MTBroutes.nl eigen overzicht kaart

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik gebruik de website van MTBroutes.nl regelmatig om nieuwe routes op te zoeken zodat ik weer eens wat anders kan rijden. Fantastische site natuurlijk en de score bij de routes zijn een mooie indicatie hoe goed de route is. Nu is er ook een optie op de site om alle routes op de kaart te tonen, alleen kan ik daar niet zien wat de score is per route. Dan moet je eerst op de link klikken en een nieuwe pagina openen om te zien wat de score is. Het leek mij handiger om dit direct op de kaart ook te tonen.

Nu heb ik zelf wat in elkaar geknutseld zodat dit wel direct ook op het overzicht te zien is, was meer voor eigen gebruik, maar misschien hebben andere mensen hier ook iets aan. Ik heb de site verwijderd op verzoek van MTBRoutes.nl. Ik heb een net antwoord gehad op de vraag of het toegestaan was om mijn overzicht kaart te delen. en ik snap ook waarom ze vragen mijn site weer uit de lucht te halen. Ze gaan misschien zelf hun eigen overzicht kaart aanpassen om de score in de tooltip te verwerken :-q

Wat ik heb gedaan is alle route's een kleur gegeven aan de hand van de score:
Groen: 4 of hoger
Geel: 3.7 of hoger
Oranje: 3.4 of hoger
Rood: 3 of hoger
Grijs: alles lager dan 3

Als je de muis over de marker houdt zie je ook gelijk het daadwerkelijke cijfer, afstand en hoogte meters. Je kan ook op de marker klikken dan ga je naar de pagina van de route op MTBRoutes.nl

Het is allemaal gebaseerd op de data van MTBRoutes.nl, maar wordt niet automatisch geupdate, dus zijn de score's zoals ze nu zijn.
Laatst gewijzigd door Linc op vr 9 augustus 2019, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Misschien kun je iets combineren met dit item: viewtopic.php?f=10&t=134965
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Top idee, en geen woorden maar daden. Ik zet hem bij mijn bookmarks!

Een tip; Als je een logisch kleurenpalet gebruikt hoef je niet te spieken. Bijvoorbeeld van lichtroze bij een score van 3 of lager tot donkerrood bij een score van 4 of hoger. Van lichtgrijs naar donkergrijs of bijvoorbeeld van geel naar donkerbruin. Dan voel je aan waar de kleuren voor staan wat overzichtelijker werkt.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

pietervl schreef: do 1 augustus 2019, 22:16 Een tip; Als je een logisch kleurenpalet gebruikt hoef je niet te spieken. Bijvoorbeeld van lichtroze bij een score van 3 of lager tot donkerrood bij een score van 4 of hoger. Van lichtgrijs naar donkergrijs of bijvoorbeeld van geel naar donkerbruin. Dan voel je aan waar de kleuren voor staan wat overzichtelijker werkt.
Dat doe ik nu toch ook al? Of vindt je de kleuren die ik gebruik niet duidelijk? Groen is 4 of hoger, geel is 3,7 of hoger, oranje is 3,4 of hoger en rood is 3 of hoger. Alles daaronder is grijs en is voor mij niet interessant genoeg om ver voor te rijden, tenzij hij vlakbij een andere route ligt en mooi te combineren is bijvoorbeeld.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeer goed initiatief!

Ik zou alleen de kleuren gevoelsmatig anders hebben gekozen.
Bv: Rood, meest hot, meest opvallende kleurtje op kaart, voor de best gerate routes.
Dan oranje. Dan geel, dan groen.

(Of, bv ‘wintersport’-indeling: zwart, rood, blauw, groen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Even een zeik opmerking. Haal jij je data direct van mtbroutes en zo ja, heb je daar toestemming voor? En zo nee, ga je de kleuren elke keer aanpassen als het aantal sterren veranderen. Ik vind het wel een goed idee, ik heb er ook altijd de pl.... in als ik een route aan klik, enn dan weer terug ga dat ik dan weer opnieuw op dat deel moet inzoemen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rood is uit, was voorheen altijd hot...en is nu het tegen over gestelde :( daarom begreep ik ook niet de nieuwe forum kleur :-? Nu dat we het toch over kleuren hebben.. :-D .... Het nieuwe rood is dus groen :-q groen is in dit nieuwe tijdperk hot.... :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Wat betreft kleuren van de route's is voor alles wel wat te zeggen natuurlijk. Mijn gedachte gang was groen is goed, rood is slecht en dan met overgang van groen naar rood krijg je al gauw geel en oranje, dus vandaar.

De skiroute kleur codering vind ik ook wel een goed idee, maar bij ski piste's slaat dat meer op de moeilijkheidsgraad niet hoe populair de piste is.

Rood is hot zou inderdaad misschien een logische zijn, maar dan zou ik blauw kiezen als minder populair. dan zou je als tussen kleuren oranje en paars kunnen gebruiken. Ik zal vanavond eens een variant maken.
naze1975 schreef: vr 2 augustus 2019, 12:05 Even een zeik opmerking. Haal jij je data direct van mtbroutes en zo ja, heb je daar toestemming voor? En zo nee, ga je de kleuren elke keer aanpassen als het aantal sterren veranderen. Ik vind het wel een goed idee, ik heb er ook altijd de pl.... in als ik een route aan klik, enn dan weer terug ga dat ik dan weer opnieuw op dat deel moet inzoemen.
Zoals ik mijn openingspost zei, ik had dit meer voor eigen gebruik gemaakt omdat ik het overzicht van mtbroutes niet heel handig vond. En nee ik haal de data niet direct van mtbroutes, dus het is inderdaad een moment opname. Ik kan wel heel makkelijk de scores updaten, dat is 5 min werk ofzo.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Linc schreef: vr 2 augustus 2019, 13:02
naze1975 schreef: vr 2 augustus 2019, 12:05 Even een zeik opmerking. Haal jij je data direct van mtbroutes en zo ja, heb je daar toestemming voor?[...]
Zoals ik mijn openingspost zei, ik had dit meer voor eigen gebruik gemaakt omdat ik het overzicht van mtbroutes niet heel handig vond. En nee ik haal de data niet direct van mtbroutes, dus het is inderdaad een moment opname. Ik kan wel heel makkelijk de scores updaten, dat is 5 min werk ofzo.
Interessante weergave en snap ook goed dat je dat zo voor eigen gebruik doet.
Waardeer het ook dat je dit met ons wil delen.

Alleen als je het zo publiceert, dan is het wel verstandig en netjes om dat toch eerst even met de mensen van MTBroutes.nl af te stemmen.

Zij besteden al jaren lang veel tijd en moeite in het onderhouden van contacten met routebeheerders door het hele land en wij kunnen de vruchten plukken van het resultaat daarvan: het bestand met routes, de individuele gpx'en en alle info daaromheen (achtergrondinfo, reacties, waarderingen) .

In dat kader is het denk ik minder van belang of de routes technisch gezien direct/indirect (dynamische verwijzing vs gedownloade momentopname) van mtbroutes.nl komt, maar is de vraag of het inhoudelijk direct hun data is.

Dat is niet het geval als je alle routes zelf fietst en de gpx van je tracklog publiceert, maar in dit geval lijkt de data 1-op-1 overgenomen, zie onderstaande afbeelding met vergelijking van beide bestanden.

Het in bestand met verzamelde routes van de mtbroutes website zit ook een copyrightmelding die zulk gebruik als overlay niet toestaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Dit is wat er in de GPX bestanden staat:
GPStrack alleen voor eigen gebruik / Commercieel gebruik niet toegestaan / (c) MTBroutesNL
copyright author: MTBroutesNL
link: https://www.mtbroutes.nl/zeeland/Noord-Beveland-West
copyright author: OpenStreetMap and Contributors - The data is made available under ODbL
link: https://www.openstreetmap.org/copyright
link: https://mtb.waymarkedtrails.org
Ik verdien hier niks mee, kost me eerder alleen maar geld vanwege het hosten. Ik zou net zo lief mijn code op de site van MTBRoutes.nl zetten zodat ik geen dataverkeer hoef te betalen, maar mijn ervaring is dat men vaak niet zo graag andere mensen aan hun site laten sleutelen.

Uiteindelijk heb je aan mijn overzicht niets als je daadwerkelijk een route wil gaan rijden, dan moet je als nog naar de site van MTBRoutes.nl gaan om daar de route te downloaden/Extra info lezen/Reacties van gebruikers lezen. En ik link ook direct naar de site van MTBRoutes.nl,.Mocht het toch niet toegestaan zijn, haal ik de site weer uit de lucht en is het alleen voor mijzelf handig.
Laatst gewijzigd door Linc op vr 9 augustus 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

In het verzamelbestand met routes staat in de header:
* GPStrack alleen voor eigen gebruik / Commercieel gebruik of gebruik als overlay bij kaartbestanden is niet toegestaan / (c) MTBroutesNL
Ik nam aan dat je die had gebruikt. Je kan natuurlijk ook de losse gpx-bestanden hebben geoogst en samengevoegd oid. Dan kom j enaast de bepaling over eigen gebruik in de gpx ook nog op het auteursrecht de verzameling als geheel.

Maar dat is niet wat je wilde meegeven, dat is namelijk dat het overnemen van andermans data voor je -gewaardeerde- vrijwilligerswerk doorgaans een stuk succesvoller gaat als je dat even vraagt bij de rechthebbende en uitlegt wat je wil doen (ik heb daar enige ervaring in).

Het vragen kan leiden tot leuke samenwerkingen. Andersom leidt het ongevraagd gebruik van andermans data vaak tot een minder positieve reactie en juridische discussies waar slechts weinig mensen blij van worden.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik heb een bericht gestuurd via het contactformulier van MTBRoutes.nl. :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Linc schreef: vr 2 augustus 2019, 23:29 Ik heb een bericht gestuurd via het contactformulier van MTBRoutes.nl. :-q
Top, succes! :-q
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Nu speel ik even advocaat van de duivel. :evil:

Wat is copyright in deze.

Een voorbeeld:
De GPX data van de kabouterroute in Swolgen heb ik zelf aan hen aangeleverd.
Het is dus strikt genomen mijn data die ik met hen heb gedeeld .

Is het dan fair als ik de data onvoorwaardelijk beschikbaar stel dat zij hier dan hun copyright aanhangen?

Ik snap best dat zij eea. investeren in de site en dat commercieel gebruik ongewenst is maar in het geval van user generated content stuit dit mij toch wel een beetje tegen de borst.
Plaats reactie