Harry Slinger: Eindbaas op de UHR.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: wo 28 augustus 2019, 22:36Uhm? Dit kun je echt zelf niet verzinnen?
Ik kan heel veel verzinnen en aannemen, maar of het dan ook overeenkomt met de realiteit?
Lars TB schreef: wo 28 augustus 2019, 22:36Misschien omdat die buitenlandse biker MOET oefenen om ergens boven/overheen/beneden te komen? Misschien omdat de meeste buitenlandse bikers door hebben dat je wel een cursus moet volgen? Dat het heel gebruikelijk is in het buitenland om een cursus te volgen!

En dat de gemiddelde NL-biker denkt: "ik kan toch fietsen?" En inderdaad overal wel doorheen komt, eventueel met een voetje aan de grond, maar verder dus geen behoefte heeft, noch de noodzaak voelt om meer te oefenen.
Het probleem is dus dat:
- NL-biker: komt rond en heeft geen behoefte of noodzaak om meer te oefenen
- Buitenlandse collega: komt niet rond, moet oefenen

Impliceert dat alleen dat er voor iedere route rekening mee moet worden gehouden dat de gemiddelde NL biker rond komt waarbij hij misschien aan de grenzen van z'n comfortzone komt maar nog steeds niet "f*ck dit gaat" behoeft of noodzaak heeft om echt te gaan oefenen (je zou dat mijns inziens het faciliteren van het probleem kunnen noemen) of kan er best een route zijn waar hij in een keer die noodzaak wel gaat voelen en die niet voor de gemiddelde biker weggelegd is?

Z'n buitenlandse collega (of de NL-biker op vakantie) gaat ook routes tegenkomen die voor hem niet te rijden zijn, dus heel uitzonderlijk is dat concept dat nie alles voor iedreeen te rijden is niet. En voor de een is dat dan misschien al in de Ardennen, voor een ander de Alpen; maar iedereen gaat dat moment ergens tegenkomen in mijn ervaring.
Ik denk dat je ook in Denemarken net zulke bikers vindt als in NL. Zou misschien met het terrein te maken kunnen hebben?!
Ik denk dat je het type "ik kan fietsen" biker overal wel tegenkomt, alleen dat afhankelijk van de beschikbare routes die hoogmoed wat sneller of minder snel gevolgd wordt door de val...

Dat kan wat ambulances opleveren maar als je die niet accepteert (waar het wel op zal uitdraaien), kun je beter gaan schaken wat mij betreft.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

cheeta schreef: do 29 augustus 2019, 06:52 Dat kan wat ambulances opleveren maar als je die niet accepteert (waar het wel op zal uitdraaien), kun je beter gaan schaken wat mij betreft.
Dit is precies de reden waarom routes niet moeilijker mogen. Een eigenaar zitt niet te wachten op ongelukken. Naast vervelend voor slachtoffer, kost het hulpdiensten en eigenaren tijd, het is slecht voor het imago en er is een risico op claims (kost ook weer geld en tijd). Ik weet zeker dat jij als eigenaar ook geen andere beslissing zou nemen.

Ik vind het prima dat jij dan liever gaat schaken. Ik ben wel blij dat we dit allemaal mogen. Ik geniet van wat we hebben en probeer iedere keer een klein stapje verder te komen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Even voor de duidelijkheid, we hebben het over een vaste xc mountainbike route.
Ik weet niet of jullie wel eens in België, Duitsland of Frankrijk op een vaste route hebben gereden?
Op de meeste routes kom je niet veel spannenders tegen dan gravelweg en fireroad.
Ik heb eens een paar routes geprobeerd in de vogezen en dat was echt om te huilen zo saai.
Meeste mooie dat je daar kan rijden ligt op wandelpaden of in bikeparks.

Als ik in Nederland in een bikepark ga rijden of local trails kom ik ook best dingen tegen waar ik niet fietsend van af of op kom als gemiddelde mountainbiker.
Ik ben iig heeeel blij met trails als HS op de HEUVELRUG, vijf jaar geleden was er op 20km 1 singletrail te vinden en nu liggen er dit soort afdalingen.
Laatst gewijzigd door funride op do 29 augustus 2019, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

AMEN!

En nu allemaal de fiets op en stoppen met janken!!

:bier: :bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Meegs schreef: wo 28 augustus 2019, 23:20
Maar dit heeft weinig te maken met het feit dat een stukje trail nu wordt verafgood en iedereen die het daar niet helemaal mee eens is, als ketter wordt bestempeld.
Kom kom, overdrijven is ook een vak....
Dit topic is ontstaan als schijtlollige reactie op bert, maar zeker ook als een eerbetoon naar de trailcrew toe.
En uit enthousiasme.... toen ik met Robko na de 1e keer HS beneden kwam was ‘t alleen maar “whohooo, t*ring wat gaaf zeg, wát een trail.”
Dus als TS zie ik graag dat we nu kappen met vergelijk buitenland, onze broek laten zakken en God op onze blote knietjes bedanken voor deze, in NL ongekende, upgrade. Hail Harry! :bier:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bouwpakket schreef: wo 28 augustus 2019, 22:59 Ik heb in Denemarken ook wat leuke routes mogen doen. Daar had je bij vaste routes de keuze uit rode en zwarte lussen. Écht rood en zwart! In Nederland zal het inderdaad met kleine stapjes gaan. Wat kan en mag zal van terreineigenaren afhangen.
Ik heb geen mening over het onderwerp, maar ik heb in Nieuw Zeeland o.a. deze track gereden (gebouwd door de nieuw zeelandse staatsbosbeheer):
https://www.trailforks.com/trails/deans-bank-track/

Daar hebben we het over een hoogteverschil van 75 meter tussen het hoogste en laagste punt, maar dat is een behoorlijk veelzijdige track vol zwarte opties inclusief gaps, stijle afdalingen en enge off-camber. Hij is in de basis voor vrijwel iedereen, inclusief het zeist-op-zondagochtend publiek, prima te rijden maar op snelheid en zeker als je de zwarte bordjes volgt alleen voor de besten. Op dit niveau de beste singletrack die ik gereden heb, en het deed me dromen van wat er nog mogelijk zou zijn in Nederland als de authoriteiten er iets anders in zouden staan.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Giant-E schreef: do 29 augustus 2019, 09:33
Dus als TS zie ik graag dat we nu kappen met vergelijk buitenland, onze broek laten zakken en God op onze blote knietjes bedanken voor deze, in NL ongekende, upgrade. Hail Harry! :bier:
Je broek laten zakken voor God daar doe ik niet aan mee. Er zullen heel wat koorknapen zijn die daar nare herinneringen aan hebben overgehouden. :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dice Oldskool schreef: do 29 augustus 2019, 11:19
Giant-E schreef: do 29 augustus 2019, 09:33
Dus als TS zie ik graag dat we nu kappen met vergelijk buitenland, onze broek laten zakken en God op onze blote knietjes bedanken voor deze, in NL ongekende, upgrade. Hail Harry! :bier:
Je broek laten zakken voor God daar doe ik niet aan mee. Er zullen heel wat koorknapen zijn die daar nare herinneringen aan hebben overgehouden. :bier:
:lol: :lol:

Maar verder vond ik de inhoud van Giant-E's post wel hout snijden. Om maar even in termen van bosgebied te blijven, waar deze prachtige trail immers gelegen is. ;)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bouwpakket schreef: do 29 augustus 2019, 07:07
cheeta schreef: do 29 augustus 2019, 06:52 Dat kan wat ambulances opleveren maar als je die niet accepteert (waar het wel op zal uitdraaien), kun je beter gaan schaken wat mij betreft.
Dit is precies de reden waarom routes niet moeilijker mogen. Een eigenaar zitt niet te wachten op ongelukken. Naast vervelend voor slachtoffer, kost het hulpdiensten en eigenaren tijd, het is slecht voor het imago en er is een risico op claims (kost ook weer geld en tijd). Ik weet zeker dat jij als eigenaar ook geen andere beslissing zou nemen.

Ik vind het prima dat jij dan liever gaat schaken. Ik ben wel blij dat we dit allemaal mogen. Ik geniet van wat we hebben en probeer iedere keer een klein stapje verder te komen.
Je kunt toch EN heel blij zijn met wat er in Nederland gerealiseerd wordt, EN hopen dat het in de toekomst allemaal nog een stapje uitdagender gaat worden (ik verafgood de UHR trailcrew nog net niet, maar heb ze wel bijzonder hoog zitten hoor ;-) )?

Twee weken geleden in de Pyreneeen heb ik de grootste krukken op huurfietsen de stoeltjeslift in zien stappen op huurfietsen, en die kwamen grotendeels weer heelhuids naar beneden. Over het groene lijntje, maar dat groene lijntje was lastiger dan alles wat op de UHR te vinden is (met uitzondering van Harry wellicht; ga ik zondag achter komen :winkie: ). Desondanks was dit groene lijntje ook voor een 6-jarige veilig te rijen (het bewijs daarvan staat in mijn Strava feed). Ik herken dus veel in de post van Cheeta.
En ja, ik heb ook iemand met 2 gebroken armen afgevoerd zien worden, dus het kan ook misgaan.

Met Denemarken heb ik dezelfde ervaringen als enkele schrijvers hierboven. Het lokale parcours kende een blauw lusje (simpele single-trail en fire-road), met listige rode en zwarte uitbreidingen die je ook kon overslaan. Hopelijk gaat het in Nederland ook steeds meer die kant op (en op verschillende routes zijn er al micro-voorbeelden te vinden, zoals Easy-Diff en de Kuil in Schoorl en de Handbuilt op Lage Vuursche).
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef: wo 28 augustus 2019, 23:20
Lars TB schreef: wo 28 augustus 2019, 22:36

Uhm? Dit kun je echt zelf niet verzinnen?

Misschien omdat die buitenlandse biker MOET oefenen om ergens boven/overheen/beneden te komen? Misschien omdat de meeste buitenlandse bikers door hebben dat je wel een cursus moet volgen? Dat het heel gebruikelijk is in het buitenland om een cursus te volgen!
MOET??? Ik geloof niet dat elke buitenlandse biker begint met een cursus. Er zullen legio buitenlanders die kunnen "fietsen" zoals wij dat kunnen en dus ook gewoon op een mtb stappen om een route te fietsen.
Of heb je soms een steekproef gehouden om tot zulke beweringen te komen?
Ik ben ook gewoon op een mtb gestapt maar niet met de veronderstelling dat ik kan mountainbiken omdat ik kan fietsen. Ik ben erop gestapt omdat ik het leuk vond om bij een zandafgraving destijds rond te fietsen. En van daaruit ben ik verder "het bos" ingedoken. En ook in het buitenland.
MOET!!!
tiewrap schreef: wo 28 augustus 2019, 23:35 Ik mocht eens cursus geven aan de lokale bevolking in de Franse Alpen.
Een klacht van hun was, dat ze nergens konden mountainbiken.
Alles was te zwaar en te moeilijk, en in de vallei was niet veel.

Hun leek Nederland dus echt geweldig :lol:

Les nemen, en daar dus ook voor betalen is in het buitenland veel normaler dan hier denk ik ja.
Dat dus.

En ik beweer nooit zomaar iets, mocht je dat ontgaan zijn... :roll:

Ik ben meermaals in Vancouver geweest en de standaard vraag toentertijd was "hoe heb je leren biken? (in Nederland)" En daar weet dus iedereen dat voordat je de North Shore op duikt, een cursus het minimale is.

In Oostenrijk en Zwitserland is het net als bij skiën dus ook bij mountainbiken tegenwoordig gebruikelijk eerst een cursus te doen. Want ook die lui kunnen verzinnen als ze een pad de berg op rijden, ze ook weer naar beneden moeten en dat dat best tegen kan vallen. En anders zijn ze daar na de eerste rit wel achter. En er zitten er vast bij die zelf OEFENEN. Om inderdaad die die moeilijke paden af te komen. Want zonder oefenen lukt dat niet!! In tegenstelling tot in Nederland, waar je inderdaad geen speciale kunde nodig hebt om welke route dan ook te overleven. Dat bedoel ik dus, hier hoef je niet te oefenen en dat doen hele volksstammen dus ook niet. En dat valt op genoeg plekken op en op een HS nog meer!

Meegs schreef: wo 28 augustus 2019, 23:20 Maar dit heeft weinig te maken met het feit dat een stukje trail nu wordt verafgood en iedereen die het daar niet helemaal mee eens is, als ketter wordt bestempeld.
Dat zit in jouw hoofd, zoals anderen dat ook al aangeven. Het is alleen onzinnig om dit stukje parcours neer te sabelen, want het is gewoon leuk. Niemand die meer beweert!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

Onlangs het vignet voor de UHR aangeschaft, eigenlijk om Rhenen eens te gaan rijden. Maar door dit topic denk ik dat m'n eerste rit toch maar eens in Amerongen gaat zijn :D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kan het niet laten om af en toe maar weer eens te testen of die UH routes nog steeds van die onmogelijk saaie tracks zijn.
In de loop van de middag staat er weer zo'n vervelende MTBcheck op het programma, het moét gewoon regelmatig even om een beetje up to date te blijven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Jan Willem schreef: do 29 augustus 2019, 13:48 Kan het niet laten om af en toe maar weer eens te testen of die UH routes nog steeds van die onmogelijk saaie tracks zijn.
In de loop van de middag staat er weer zo'n vervelende MTBcheck op het programma, het moét gewoon regelmatig even om een beetje up to date te blijven.
Sterkte...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bedankt voor het meeleven :((
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie