MTB Route Sibculo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vanmorgen voor het eerst deze route gefietst. We waren gestart bij landal greenparks. We hadden veel gehoord over de route leuke jumps en drops en northshore enige minpuntje waren de soms toch lange verbinding stukken over de weg.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ook ik heb vanochtend voor het eerst route Sibculo gefietst. Na de start op de parkeerplaats van het Landal-park, was het 14 kilometer een vrij saaie bedoeling, onderbroken door een paar stukken singletrack die wel potentie hebben. Nu liepen de singletracks nog niet lekker (logisch, aangezien ze er kort liggen), maar met bochtjes en diverse ttf's (north shore, jumps, drops) was dit wel een zeer aangename onderbreking van de asfaltstroken.
Maar vanaf de oude MX-baan veranderde alles. Bijna alleen maar singletrack, onverwachte stukjes downhill, klimmetjes, langs een "ravijn" (oké, vijver, maar het voelde met wat fantasie wel zo). Deze 10 kilometer waren echt ontzettend leuk. Niet gedacht dat er bij Sibculo nog zo'n hoogteverschillen zouden zijn.

kortom, de volledige route zal ik niet snel nog een keer fietsen, maar het stukje bij Sibculo een keer of 2-3 wel.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag deze route gereden. Wat opvallend weinig reacties hier overigens. Terwijl ze wel een trailaward hebben gekregen :~

Maar de route dus. Paar leuke stukken. Wat technische uitdagingen die heel goed te doen waren. Eerlijk gezegd maakte het voor mij daarmee de route niet goed. Teveel asfalt en lange rechte saaie stukken. Alleen het stukje bij Sibculo rond het vennetje is wel leuk. Snap echt niet dat deze route zo hoog gewaardeerd wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Zit de denken om hier eens heen te gaan. Op de MTB app wisselende reacties. Zelfs iemand die de drops als volgt: gevaarlijke houten steigers die omhoog gaan en dan plots ophouden. Dus saai en gevaarlijk.

Is de route de laatste tijd nog aangepast? De moeite waard.
Geen gezeik, mountainbike!
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ben er zelf al een tijdje niet geweest maar als ik hun Facebook moet geloven zijn er aardig wat stukjes bijgekomen.
Maar denk nog steeds dat er aardig wat asfalt tussen zit
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat is recent? Ik heb de route in januari gereden. Wat mij betreft niet de moeite waard om er speciaal heen te gaan. Tuurlijk er zitten best een paar leuke stukken in en de features zijn gewoon grappig en goed te doen maar ook best wat asfalt eerlijk gezegd.

Ben je toevallig in de buurt dan gewoon even meepakken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ben er toevallig afgelopen weekend geweest, omdat ik het vanuit huis mee kan pakken en een keer wat anders wou zien. Een groot gedeelte rondom de spartelvijver van Sibculo is afgesloten, ik denk ivm droogte. Ik heb de omleiding gevolgd en de route achter villapark De Vlegge opgepakt. Dit zijn wat leuke single trails, vervolgens veel asfalt en een paar korte single trails in de veengebieden die zijn bedekt met een dikke laag houtsnippers.
Voor mij niet de moeite waard ; het mooie gedeelte rondom de spartelvijver ligt eruit, de houtsnippers zijn niet mijn ding en asfalt al helemaal niet. Ik kom een keer terug als er voldoende water is gevallen en alle tracks weer open zijn.
Er is daar wel een fanatieke onderhoudsploeg die continu bezig is om de route te verbeteren en uit te breiden waar het kan en mogelijk gemaakt wordt door grondeigenaren. Dus daar ligt het niet aan, maar de mogelijkheden in dit gebied zijn beperkt en ze hebben nu pech met de droogte.
Wel een dikke pluim voor de groep vrijwilligers die er veel tijd in steken.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Duidelijk, ik kom in het najaar terug. Dank voor de info.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb ervan genoten. Mooie afwisseling van asfalt en single tracks. Mag iets meer onverhard in zitten, maar hetgeen erin zit is meer dan prima. En ik kon geen reden vinden voor de afsluiting, maar misschien komt dat door de neerslag die gevallen is.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Wat een super onderhouden route! Goed gemaaid, dat is in deze tijd van het jaar niet overal zo. Ook de TTF’s zijn deels vernieuwd en goed onderhouden. Knap werk.
Geen gezeik, mountainbike!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Even een kick: gisteren Sibculo weer eens gefietst. Route ligt er nu erg goed bij. Geen modder, weinig mul zand. Singletracks lopen steeds beter, af en toe wel erg smal, en ook alle TTF's liggen er prima bij. Natuurlijk zitten er saaie stukken bij, maar voor af en toe is dit wel te doen. TTF's zijn voor de beginnende tot gemiddelde MTBer een leuke uitdaging. Persoonlijk vond ik het eenvoudig te doen, maar ik vond het wel een leuke toevoeging, die je te weinig vind.
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Rondje Sibculo is hier op video te bewonderen
https://www.youtube.com/watch?v=NpEuoilsTFs

Zie op de facebookpagina (https://www.facebook.com/zandenveen)
Dat komende zaterdag 14 mei de opening van de MTB-route Sibculo Zand en Veen is, met o.a. clinics.
Wel even inschrijven
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MTBSjoerd schreef: ma 9 mei 2022, 21:05
Zie op de facebookpagina (https://www.facebook.com/zandenveen)
Dat komende zaterdag 14 mei de opening van de MTB-route Sibculo Zand en Veen is, met o.a. clinics.
Wel even inschrijven
Ik heb me 10 dagen geleden ingeschreven maar nog niks gehoord :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gisteren gereden. Zoals hier eerder opgemerkt is de zuidelijke lus een dertien in een dozijn route. Asfalt, slootkant, singletracks in de berm van de weg en af en toe een leuk stukje .
De noordkant is wel erg leuk met singletracks rond meertjes. Je kan de leuke stukken sluiten. Met een stuk van 1,2 km fietspad kan je de zuidelijke lus overslaan.
Plaats reactie