MTB Route Vam-berg (Wijster)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Die “berg” lijkt Bergschenhoek wel. :o
Ook een pittige track trouwens, technisch met zware klimmetjes.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Gisteren een rondje gedaan, alleen de rock gardens maar even links laten liggen. Leuke route geworden, vraag me wel af hoe lang het grind en steentjes goed blijft liggen
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Zal de route met de nieuwe stukken morgen (zaterdag dus) goed te doen zijn, na de regen van de afgelopen dagen? Of beter nog even laten rusten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

drpaul schreef: vr 29 november 2019, 14:02 Zal de route met de nieuwe stukken morgen (zaterdag dus) goed te doen zijn, na de regen van de afgelopen dagen? Of beter nog even laten rusten?
Denk niet dat iemand daar al ervaring mee heeft, dus als jij het zou willen uitzoeken voor ons... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Lars TB schreef: vr 29 november 2019, 14:06
drpaul schreef: vr 29 november 2019, 14:02 Zal de route met de nieuwe stukken morgen (zaterdag dus) goed te doen zijn, na de regen van de afgelopen dagen? Of beter nog even laten rusten?
Denk niet dat iemand daar al ervaring mee heeft, dus als jij het zou willen uitzoeken voor ons... :wink:
Liever iemand die dichtbij woont.....
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vandaag geweest. De route op de bult lag er wel aardig bij. Sommige bochten naar beneden al mooi kapot geremd. Lage gedeeltes onder de bult her en der wel water, maar de kombochten wat hoger pakken en dan had je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Een deel van de route is al een poosje afgesloten, iemand enig idee hoe dat zit.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Aanbrengen van extra grind wellicht? Op de rest van de route ligt behoorlijk wat
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Zou kunnen maar dat ene pad is zekef al 2 mnd afgesloten. Ze hebben schapengaas geplaatst en op 2 plekken loopt het gaas over het pad onder een hele flauwe hoek, dus een poortje maken wordt daar lastig. Op andere plekken hebben ze wel poortjes gemaakt in de vorm van wildroosters.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Luc151 schreef: wo 8 april 2020, 10:18 Een deel van de route is al een poosje afgesloten, iemand enig idee hoe dat zit.
Dat zit zo:

https://opfietseindrenthe.nl/nieuws/afsluiting-vamberg/
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Had ik al gezien, bedankt voor de terugkoppeling, ik ben er zelfs al stiekem al overheen gereden afgelopen week.
Mooi dat die rockgarden weer open gaat, daar zat een mooie drop in.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Het idee was leuk, uitwerking en onderhoud dramatisch. De rockgardens zijn gewoon te rijden, maar de trails om er te komen amper. Ook moet je enorm veel schapen willen ontwijken. En ook de stront ervan...
⛧⛧⛧
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Ik vind de uitwerking ook teleurstellend. Grindpaden zijn heuvelop vooral in de bochten en hele stijle stukken slecht te rijden, daar moet je het gras in om grip te houden. En in de afdalingen slaat het helemaal nergens op. Valt niet fatsoenlijk snelheid te houden, bochten zijn niet op snelheid te rijden.

De rockgardens ben ik ook geen fan van. Hele grote gaten / spleten tussen de mega keien. Voor de doorsnee XC rijder niet te doen. Enduro elementen zijn leuk maar waarom 30 rock gardens, maar geen enkele flowy downhill, worteltapijtje, drop offs, switch backs etc.
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Zaterdag heb ik de route ook gefietst. Omhoog was het erg lastig met dat losse grind. Eigenlijk niet te doen, helemaal niet in de bochten omhoog. Ik ga dan ook door het gras. Dan kan ik net zo goed overal rijden op de VAM-berg waar er gras ligt.
Er zijn een paar stukken waar geen grind op ligt, die zijn juist beter te berijden. Is het geen optie om er dan geen grind op de paden te leggen? Ik weet niet hoe het dan wordt als het natter wordt.
Ik vind het wel jammer, want ik vind het heel leuk om technisch steil te klimmen en te dalen, maar het losse grind zorgt er voor dat ik niet snel weer terug komt. Dan ga ik liever hier in de buurt naar de Kloosterbulten bij Assen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Dat losse grint is wel een extra uitdaging maar om nu te zeggen het is niet te rijden, mwaah.
Bij de rock gardens even afstappen en kijken welke lijn je het beste kunt rijden, werkt prima.
Plaats reactie