nederland is nu eenmaal ieder stukje grond bestemd en voorzien van een eigenaar. Onze invulling van dit soort regels is dan ook totaal anders.

Ik begrijp trouwens dat in de nieuwsbrief er sprake is van een vignet te kopen via hun eigen webshop... :((
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klopt - de ruiters op hun landgoed moeten die ook aanschaffen via die webshop. Die hebben denk ik wel veeeeel meer paden tot hun beschikking. Ben benieuwd of de kosten van de MTB-track even hoog zullen zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Klein rekensommetje op wat bericht bouwpakket. Als de UHR dus 120 km is, en Den treek spreekt van een aaneengesloten route netwerk, dan zou er 60 km aan mtb route komen. Dat is relatief realistisch, aangezien het gebied gigantisch is.

Overigens verwacht ik ook nog een hoop elende met vignetten. Stel je zou dus makkelijk vam de ene naar de andere route kunnen fietsen, gaan we dan straks ook het probleem krijgen van het verkeerde vignet voor de verkeerde route. Krijgen we straks natuurmonumenten situaties waarbij beweerd wordt, dat men overal mag rijden met dat vignet, maar dan is het den treek die dat stelt? Nog meer vragen en praktische problemen. Kan nog eens leuk worden
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

En als ze dan echt zelf het wiel weer moeten gaan uitvinden: Krijgen we daar dan de standaard pijlen en aanduidingen, of wordt dat ook eigen treeks? :tong
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik zit niet te wachten op mensen die zelf besluiten dat ze op het NPUH-netwerk gaan aansluiten.
Hoe dan, Geert?
Nou, wat van jou is, is mij. En wat van mij is, is van mijn eigen.
Laatst gewijzigd door bert l. op ma 14 oktober 2019, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar Bert, het wordt een verrassing! Leuk toch :tong ?

:-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie