MTB route 'Dak van Netersel'

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ik zag dat er ineens een nieuwe route in de top 10 van MTBroutes.nl staat: https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/netersel. De route is slechts 3 kilometer lang maar heeft toch 87 hoogtemeters en schijnt aardig technisch te zijn (drops, rockgardens etc.). Kan zulke initiatieven alleen maar aanmoedigen :-D.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=29kQIcG2gAs.

Het heeft mijn interesse in ieder geval wel gewekt, wil 'm morgen even gaan proberen. Iemand van hier al wezen kijken?
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Heeft ook mijn belangstelling :-q . Weet iemand of er een beetje te parkeren is?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik woon er dichtbij. Leuk initiatief met weinig middelen. Wordt nog steeds aan gebouwd. De rockgarden en afdalingen etc stellen voor mijn niveau (niet hautain bedoeld, rij veel bikeparks) niks voor, maar ik weet dat veel mensen er toch veel moeite/schrik mee hebben.

Parkeren is gewoon je auto neerzetten in de dreef, geen aparte parking erbij. Is geen punt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Van het weekend ook maar eens gaan kijken, schijnt een leuke route te zijn (ik woon in Reusel en elk weekend de Pals route rijden gaat ook vervelen). Maar kun je deze ergens mee combineren, want de groene route van Bladel ligt meer aan de andere kant van Bladel. Ik ken verder geen andere routes daar in de buurt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nou, zondag 3x het dak van Netersel gereden. Eerste rondje alle klimmetjes moeten lopen. Ten eerste omdat je niet weet wat er komt natuurlijk, maar ten tweede ook omdat vrijwel alle klimmetjes zo frickin' steil zijn. Rockgarden is wel cool (en glibberig afgelopen zondag) en de northshore elementen wel oke. Die zijn wel erg breed, dus vrijwel geen uitdaging. 2de ronde toch nog 2 keer moeten afstappen op de steilste klimmetjes. En de 3rd ronde maar 1 keer :) Ik was ook niet echt snel, rondjes van 12-13 minuten. Alleen dat het maar 3 km is vind ik wel jammer en meteen ook de reden dat ik niet snel terug zal gaan. Er is ook niks te vinden qua route daar in de buurt. Je moet ca 6.5 km rijden voordat je bij de groene route van Bladel bent en nog verder voor de blauwe route (8km). Ik snap die score op mtbroutes.nl dan ook niet echt (ophemelen van de lokale rijders??). Ja, het is vrij technisch, vooral qua klimmen. Maar na 3 rondjes had ik het wel gezien (eigenlijk na 2 al) en om een beetje afstand te maken moet ja al snel 6 rondjes rijden. Als ik dat wil, ga ik wel een XC wedstrijd rijden.

Dus, misschein wat (heel veel) conditie trainen en dan nog eens dat rondje rijden, misschien is het leuker met wat betere klimbenen :)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Als je perse kilometers wil maken, dan fiets je toch gewoon die 6.5 kilometer voordat je bij de groene route van Bladel bent? Wat een gezeur.
De mensen hier in de buurt vinden het niet leuk om dat ze vaak gewend zijn om alleen maar rechtdoor te fietsen op de blauwe en groene route. Beetje klimmen en technische dingen en ze haken af...
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zeur helemaal niet, ik zeg alleen wat ik er van vind. Als dit rondje over 10 of 15 Km was uitgesmeerd, was het een veel leuker rondje met meer flow en minder frustratie. En dan heb je nog steeds hele technische klimmetjes en afdalingen. En nee, ik heb geen zin om 6.5 km over asfalt te rijden om van de ene route naar de andere te komen, als ik dat leuk vond zat ik wel op een racefiets. Misschien kunnen ze een route bij het Goorven ontwikkelen, dat is maar 2 of 3 km verderop.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Punt is dat je niet zomaar een route kunt uitzetten hier in de buurt. Nergens in Nederland trouwens. Ze gaan al over privegrond met toestemming van de eigenaren. Ik weet niet of je heel de route hebt gereden, het is niet alleen de afvalberg en het stukje langs het veld van Aeroclub Bladel. Verder de dreef in is nog een stukje route.

En vanuit Reusel moet je toch al circa 5 kilometer rijden om bij de groene route uit te komen, toch echt over asfalt. Of je moet hem oppikken vanaf de zwarte route maar de route daar heen gaat ook over asfalt. Via manege naar Hulsel richting Netersel (of je rijdt stukje Schelpenpad), na 1e of 2e boerderij rechtsaf over het zandpad en je bent zo bij het Dak.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik was vorige week ook gaan kijken op deze route. Ik moet zeggen wat zijn jullie toch aan het zeuren. De route is te kort, maar geen zin om die 6 km te fietsen naar een route dichtbij. Er wordt wel naar technische routes gezocht, maar dit is dan te geconcentreerd ofzo?? Zoals ik het ervaren heb: super leuke route, het klimmen was net zo lastig als op de Sint Pietersberg. De rockgardens zijn grappig, en vooral het nemen van haarspeldbochten in het klimmen is leuk om te oefenen. Het eerste rondje heb ik geen moment kunnen ademhalen, alles is zo snel achter elkaar. De clou van het verhaal is: de hele uitdaging van de route is juist op korte afstand veel redelijk technische uitdaging. Dit vond ik juist heel leuk. Het lastige van dit parcours is niet de hindernissen afzonderlijk, maar juist het snel schakelen van rock garden naar klim naar drop. Een ander voordeel van zo een korte route: je kan heel makkelijk oefenen op een klein stukje, omdat je de route goed kan overzien. Het gaat niet om gemiddelde snelheid daar, en zeker niet om afstand. Het zijn allemaal kleine testjes van je skills vlak achter elkaar. Nu heb ik iemand dit frustrerend zien noemen: juist een reden om het te oefenen, dan kan je het dus nog niet soepel fietsen. Mijn conclusie: ga hier vooral heen, meerdere keren als dat nodig is. Het is een fantastisch leuke route met best wat technische uitdaging. Je moet hier alleen niet heen gaan dat je verwacht om daar ff doorheen te knallen veel kilometers maken. Je moet ook niet verwachten dat je het makkelijk gaat krijgen, en dat komt niet door de features op zich. Nu wil ik het liefst in dit topic nooit meer het woord frustrerend terug zien komen, wat je nu zegt is: ik kom terug en dan doe ik het vloeiend. Pas je verwachtingen aan en laat je verrassen!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

3 km is helemaal niet erg kort voor een XC rondje. Er zijn wereldbekers, zoals Albstadt, die op rondjes van 4 km worden gehouden. Dit is gewoon XC rijden en geen boswielrennen, waar de meeste Brabantse rondjes voor gemaakt lijken te zijn.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Hoe ligt de route er bij? Ik wil al 1,5 jaar die kant in en morgenmiddag moet het er maar eens van komen :D
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

uncle Cheese schreef: di 2 maart 2021, 19:26 Hoe ligt de route er bij? Ik wil al 1,5 jaar die kant in en morgenmiddag moet het er maar eens van komen :D
Afgelopen zaterdag lag het er perfect bij. Ik heb weer aardig stuk kunnen gaan.
Hoe was het bevallen? Wat mij betreft is het veruit de leukste brabantse route.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Jeroen90 schreef: do 4 maart 2021, 10:05 Afgelopen zaterdag lag het er perfect bij. Ik heb weer aardig stuk kunnen gaan.
Hoe was het bevallen? Wat mij betreft is het veruit de leukste brabantse route.
Het is er helaas niet van gekomen, ik moet nog een paar weekjes wachten :((
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jeroen90 schreef: do 4 maart 2021, 10:05 Wat mij betreft is het veruit de leukste brabantse route.
Leuker dan LDD? Leuker dan Dorst? Leuker dan Overloon? Helmond? Ik vind Netersel bij lange na niet de leukste route in Brabant. Misschien in zuid-Brabant. Heel misschien.

/edit: ik zie dat er wat stukken zijn toegevoegd aan de track, misschien van het weekend weer eens gaan kijken dan.
.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

zonoskar schreef: do 4 maart 2021, 16:37
Jeroen90 schreef: do 4 maart 2021, 10:05 Wat mij betreft is het veruit de leukste brabantse route.
Leuker dan LDD? Leuker dan Dorst? Leuker dan Overloon? Helmond? Ik vind Netersel bij lange na niet de leukste route in Brabant. Misschien in zuid-Brabant. Heel misschien.

/edit: ik zie dat er wat stukken zijn toegevoegd aan de track, misschien van het weekend weer eens gaan kijken dan.
.
Over wat leuk is valt natuurlijk altijd te twisten.Het is natuurlijk niet een flowie route a la diegene die jij noemt. Maar qua moeilijkheid/techniek steekt deze er toch ver bovenuit. Dit is ook voor mij een route waar ik bij van wordt. Jammer dat we er niet meer van hebben in Nederland.
Plaats reactie