Weekendje Limburg; welke routes?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Eind oktober ga ik met een vriend voor het eerst in Limburg fietsen.
We gaan 2 dagen fietsen en de keuze is gevallen op het rijden van een aantal vaste routes.
Per dag willen we zo'n 50km fietsen en de 50km willen we bereiken door een aantal vaste routes aan elkaar te knopen.
We zoeken routes met zo min mogelijk asfalt of brede paden, maar wel veel singletracks, hoogteverschil en technische stukken.
Nu heb ik al op de site van Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg gekeken, maar kom er niet echt uit welke routes aan te bevelen zijn.
Als ik de genoemde routes wat verder ga bekijken kom ik best veel stukken asfalt of brede wegen tegen.
Iemand tips welke routes aan te bevelen zijn?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Epen is pittig qua hoogtemeters, en niet heel veel asfalt en brede paden.
Kun nog Mechelen en Gulpen erbij pakken. Wel wat meer bredere wegen en stukjes asfalt.
Parkstad, met name “strijthagen” en brunssummerheide voldoet aan je wensen.
Dan nog de oude voerstreekroute, wel uitsluitend op gps te rijden en hier ergens op forum te vinden en downloaden.
Ride like you stole it
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

^ Wat hij zegt, Epen is de moeite waard.

1. Epen & gulpen aan elkaar plakken is een mooi, af en toe best technisch en vooral heel zwaar rondje
2. Parkstad routes

Oude voerstreekroute schijnt het best te zijn maar die is niet bewegwijzerd.
Waar woke is, is vuur
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dank voor de tips!
Epen en Gulpen staan alvast genoteerd.
De oude voerstreekroute ziet er super uit, maar ik lees hier en daar dat op die route veel meidoorns liggen. Is dat zo rond eind oktober ook zo?
We rijden met binnenbanden (wel met protection buitenbanden) en ik heb geen zin om om de 10m een band te moeten plakken. :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Epen/Gulpen = 50km 1000hm.
Oude Voerstreek = idem
Deze 2 routes zijn qua natuur en uitzichten ook erg mooi.

Parkstad is afwisselend heel mooie natuur, en dan zit je ineens weer in een woonwijk, bij een randweg. Zeker ook mooi biken, maar minder de puur natuur beleving van 'Zuid Limburg Heuvellandschap'. Voerstreek is meest ongerept.

Als je in de Voerstreek meidoornhagen ziet die net gesnoeid zijn: opletten! En als er veel ligt: evt afstappen. Kans lekrijden is dan zeer groot.
En als de hagen niet net gesnoeid zijn kan er altijd wat ouds liggen, dus sowieso opletten. En een bandje plakken eventueel accepteren, het is het het zeker waard!

En als je dan toch in de buurt bent:
Bezoekje aan de Sint Pietersbergroute op de Observant, bij de ENCI in Maastricht?
'Maar' 5,5km lang, maar een lange zeer uitdagende technische singletrail, met steile stukken/stukjes op/af, bochten op/af, richeltjes, off camber, met reele kans dat je de bocht uitvliegt als je niet goed stuurt. 'Echt' MTB-en dus, werken, er zit geen 'vanzelf-flow' in, zoals bv op de UHR. Intensief rondje, zeer de moeite waard. Als je een beetje doorrijdt 20-30min feest... En dan evt nog een rondje?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zorg er voor dat je eerst Gulpen fietst en dan Epen. Dan kun je tijdens je rondje Epen een pitstop maken bij het Hijgent Hert https://www.boscafe.nl/home/. Dat was tijdens mijn rondje een van de hoogtepunten. Wat een locatie. Koud drankje, bittergarnituurtje en daarna nog een paar km tot de camping. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat klinkt heel goed! :-q
Bedankt voor de tip!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Volgende week zondag en maandag is het dan zo ver en gaan we naar Limburg.
We gaan de 1ste dag Gulpen en Epen rijden en de 2e dag de oude Voerstreekroute.
Weet iemand hoe de routes er na alle regen van de laatste tijd aan toe zijn? Is het 1 grote modderige en glibberige geheel of valt dat erg mee?
Is er momenteel veel overlast van de meidoorns?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Meidoorn valt momenteel reuzemee.
En er zal zeker modder liggen.
Banden met goede grip en lekbestendigheden zijn altijd een dikke pre, in de herfst/winter zeker, op de wat gladdere steile klimmen en op de lange afdalingen (met Nobby Nicks o.i.d. zit je helemaal safe).

(Ps: verwacht geen singletrailwalhalla op vaste routes, de routes hier zijn meer 'marathon-like'. Voerstreek is wel veel pittiger, meer stenen ondergrond al, uitdagender.
Wat wel een echte mooie lange erg technische singletrail is a ongeveer 5km: de vaste route St Pietersberg Maastricht! Harder werken dan de UHR routes bv, die flow hebben. Zie die -als uitdaging- maar eens te vinden op de SPB :wink:!).

Ps, in welk dorp zit je als uitvalsbasis?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij zelf met Continental Crosskings Protection voor en achter. Meestal kom ik daar overal wel goed mee weg, maar ik ben nog nooit in Limburg wezen biken.
Op de andere bike zit voor een Continental Crossking Protection en achter een Continental RaceSport. Dat laatste kan dan wellicht nog wel spannend worden of wat leuke fotomomentjes opleveren. :-D
Die vriend die meegaat is niet echt getraind en heeft al maanden niet meer gefietst, dus als hij deze routes kan voltooien verdiend hij al een biertje. :-D
We hopen vanuit Epen te starten, maar we moeten het hotel nog boeken.
Ik wilde eerst even weten of de routes nog een beetje te rijden waren. :-)

Ik zoek juist de uitdaging en hoop dit in Limburg een beetje te vinden. :-)
Elke keer als ik weer uit de Alpen kom valt het mtb'en in Nederland een beetje tegen.
Bij het rijden van de Grand Raid BCVS afgelopen zomer kwam ik er weer achter dat we in Nederland niet veel technische dingen gewend zijn en we daarop dus ook niet echt kunnen oefenen, en dat je dan in een marathon meteen achterligt op de mensen die dit wel gewend zijn.
De routes op o.a. de UHR zijn best leuk om te rijden, maar technisch zijn ze niet.
We zeuren hier in NL al over een wortel op de route... :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

X-Kings op de juiste druk bij een geoefende rijder zal met wat beleid nog wel lukken. Je zult toch wel niet vol gas gaan als je samen rijdt met een meer onervaren fietsmaat.
Maar -ik neem aan- Race Kings Race sport 'wordt wel zeer uitdagend' voor een ongeoefende rijder die thuis nog niet zoveel gewend is, laat staan in Zuid L... Op de steilste hellinkjes kan dat afstappen betekenen (weinig tractie achter), en de downhills zullen met beleid (moeten) gaan (weinig bochtengrip voor)...
Dus, als jullie nog wat banden zouden hebben liggen met meer grip, mn voor je fietsmaat...

(Als je Gulpen/Epen/Vijlen en de Voerstreek wilt gaan doen is iets rond Heyenrath evt ook een mooie uitvalsbasis. Dat ligt centraal tov beide routes die jullie willen gaan doen. Kan niet in de beurs kijken maar bv 'De Smockelaer' is mooi, je kunt er ook wat eten/drinken. Wel niet veel te doen verder, behalve wandelen en genieten vd rust).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Aan de voorkant ligt er gelukkig nog een Crossking Protection op.
Ik heb zelf nog wel een Crossking liggen, maar dat is niet een Protection maar de Racesport.
Gezien de dunne wangen niet echt een optie lijkt mij.

Bedankt voor je tip over Heyenrath! Ik ga het eens bekijken.
Dat er niet veel te doen is, is niet erg. Als ze maar bier hebben. :-D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nog even laten weten hoe het was na alle behulpzame feedback. :-)
De 1ste dag (MTB route Epen) was al snel voorbij nadat de achterderailleur van de fiets van mijn fietsmaat stuk ging.
Dat was 14,4km fietsen en ongeveer 4km teruglopen. :-)
Terug bij het hotel bier besteld en vervolgens een leenfiets gaan regelen.
Wat ik bij het verhuurbedrijf aantrof was echt om te janken... Fietsen met versleten racing ralphs, fietsen met een allegaartje van bandensoorten en maten op 1 fiets e.d.
Uiteindelijk nog een beetje fatsoenlijke fiets kunnen vinden en na deze afgesteld te hebbenweer begonnen aan de route Epen, waarna we via de verbindingsroute de route Gulpen zouden rijden en daarna weer Epen zou volgen.
De hele verbindingsroute stond helaas niet of slecht aangegeven, want die hebben we niet gevonden.
Uiteindelijk de route Gulpen weten te bereiken en kunnen genieten van het mooie landschap. Qua mtb'en viel het wat tegen, want er zaten flinke stukken asfalt in.
Het laatste stuk van Epen was een stuk leuker om te rijden met leuke steile hellingen en afdalingen.
De Oude Voerstreekroute hebben we door de pech op de 1ste dag helaas niet meer kunnen doen, maar daar kom ik zeker nog voor terug.
Van de meidoorns hebben we totaal geen last gehad en dat terwijl we met binnenbanden reden.
We hebben overnacht in hotel de 4 jaargetijden in Epen, wat erg goed beviel en zeker een aanrader is voor degenen die daar eens in de buurt willen gaan fietsen.
Plaats reactie