MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

hanjovdberg schreef: di 24 november 2020, 20:50 Het kan wel ‘legaal’ iets anders maar dan moet je dus local zijn of nog een poosje wachten. Of geluk hebben dat je een keer met een local mee kunt :winkie: :tong
Heeft dat iets te maken met 3260meter van het middelpunt?
#OpaRijdtEenIZZO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee niet echt. Dat deel mijd ik nl netjes zoals wordt gevraagd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Gisteren voor het eerst de route Lunteren gefietst. Wat een leuke route is dat . Een route waar je sneller bent door goede techniek i.p.v te stoempen. Zelfs de e-mtb's konden ons op bepaalde plekken niet volgen :winkie: . Hopelijk houden jullie dat gebied met het klimwerk zo en word het niet glad gestreken. En dat saaie verbinding stuk is eigenlijk het enige min puntje maar te doen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je weet maar nooit. Ooit is het zandgat ontstaan ivm zandwinning. Dus wie weet wat er in de toekomst gladgestreken gaat worden :winkie:

Maar wij willen niet teveel sleutelen aan de route. Echt een ‘natuurroute’ in dat opzicht.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Sabai schreef: ma 30 november 2020, 10:26 En dat saaie verbinding stuk is eigenlijk het enige min puntje maar te doen.
Ligt er ook aan hoe je de route begint denk ik, heb laatst de route gefietst en ben bij Hotel 50/50 op de goorsteeg begonnen en toen via de verbinding naar eara51 gefiest toen de route lunteren opgepakt en dan op het laast het stuk over de goudberg. en daarvandaan weer terug naar het begin op de Goorsteeg.

op deze manier heb je de verbinding om je lekker warm te fietsen voor je aan de single tracks begint.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Primar schreef: ma 30 november 2020, 13:10
Sabai schreef: ma 30 november 2020, 10:26 En dat saaie verbinding stuk is eigenlijk het enige min puntje maar te doen.
Ligt er ook aan hoe je de route begint denk ik, heb laatst de route gefietst en ben bij Hotel 50/50 op de goorsteeg begonnen en toen via de verbinding naar eara51 gefiest toen de route lunteren opgepakt en dan op het laast het stuk over de goudberg. en daarvandaan weer terug naar het begin op de Goorsteeg.

op deze manier heb je de verbinding om je lekker warm te fietsen voor je aan de single tracks begint.
Zo zijn we ook begonnen en daar was ik blij mee. Want ik was idd lekker opgewarmd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe leuk mensen Lunteren vinden is wel af te lezen aan de snelle stijging op oa mtbroutes.nl.

Toch een vraag om de route niet te zwaar te belasten in deze periode. Vandaag moest ik in het zandgat zijn om een survival tocht uit te zetten voor leerlingen. Stukje van de route gefietst maar die is al snel verworden tot een blubber route. Komt natuurlijk door de natuurlijke tracks en weinig afwatering (was ook slecht weer vannacht en vanmorgen) maar beter bezoek je de route in het voorjaar.

Misschien is de route dan alweer uitgebreid .. :winkie: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je bericht verrast mij niet.
Als ik zie hoe druk het zaterdagmiddag was dan lijkt het erop dat het, tot voor kort zo rustige Lunteren, in hoog tempo bezig is 'het Amerongen' van de Ede routes te worden.
Beetje de keerzijde van een succesvol rondje dat bij het grote publiek in de smaak valt.
Zaterdag begon de boel al flink plakkerig en in bochten soms tricky te worden.
Qua ondergrond lijkt het dat je in ons landje kunt kiezen uit 's zomers mul = 's winters fantastisch fietsbaar' of 's zomers mooi fietsbaar = 's winter bagger'.
En dat lijkt dan in zekere mate stuurbaar door al dan niet te kiezen voor afgraven toplaag bij de aanleg, waterbakken maken en bladblazen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Yep, rond het zandgat zijn de al lang bestaande trails gebruikt wat op zich prima is natuurlijk.
Maar er is geen afwatering dus ziet het er nu als snel uit zoals na de ouderwetse winter toertochten als er 1000 man overheen gereden hadden op een zaterdagje.
Daarom hoop ik ook dat het wat betreft officiële route rond het zandgat en Middelpunt van NL hierbij blijft.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Op sleeptouw geweest met JW en Sama daar, maar als het zo druk wordt daar, loop je dan niet het risico dat het vrij rijden daar op de paden verboden gaat worden?

De stukjes van de paarse route die we gereden hebben zijn leuk en uitdagend. Ik vond dat stukje bij de Goudsberg (zo heet dat toch @ JW?) wel erg leuk. Al zag ik daar ook genoeg andere paadjes naast de hoofdroute. Ook nog een klein stukje een "Tsjibiti" gedaan, totdat we toch maar besloten gezien de drukte dat het niet verstandig is om tegen de route in te gaan fietsen :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is daar idd nog vrij fietsen behalve rond het Middelpunt van NL waar we niet mogen komen. Aan de oostkant van het zandgat komt de route niet terwijl daar nog wel een heel leuk stuk ligt. De plannen zijn niet om het aantal paden te verhogen. Wel de verbinding te zoeken via het bos naar de Immenweg zodat het asfalt percentage naar beneden kan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

@Meegs; Goudsberg inderdaad. Is wel een toeristisch gebied maar meestal alleen rond vakanties redelijk druk.
Nu, tijdens een willekeurig koud en grijs weekend vond ik het wel erg druk met veel bikers daar.
Tsjibiti style :D , we fietsen daar al jaren en dan duik je zomaar op de automatische piloot een pad in dat ineens een rijrichting heeft gekregen :o .
Gelukkig waren de bikers niet te beroerd om ons daarop te wijzen :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Daarom zijn wij de volledige paars uitgepeilde route ook maar es gaan rijden rond de Goudsberg en MPvNL.

Er zijn daar nu trials als klim in de route opgenomen die we ook vaak als afdaling reden. :o
Dat is nu niet meer zo handig :lol:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

hanjovdberg schreef: wo 2 december 2020, 10:54 Het is daar idd nog vrij fietsen behalve rond het Middelpunt van NL waar we niet mogen komen. Aan de oostkant van het zandgat komt de route niet terwijl daar nog wel een heel leuk stuk ligt. De plannen zijn niet om het aantal paden te verhogen. Wel de verbinding te zoeken via het bos naar de Immenweg zodat het asfalt percentage naar beneden kan.
Dat verboden te fietsen rond het Middelpunt, is dat nieuw? Van de zomer daar verschillende keren wandelroutes gelopen rondom het Middelpunt, maar we kwamen wel wat fietsers tegen toen (ik moest zelfs nog even wachten voor een foto van het Middelpunt zonder fietser erop). Kan natuurlijk zijn, dat het gewoon "wetsovertreders" waren.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jefro98 schreef: wo 2 december 2020, 11:34 Daarom zijn wij de volledige paars uitgepeilde route ook maar es gaan rijden rond de Goudsberg en MPvNL.

Er zijn daar nu trials als klim in de route opgenomen die we ook vaak als afdaling reden. :o
Dat is nu niet meer zo handig :lol:
Richting de quadbaan heb je die eerste kuil waar je lekker gas op de plank door kan, moet je nu ook niet meer doen.
Als sama een keer met jullie meegaat, haak ik ook een keer aan. Met jullie toestemming uiteraard.
Ik fiets wel achteraan dan :roll:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie