MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gast lees alles nog eens na. Ik heb helemaal niets gezegd over slippen en shredden. Mijn eerste commentaar ging over het omhoog lopen van afdalingen die daarvoor niet geschikt zijn. De hele discussie achteraf en nu gaat over een ander stuk.

Er is duidelijk aangegeven dat door vele locals dit gedrag niet zo gewaardeerd wordt. Om juist bij elkaar te komen heb ik een forummeeting aangemaakt. Daar kon je je voor opgeven via de Lets ride. Je staat daar niet tussen ....

Je komt na .... maanden/jaren weer eens langs op het forum en maakt binnen no time stennis. Doe wat je niet laten kunt en fiets lekker waar je wilt maar om de groep niet te groot te maken had ik een maximum gesteld. Als jij dan lekker de route Lunteren doet is helemaal prima en uiteraard is daar iedereen welkom.

Dus niets verhevens aan. Verder fijne dag. Ik ga weer genieten van het goede camping leven. :-q :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Zo te lezen, is er een hoop leuks te beleven op de route Lunteren. Zal ‘m binnenkort ook eens gaan rijden.
Kennelijk wel rustig aan doen met mijn achterrem …. :wink:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Bossman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 08:56

(Keurige reacties heren :-q ,top) Even een vraagje. Heeft de route het de laatste, relatief natte/ intensieve periode goed doorstaan?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik las zojuist, Ede is alles goed te rijden :-D dus met buurman Lunteren zou het ook wel in orde zijn :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Bossman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 08:56

Ah mooi, bedankt voor je reactie :-q Dan plannen wij deze route in voor a.s. zondag :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mario070 schreef: vr 13 augustus 2021, 15:43 Ik las zojuist, Ede is alles goed te rijden :-D dus met buurman Lunteren zou het ook wel in orde zijn :-q
Dat is wel een beetje een misvatting. Lunteren kent juist rond de Goudsberg veel natuurlijke paden zonder echte afwatering. Die lopen snel vol en zijn dan enorm modderig. Laat dat net een heel populair deel zijn en je snapt dat het hier nogal even duurt voordat de tracks weer droog zijn.

Daarnaast is de ondergrond van Ede en Lunteren op delen nogal verschillend dus kun je niet 1=2 zeggen.

Ben zelf niet in de buurt ivm vakantie anders had ik graag even voor je gekeken. Maar het is toch al een paar dagen droog? Mijn laatste rit was voor het natte weekend en toen was niet heel erg modderig. Schat zo in dat het dus nu wel weer kan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
83Firestorm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 1 september 2011, 19:16
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2021) / Cube LTD Pro (2011)

Afgelopen maandag was het stuk tussen de Hesseweg en de Immeweg erg slecht, verder erg goed te doen. Sinds die tijd is er geen regen meer gevallen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

83Firestorm schreef: za 14 augustus 2021, 08:53 Afgelopen maandag was het stuk tussen de Hesseweg en de Immeweg erg slecht, verder erg goed te doen. Sinds die tijd is er geen regen meer gevallen...
Dat stuk sla ik sowieso over. Heb zo mijn eigen variant vanaf het zandgat naar de Immenweg.

Dat stukje neem ik wel eens de andere kant op. Zo werd het ook altijd gebruikt. En dan nog veel verder tot achter de camping met uitzicht op de groene weiland helling. Het is jammer dat dit stukje echt helemaal aan gort gereden is/wordt. Was altijd heel smal maar wordt steeds breder. Ook bij de s-bochtjes zijn al doorsteekjes gecreëerd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vandaag dan voor het eerst de route Lunteren gereden. Ik vond het een beetje een 'verwarrende' route. Enerzijds heb ik genoten van een aantal geweldige technische stukken om van te smullen. Anderzijds liep ik emotioneel leeg op op ellenlange stukken aan inspiratieloze (fiets)paden.

Gestart bij Amadeus. Dan kom je al snel op het stuk waar ook de kinderroute loopt. Lekkere flow om erin te komen. Bij de zandgroeve zijn er mooie technische afdalingen en supergave stukjes steil klimmen met boomwortels. Area 51 (gedeeld stuk met de route Otterlo) is ronduit fantastisch. De jumpline (gedeeld met Ede) is ook waanzinnig tof. Maar die oneindig lange stukken fietspad ... die halen de lol er voor mij echt wel uit.

De cijfers op de website van MTB Zuid-Veluwe kloppen ook niet echt. Daar staat dat de route 31km is 453 hoogtemeters. Ik kwam uit op 33km met 'slechts' 291 hoogtemeters, terwijl ik toch echt alle stukken heb meegepakt die als 'moeilijk' te boek stonden. Een verschil van meer dan 30% in het aantal hoogtemeters. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Al met al dus een verwarrende route, zowel in beleving als in afstanden. Dan rijd ik toch liever de route van Ede en mijn 'home course' Schaarsbergen.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

FreedomRanger schreef: za 25 september 2021, 20:45 De cijfers op de website van MTB Zuid-Veluwe kloppen ook niet echt met wat ik vandaag registreerde (iPhone met Strava, geen extra GPS-module). Op de website staat dat de route 31km is 453 hoogtemeters. Ik kwam uit op 33km met 'slechts' 291 hoogtemeters, terwijl ik toch echt alle stukken heb meegepakt die als 'moeilijk' te boek stonden. Een verschil van meer dan 30% in het aantal hoogtemeters. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.
Is dit verschil in afstand en hoogtemeters voor anderen ook herkenbaar? Is het verkeerd vermeld op de website van MTB Zuid-Veluwe, of ligt het aan de app of is het gewoon een 'glitch in the Matrix'?
Laatst gewijzigd door FreedomRanger op zo 26 september 2021, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaar ook de suggestie ooit om route Lunteren weer terug te laten gaan via andere paden en aan te sluiten op de kinderroute.

Dan houd je area 51 voor route Otterlo of extra uitstapje vanaf Ede.

Maar rond de vuilnisbelt zou nog wat komen. Helaas zit je vanaf Goudsberg naar beneden tot start area 51 bijna geheel aan fietspad vast.

Er is nog wel wat te skippen (legaal) maar 2,5km asfalt zit er helaas voor iedereen in als je legaal wilt rijden.

Als local is het mijn favoriete rondje aangevuld met mijn eigen trails.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

FreedomRanger schreef: za 25 september 2021, 21:06 Is dit verschil in afstand en hoogtemeters voor anderen ook herkenbaar? Is het verkeerd vermeld op de website van MTB Zuid-Veluwe, of ligt het aan de app of is het gewoon een 'glitch in the Matrix'?
Waarschijnlijk een glitch in het feit dat GPS'en niet zo heel best zijn in het registreren van hoogtemeters ;) En wat zijn de werkelijke hoogtemeters op een route? Als je een 'pumptrackje' hebt met 10 bulten van 40 cm hoog, dan zou dat als 4 hoogtemeters kunnen tellen, maar in de praktijk komt er waarschijnlijk nog geen meter bij...
Vwb de afstand geldt hetzelfde, bochten worden 'afgesneden' tussen de meetpunten waardoor er op routes met veel slingerende bochten een flink verschil kan zitten. Ik gebruik een wielsensor, die zorgt ervoor dat die meters wel geregistreerd worden, maar volgens mij doet Strava een analyse van de geüploade GPX zonder die gegevens want ik zie soms ook behoorlijke verschillen (meer dan een kilometer) tussen wat Strava vermeldt en wat er uiteindelijk op de teller van de fietscomputer stond.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Strata berekent met hoogte profielen en rekent daarmee de lengte uit, in Nederland zijn daar nauwkeurig gegevens voor vanuit de overheid. Een helling is langer dan de hemelsbrede afstand waardoor de afstand langer kan zijn.
Ook wil er nog wel eens verschil zitten tussen een geschatte hoogte van de drukmeter en de werkelijke hoogte.
Lekker fietsen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

FreedomRanger schreef: za 25 september 2021, 20:45 Al met al dus een verwarrende route, zowel in beleving als in afstanden. Dan rijd ik toch liever de route van Ede en mijn 'home course' Schaarsbergen.
Zowel Ede als Schaarsbergen bevatten toch ook gewoon wat fietspaden, in mijn beleving niet eens per se minder dan Lunteren? Woon je al lang in deze omgeving? Want Schaarsbergen ligt er nog niet zo lang.
Als je in de omgeving woont net als ik: heerlijk voor de afwisseling. Ik zou gek worden van elke week maar dezelfde route afwerken.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bram87 schreef: di 28 september 2021, 09:32
FreedomRanger schreef: za 25 september 2021, 20:45 Al met al dus een verwarrende route, zowel in beleving als in afstanden. Dan rijd ik toch liever de route van Ede en mijn 'home course' Schaarsbergen.
Zowel Ede als Schaarsbergen bevatten toch ook gewoon wat fietspaden, in mijn beleving niet eens per se minder dan Lunteren? Woon je al lang in deze omgeving? Want Schaarsbergen ligt er nog niet zo lang.
Als je in de omgeving woont net als ik: heerlijk voor de afwisseling. Ik zou gek worden van elke week maar dezelfde route afwerken.
Ik vind Ede wat dat betreft ook echt wel een saaiere route. In Lunteren zijn een paar stukken waar ook een beetje technische uitdaging zit. Ede is meer een knalrondje vind ik.
Sneeuwmonster
Plaats reactie