Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: do 9 januari 2020, 16:55
suravida schreef: do 9 januari 2020, 16:18

Serieus? Als ik de routes in de Beaufortain naast die rondom Alp d'Huez leg, of Livigno, of Bex, dan zie ik daar toch wel grote verschillen in het karakter van de routes, en niet alleen door het eventuele verschil in ondergrond of klimaat. In ieder geval een veel groter verschil dan tussen de routes van Patrick. Vlaardingen en Zeist lijken meer op elkaar dan Livigno en Bex. Sterker nog, dat is een van de redenen waarom de Alpen zo gaaf zijn. Stukje rijden en het kan ineens een ander continent lijken.


Disclaimer: Ik ben best wel fan van de routes van Patrick, zowel Zeist als Vlaardingen zijn top.
Als je van de vuilnisbelt route een heel klein stukje naar de UHR rijdt, dan klopt het ook dat je in NL heel verschillende routes hebt :bier:


Maar als je geen verschil in karakter tussen Amerongen en Zeist ziet, dan heeft het weinig zin hier een oordeel neer te zetten... Dat zijn op min of meer gelijk terrein toch heel andere routes. De enige variant die je dan nog kunt verzinnen is 1.0 (ja, er zijn nog andere varianten te verzinnen met niet-natuurlijke obstakels of met mega veel onderhoud, maar dat is dus geen optie).
Geen verschil zou ik niet zeggen. (Sterker nog, dat zeg ik ook niet, ik ben het zelfs helemaal met je eens!) Ik reageer hier op jouw stelling dat je alle paden in de Alpen op elkaar vind lijken. En ik heb blijkbaar een punt, aangezien je daar niet op reageert. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 9 januari 2020, 17:35 Ik reageer hier op jouw stelling dat je alle paden in de Alpen op elkaar vind lijken. En ik heb blijkbaar een punt, aangezien je daar niet op reageert. :winkie:
Natuurlijk generaliseer ik een beetje. Maar in feite is een berg vaak al 2 of 3 soorten terrein. Boven de boomgrens lijken de bergen en paden behoorlijk op elkaar, tussen de naaldbomen is het vaak ook min of meer gelijk van de ene naar de andere berg. En waar de loofbomen staan, vaak ook weer wat vlakker terrein, lijkt de boel ook weer op elkaar. Het hangt er dus van af waar je precies fietst. Maar wat je wel kunt zeggen is dat het nergens in de Alpen op de UHR lijkt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Kapitein Iglo schreef: do 9 januari 2020, 16:52
Rutger S schreef: do 9 januari 2020, 15:59

Nou en ?
En.

Laat ik het zo zeggen, en dit ligt echt puur aan mezelf hoor: iedereen loopt hier te roeptoeteren over wat er wel en niet goed zou zijn aan deze route en de aanpak, en waarom het niet is aangesloten bij de Stichting MTBUHR, waarom dat juist niet of wel zou moeten etc etc. Ik heb eigenlijk behoefte aan nieuwe informatie over lengte, kosten, route, en het zou fijn zijn als Den Treek zelf daar wat meer over zou loslaten, zodat we meer weten wat we kunnen verwachten. Maar dat gaat nou eenmaal niet komen, ook niet als je erom vraagt. Dus gewoon afwachten is het devies. En ik blijf me afvragen waarom juist deze route zo onder een vergrootglas ligt. In Limburg wordt een aantal veranderingen en uitbreidingen gerealiseerd en dat krijgt bijna geen aandacht. Heel bijzonder.
je kan dit topic ook links laten liggen en niet reageren. Ik snap niet wat er een probleem is aan het speculeren rondom een route als den Treek zelf niet communiceerd. (doen ze sws zelden) wat moet je anders op een forum. zonder roeptoeteren is het hier maar een saaie boel, maar goed

Het is vrij zeker hoe lang de route gaat worden (ca 30 km ) hoe die gaat lopen (zie mijn eerdere post) en hoe die eruit ziet (meer van hetzelfde) en ook zeer zeker dat deze een eigen vignet krijgt die duurder is dan de 7.50 vd UHR (>/=10e)


Verder denk ik dat er gewoon veel mensen uit de regio UHR actief zijn op dit forum en dat daarom veel posts zijn in de topcs


.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rutger S schreef: do 9 januari 2020, 18:01 Verder denk ik dat er gewoon veel mensen uit de regio UHR actief zijn op dit forum en dat daarom veel posts zijn in de topcs


.
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Lars TB schreef: do 9 januari 2020, 16:55
suravida schreef: do 9 januari 2020, 16:18

Serieus? Als ik de routes in de Beaufortain naast die rondom Alp d'Huez leg, of Livigno, of Bex, dan zie ik daar toch wel grote verschillen in het karakter van de routes, en niet alleen door het eventuele verschil in ondergrond of klimaat. In ieder geval een veel groter verschil dan tussen de routes van Patrick. Vlaardingen en Zeist lijken meer op elkaar dan Livigno en Bex. Sterker nog, dat is een van de redenen waarom de Alpen zo gaaf zijn. Stukje rijden en het kan ineens een ander continent lijken.


Disclaimer: Ik ben best wel fan van de routes van Patrick, zowel Zeist als Vlaardingen zijn top.
Als je van de vuilnisbelt route een heel klein stukje naar de UHR rijdt, dan klopt het ook dat je in NL heel verschillende routes hebt :bier:


Maar als je geen verschil in karakter tussen Amerongen en Zeist ziet, dan heeft het weinig zin hier een oordeel neer te zetten... Dat zijn op min of meer gelijk terrein toch heel andere routes. De enige variant die je dan nog kunt verzinnen is 1.0 (ja, er zijn nog andere varianten te verzinnen met niet-natuurlijke obstakels of met mega veel onderhoud, maar dat is dus geen optie).

Ja dat is dus een verschil in landschap en niet in stijl...
Als je goed naar de routes van PJ kijkt zie je een heel duidelijk patroon (stijl)
- Bochten zijn altijd erg overzichtelijk en lopen mooi.
- klimmen en afdalingen gaan meestal op zo'n vloeiend mogelijk manier en nooit en een directe steile lijn omhoog of naar beneden.
- tracks zijn vrij breed aangelegd.
- Bouwwijze is altijd op dezelfde manier gedaan met een graafmachine .

Dit alles maakt het hele prettige en leuke routes om te rijden maar maakt al zijn routes ook wel een beetje hetzelfde voorspelbaar/herkenbaar.
Eigenlijk is het jammer dat er (tot nu toe) slecht één professioneel bedrijf in Nederland bestaat die routes ontwerpen en aanleggen, ik denk dat als er meer zouden zijn dit de diversiteit van de routes wel ten goede zou komen.
Have fun!
Rinse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: do 9 januari 2020, 18:15 - Bochten zijn altijd erg overzichtelijk en lopen mooi.
- klimmen en afdalingen gaan meestal op zo'n vloeiend mogelijk manier en nooit en een directe steile lijn omhoog of naar beneden.
- tracks zijn vrij breed aangelegd.
- Bouwwijze is altijd op dezelfde manier gedaan met een graafmachine .
Dat zeg ik: anders is wel mogelijk, ten koste van bakken met onderhoud!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Singletrack Sundays schreef: do 9 januari 2020, 18:15 - Bochten zijn altijd erg overzichtelijk en lopen mooi.
- klimmen en afdalingen gaan meestal op zo'n vloeiend mogelijk manier en nooit en een directe steile lijn omhoog of naar beneden.
- tracks zijn vrij breed aangelegd.
- Bouwwijze is altijd op dezelfde manier gedaan met een graafmachine .
Overal waar steile klimmetjes in een route zitten met deze ondergrond moet je heel vaak zand aanbrengen om weer op te hogen. Of door de slijtage wordt het vanzelf minder steil. Of er komen kunststof matten in te liggen :-{

In het stuk wat nu aangelegd is zitten een aantal korte steile klimmetjes waar heel veel gelopen wordt. Dus precies wat je wil, anders. Nu maar kijken hoe het houdt.

Er is nog een reden waarom niet altijd anders aangelegd wordt. Het kost gewoon tijd en/of geld om bijvoorbeeld met de hand een (technische) singletrack aan te leggen. Of met de machine, zoals HS.

Bij Rheden zie je nu experimenten met andere soorten tracks. De pumptrack midden ik het bos ziet er briljant uit op foto's, maar daar gaat het merendeel van de bikers geen plezier aan beleven. Een stuk is alleen de toplaag afgehaald. Rijdt echt anders. Erg leuk. Maar ik vrees voor de lange termijn gewoon weer dat het baggerstroken worden.

Wat betreft PJ routes. Kan jij me vertellen welke singletrack van de UHR NIET door PJ zijn aangelegd? Dat zijn er namelijk nogal wat inmiddels
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bouwpakket schreef: do 9 januari 2020, 19:09
Singletrack Sundays schreef: do 9 januari 2020, 18:15 - Bochten zijn altijd erg overzichtelijk en lopen mooi.
- klimmen en afdalingen gaan meestal op zo'n vloeiend mogelijk manier en nooit en een directe steile lijn omhoog of naar beneden.
- tracks zijn vrij breed aangelegd.
- Bouwwijze is altijd op dezelfde manier gedaan met een graafmachine .
Overal waar steile klimmetjes in een route zitten met deze ondergrond moet je heel vaak zand aanbrengen om weer op te hogen. Of door de slijtage wordt het vanzelf minder steil. Of er komen kunststof matten in te liggen :-{

In het stuk wat nu aangelegd is zitten een aantal korte steile klimmetjes waar heel veel gelopen wordt. Dus precies wat je wil, anders. Nu maar kijken hoe het houdt.

Er is nog een reden waarom niet altijd anders aangelegd wordt. Het kost gewoon tijd en/of geld om bijvoorbeeld met de hand een (technische) singletrack aan te leggen. Of met de machine, zoals HS.

Bij Rheden zie je nu experimenten met andere soorten tracks. De pumptrack midden ik het bos ziet er briljant uit op foto's, maar daar gaat het merendeel van de bikers geen plezier aan beleven. Een stuk is alleen de toplaag afgehaald. Rijdt echt anders. Erg leuk. Maar ik vrees voor de lange termijn gewoon weer dat het baggerstroken worden.

Wat betreft PJ routes. Kan jij me vertellen welke singletrack van de UHR NIET door PJ zijn aangelegd? Dat zijn er namelijk nogal wat inmiddels
In ieder geval de oude paden die er al lagen :tong
Maar volgens mij HS (want die is al zo vaak aangepast), Afdaling langs Bergweg, Handbuild HV.?
Zeist vast ook wel wat maar daar ben ik al in geen jaren meer geweest.

Stukjes Rheden vond ik ook erg leuk, rijd echt anders omdat je snelheid hier wat lager op is. (nieuwe Schoorl is een beetje vergelijkbaar)
zal inderdaad wat modderiger worden maar zal niet zo snel breed gereden worden omdat er simpelweg te veel bomen staan.
Oude LV was ook best modderig maar bleef ondanks dat wel een smalle singletrack (op de plekken waar hij als Singletrack aangelegd was)
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ik had verwacht dat je de verschillende bouwers er zo uit had gehaald
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Kapitein Iglo schreef: do 9 januari 2020, 18:15
Rutger S schreef: do 9 januari 2020, 18:01 Verder denk ik dat er gewoon veel mensen uit de regio UHR actief zijn op dit forum en dat daarom veel posts zijn in de topcs


.
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
En je hebt ook van die import bewoners, die hier speciaal komen wonen voor de route's. Al zeggen ze van niet om de vrouw niet wijzer te maken.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bouwpakket schreef: do 9 januari 2020, 20:20 Ik had verwacht dat je de verschillende bouwers er zo uit had gehaald
Dan heeft PJ da andere vlaggetjes plaatser goeie instructies gegeven ;)
Maar goed blijf bij mijn menig dat het wel een herkenbare (flowtrail) stijl is.
Uiteindelijk komt het masterplan van track and trails, een Architect metselt natuurlijk ook niet zelf de wanden.
Have fun!
Rinse.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

naze1975 schreef: do 9 januari 2020, 20:44
Kapitein Iglo schreef: do 9 januari 2020, 18:15

Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
En je hebt ook van die import bewoners, die hier speciaal komen wonen voor de route's. Al zeggen ze van niet om de vrouw niet wijzer te maken.
Heuvelrugverwatering. Schaamteloos.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hemeopatisch verdund?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

_Chris schreef: wo 8 januari 2020, 19:14
bouwpakket schreef: wo 8 januari 2020, 17:29 Tegen de klok in. Dus het stuk langs de Woudenbergseweg moet je van west naar oost rijden
Voel je aan de flow en zie je aan de kombochten.

Het stuk langs de Zeisterweg deed mij aan de Appelscha(Bosberg) denken
Afijn het wordt mooi hier in Woudenberg ;)
Dat dacht ik al, aan de kombochten in afdalingen enzo inderdaad. Ben heel benieuwd hoe de rest gaat worden!
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kapitein Iglo schreef: do 9 januari 2020, 18:15
Rutger S schreef: do 9 januari 2020, 18:01 Verder denk ik dat er gewoon veel mensen uit de regio UHR actief zijn op dit forum en dat daarom veel posts zijn in de topcs


.
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
Geloof ik niks van :wink:
Plaats reactie