MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Grondvreter schreef: ma 14 juni 2021, 17:44
klaast schreef: ma 14 juni 2021, 13:53 Vertel je ze ook direct dat oortjes not done zijn? Ik zat zaterdag achter een langzame fietser die ondanks de forse ratel van mij freewheel niet van wijken wist. Bleek ie met oortjes in te fietsen...
Dat bepaal jij?


(En nee, zelf rijd ik zonder, maar wat een ander doet moettie ff lekker zelf weten)
Ik vind je bewust zijn van je omgeving zodat je daar op kunt reageren (of anticiperen) eigenlijk wel onderdeel van de trail-etiquette, ja. Net zoals de (toch breed gedragen maar) ongeschreven regel dat je langzamere fietsers niet van de track afschreeuwt omdat je een PR-etje wilt rijden. Of moetie dat ook ff lekker zelf weten? Als je een groep jonge nieuwe MTB-ers onder je hoede hebt dan mogen dat soort do's en don'ts best aan de orde komen wat mij betreft.

Ik kwam ook een vrouw met een hondje tegen op de tracks. Even verteld dat ze op de MTB-route liep en uitgelegd dat het op zich niet verboden was, maar dat ze beter een ander pad kon nemen. Had ik zeker ook niet mogen doen dan?
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Miob schreef: ma 14 juni 2021, 17:37
klaast schreef: ma 14 juni 2021, 13:53 Vertel je ze ook direct dat oortjes not done zijn? Ik zat zaterdag achter een langzame fietser die ondanks de forse ratel van mij freewheel niet van wijken wist. Bleek ie met oortjes in te fietsen...
Want? Een langzamere fietser moet bij de eerste tik van je freewheel direct van het pad af springen?
Dat is blijkbaar de nieuwe manier van aangeven dat je er langs wil... In het noorden merk ik steeds vaker dat er niet meer gevraagd wordt of men passeren mag. Idd, ik zeg mag, ik weet n.l. niet hoe (on)bekwaam dan wel bewust van zijn omgeving de fietser voor mij is. Voor beider veiligheid beter om je ruimte even te vragen en te krijgen wanneer de fietser voor je er aan toe is. Levert tot nu toe alleen maar positieve reacties op.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

klaast schreef: ma 14 juni 2021, 18:53
Grondvreter schreef: ma 14 juni 2021, 17:44

Dat bepaal jij?


(En nee, zelf rijd ik zonder, maar wat een ander doet moettie ff lekker zelf weten)
Ik vind je bewust zijn van je omgeving zodat je daar op kunt reageren (of anticiperen) eigenlijk wel onderdeel van de trail-etiquette, ja. Net zoals de (toch breed gedragen maar) ongeschreven regel dat je langzamere fietsers niet van de track afschreeuwt omdat je een PR-etje wilt rijden. Of moetie dat ook ff lekker zelf weten? Als je een groep jonge nieuwe MTB-ers onder je hoede hebt dan mogen dat soort do's en don'ts best aan de orde komen wat mij betreft.

Ik kwam ook een vrouw met een hondje tegen op de tracks. Even verteld dat ze op de MTB-route liep en uitgelegd dat het op zich niet verboden was, maar dat ze beter een ander pad kon nemen. Had ik zeker ook niet mogen doen dan?
Klaas, natuurlijk mag je die vrouw erop wijzen, en die man met die oordopjes ook, maar als zij zeggen: "Leuk voor jou, maar ik mag dit doen" heb je het daar ook mee te doen lijkt mij. Ik ben het met al je stellingen eens, alleen zie ik persoonlijk in mijzelf en andere MTB gebruikers geen "handhavingsbevoegdheid" van etiquette / cultuur. Want het is echt werkelijk "omdat wij (het forum?) vinden" en niet "omdat is vastgelegd". De meeste trail gebruikers zitten niet op een forum, en lezen geen forum, en hebben echt geen enkel benul van wat wij hier vinden en bespreken. Die rijden gewoon een route omdat die ergens aangegeven stond, en die hebben net zoveel recht daarop als de doorgewinterde MTB(forum)'ers.

Maar goed, dat is mijn mening.

Anyway, lekker weertje he buurman!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

klaast schreef: ma 14 juni 2021, 13:53 Vertel je ze ook direct dat oortjes not done zijn? Ik zat zaterdag achter een langzame fietser die ondanks de forse ratel van mij freewheel niet van wijken wist. Bleek ie met oortjes in te fietsen...
Met een ratelende freewheel mag je een stiltegebied niet in. Geluiden van bezoekers mogen niet harder zijn dan 40 decibel (dB) (zeg bibliotheekgeluiden). Door blijven trappen en niet ratelen dus 8) Beter nog: niet op je fiets zetten als je de natuur in gaat.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Het is niet toegestaan andere verkeersdeelnemers te hinderen en je mag ook geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
________
Mijn fiets
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

klaast schreef: ma 14 juni 2021, 18:53
Grondvreter schreef: ma 14 juni 2021, 17:44

Dat bepaal jij?


(En nee, zelf rijd ik zonder, maar wat een ander doet moettie ff lekker zelf weten)
Ik vind je bewust zijn van je omgeving zodat je daar op kunt reageren (of anticiperen) eigenlijk wel onderdeel van de trail-etiquette, ja. Net zoals de (toch breed gedragen maar) ongeschreven regel dat je langzamere fietsers niet van de track afschreeuwt omdat je een PR-etje wilt rijden. Of moetie dat ook ff lekker zelf weten? Als je een groep jonge nieuwe MTB-ers onder je hoede hebt dan mogen dat soort do's en don'ts best aan de orde komen wat mij betreft.

Ik kwam ook een vrouw met een hondje tegen op de tracks. Even verteld dat ze op de MTB-route liep en uitgelegd dat het op zich niet verboden was, maar dat ze beter een ander pad kon nemen. Had ik zeker ook niet mogen doen dan?
Helemaal mee eens.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Back on topic: direct achter het kunstmatige dropje/jumpje op de valerberg zit een heel smerig gat. Ik vermoed dat er wat zwijnen losgegaan zijn.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Grondvreter schreef: ma 14 juni 2021, 21:18 Ik ben het met al je stellingen eens, alleen zie ik persoonlijk in mijzelf en andere MTB gebruikers geen "handhavingsbevoegdheid" van etiquette / cultuur.
Ik heb het richting Hanjo over adviezen voor potentieel startende MTB-ers (tieners) en jij begint over handhaven? Ik denk dat ik even wat denkstappen mis. Hoe dan ook: iets minder bot mag een volgende keer wel.
Willem Altes schreef: ma 14 juni 2021, 21:47
klaast schreef: ma 14 juni 2021, 13:53 Vertel je ze ook direct dat oortjes not done zijn? Ik zat zaterdag achter een langzame fietser die ondanks de forse ratel van mij freewheel niet van wijken wist. Bleek ie met oortjes in te fietsen...
Met een ratelende freewheel mag je een stiltegebied niet in. Geluiden van bezoekers mogen niet harder zijn dan 40 decibel (dB) (zeg bibliotheekgeluiden). Door blijven trappen en niet ratelen dus 8) Beter nog: niet op je fiets zetten als je de natuur in gaat.
Lars TB heeft ze mee aangesmeerd. Alle mogelijke overtredingen in stiltegebieden schuif ik dan ook volledig op hem :winkie: Ik hoop vooral dat het een zwijn-afschrikkende werking heeft 8)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Miob schreef: ma 14 juni 2021, 22:20 Back on topic: direct achter het kunstmatige dropje/jumpje op de valerberg zit een heel smerig gat. Ik vermoed dat er wat zwijnen losgegaan zijn.
Ja die ontdekte ik vanmiddag dus ook. Nog even terug gegaan want ik lande net voorbij dat gat maar zag in een flits dat het niet helemaal jofel eruit zag.

Ik twijfel nog tussen moedwillig slopen en zwijnen. Gezien de andere zwijnen sporen denk toch laatste.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik snap je wel hoor @Klaas maar geloof me (jij weet dat ook uit eigen persoonlijke ervaring :tong ) pubers en tieners willen helemaal niets aannemen van je.

Ik ga daarom vaak voor de teach yourself methode. Of de wie niet horen wil moet maar eerst vallen ...

Maar ik was niet ontevreden hoor. Best wat lln die de moeilijke stukken van Lunteren durfden te rijden. Bovenkomen zonder afstappen was lastig. Want schakelen, vooruit kijken en anticiperen dat leer je niet in een uurtje :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: ma 14 juni 2021, 23:02 Ik snap je wel hoor @Klaas maar geloof me (jij weet dat ook uit eigen persoonlijke ervaring :tong ) pubers en tieners willen helemaal niets aannemen van je.

Ik ga daarom vaak voor de teach yourself methode. Of de wie niet horen wil moet maar eerst vallen ...

Maar ik was niet ontevreden hoor. Best wat lln die de moeilijke stukken van Lunteren durfden te rijden. Bovenkomen zonder afstappen was lastig. Want schakelen, vooruit kijken en anticiperen dat leer je niet in een uurtje :winkie:
Was ook een opmerking met een knipoog hè :wink: Maar leuk dat je het zo met die gasten kunt doen!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: ma 14 juni 2021, 17:20 Voor Boemboxen hoef je niet meer naar een bikepark. Tenzij je de UHR een bikepark wilt noemen
Echt? :roll: Nog niet tegengekomen gelukkig.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

MVMVML schreef: di 15 juni 2021, 06:40
bert l. schreef: ma 14 juni 2021, 17:20 Voor Boemboxen hoef je niet meer naar een bikepark. Tenzij je de UHR een bikepark wilt noemen
Echt? :roll: Nog niet tegengekomen gelukkig.
Al meerdere keren gezien(gehoord), is ook niet iets van nu. op het oude LV kwam ik wel eens een groep tegen die met speakers rond reed en ook op Schoorl paar jaar geleden.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik krijg er waas van voor m’n ogen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ben ze ook wel eens tegengekomen op oa de kinderroute en route Lunteren/Ede.

Proberen uit te leggen dat je niet met een boombox in het bos hoort te rijden. Dat is het leefgebied van dieren en wij zijn te gast.

Ik kan vrij duidelijk zijn maar of ze het nooit meer gedaan hebben durf ik niet te zeggen 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie