Sticker natuurmonumenten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bert l. schreef: zo 6 oktober 2019, 20:24 Ze doen het voorkomen dat er routes over hun terreinen gaan waar hun vignet verplicht voor is. Dat is bezijden de waarheid.
deefdeef schreef: zo 6 oktober 2019, 20:35 En ze stellen hun grond beschikbaar voor de routes, ze hadden ook "nee" kunnen zeggen.
Deze uitspraken staan m.i. lijnrecht tegenover elkaar, kan iemand dit toelichten :~
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Wiki knows:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... monumenten

Ik ken de vignet-gewenste routes niet zo goed. Pietersberg herken ik wel.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 6 oktober 2019, 20:44
bert l. schreef: zo 6 oktober 2019, 20:24 Ze doen het voorkomen dat er routes over hun terreinen gaan waar hun vignet verplicht voor is. Dat is bezijden de waarheid.
deefdeef schreef: zo 6 oktober 2019, 20:35 En ze stellen hun grond beschikbaar voor de routes, ze hadden ook "nee" kunnen zeggen.
Deze uitspraken staan m.i. lijnrecht tegenover elkaar, kan iemand dit toelichten :~
Ik deed mijn uitspraak in het algemeen, niet over specifieke routes.
Ik zelf heb geen actuele kennis van kadastrale eigendommen van NM, maar ze hebben overal gronden. Ook op plaatsen waar wij dat niet weten waarschijnlijk.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Wat is er eigenlijk tegen een vignet, zolang de prijs niet de pan uit rijst? Op de UHR heb je ook een vignet nodig en in Almere sinds kort ook. Voor een vriendenprijsje kun je daar dan het hele jaar rijden en de routes worden nog onderhouden ook. Ergens moet het geld toch vandaan komen en het idee dat 'de gebruiker betaalt' vind ik zo gek nog niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de basis is er imo niks tegen een vignet, maar dan moet er ook wel wat tegenover staan en de prijs moet redelijk zijn.
De route van de Loonse en Drunense duinen bijvoorbeeld, daar werd jarenlang amper iets aan gedaan maar de prijs van een vignet (Natuurmonumenten) werd wel steeds hoger, tot de huidige prijs van €12,- voor een jaar.
Tegenwoordig wordt er wel wat meer onderhoud verricht (niet altijd ten goede maar dat is een andere discussie).

Wat ik een slechte ontwikkeling zou vinden is als je "overal" een ander vignet nodig hebt. Op dit moment heb ik de stickers van Natuurmonumenten en de UHR routes en dat vind ik geen probleem. Maar stel dat je straks vijf of zes van die dingen nodig hebt als je niet alleen aan je thuisrondje gebonden wilt zijn?

Overigens is de prijs/kwaliteitverhouding van het UHR vignet wel even wat beter voor elkaar dan dat van NM ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb ook zeker niks tegen een vignet of vignetten. Snap ook nooit dat mensen klagen over de prijs. De prijs is zeker aanvaardbaar helemaal als je het houdt tegen de andere kosten die hebt bij onderhoud aan je bike en mountainbiken ansich.

Dat onderhoud niet altijd zichtbaar is aan de baan wil niet zeggen dat er geen onderhoud is, het vrijhouden van de route van omgevallen bomen en takken en dergelijke valt daar natuurlijk ook onder.
En ik zie het ook als een toegangsprijs om gebruik te mogen van de routes.

Om ff een cliché/dooddoener aan te halen: Een dagje pretpark is duurder en maar eenmalig, zo'n vignet is het hele jaar geldig.. :-q
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Volgens mij gaat het hier om de onduidelijkheid welke routes onder NM vallen. Maar ook ik zou adviseren deze vraag vooral bij NM zelf neer te leggen.

Dat een vignet 'gewenst' is, is inderdaad wel erg vaag, daar kun je helemaal niks mee.

NB als ik zie wat NM heeft geïnvesteerd in Veluwezoom aan materiaal, bebording, aanleg etc. is dat natuurlijk een enorme kostenpost die je er met wat vignetjes niet snel uit hebt, zelfs met de inzet van de vele vrijwilligers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, maar dan rijst weer de vraag: waarom wordt er van bikers wel een bijdrage verwacht voor hun gebruik van een stuk bos en van (de meeste) andere gebruikers niet?
Maar je hebt gelijk, was niet de insteek van dit topic.
(en voor de duidelijkheid, ik koop elk jaar zonder morren dus een NM en een UHR vignet).

Onduidelijk vind ik het echter ook niet, je weet voor welke routes je een vignet nodig hebt dus...?
"Wenselijk" is een keuze, je bepaalt zelf of je wel of geen bijdrage wilt leveren als je zo'n route gebruikt. Welke vraag natuurlijk alleen van toepassing is als je nog geen vignet voor een "volledige" NM-route hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

NM heeft decennia geen ene ruk gedaan aan de Posbank route (maar wel elk jaar de vignetinkomsten pakken) dus de investering die ze nu doen zie ik als achterstallig onderhoud.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

kermit schreef: ma 7 oktober 2019, 13:22 Klopt, maar dan rijst weer de vraag: waarom wordt er van bikers wel een bijdrage verwacht voor hun gebruik van een stuk bos en van (de meeste) andere gebruikers niet?
Die vraag heb ik inmiddels zo vaak beantwoord dat ik nu zeg: gebruik de zoekfunctie.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn vraag kwam mede voort uit de opmerking dat iemand dus op de website van dacht ik mantel te hebben gelezen dat er nu veel meer routes vignet plichtig zijn. Kan natuurlijk zo zijn dat mantel dit ‘verkeerd’ heeft geïnterpreteerd en op de website gezet als zijne verplicht voor alle routes. NM geeft wat meer duidelijkheid met de tekst gewenst.

Heb er geen moeite mee om een vignet te kopen wanneer ik weet dat dit geld ten goede komt aan het onderhoud van de route. Wat dat betreft vind ik het niet erg hier aan te moeten betalen. Echter wanneer dit alleen maar op een grote hoop komt ten goede van NM in het algemeen ben ik het helemaal met Bert L. eens dat we niet de melkkoe van NM hoeven te zijn. Laat dan wandelaars en ruiters ook meebetalen. We slopen niet meer of minder natuur dan bovenstaande gebruikers. Ik zal er eens een mailtje naar NM aan wagen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben de verkeerde persoon om in deze discussie veel in te mogen brengen. Iets met boter, hoofd en mond en tanden ofzo
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tassie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:39

Op de postbank Rheden en omstreken zijn ze erg veel aan het controleren heb paar weken geleden nog bekeuring gehad a 104 euro😪
Let daar goed op waar je fietst blijf op route of fietspaden want ze geven niet aan waar je niet mag fietsen dus als er niks staat mag je er niet fietsen en kost het je veel geld ik was nog geen 500 mtr op pad (vanaf p-plaats naar mtb route )en ze stonden al achter me geen waarschuwing meteen een dikke bekeuring gelukkig had ik wel de sticker dus daar konden ze geen bekeuring voor geven
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat klinkt als een zekerheidje om bezwaar te maken tassie.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: ma 7 oktober 2019, 18:27 Ik ben de verkeerde persoon om in deze discussie veel in te mogen brengen. Iets met boter, hoofd en mond en tanden ofzo
Spuit 11 :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie