MTB Route / Rotonde Rolde

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Sinds 23 november 2019 geopend:
De MTB Rotonde in Rolde.

Deze route van +- 10 km rondom Rolde heeft verbindingen met Gieten en Loon-Anloo.

Door deze nieuwe toevoeging kun je in Oost-Drenthe de volgende routes aaneengesloten rijden via alle verbindingsroutes:
- Grolloo
- Gieten
- Loon-Anloo
- Sleen
- Emmen
- Borger

Dit komt in feite neer op de route van Bartje 200 (of komt in de buurt)

Dan over de route zelf:
De route ligt door het Boerbos te Rolde en is een leuke combinatie van singletracks en wat brede paden.
Alle singletracks zijn nieuw aangelegd dus is het nog erg stuiteren en alles moet gewoon lekker worden ingereden de komende tijd.

Met 10 kilometer niet erg spannend kwa lengte, technisch is het wel een leuke route op sommige stukken. veel wortels en een paar kleine klimmetjes.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Dit lijkt me wel een leuke uitbreiding vanuit Gieten, eens die kant op zodra het weer iets afgedroogd is.. nu is na 50 km de tank toch wel leeg... maar met een tijdje moet 15 of 20 km erbij wel te doen zijn .. :bier:
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Zag al wat info voorbij komen. Had ook een kort filmpje gezien. Ziet er niet onaardig uit :-)

https://www.youtube.com/watch?v=McbkhIpx9l4

Altijd goed een extra route in de buurt. binnenkort maar eens een kijkje nemen. :-q
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Hoe loopt de verbindingsroute vanaf Gieten? ik kwam in Grolloo uit... :oops:
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Rolde is zo’n beetje mijn vaste rondje. Vandaag bleek er een stuk veranderd te zijn, nieuw stukje route door het bos tegen de A28 N33 aan. Eerst stuiterde je daar vooral over boomwortels. Nu stuitert het nog steeds maar niet door de wortels. :lol: Paar keer door een flinke kuil, wel grappig.
Laatst gewijzigd door Tarwetijger op di 14 juli 2020, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Maar Rolde ligt toch helemaal niet aan de A28? :~
Bedoel je de N33 of een andere route?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lijkt me de N33 inderdaad. Best een leuk rondje, heb dit in de Corona tijd “ontdekt” omdat ik vaker in de buurt de fiets pak voor een uurtje ipv de sportschool.

Over een (de?)verbinding uit Gieten ik heb die over de voormalige spoorbaan al wel gereden. Boerbos na de vaste Gieten op weg naar Assen. Dat is wel een behoorlijk stuk boswielrennen dan.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

modderfietser schreef: di 14 juli 2020, 17:54 Maar Rolde ligt toch helemaal niet aan de A28? :~
Bedoel je de N33 of een andere route?
Sorry, N33 inderdaad. :roll:
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Er wordt alweer gewerkt aan een nieuw stuk! Het is nog niet klaar maar 't ziet er veelbelovend uit. :-q
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Tarwetijger schreef: wo 26 augustus 2020, 22:50 Er wordt alweer gewerkt aan een nieuw stuk! Het is nog niet klaar maar 't ziet er veelbelovend uit. :-q
Leuk! Waar precies?
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Eh, ja hoe leg ik dat uit...

Afbeelding

In deze hoek aan de oost kant, zeg maar ter hoogte van de Ettenlaan/Etstoel (rechts op het plaatje) en dan nog verder naar beneden. Na het oversteken van de Nijlanderstraat komt er een mooi stukje, dat blijft zo en als je dan een pad oversteekt, komt er een recht stuk met boomwortels. Nou daar komt het alternatief. Alleen lijkt het erop dat een kleine drop wordt opgeofferd (gedoodverfde bikers zullen het de term drop niet waardig vinden, maar ik vond het de allereerste keer best spannend :P ).
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik wil binnenkort route Rolde gaan combineren met weer een bezoek aan Gieten. Maar aangezien ik geen zin heb in een verbinding van 2x 6km, wil ik na het voltooien van Gieten doorrijden naar Rolde. De officiële startpunten zoals vermeld op mtbroutes.nl zijn een stukje van de route verwijderd. Is het daarom (doordeweeks) vrij/legaal parkeren op de parkeerplaatsen bij sportpark Boerbos? Volgens mij kun je daar aan de zuidkant ervan de route oppikken, toch?
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ja hoor daar kan je prima parkeren. Maar zowel Rolde als Gieten hoef je natuurlijk niet op het officiele startpunt te beginnen.
Ik zoek vaak gewoon met Google Streetview een mooi plekje om de auto neer te pleuren. :P

De route van Rolde loopt om de sportvelden en zandvlakte (of eigenlijk een kuil) heen, dus je kan de route vrij makkelijk ergens oppakken. :-q
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Zeker vanuit Assen een leuk rondje als je eens een keer wat anders wil dan de al bestaande routes in de omgeving. En mooi kort, dus je kan hem zo even een paar keer achter elkaar doen. Ik sla het stuk langs de weilanden wel over. Dus waar je uit het bos links richting de N33 gaat, ga ik gewoon rechts en pak de route na een x aantal meters weer op.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Na de positieve berichten over deze track ook hier een gegaan. geparkeerd bij het voetbalveld. en inderdaad de route begint geweldig.
mooie singeltracks, beetje pump techniek door de kuiltjes en leuke bochtjes. hier en daar een klein heuveltje.
dit ding zo door tot een km of 6, daarna ga je over op een fietspad, welke overgaat in weiland paden en weer terug op een fietspad.
Laatste kilometer is weer singeltrack.
Heb de route 2 x (deels) gereden, 2de rondje afgekapt na de mooie singeltracks.

Beetje dubbel gevoel, aan de ene kant erg leuk , maar ook teveel fietspad en veldpaden.
One life, ride it!
Plaats reactie