Sticker natuurmonumenten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Na 2 jaar de routes van NM links laten liggen werd ik door een collega/mtb’er er op gewezen dat er nu veel meer routes onder de sticker van NM vallen. Daaronder diverse routes in Limburg.

Vreemd dat ik daar nergens wat over heb gelezen? Iemand meer info hoe dit zo tot stand is gekomen?

Heb even op de website van NM gekeken. Er staan nog steeds 5 routes waar het verplicht is maar inmiddels 12 routes waaronder Valkenburg en nog wat Limburgse routes waar de sticker ‘gewenst’ is. Betekent dit op termijn een verplichting?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

https://www.natuurmonumenten.nl/routes?page=1&wat[]=141
Is al wat langer aan de gang, blijkbaar voegt men routes toe zonder daar bekendheid aan te geven.

Maar blijkbaar is het vignet nog steeds maar op 6 routes verplicht en op de rest gewenst(als je deze pagina mag geloven): https://www.natuurmonumenten.nl/mtb/vignet
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat eerste punt ben ik benieuwd naar. Wie weet daar meer van? Of doet NM dat gewoon op eigen initiatief?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er staat van allerlei uitleg op de website van Natuurmonumenten, maar niets over het toevoegen van nieuwe routes.

Kan het zijn dat al deze "nieuwe" routes gedeeltelijk liggen in Natuurmonumenten gebied? NM eigent zich daarmee min of meer de hele route toe. Kan een reden zijn dat daar geen vignet nodig is, bv door recht van overpad. Weet iemand hoe het zit met rechten en plichten van NM tav toegang en gebruik van natuurgebied?

NM koopt volgens mij nog steeds natuur op in NL, daarom ook meer routes? Overigens als het openbaar gebied is ben ik daar sterk tegen. Het is van de burger en gaat naar een stichting. De staat houdt over mijn rug uitverkoop van mijn deeleigendom. Waarna ik vervolgens weer mag lappen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hebben ze ook niet zo iets over de route van Holten? Een gewenste sticker terwijl volgens mij het grootste gedeelde over SBB grond gaat en wat over NM grond gaat zijn voor het grootste deel de beheerpaden. Ruikt naar een graantje mee willen pikken terwijl je er niks voor doet.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat idd. Weet dat er op de route Ede ook zo’n discussie heeft gelopen. Maar ben vooral benieuwd of iemand die meedoet in onderhoud van de ‘nieuw’ genoemde routes hier iets over kan zeggen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb eens even gekeken naar de route klik voor NM site Rucphense Heide. Ik ken deze route vrij goed, waarbij:
1. meer dan de helft lijkt over militair oefenterrein + openbaar gebied te gaan --> geen NM denk ik
2. 80% of zo gaat over brede zandpaden. NM heeft hier niets aangelegd of onderhouden. Een deel is wss openbaar.

Ik heb gezocht op Kadaster en op Provincie sites om te bepalen waar de eigendomsrechten van de grond liggen. Niet duidelijk. Op de site van gemeente Rucphen staat: Alle routes lopen door bosgebied dat in eigendom is van Natuurmonumenten.Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met Beheereenheid Natuurmonumenten West-Brabant.

De brede paden zijn mogelijk deels openbaar, omdat anders andere boseigenaren niet meer bij hun perceel kunnen komen. Dus wat is van wie, en waar is dat te vinden???


Optie: de vraag stellen aan de/een Beheereenheid van NM.
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 6 oktober 2019, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Overigens als het openbaar gebied is ben ik daar sterk tegen. Het is van de burger en gaat naar een stichting.
Volgens mij is het bos (of andere grond) altijd wel van iemand en is er geen openbaar gebied in de zin van 'dit is van iedereen (of van niemand)'. Als het geen particulier eigendom is, dan is wel een of andere overheidsinstantie. Persoonlijk zie ik bos etc. liever in handen van overheid dan van particulieren.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Toevallig vorige maand navraag gedaan of er nog meer routes komen waar een vignet verplicht voor is. Dit was het antwoord:
"Er zijn routes die door verschillende beheerders worden onderhouden, daarvoor is een vignet gewenst. Er zijn wel plannen om de MTB routes uit te breiden, hoe dit verder vorm zal gaan krijgen is nog niet concreet"
Dus maar afwachten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Denk dat het standpunt van NM is overal waar een route door ons gebied gaat willen we een ‘graantje’ meepikken. Maar als er sprake is van diverse grondeigenaren kun je dit niet voor de hele route verplichten. Het gewenste karakter is dan wschl voor het deel van de route dat NM doorkruist.

Maar toch wel vreemd dat ze zo’n constructie bedenken met ‘gewenst’ ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

hanjovdberg schreef: zo 6 oktober 2019, 19:51 Denk dat het standpunt van NM is overal waar een route door ons gebied gaat willen we een ‘graantje’ meepikken. Maar als er sprake is van diverse grondeigenaren kun je dit niet voor de hele route verplichten. Het gewenste karakter is dan wschl voor het deel van de route dat NM doorkruist.

Maar toch wel vreemd dat ze zo’n constructie bedenken met ‘gewenst’ ..
Ze zouden zo voorzichtig kunnen duiden dat het onderhoud en beheer van de MTB-paden een groot wissel trekt op het budget voor alle onderhoud in dat gebied.
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat dus niet zo is want NM doet nauwelijks iets aan route onderhoud.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Nm verspreidt desinformatie. (Vorig jaar was het nog erger, maar oude koeien mag ik van Bouwpakket niet uit de sloot halen). Ze doen het voorkomen dat er routes over hun terreinen gaan waar hun vignet verplicht voor is. Dat is bezijden de waarheid. Klaag hier over bij Nm via de klaagmuur op hun website!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Zolang het gewenst is, is het niet verplicht toch? En dan is geen sprake van graantje meepikken. Dus wat is het probleem nu eigenlijk?

Dat ze zelf op die routes niks aan onderhoud doen wil niet zeggen dat het niks kost. Misschien onderhoud de gemeente de routes wel voor ze, maar moeten ze wel een deel van de kosten van onderhoud betalen. En ze stellen hun grond beschikbaar voor de routes, ze hadden ook "nee" kunnen zeggen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Marketing richt zich op het wekken van een suggestie bij de ontvanger van de boodschap. Ik lees op de site nergens dat het vignet op de andere routes verplicht is. Ze schrijven dat ook niet. Ze vinden het wenselijk, en dat mogen ze vinden.

Ik lees overigens wel op heel veel plekken dat NN zich bezig houdt met onderhoud en ontwikkeling van nieuwe routes. Hun bestaansrecht komt voort uit natuurbeheer en niet het faciliteren van fietsers, daarvoor hebben we de ANWB. Dat onderhoud hoeft niet te betekenen dat ze alleen een schep vasthouden. Het vignetsysteem, communicatie bewegwijzering, opruimen van teringzooi, snoeien, plaatsen van hekwerken om dieren op afstand te houden, creëren van parkeergelegenheid zijn allemaal gerelateerd aan het gebruik van hun gebieden. Vanuit publieke hoek komt niet zo veel ondersteuning meer tegenwoordig.
Ja, doei !
Plaats reactie