Goois Natuurreservaat (GNR)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hier kunnen we nu afspreken, zonder elkaar mis te lopen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Goed initiatief! Ff wat aanvullende info over GNR alvast, zonder de illusie te hebben volledig te zijn :winkie:

https://gnr.nl/de-natuur-in/activiteiten/op-de-fiets/
Mountainbike

Als mountainbiker mag je je begeven op wandel- en fietspaden. Mountainbiken buiten de paden is niet toegestaan. Iedereen moet zich wel aan de speciale gedragscode MTB houden:

Fiets alleen waar het is toegestaan
Respecteer de natuur (plant en dier)
Fiets in kleine groepjes
Waarschuw andere recreanten tijdig en vriendelijk
Benader andere recreanten en drukke locaties stapvoets
Voorkom onnodig remmen: spaar de ondergrond
Maak geen onnodig lawaai
Laat geen afval achter
Kijk bij de buitencode voor gedragsregels:

Met deze ‘Buitencode’ willen de bonden en natuurorganisaties de omgang tussen de verschillende bezoekers van natuurgebieden op een positieve manier beïnvloeden, onder het motto: “Geef een ander de ruimte en bescherm de natuur waarvan je geniet!”

Begrip voor elkaar
Soms geeft het namelijk wrijving, al die bezoekers die samen van de natuur genieten, want niet iedereen heeft evenveel begrip voor de beleving van een ander. Dat beeld wordt bevestigd door de Grote Natuur Enquête van Natuurmonumenten waarin 43.000 mensen zich uitspreken over natuurbeleving. Bovendien is er bij deze groep weinig kennis over verantwoord gebruik van de natuur.

Veilig kruisen en oversteken
Zo heb je in de natuur veel kruisingen en oversteekpunten. Ga je daarop af, dan is het belangrijk dat je goed rekening houdt met elkaar en vaart mindert. Zeker wanneer je als ruiter in volle galop bent of als mountainbiker op hoge snelheid ligt, maar ook wanneer je als hardloper bijvoorbeeld een rustige wandelaar passeert.

Gedragsregels
In de nieuwe ‘Buitencode’ worden een paar gedragsregels afgesproken:

Wees vriendelijk, geef elkaar de ruimte, en minder je vaart.
Voel je verantwoordelijk voor je eigen gedrag richting natuur en haar gebruikers.
Durf een ander aan te spreken op zijn gedrag.
Sportief bewegen in de natuur doe je veilig, draag bescherming.
Blijf op de paden en geef natuur de ruimte.
Voor iedereen
De Buitencode is er voor iedereen. De sportbonden en natuurorganisaties (Atletiekunie, NTFU, KNHS, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Landschappen, en mede mogelijk gemaakt door het actieplan Naar een Veiliger Sportklimaat) vragen bezoekers van natuurgebieden hiermee om anderen de ruimte te geven en de natuur te beschermen.

Positieve toon
“We gaan voor een positieve toon waarbinnen mensen elkaar aanspreken op hun gedrag, met humor en een high five”, melden zij gezamenlijk. “We laten daarmee zien dat iedereen kan blijven genieten van sporten en bewegen in de natuur. Juist door rekening te houden met anderen en respect te tonen voor mens en natuur.”

En niet onbelangrijk, houd rekening met onze grote vrienden: :-q

Afbeelding
Geef grazers de ruimte door te wachten tot het ze minstens 25 meter ver weg zijn. Eventueel kan je een andere route nemen of in het uiterste geval een omtrekkende beweging maken, waarna je terugkeert naar het ruiterpad.
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

En koester het vooral, want het is het laatste stukje vrij rijden in midden-Nederland
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd koesteren, ben ook erg benieuwd hoelang deze regel nog van kracht blijft :-{
Ik heb in 3 jaar tijd (zo kort mountainbike ik dus :lol:) met plezier heel veel km's gemaakt in het GNR gebied :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Dat hebben wij als mtb'ers voor een groot deel zelf in de hand. Hou je aan de beschreven gedragscode, bij voorkeur op het overdrevene af. Wat ik zelf bijvoorbeeld als regel hanteer: Wanneer ik kan kiezen uit twee paden en op één van die paden zie ik wandelaars dan neem ik per definitie het andere pad. Die regel heeft me overigens al meer dan eens een heel leuk nieuw stukje laten zien. :-D

En kies het juiste moment om daar te rijden. Een zonnige zondagmiddag om 13:00 is bijvoorbeeld niet zo handig als je iets meer wil doen dan enkel een fietspad. Neem ook gewoon je verlies als je een verkeerde inschatting hebt gemaakt en het veel drukker is dan je dacht.

Je moet soms misschien even op je tanden bijten maar als we hier willen blijven rijden is dit echt een handige strategie. :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo is het echt :-q lekker relaxed rijden of om rijden :-q
Ik ben zo een toffe peer, dat de wandelaars de wild hekjes voor mij open houden :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik was gisteren nog even een rondje wezen doen. En zag dat op het stukje waar je vanaf de tafelberg lekker naar beneden kan knallen ze halverwege aan de linkerkant een leuke jump gemaakt hebben. :-q een aanrader
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

En ga ook vooral rijden op tijdstippen dat er niet veel wandelaars zijn.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Mario070 schreef: vr 27 december 2019, 13:20 Idd koesteren, ben ook erg benieuwd hoelang deze regel nog van kracht blijft :-{
Ik heb in 3 jaar tijd (zo kort mountainbike ik dus :lol:) met plezier heel veel km's gemaakt in het GNR gebied :-D :-q
Ik heb ooit gehoord dat de ambitie is van Het nationaal park UHR (mtb UHR ) dat ze de routes willen doortrekken tot het Gooimeer.
Ik hoop het niet want blijft toch leuk dat er stukken zijn waar je nog vrij mag rijden.
Overigens is dit niet enige plek in midden Nederland waar dit mag, ook in Ede mag dit nog.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

funride schreef: zo 29 december 2019, 11:14
Mario070 schreef: vr 27 december 2019, 13:20 Idd koesteren, ben ook erg benieuwd hoelang deze regel nog van kracht blijft :-{
Ik heb in 3 jaar tijd (zo kort mountainbike ik dus :lol:) met plezier heel veel km's gemaakt in het GNR gebied :-D :-q
Ik heb ooit gehoord dat de ambitie is van Het nationaal park UHR (mtb UHR ) dat ze de routes willen doortrekken tot het Gooimeer.
Ik hoop het niet want blijft toch leuk dat er stukken zijn waar je nog vrij mag rijden.
Overigens is dit niet enige plek in midden Nederland waar dit mag, ook in Ede mag dit nog.
*correctie, volgens mij heeft Patrick Jansen dat in de krant gezegd. Nu kan ik helaas het artikel niet vinden. Het was iets van onverhard fietsen van de randmeren tot de duitse grens.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Als je naar de ambitiekaart van NP Utrechtse heuvelrug kijkt
https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/do ... b82475.jpg
lijkt het mij ook kwestie van tijd tot er iets gaat veranderen.
Blijven natuurlijk wel verschillende landeigenaren dus of ze meegaan met het bestaande vignet is de vraag.
Den trail valt ook onder NP Utrechtse heuvelrug maar heeft straks wel een eigen vignet.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hopen dat de BOA's het ook nog snappen :(
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sachaweb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 11:57

Hey, geweldig dat dit topic aangemaakt werd. Ik zoek naar mensen om mee te fietsen in het GNR. Zelf woon ik in Bussum aan de heide, dus dat is handig. Mijn niveau is... niet super-getraind maar toch wel met tempo. Bij wie kan ik aansluiten, of tenminste proberen?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

sachaweb schreef: zo 29 december 2019, 17:41 Hey, geweldig dat dit topic aangemaakt werd. Ik zoek naar mensen om mee te fietsen in het GNR. Zelf woon ik in Bussum aan de heide, dus dat is handig. Mijn niveau is... niet super-getraind maar toch wel met tempo. Bij wie kan ik aansluiten, of tenminste proberen?
Ik ga vrijdagmiddag nog een rondje fietsen. Als je zin heb kun je wel mee. Ik denk ongeveer een rit van 2 uur te maken. Start omstreeks 2 uur.
Stuur me maar een PB tje als je mee wil. Kunnen afspreken tegenover Gamma.
Plaats reactie