MTBroutes.nl eigen overzicht kaart

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Als je veel moeite steekt in het op een specifieke manier van bij elkaar brengen en ordenen van data die op zichzelf ook vrij beschikbaar is, dan kan er op het geheel toch een vorm van juridische bescherming zoals databankrecht gelden.

Bij mtbroutes.nl zie je dat ze een verzamelbestand aanleggen met routes waarvan bekend is dat ze inderdaad nog toegankelijk zijn (en routes verwijderen als er signalen zijn dat ze niet meer toegankelijk zijn), actualiseren en aanpassen (tracks filteren en voorzien van betere hoogtedata). Dat alles bij elkaar kost veel moeite. Het staat jou als leverancier van je track wel vrij om je track ook aan te bieden bij dataverwerkers die minder strenge voorwaarden verbinden aan hergebruik van hun eindproducten. Als dat je wens is, dan kan ik je Google in ieder geval niet aanraden :evil:

Er zijn in het verleden veel (soms best complexe) rechtszaken geweest over zulke zaken, ook over situaties waar ik persoonlijk een stuk minder blij van wordt (niet vrijgeven van hergebruik van telefoonnummers dan PTT/KPN; ondanks dat de nummers op zichzelf niet beschermd waren, mocht je niet de inhoud van de cd-foongids zomaar overnemen). Zie hier een van de vele voorbeelden
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ze hebben gewoon een handige site opgezet, dus volgens mij moeten we gewoon blij zijn dat ze het doen. Ik zag alleen nog een kans voor verbetering, hopelijk voeren ze dat snel door in hun overzichtskaart. :-q
Plaats reactie