MTB route 'Dak van Netersel'

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zat het stukje op Velozine over bikepark De Melkweg te lezen en dacht, misschien moet het "Dak van Netersel" ook een bikepark genoemd worden? Weet iemand of er nog meer TTFs geplanned zijn in Netersel om er een 'echt' bikepark van te maken? Zou wel cool zijn, zo dicht in de buurt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op FB zag ik dat er pas een uphill-rockgarden(tje) is aangelegd. Misschien dat ik er morgen weer eens ga kijken, nog even een beetje wat technischers rijden voordat de Alpen op de planning staan :)
Ik ben er pas één keer eerder geweest, toen was de grote rockgarden helaas dicht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ik ben er een paar weken terug een paar keer geweest. Erg toffe route. Wat mij betreft een van de weinige routes in NL waar ze er echt iets moois/leuks van maken ipv de 13 in een dozijn 2.0 knikkerbanen die er in de rest v/h land aangelegd worden. Toen ik er was kwam ik iemand v/d crew tegen die vertelde dat er het komende half jaar waarschijnlijk nog een behoorlijke uitbreiding zou komen omdat ze een v/d omliggende stukken weiland erbij kregen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat klinkt goed :)
Voor mij is het niet heel ver weg, altijd fijn om wat meer keus in de directe omgeving te hebben. Al vind ik het (iig tot nu toe) vooral een trainingsparcours, niet echt een route om eens een "tocht" te rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

kermit schreef: di 24 augustus 2021, 09:47 Al vind ik het (iig tot nu toe) vooral een trainingsparcours, niet echt een route om eens een "tocht" te rijden.
Als je doel is om "even een tocht van 50Km" te gaan maken oid dan is dit idd niet echt het rondje ervoor. Het is natuurlijk maar een rondje van een Km of 4. (Waar je nog steeds stevig door moet rijden om er onder de 17 min rond te rijden; de vele korte steile klimmetjes maken het een erg intensief rondje). Maar het blijft een mooi stuk bos om te rijden IMO.

Overigens denk ik dat de technische elementen ook prima in te passen zouden zijn in langere routes. De enige passage waar ik niet in een keer vanaf gereden ben maar eerst even rustig gekeken heb is de grotere rockgarden die er in het voorjaar gebouwd is. De rest is allemaal niet dusdanig lastig dat het risicovol is IMO. De grote rockgarden is erg tof overigens; je kunt echt wel 5 verschillende lijnen er doorheen vinden. (Grofweg: hoe verder je links houd hoe lastiger het wordt).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat lijkt mij ook verstandig, om die eerst even rustig te bekijken voor de eerste keer eraf te rijden.
De rest is idd niet heel link om te doen.

Mijn omschrijving gaat meer om de beleving, die vind ik heel anders op -ik noem maar wat- een rondje Amerongen dan met een uurtje spelen op Netersel. Qua tijd ben je misschien ongeveer even lang bezig, maar de beleving is heel anders.
Maar dat is juist leuk, ik hou van een beetje afwisseling in wat ik zoal fiets :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vanaf Netersel is het zo een 4 km naar de route van Bladel die weer is verbonden met routes Reusel, Eersel en verder Luyksgestel, Lommel, etc. Dus het is heel wel mogelijk om een ritje Netersel te combineren met een bosrit. De technische passages zijn dan wel erg geconcentreerd. (Die andere routes zijn wel mooi, maar niet technisch uitdagend).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eersel en Luyksgestel ken ik uit een ver verleden, als die niet veranderd zijn sinds toen zijn het echt 1.0 routes.
Dat soort paden ga ik wel weer rijden als ik echt oud wordt (met alle respect), ik heb nu nog teveel plezier met het flowen op de routes nieuwe stijl en natuurlijk wat spelen à la Netersel :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frits71
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 22:09
Mijn mountainbike: C'dale Scalpel 29er Alloy 3 --> 2021 Scalpel 3

Eerste ervaring met Netersel. Wat een belevenis en uitdaging. Minstens 3x technischer dan thuisronde Bergschenhoek.
De B&B waar we zaten vertelde dat de meeste logerende mtb-ers zich er niet aan waagden :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat je er ook van vindt, het is inderdaad geen "boswielrennersrondje".

Ik ben net terug uit de Alpen, eigenlijk zou ik nu weer even naar Netersel moeten om te kijken of bepaalde zaken wat soepeler gaan. Tijdens zo'n Alpenweek merk je goed dat wat de eerste dag nog spannend is later in de week veel makkelijker wordt. De eerste rit is het altijd weer wennen aan de totaal andere ondergrond en technischer obstakels in vergelijking met hier.

Als het goed is zou Netersel nu dus een eitje moeten zijn :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Ik vind het knap wat ze hier hebben weten te creëren met de beperkte ruimte die beschikbaar was.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zag dat er de nodige nieuwe dingen bijgekomen zijn op deze route, misschien binnenkort maar weer eens gaan kijken...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: do 21 april 2022, 10:19 Ik zag dat er de nodige nieuwe dingen bijgekomen zijn op deze route, misschien binnenkort maar weer eens gaan kijken...

Afbeelding
Ziet er cool uit! Binnenkort ben ik weer in de buurt, dus dan moet ik weer eens langsrijden.
Uniek rondje!
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Inderdaad, er is veel veranderd, ik ga binnenkort ook weer eens kijken! Leuke speeltuin is het.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren geweest, er is een stuk bij gekomen (op de foto hierboven te zien) en er zijn enkele aanpassingen aan de bestaande trails gedaan. Het is nu nog listiger dan het al was :D

Het is echt een rondje waar een beetje parcourskennis je kan helpen, weten wat er komt, welk lijntje op een van die kleine steenhopen je het beste kunt pakken om nog iets van flow erin te houden. De omgeving is gewoon een stukje "standaard Brabants bos" maar de route is on-Nederlands lastig.

We hebben ook nog even staan praten met een (ex)-wedstrijdrijder die naar mijn idee nog steeds aardig in vorm was, te zien aan hoe hij een retesteile klim op vloog :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie