MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Bram87 schreef: di 28 september 2021, 09:32 Zowel Ede als Schaarsbergen bevatten toch ook gewoon wat fietspaden, in mijn beleving niet eens per se minder dan Lunteren? Woon je al lang in deze omgeving? Want Schaarsbergen ligt er nog niet zo lang.
Als je in de omgeving woont net als ik: heerlijk voor de afwisseling. Ik zou gek worden van elke week maar dezelfde route afwerken.
Woon nu zo'n 15 jaar in Arnhem-West tegen landgoed Mariëndaal aan. Vroeger veel gereden. Sinds 2005 een stuk minder. Toen vorig jaar de klimhal (mijn primaire sport) dichtging heb ik de liefde voor het mountainbiken hervonden en rijd ik weer lekker rond. Dat was vooral over de lokale bospaden van de landgoederen Mariëndaal, Bosveld, Lichtenbeek en Vijverberg. Daarnaast natuurlijk de oude route Oosterbeek en uitstapjes naar Ede. Sinds de route Schaarsbergen open is, ben ik vooral daar te vinden. Die route ligt op 15 minuten fietsen van mijn huis. Ik rijd ook veel combinaties van stukken Schaarsbergen, Arnhem, Ede de oude zuidlus van Oosterbeek (rondjes van zo'n 50-60 km). Maar Schaarsbergen beschouw ik ondertussen als mijn 'home course'. Op de een of andere manier was ik er eerder nog niet aan toegekomen om Lunteren te fietsen. Ik vind de hoeveelheid fietspad van Lunteren toch echt wel substantieel meer dan van Schaarsbergen en Ede ... hoewel de eerlijkheid me gebiedt te zeggen dat Ede ook wel lange stukken rechtdoor heeft ook al zijn die dan misschien niet altijd verhard.

De afwisseling zoek ik door met een paar (Brabantse) maten ook in andere gebieden te rijden. De routes rondom Nijmegen vind ik ook fantastisch.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Verandering van spijs doet eten ja :-q
Sneeuwmonster
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ik wil morgen met een paar vrienden gaan racefietsen of mtb-en in de regio Ede/Lunteren. Nu lijkt de weersvoorspelling voor zaterdag redelijk te zijn. Is het geoorloofd om de mtb te pakken, of is het waarschijnlijk nog steeds een natte bende en kunnen we in het kader van trailrespect beter het asfalt opzoeken?
Agroen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 08:40
Mijn mountainbike: Olympia F1 XN
Contacteer:

Robertdj schreef: vr 1 oktober 2021, 15:43 Ik wil morgen met een paar vrienden gaan racefietsen of mtb-en in de regio Ede/Lunteren. Nu lijkt de weersvoorspelling voor zaterdag redelijk te zijn. Is het geoorloofd om de mtb te pakken, of is het waarschijnlijk nog steeds een natte bende en kunnen we in het kader van trailrespect beter het asfalt opzoeken?
Ik heb vandaag route Ede gereden en die lag er nog prima bij. Wel wat plassen en bekende modderstukken maar het is prima te doen.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Het regent nu wel heel veel. Ik denk dat groter stukken lunteren nu wel heel modderig zijn. Ede is denk in wel te doen als je het inkortstukje bij de n-weg pakt.
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

vandaag is het weer droog dus als het weer een beetje meewerkt dan is het morgem goed te doen
Mtb Renkum
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

bertus 35 schreef: za 2 oktober 2021, 13:25 vandaag is het weer droog dus als het weer een beetje meewerkt dan is het morgem goed te doen
Vanochtend was alles heel goed te doen, hier en daar een plasje, maar ze voorspellen dat er een bui vanmiddag overkomt welke morgen tegen de middag weer ophoud......

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ede rood en groen, dus stukje Lunteren, waren prima.
Vandaag nog mooi even meegepakt want na vandaag zullen deze routes weer een heel stuk blubber bevatten.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Bedankt voor de tips. Gister de rode route van Ede gereden, het overgrote deel lag er goed bij. De natte stukken zagen er niet uit alsof ze na een paar dagen droog zijn.
Van Lunteren wist ik eigenlijk al dat het niet "mogelijk" was, ik heb daar onder betere omstandigheden gereden en toen waren grote delen al een modderpoel.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag op de gravelbike delen van route Lunteren en Otterlo gedaan. Lag er goed bij. Nu ontwijk ik wel de slechte modderdelen dus ik ben niet representatief aangaande de hele route.

Nog een bidon met MATRIX erop gevonden op het korte lusje net voor de rotonde bij Amadeus.

Bidon staat bij de bikewash paal bij Amadeus.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Was Area51 ook goed te doen na alle regen?
Wil zondag Ede en dat deel weer eens doen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Area51 is goed. Ik zou Lunteren het stuk bij Goudsberg overslaan. Als je dat stuk skipt rijd je zga modderloos.

Pak dan Otterlo eraan vast evt zonder het stuk bij de Zanding.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Was inderdaad meer dan prima te doen! Zag dat er een korte “omrijroute” was bij de laatst lastige wortelklim. Handig.

Welke forummer kwam ik, op mijn Lux Trail, tegen aan het begin van Area51? Herkende de fiets.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Gisteren eindelijk eens de oversteek gemaakt naar de andere kant van de vallei en Lunteren gereden. Eerlijk gezegd was ik aangenaam verrast over de route en hoe goed het erbij lag. De Goudsberg heb ik wel vermeden (iets met rustig duurritje op het programma...). Overgrote deel van de route was droog, maar wel een stukje dat me deed denken aan de begindagen van de marmottenbak bij Amerongen. Modder en overal spoortjes getrokken om de diepe poelen te ontwijken. Langs het Gelloo was dat geloof ik? Dat gaat zich daar nog wel even doorontwikkelen schat ik.

Ik wist van te voren dat er aantal behoorlijke klappen fietspad in zaten aan de noordkant. Dus dat maakte mij niet zoveel uit, maar ergens is het wel zonde want de rest van de route is gewoon prima singletrack :)

Area51 was ook vermakelijk, maar helaas besloot op het asfalt daarvoor mijn dropper langzaam in te zakken (lekkende remote, dus fucked). Dus ik was wat afgeleid, snel nog maar een keertje voor terugkomen. Daarom ook het geplande rondje Ede maar niet gereden. Ik kan best een hoop staand fietsen, maar dit werd wat te gek :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je bedoelt het stuk bij die elektriciteitsmasten? Met net daarvoor 2x een wortelklimmetje?

Dat stuk is echt bij uitzondering normaal te rijden. Alleen in de hoogzomer als je elders alweer aan (te)mul zand moet denken. Dat was ooit een natuurlijk gevormd paadje. Is geadopteerd door de route, een gigantische boskap actie eroverheen gegaan en nu is het een troosteloze modder trail. Is ook niet tegenaan te klussen. Weet dat de crew het probeert maar helaas.

Ik sla dat stuk altijd over. Voordat de route er lag was dit een paadje wat in allerlei s bochten om bomen heen slingerde ... Nu is het een zga kaal landschap :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie